Hoe hoog staat jullie thermostaat?

19-11-2019 15:01 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren sprak ik met een klusjesman. Bij hem thuis staat de thermostaat op 18. Bij mij staat de thermostaat op 20. Hij zei dat 18 graden genoeg is vanwege de kosten. Hoe hoog staat bij jullie de thermostaat aan?
22 graden en alleen in woonkamer. Rest van het huis staat verwarming uit.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk alleen als het vriest gaat de verwarming op de badkamer aan. Bovenverdieping is niet noemenswaardig veel kouder dan onder (één open ruimte) ondanks het feit dat daar alle radiatoren dicht zijn. Dit is een nieuwbouwhuis dat eerder teveel geïsoleerd is dan te weinig. Dus na drie, vier uur onder te hebben verwarmd, is de bovenverdieping ook zo’n 17,5 C.

En dan willen zoon en man nog het raam open want ‘te warm om te slapen’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Solomio schreef:
20-11-2019 08:22
Dan blijft nog steeds de vraag: waarom moet de binnentemperatuur omhoog als de buitentemperatuur zakt?

Omdat ik in september de verwarming nog niet aanzet. En als 't overdag warm geweest is, en dan 's avonds afkoelt tot 20 graden, is dat alsnog prima. Maar in de winter is het buiten koud en binnen ook als ik thuiskom, en dan gaat de thermostaat standaard op 21 graden.

's Ochtends gaat hij niet aan. Alleen als ik na het werk thuiskom en in het weekend zodra ik m'n bed uit ga. Maar goed, dat geldt alleen voor de woonkamer. In de slaapkamer staat de verwarming op standje antivries, dus die verwarmt maar klein beetje mee en op de gang / andere vertrekken is het best koud! Mijn kantoor is zelfs niet warm te stoken dus daar heb ik een elektrisch kacheltje, maar tegenwoordig werk ik gewoon thuis in de woonkamer. Al is helemaal niet thuis werken in de winter nog voordeliger ;).

Dus tja, tochtig jaren 30 huis met nog veel enkel glas en ga echt niet de gang en keuken warm stoken voor die paar minuten per dag dat ik daar kom. Wel heb ik speciaal een wc-kleedje dat alleen van oktober - maart er ligt om 's nachts niet te koude voeten te krijgen tijdens het plassen :D.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-11-2019 08:52
Omdat ik in september de verwarming nog niet aanzet. En als 't overdag warm geweest is, en dan 's avonds afkoelt tot 20 graden, is dat alsnog prima. Maar in de winter is het buiten koud en binnen ook als ik thuiskom, en dan gaat de thermostaat standaard op 21 graden.

Blijft de vraag: zet je de thermostaat op 22 als het buiten gaat vriezen?

Dus als reactie op deze post:
Sinjoren schreef:
19-11-2019 19:00
Hangt af van de buitentemperatuur. Met 8-9°C buiten nu, is het hier binnen in het salon 22,5°C. Als het begint te vriezen kan dat zelfs tot 23°C gaan. Op de slaapkamers zal dat tussen de 20°C en de 21°C liggen. Geen verschil dag en nacht of aanwezig/afwezig (kunnen we wel instellen, maar doen we niet). In de zomer gaat de verwarming gewoon af.
Als het buiten 8 graden is staat de binnentemperatuur op 22,5.
Als het buiten vriest staat de binnentemperatuur op 23.

Dát begrijp ik niet.
solomio wijzigde dit bericht op 21-11-2019 09:01
41.27% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-11-2019 08:22
Dan blijft nog steeds de vraag: waarom moet de binnentemperatuur omhoog als de buitentemperatuur zakt?

Of waarom moet 's winters de verwarming op 22 graden en 's zomers de airco op 18 graden?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Solomio schreef:
21-11-2019 08:58
Blijft de vraag: zet je de thermostaat op 22 als het buiten gaat vriezen?
Nee, in de winter staat ie bijna altijd op 21. Soms heb ik het dan nog koud (als het buiten hard vriest, zou dat kunnen, omdat het dus tocht in mijn huis) en dan gaat ie nog wel eens een graadje hoger.

Maar als het in de zomer eens fris is en het zakt naar onder de 21 graden in huis, zet ik niet gelijk de verwarming aan. Omdat er dan denk ik gewoon sowieso meer warmte nog in huis is en in m'n lijf. Geen idee. Misschien is het psychisch.

's Nachts gaat ie overigens op 15 en dan moet ie zoals deze week best een paar keer aanslaan om het daarop te houden. Om maar even aan te geven hoe hard mijn huis afkoelt als 't buiten echt koud is.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
21-11-2019 09:01
Of waarom moet 's winters de verwarming op 22 graden en 's zomers de airco op 18 graden?
Dat begrijp ik idd ook niet, maar airco op 18 is wat mij betreft sowieso idioot.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Overdag op 19 en ‘snachts op 17. Oud huis, nog enkel glas op sommige plekken, tocht best wel.
We hebben kleedjes en dikke truien voor als we het echt koud hebben, soms zetten we de verwarming wat hoger.
Ondanks ons oude huis verbruiken we minder dan gemiddeld en krijgen we regelmatig geld terug.
hamerhaai schreef:
21-11-2019 09:01
Of waarom moet 's winters de verwarming op 22 graden en 's zomers de airco op 18 graden?
Gevoelstemperatuur is anders dan de daadwerkelijke temperatuur?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan en wil geen vaste temperatuur aanhouden. In het najaar voelt 19 of 20 graden vaak niet behaaglijk aan. Ik voel dan de radiator en die blijkt dan koud te zijn dus er wordt niet gestookt. In zo'n geval zet ik hem op (tijdelijk) op 21 graden.

Als het buiten vriest dan straalt de radiator zo sterk dat 19 graden heel behaaglijk aanvoelt. Dan kan het eventueel nog een graadje minder.

Dus met dalende buitentemperatuur mag de verwarming ook geleidelijk lager ingesteld staan. Ik zoek eigenlijk een oplossing die dit automatisch doet.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
19-11-2019 15:11
Overdag als ik thuis ben 21.5
Overdag als ik niet thuis ben 20.5
Nacht 19.0
HIer precies zo. Wij hebben wel vloerverwarming en hele goede isolatie dus eenmaal warm blijft het ook lang warm. Thermostaat terug naar 15 in de nacht zorgt dat de vloer best afkoelt en eer hij weer warm is duurt vrij lang.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
19-11-2019 15:11
Overdag als ik thuis ben 21.5
Overdag als ik niet thuis ben 20.5
Nacht 19.0
HIer precies zo. Wij hebben wel vloerverwarming en hele goede isolatie dus eenmaal warm blijft het ook lang warm. Thermostaat terug naar 15 in de nacht zorgt dat de vloer best afkoelt en eer hij weer warm is duurt vrij lang.
Alle reacties Link kopieren
Larissje schreef:
21-11-2019 11:33
Overdag op 19 en ‘snachts op 17. Oud huis, nog enkel glas op sommige plekken, tocht best wel.
We hebben kleedjes en dikke truien voor als we het echt koud hebben, soms zetten we de verwarming wat hoger.
Ondanks ons oude huis verbruiken we minder dan gemiddeld en krijgen we regelmatig geld terug.

Je krijgt het te veel betaalde bedrag terug.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Solomio schreef:
21-11-2019 08:58
Blijft de vraag: zet je de thermostaat op 22 als het buiten gaat vriezen?

Dus als reactie op deze post:

Als het buiten 8 graden is staat de binnentemperatuur op 22,5.
Als het buiten vriest staat de binnentemperatuur op 23.

Dát begrijp ik niet.
Dat werkt gewoon met een buitenvoeler hoor; moet je verder niets aan doen, buiten dat 1 keer instellen op je centrale unit. Die buitenvoeler past normaal gewoon de temperatuur doorheen je huis gelijkmatig aan, maar als je stooklijn wat verandert, dan kan je het ook ietwat warmer maken op momenten dat het echt kouder wordt buiten. Moet dat, nee, uiteraard niet, daar kies je voor. Gevoelstemperatuur is dan gewoon aangenamer, zeker als je van buiten komt (wij lopen ook in we winter gewoon licht gekleed in huis, geen gedoe met dikke truien).
Alle reacties Link kopieren
Hier staat hij zo ingesteld dat we er eigenlijk nooit iets aan hoeven bijstellen

Alleen als ik door de week thuis ben overdag, zet ik hem soms wat hoger. Staat dan standaard op 18.5. Soms vind ik dat lekker en soms fris, is afhankelijk van mezelf dus
Soms loop je immers in een warm vest en andere keer weer in een dunner colbertje
Ik ga niet met dekentjes op de bank zitten en doe ook geen extra trui aan. Dan gewoon de thermostaat omhoog
Overigens verwarmen we wel het hele huis, wel met mate in de slaapkamers

Geen hoge rekening, want een goed geïsoleerd huis
pepexx schreef:
21-11-2019 21:27
Je krijgt het te veel betaalde bedrag terug.
Ja dat snap ik, maar we betalen ook al minder dan gemiddeld. We hebben het maandbedrag al een aantal keer naar beneden bijgesteld en toch zijn we blijkbaar iedere keer zuiniger of zo. Ik vind het prima hoor, krijg liever aan het eind van het jaar wat terug dan een dikke rekening.
Alle reacties Link kopieren
De stand zegt niet zoveel. De thermostaat hangt overal op een andere plek t.o.v. waar de radiatoren zijn en waar je zit, plus dat de boel niet geijkt is. De temperatuurinstelling is slechts een hulpmiddel.
Alle reacties Link kopieren
'S nachts en tijdens werk 18, wanneer ik thuis ben 20.
Alle reacties Link kopieren
Gevoelstemperatuur doet veel bij mij; op werk zit ik in een nieuw gebouw met vloerverwarming en goede isolatie; dan is 18 graden dik prima. Thuis staat de thermostaat ingesteld op 20 graden en is het gevoelsmatig nóg koud (matig geïsoleerde jaren '30 woning waar de wind door de kieren binnen slaat). We stoken dan ook alleen als we thuis zijn 's avonds en alleen in de woonkamer, verder staat de thermostaat uit en wordt het 's nachts zo'n 15 graden.
Alle reacties Link kopieren
19 graden, ik krijg ook echt hoofdpijn als hij op 20,5 of meer staat. 's nachts gaat 'ie gewoon uit, behalve bij vorst.
overdag op 17, zodra wij thuis zijn gaat ie naar 20/20.5
Kou lijden is armoe vinden wij...
Alle reacties Link kopieren
S’nachts op 16,5 en overdag maximaal 17,5/18 graden als we thuis zijn en anders weer terug op 16,5. Wonen in een klein en goed geïsoleerd vrijstaand huis. Heel blij met onze lage energie rekening!

Op de bank wel altijd lekker een dekentje.

Daarentegen douche ik wel echt veel te lang, dat is nog een puntje om aan te werken! Maar de ontspanning van een warme douche is zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
Hier 's nachts op 15,5 graden en overdag (we zijn overdag meestal thuis) 19 graden. En dan zit ik met een dikke deken over me heen en mijn man in een T-shirt. o_o Ik ben een koukleum en zou 'm het liefst op 19,5 of 20 graden zetten, maar manlief is het tegenovergestelde en zet 'm gelijk op 18 of 18,5 zodra hij alleen thuis is.
Wat dan wel weer erg fijn is, is dat onze energierekening heel laag is (60 euro pm). We stoken eigenlijk alleen in de woonkamer en de thermostaat schakelt 's avonds om 21:00 uur naar de nachtmodus.
Alle reacties Link kopieren
Hij hangt op 1m65
Alle reacties Link kopieren
21 graden, en als ik het koud heb, 21,5.
Volgens onze leverancier hebben wij een puike meterstand.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven