Hoe is het om te wonen in Arnhem ?

13-04-2024 18:28 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag een tijdje terug bij Kopen zonder Kijken een regenboog gezin (niet dat dat er wat toe doet, maar goed) dat van Utrecht naar Arnhem verhuisde. Er werden twee heel leuke (en zeer betaalbare!!) woningen gevonden ! (oa in de buurt Klarendal, las ik later). Ik ken Arnhem een klein beetje. Heb t idee dat het best een leuke stad is ? De omgeving vind ik sowieso prachtig. Ik begon opeens te fantaseren hoe t zou zijn om in Arnhem te wonen.. ?! Woon (en werk) nu in de Randstad. Qua werk ben ik heel flexibel (thuiswerken etc). Ben de drukte van de Randstad best zat soms. Vraag me af of ik zou kunnen aarden in een stad als Arnhem.. Ben een vijftiger, misschien dat dat het wel lastiger maakt ?
Wat vinden de Forummers die in Arnhem wonen of de stad goed kennen van deze stad ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en het is maar n kleine overweging, maar Arnhem is een heuvelachtige stad. Met de fiets merk je dat zeker, afhankelijk van welk deel van de stad je zit en waar je heen moet. Fietste vroeger elke dag heuvel op, mis dat niet ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
13-04-2024 22:50
Dieren is leuk, heeft niks en ook alles, is ook nog een klein beetje betaalbaar en een treinstation!
In Zevenaar ben je van de wereld afgesloten, heeft wel een goed dagziekenhuis ( ook handig )

Dieren leuk? Huh? Zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arnhem is een hele leuke stad om te wonen, je hebt stad en natuur dichtbij. Wel vind ik het erg afhankelijk (zoals hier eerder gezegd) in welke wijk je woont. Ik woon in Noord, voel mij eigenlijk nooit onveilig. Als ik s avonds naar huis fiets, voel ik mij niet onveilig. maar dat verschilt per wijk.

Betaalbaar vind ik relatief, het is zeker goedkoper dan een Utrecht of Amersfoort. Maar als je in een goede wijk wil wonen, dan is Arnhem ook best prijzig. Zelf vind ik het nadeel in sommige leuke wijken, dat je nog echt veel moet doen aan verduurzaming. Ik chargeer een beetje maar de meeste huizen in Noord, zijn wat ouder dus je moet echt een slag maken qua isolatie etc. Woningen in de burgermeesterwijk zijn prachtig maar je ziet wel dat als deze woningen nu gekocht worden, dat de nieuwe bewoners nog een ton aan verbouwing ertegen aangooien om een woning helemaal up to date te maken.

Ik zou zelf niet in zuid willen wonen, je hebt ook Schuytgraaf in Zuid, dat is een enorme nieuwbouw wijk. Ik ben daar ook huizen wezen kijken maar ik kreeg er een heel benauwd gevoel en sfeerloos.

Over vervoer, ik doe alles op de fiets of OV als ik bv naar Utrecht moet (is een half uurtje). Ik vind zelf Rotterdam of een Den Haag echt ongunstig met OV. Als ik met de auto ga, dan vermijd ik de spits, soms ben ik al een heel veel tijd kwijt om alleen de centrumring door te komen. Ook goed opletten met concerten in het Gelredome, want dan loopt ook de hele stad vol met verkeer, dat soort dagen laat ik de auto liever staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
13-04-2024 20:25
Nijmegen is ook leuk, eigenlijk leuker dan Arnhem. Ik ging er als puber en student vaak naartoe en ook uit. Mijn nicht woonde er, eerst in Arnhem toen later in Nijmegen..
Ik vind Nijmegen veel gemoedelijker dan Arnhem.
Ik heb zelf nooit in Arnhem gewoond, wel een vriendin die er een paar jaar heeft gewoond en nu terug is in Nijmegen. Zij vond de sfeer in Arnhem ook wat agressiever dan in Nijmegen. Agressief is misschien een groot woord, maar in ieder geval een stuk minder gemoedelijk dan Nijmegen.
.
anoniem_6625206c5dd25 wijzigde dit bericht op 14-04-2024 14:39
99.65% gewijzigd
Nijmegen is (haast Brabants-) gemoedelijker, en het is een studentenstad en ik hou niet van die sfeer. En Arnhem is wat rauwer ja, maar ook meer 'echter'. Dat moet je liggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
13-04-2024 22:50
Dieren is leuk, heeft niks en ook alles, is ook nog een klein beetje betaalbaar en een treinstation!
In Zevenaar ben je van de wereld afgesloten, heeft wel een goed dagziekenhuis ( ook handig )
In vind Dieren 1 grote begraafplaats, dodelijk saai

Dan zou ik doorrijden naar Zutphen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een paar jaar geleden naar Arnhem verhuisd vanuit Groningen en het bevalt mij hier uitstekend. De huizenprijzen zijn betaalbaar, de treinverbindingen heel goed en ik voel me hier nooit onveilig. De nadelen vind ik vooral het aantal auto’s in de stad, dat verkleind de leefbaarheid enorm (wat dat betreft heeft Groningen het echt beter begrepen), relatief weinig hippe eettentjes (gelukkig wel Konijnenvoer, Vrijdag, Sugar Hill, etc. Maar de keuze is echt beperkter dan de Randstad of Groningen) en de bevolking is wat diverser (meer Red Bull drinken op straat, veel graffiti). Er is zoals in iedere stad een groot verschil tussen leuke en minder leuke wijken. Leuke wijken vind ik: Molenbeke, Sint Marten, Sonsbeek, Paasberg, Alteveer, Heijenoord, Boulevard Heuvelink, etc.

De omgeving is prachtig, je fietst zo de Veluwezoom op vanuit huis (mits je in Noord woont), overal zijn parken.

Een ander voordeel wat ik hier heb gemerkt is dat je makkelijk aan theaterkaartjes kunt komen voor populaire voorstellingen. :cheer:
Alle reacties Link kopieren Quote
Jolie schreef:
14-04-2024 07:41
Ik heb langere tijd gewerkt in verschillende delen van Arnhem. Hoewel ze de laatste jaren echt hebben geinvesteeedd in het opknappen van bepaalde wijken zoals klarendal, presikhaaf en spijkerkwarier, zou ik er niet willen wonen. Vooral in de avonduren heb ik mij er nooit echt veilig gevoeld. Veel schorriemorrie op straat dat sist als je langs loopt.

Ik heb een tijdje in Zevenaar gewoond, daar ben je zeker niet van de wereld afgesloten, waar komt dat vandaan? Centrum met voldoende winkelaanbod, bioscoop, horeca, treinstation etc.

Zelf woon ik in Nijmegen, vind ik veel leuker, mooier en veiliger dan Arnhem. Misschien ook wel veiliger om dat de 'slechte' wijken wat verder van het centrum zijn, en in Arnhem relatief dichtbij het centrum.

Je zou ook Elst kunnen overwegen, ligt precies tussen Arnhem en Nijmegen in. Elst heeft leuke buurten, genoeg voorzieningen, gezellig centrum en met de bus of trein zit je zo in hartje Arnhem of Nijmegen.
Ik sluit me hier wel bij aan. Presikhaaf (bijvoorbeeld het winkelcentrum), Spijkerkwartier en Klarendal zijn echt wel opgeknapt maar ik zou er nog steeds niet graag wonen. Elst is een leuke plek maar wordt helaas wel steeds duurder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Net als in elke stad zijn er fijnere en minder fijne wijken om te wonen en zelfs in die wijken fijnere en minder fijne straten. Ik heb in zuid en noord gewoond en in verschillende wijken gewerkt en het is echt per straat anders. Voordeel van Arnhem noord is dat je via een aantal parken zo op de Veluwe bent, veel groen en je bent ook zo op het station dus met de trein ben je makkelijk in de Randstad en er zijn weinig problemen op het spoor die kant op vind ik. Alleen afhankelijk van waar je in de Randstad moet zijn ben je zo meer dan een uur onderweg. Ik heb 10 jaar in de Randstad gewerkt en ik was op een gegeven moment wel goed klaar met de reistijd.
De sfeer in de stad vind ik de afgelopen 10 -15 jaar wel echt verslechterd. Arnhem heeft veel arme bewoners en ik vind dat je dat merkt op straat. Ik voel me zelden onveilig en alleen in de Steenstraat wordt er af en toe naar me gesist, maar het is het gewoon allemaal net niet.
Ik vind het trouwens wel opvallend dat het spijkerkwartier als slecht wordt bestempeld, toegegeven er zijn nog een paar sociale huurwoningen maar de meeste woningen daar zijn niet meer te betalen. Zelfs de parkeerplaatsen zijn verruimd omdat de suv’s er niet pasten :-)
Zelf lijkt Velp en Rozendaal me leuker om te wonen. Elst kom ik ook regelmatig maar trekt me minder, ook omdat er weinig groen in de buurt is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ok heel wisselende reacties.. ! Het hangt dus wat Arnhem betreft echt heel erg van de buurt af of het er leuk en veilig is (is bij elke stad natuurlijk zo maar ik krijg de indruk dat bij Arnhem misschien nog wel meer.. ?!). Nijmegen lijkt me zeker leuk, mooi en gezellig maar dat studentikoze ervan spreekt me minder aan.
En de files op de A12 die ik moet trotseren als ik toch in de Randstad moet zijn, daar had ik ook nog niet zo over nagedacht.. Ik ga er maar eens een dagje / weekendje naartoe, eens de sfeer proeven.. !
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind Arnhem heel leuk (mijn oudste woont er om de hoek) dus ik ben er vaak te vinden. We wonen zelf in een iets kleinere Veluwse stad/dorp en dan vind ik Arnhem centrum veel gezelliger dan onze woonplaats. Ik zou dan zelf indd wel meer voorkeur hebben voor Noord. De natuur om Arnhem heen is ook erg mooi.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Arnhem is een creatieve stad en een arme stad. De creativiteit brengt veel leuke initiatieven, er is veel te doen. De armoede maakt dat het er ook wat guur af en toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuurenvlam62 schreef:
14-04-2024 09:46
Ik vind Nijmegen veel gemoedelijker dan Arnhem.
Ik heb zelf nooit in Arnhem gewoond, wel een vriendin die er een paar jaar heeft gewoond en nu terug is in Nijmegen. Zij vond de sfeer in Arnhem ook wat agressiever dan in Nijmegen. Agressief is misschien een groot woord, maar in ieder geval een stuk minder gemoedelijk dan Nijmegen.
Ja klopt zeker. Toen ik wel eens uitging in Arnhem voelde ik mij ook niet altijd veilig savonds/ snachts. In Nijmegen echt nooit last van gehad.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben trouwens verbaasd dat de Geitenkamp nog niet genoemd is als een van de slechte wijken :P
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
14-04-2024 18:39
Ja klopt zeker. Toen ik wel eens uitging in Arnhem voelde ik mij ook niet altijd veilig savonds/ snachts. In Nijmegen echt nooit last van gehad.
Eens. Ik heb in beide steden gewoond, in Arnhem ging ik ‘s nachts zo min mogelijk over straat in mijn eentje, in Nijmegen fietste of liep ik 3 keer per week ‘s nachts alleen. Dat is echter wel al 20 jaar geleden, dus ik weet niet hoe het nu is. Maar Nijmegen geeft me nog steeds een veiliger gevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meauve01 schreef:
13-04-2024 22:46
Ik zou er in ieder geval niet aan moeten denken om iedere dag naar de Randstad te forenzen, tot Veenendaal sta je al stil en op de verdere punten sluit je aan in de file. Mocht je dit wel zien zitten, dan is Velp (Noord, niet Zuid), Oosterbeek of iets heel anders: Zevenaar misschien iets voor je.
En op de terugweg regelmatig vanaf Ede/Veenenaal richting Arnhem.
Zevenaar is nog veel verder van de randstad. Zelf vind ik dat niet heel realistisch voor woon-werk verkeer
Alle reacties Link kopieren Quote
Trixie schreef:
14-04-2024 18:27
Arnhem is een creatieve stad en een arme stad. De creativiteit brengt veel leuke initiatieven, er is veel te doen. De armoede maakt dat het er ook wat guur af en toe.
Dit is precies wat Arnhem zo Arnhem maakt.
Enorm veel creativiteit vanwege de kunstacademie, dat voel je en merk je.
En, armoede. Die voel en merk je ook.
Voor mij is dat een geweldige combinatie, omdat er geen schaamte is (of althans, zo ervaar ik 't hè), alles mag en kan er zijn.
Zwemmen kan in de Rijn.

Mensen zijn aardig; ik kom oorspronkelijk uit Rotterdam en Utrecht en was verbaasd over hoe aardig mensen in Arnhem zijn.
Ik heb me nooit onveilig gevoeld 's nachts.
Enige nadeel is dat ook hier in Noord de huizenprijzen omhoog gaan.

Zuid is lelijk en zielloos (zoals iemand al zei). Een vriend van mij woont in Schuytgraaf en die wijk vind ik net de setting van die nare roman van Saskia Nooit, Nieuwe Buren. Hoop geloer naar elkaar en keeping up with the familie Jansen.
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
14-04-2024 17:49
Ok heel wisselende reacties.. ! Het hangt dus wat Arnhem betreft echt heel erg van de buurt af of het er leuk en veilig is (is bij elke stad natuurlijk zo maar ik krijg de indruk dat bij Arnhem misschien nog wel meer.. ?!). Nijmegen lijkt me zeker leuk, mooi en gezellig maar dat studentikoze ervan spreekt me minder aan.
En de files op de A12 die ik moet trotseren als ik toch in de Randstad moet zijn, daar had ik ook nog niet zo over nagedacht.. Ik ga er maar eens een dagje / weekendje naartoe, eens de sfeer proeven.. !

Ik vind dat studentikoze wel meevallen. Ja, er wonen veel studenten. Maar dat heb je in Arnhem net zo goed. Alleen in introductieweken wordt het heel massaal met de studenten, maar dat zijn twee of drie weken per jaar. In het dagelijks leven kom je echt niet continu studenten tegen. Die hebben hun eigen stekjes.

Ik vind de sfeer in Arnhem echt niet leuk op straat. Voel me een stuk minder veilig en een stuk minder vrij.
Ik voel me nooit onveilig hier, ben nog nooit lastig gevallen of whatever. Ga zonder probleem ‘s nachts over straat hier in deze multiculturele, en behoorlijk arme wijk. Ik voel me daarentegen buiten Nijmegen, in mijn eentje, tegen de avond en in de natuur, nooit helemaal op mijn gemak. Het is ook maar net waar je triggers liggen denk ik.
Het is vooral in en om de stad (o.a. N325, A12 en A50) tijdens spitsuren druk, buiten de spits valt het vaak erg mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga vooral ook kijken op dagen als deze. Op een zonnige dag ziet alles er (overal) mooi uit, een druilerige stad geeft al een ander, meer realistisch gevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nijmegen vind ik zelf een drama met autorijden. We moest een aantal keer in UMC zijn daar in de ochtend en manman, je mag wel een uur eerder weg van huis.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Arnhem is top. Veel groen in de stad en de natuur net buiten Arnhem is natuurlijk helemaal geweldig. Horeca-aanbod is ook prima. Ik heb me er nooit onveilig gevoeld.

Vergeleken met de randstad is het culturele aanbod magerder, maar dat vind ik ook van Nijmegen, Amersfoort, Den Bosch etc. eigenlijk alles buiten de randstad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeemeermin84 schreef:
19-04-2024 14:00
Arnhem is top. Veel groen in de stad en de natuur net buiten Arnhem is natuurlijk helemaal geweldig. Horeca-aanbod is ook prima. Ik heb me er nooit onveilig gevoeld.

Vergeleken met de randstad is het culturele aanbod magerder, maar dat vind ik ook van Nijmegen, Amersfoort, Den Bosch etc. eigenlijk alles buiten de randstad.
Ik woon in een slaperig provinciestadje in de regio en mij interesseert het niet dat het culturele aanbod wat minder is.
Wat ik echt graag wil zien/doen, daarvoor wil ik reizen.
Maar ik hoef ook niet elke week ergens naar toe. Zou ik dat wel willen, dan zou mijn slaperige provinciestadje misschien niet zo'n goede keus zijn om te wonen.
Ik kom wel heel graag buiten en in de natuur en dat kan wat lastiger zijn als je in een grote stad in de randstad woont.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben geboren en getogen in Arnhem en vond het altijd een heerlijke stad. Veel creativiteit, leuke winkeltjes in de zijstraten van het centrum, prachtige parken, ik woon inmiddels al weer bijna 20 jaar in Amsterdam, maar er is geen park zo mooi als Sonsbeek. En natuurlijk de prachtige natuur rondom Arnhem. Ik heb jaren midden in het centrum gewoond en heb me er echt nooit onveilig gevoeld. Ging ook altijd alleen stappen en liep dan vaak alleen terug naar huis. Ik ben opgegroeid in Zuid maar daar zou ik niet meer willen wonen, dat is wel echt het minst mooie en leuke gedeelte. Noord is toch wel the place to be. Prachtige oude huizen, parken dichtbij.

Iemand noemde Zevenaar, dat vind ik nu echt een vreselijk saaie, kleurloze plek. Dan liever Oosterbeek, Velp (wel een stuk duurder) of meer richting de Achterhoek. Nijmegen vind ik ook leuk maar toch wel een stuk minder dan Arnhem.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven