Hoe kat aan het eten krijgen, graag tips!

19-08-2018 10:43 41 berichten
mijn kat is al een aantal maanden af en aan aan het braken, ze gaf het eten over. Ze kreeg altijd gourmet gold en cosma en daarnaast droge brokken. Soms ging het dagen/ weken goed en dan zat er weer een dag tussen dat ze hele dag aan het overgeven was en zich duidelijk niet fit voelde, ze was dan een zielig hoopje poes en leek ook pijn te hebben.
Ik ben nu al een aantal keren met haar naar de dierenarts geweest, daar wordt gedacht aan een voedsel intolerantie dus we gaan eerst ander voedsel proberen. Ze krijgt nu hypoallergene brokken en speciaal natvoer (van royal canin vetinary). Maar dat wil ze dus niet eten! Ik heb op advies van de dierenarts ook al warm water over de brokken gedaan, ook dan eet ze het niet. Ik ga toch blijven volhouden aangezien het in belang van mijn poezebeest is, en hopelijk gaat ze het toch eten wanneer ze echt honger krijgt.
Hebben jullie tips voor mij om haar toch aan het eten te krijgen? Misschien ervaringen hiermee?
probeer eens recovery blikvoer
Alle reacties Link kopieren
Beetje zonnebloemolie erover en eerst mengen met haar oude voer.
Volgens mij weten katten trouwens heel goed welk voer goed voor ze is.
Zou ook gewoon iets van Royal Canin sensitive proberen. Waarschijnlijk zitten aan de brokken die jij nu hebt weinig smaak.
S-Meds schreef:
19-08-2018 10:47
probeer eens recovery blikvoer
Ik zal de dierenarts hiernaar vragen, ik heb de brokken en natvoer op advies van de dierenarts om na te gaan wat er met mijn kat aan de hand is. Sowieso moet ik dit nu twee weken uitproberen, dus ik wil liever niet nog ander voer erbij gebruiken.
Wishlist schreef:
19-08-2018 10:51
Ik zal de dierenarts hiernaar vragen, ik heb de brokken en natvoer op advies van de dierenarts om na te gaan wat er met mijn kat aan de hand is. Sowieso moet ik dit nu twee weken uitproberen, dus ik wil liever niet nog ander voer erbij gebruiken.
maar niet eten is nog slechter. Morgen echt even bellen
Alle reacties Link kopieren
Ook katten kunnen hun eetlust verliezen als ze zich niet lekker voelen en willen dan voornamelijk alleen bekende dingen eten. Mijn kat heeft ook een poosje gehad dat ze niet meer wilde eten nadat ze veel last had van braken en diarree. Bij mij hielp het om naast de etensbak te gaan zitten. Haar te aaien, aandacht te geven en tegen haar te praten terwijl ze aan het eten rook. Het was dan net alsof ik haar moest geruststellen, dat dit eten ok is en dat ze ervan kan gaan eten.
anoniem_371732 wijzigde dit bericht op 19-08-2018 10:55
1.89% gewijzigd
miedo schreef:
19-08-2018 10:47
Beetje zonnebloemolie erover en eerst mengen met haar oude voer.
Volgens mij weten katten trouwens heel goed welk voer goed voor ze is.
Zou ook gewoon iets van Royal Canin sensitive proberen. Waarschijnlijk zitten aan de brokken die jij nu hebt weinig smaak.
Ze krijgt nu nat voer van royal canine sensitive en ik heb haar hiervoor juist naast de hypoallergene brokken haar eigen voer erbij gedaan. Gourmet gold want dat lust ze graag. Afgelopen donderdag was ze weer ziek en kreeg het advies om haar sowieso de komende twee weken geen ander voer te geven dan de hypoallergene brokken en sensitive.
S-Meds schreef:
19-08-2018 10:53
maar niet eten is nog slechter. Morgen echt even bellen
Ga ik ook zeker doen, niet eten is inderdaad heel slecht voor een kat. Ik wil dan ook navragen naar dat eten wat jij als tip hebt gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de dierenarts wel bloed geprikt om andere oorzaken uit te sluiten?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Ik zou een stuk kalkoenfilet kopen en dit in water koken en dan met wat kookvocht pureren. Daar zit weinig meer in maar voor heel even kan dat prima. Dit wordt ook gebruikt bij een eliminatiedieet dus het kan geen kwaad ivm een eventuele tolerantie. Maar ze moet wel wat eten nu.

Je kan een andere brok proberen, ik heb zelf goede ervaringen met deze https://www.brekz.nl/hill-s-prescriptio ... fkEALw_wcB Ook in blikvorm te krijgen.

Eventueel kan je de dierenarts vragen om wat cerenia tabletjes, tegen de eventuele misselijkheid. Soms wil dat helpen om een kat weer aan het eten te krijgen.
Calamitycat schreef:
19-08-2018 10:57
Heeft de dierenarts wel bloed geprikt om andere oorzaken uit te sluiten?
En dit inderdaad, als het komt door bijvoorbeeld nierfalen dan heb je hele andere zorgen erbij.
We willen eerst uitsluiten dat mijn kat een voedsel intolerantie heeft, reageert ze niet goed op dit dieet en blijft ze dagen houden dat ze weer moet braken dan wordt er bloed afgenomen en wordt er naar alles gekeken.
Afgelopen donderdag heeft ze dus weer gebraakt, mijn eigen dierenarts was al dicht toen ik belde dus ben ik naar een andere dierenarts hier in de buurt gegaan. Toen heeft ze een injectie gehad tegen braken. Vrijdag direct mijn eigen dierenarts gebeld en konden daar diezelfde dag terecht. Ze heeft toen een andere injectie gehad voor het braken, een sterkere en heeft ze de zakjes natvoer meegekregen, omdat ze de brokken bijna niet eet.
Ik persoonlijk en mijn kleine monster goed kennende denk ook aan een voedsel intolerantie. Ik ben natuurlijk nu nog maar net begonnen met het dieet en vermoed ook wel dat wanneer ze honger krijgt wel gaat eten. Ze denkt nu nog dat ze nog wel wat anders van mij gaat krijgen, zoals anders altijd, maar ja dat kan nu niet dus ze zal wel moeten gaan eten. Eigenwijs monstertje is het Haha!

Heel fijn dat jullie met mij meedenken! Ga morgen sowieso dierenarts bellen voor advies , maar ook wat ideeen van jullie uitproberen! Wat kunnen die beestjes je soms bezighouden he!
Alle reacties Link kopieren
Apart zn dierenarts eerst ander voer en dan pas bloedprikken? Ik zou er op staan dat er eerst goed word onderzocht bloedprikken, echo foto`s van de buik/darmen om zeker te zijn dat er niet ergens een blokkade of ontsteking zit. Kat kan ook misselijk zijn of braken omdat er ergens een orgaan niet goed meer werkt.

Een kat moet eten evt dwangvoeren en het voer pureren zodat ze het zo kan oplikken of via een spuitje gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
Als een kat zich ziek voelt stoppen ze al snel met eten. Alleen hierdoor gaan ze zich nog slechter voelen, waardoor ze wederom niet eten. Ze kunnen dus in een visieuze cirkel terecht komen. Een kat mag eigenlijk niet langer dan 24 uur zonder eten, ivm leververvetting. Soms kan het niet anders dan om te gaan dwangvoeren met recovery voer. Geloof van Hills. Dit kun je aanmaken met lauw water in een spuitje. Ik weet niet hoelang de kat nu al niet heeft gegeten, maar anders zou ik toch ff voor de zekerheid bellen vandaag of het niet nodig is om vandaag nog langs te komen. Wellicht ook verstandig om een echo te laten maken. Er kan ook een haarbal of andere verstopping zitten.. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch zo mijn vraagtekens bij de aanpak van de dierenarts. Hoe oud is je kat? Is er naar haar gebit gekeken? Heeft de dierenarts wel haar nieren bevoeld?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik hoop echt dat het 'maar' een voedsel intolerantie is (dat is al lastig genoeg), maar de omschrijving in de OP beschrijft precies wat er gebeurde met een van mijn katten een aantal jaar geleden. Die gaf ook veel over en at nog amper. Heel even aangezien, toen naar de dierenarts gegaan die meteen bloed heeft afgenomen met als uitslag ernstig nierfalen.
De kat is toen meteen opgenomen en aan een infuus gelegd. Het is helaas dus niet altijd heel onschuldig.... en ik denk echt dat je nierfalen als een van de eerste dingen uit moet sluiten, dus bloed laten prikken. Hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans op herstel.

Ik zou er dus niet gerust op zijn maar hopelijk heeft het gewoon te maken met iets onschuldigs. Sterkte.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Beetje vreemde volgorde van de dierenarts. En verder, waarom van dat nepvoer? Misschien gewoon eens puur natuur proberen. Lever koken, kip, eendagskuiken.. Vraag het eens bij een goede dierenwinkel.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
19-08-2018 11:25
Apart zn dierenarts eerst ander voer en dan pas bloedprikken? Ik zou er op staan dat er eerst goed word onderzocht bloedprikken, echo foto`s van de buik/darmen om zeker te zijn dat er niet ergens een blokkade of ontsteking zit. Kat kan ook misselijk zijn of braken omdat er ergens een orgaan niet goed meer werkt.

Een kat moet eten evt dwangvoeren en het voer pureren zodat ze het zo kan oplikken of via een spuitje gaan geven.
Dit dus.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Dierenarts heeft mijn kat goed bekeken, en op het af en toe eten braken in de zoveel tijd na, voelt ze zich gelukkig prima. Ze is niet doodziek gelukkig.
Ook vandaag is ze weer gewoon lekker de oude. Ze eet wel wat hoor, maar alleen heel weinig. Vannacht heeft ze wat van de brokken gegeten, alleen verder vandaag nog niet. Vandaar dat ik vandaag even afwacht wat ze gaat doen wat betreft het eten en morgenvroeg de dierenarts bel om advies. Ik denk dat wanneer ze honger krijgt wel wat gaat eten, maar misschien zijn er manieren om haar beter aan het eten te krijgen. Ze krijgt zo wel weinig binnen namelijk!
Alles wijst op een voedsel intolerantie, dierenarts heeft aangegeven dat wanneer ze toch gast braken, ik direct moet bellen en dan wordt er een groot onderzoek gedaan met bloedprikken en een echo om zo te gaan kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
anoniem_63a08956af944 wijzigde dit bericht op 19-08-2018 11:40
17.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is (vaak) geen kwestie van als ze honger krijgt ze vanzelf wel weer gaat eten. Niet als ze kotsmisselijk is door een andere oorzaak.
Mijn kat met nierfalen gedroeg zich ook helemaal niet doodziek. Er was niets met hem aan de hand (…) behalve dan het overgeven en niet meer eten. Maar hij bleek dus wel doodziek te zijn. Katten zijn meesters in het verbergen van pijn en ziekte.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien, als er sprake zou zijn van een voedsel intolerantie (iets wat heel weinig voorkomt) dan zou de kat wel eten maar daarna een reactie (braken, diarree) krijgen. Maar jouw kat eet nu dus al bijna niet dus is waarschijnlijk heel misselijk.
Laat alsjeblieft zo snel mogelijk andere oorzaken uitsluiten want ik vind het een vreemd verhaal.
Nogmaals, hoe oud is de kat?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Tja mijn kat ging ook door de medische molen, wat haar meer kwaad dan goed gedaan heeft. Opname waardoor ze van schrik helemaal niet meer at, bloedprikken, echo, injecties, etcetera. Ze ging alleen maar harder achteruit. Het bleek achteraf een kwestie te zijn van gevoelige darmen en dat rust, veel aandacht en geen veranderingen in voedsel haar het beste hebben geholpen.

Zolang ze nog iets eet kun je het nog wel even aankijken.
Alle reacties Link kopieren
Is dwangvoeren een optie? Dat is trouwens wel een uiterste noodactie hoor. Ik zou dat nog even afwachten. Ik weet niet hoelang een kat goed zonder eten kan.
Alle reacties Link kopieren
Eens met calamitycat

Misschien is de lever al aan het vervetten of zijn de nieren een probleem of zit er ergens iets wat er niet hoort.

Normaal worden er eerst dingen uitgesloten voor ze aan voedsel intolerantie gaan denken.
Ze is 8 jaar. Het is ook niet zo dat de de da geen onderzoeken wil doen. Dit is in overleg met mij gedaan. Ik wil haar niet onnodig al die onderzoeken laten ondergaan. Gewoon de jaarlijkse inenting is al een gestresst voor haar.
Ze heeft zojuist een beetje natvoer gegeten, dus ze eet wel, alleen heel weinig. Wat niet uitzonderlijk voor haar is. Ze is altijd al een kritische eter geweest en wanneer ze iets niet lust liet ze het staan en dan kreeg ze van mij iets anders. Dat ga ik nu dus niet doen. Ik wil niet eigenwijs zijn en andere dingen als een intolerantie uitsluiten, maar ken haar natuurlijk goed. De voedsel intolerantie zou echt heel reeel bij haar kunnen zijn ook al komt het misschien niet vaak voor.
Haar ontlasting is goed, ze is goed te pas en op de dagen dat ze braakte, had ik het idee dat ze pijn had. In elkaar gedoken, niet opgetild willen worden, soms wat kreunen. De dag daarna was dat weer over en liep ze weer vrolijk rond.
Ik heb nu de afspraak met da om dit dieet uit te proberen en op het moment dat ze zich niet beter voelt of braakt gaan we de medische molen met haar in. Voor nu eet ze wel, maar niet veel en verder is ze gewoon zoals ze altijd is en ga sowieso morgen da bellen.
Het blijft altijd lastig met een kat, inderdaad laten ze niet snel iets merken (met mijn vorige poezebeest meegemaakt, bleek kanker te hebben).
Calamitycat schreef:
19-08-2018 11:44
Bovendien, als er sprake zou zijn van een voedsel intolerantie (iets wat heel weinig voorkomt) dan zou de kat wel eten maar daarna een reactie (braken, diarree) krijgen. Maar jouw kat eet nu dus al bijna niet dus is waarschijnlijk heel misselijk.
Laat alsjeblieft zo snel mogelijk andere oorzaken uitsluiten want ik vind het een vreemd verhaal.
Nogmaals, hoe oud is de kat?
ja en andere klachten zoals vachtproblemen, jeuk, kaalheid, schilfers en diarree. Bij alleen braken en verder gezond ogen is de kat misselijk en kunnen er hele anderen redenen zijn. Een bloedonderzoek is de eerste stap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven