Hoe lang gebruik je huishoudelijke apparatuur?

23-11-2020 15:40 81 berichten
Even benieuwd... tijdens mijn jeugd was er voldoende geld maar toch waren mijn ouders heel zuinig als het aankwam op de aanschaf en vervanging van huishoudelijke apparatuur (maar ook: vaatdoekjes, dekbedovertrekken, etc.). Ik merk dat ik dat onbewust heb overgenomen. Zo is mijn waterkoker stuk (hij kan niet meer open of dicht) maar hij 'doet' het nog wel en is zo'n 5-6 jaar oud. Ik gebruik hem meerdere keren per dag. Ik krijg heel vaak de opmerking dat ik dit apparaat zou moeten vervangen, maar ik krijg ook vaker opmerkingen over mijn theedoeken oid (ze zijn niet vies, maar er zit wel eens een gaatje in oid). Mijn grens is echt vies of zeer kapot (en dus echt niet meer bruikbaar). Herkennen jullie dit of hadden jullie een waterkoker zoals in mijn verhaal wel vervangen?
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
23-11-2020 16:00
Grappig hoe iedereen hier mee omgaat! Kleding laat ik altijd repareren, maar sokken stop ik niet. Meestal is de sok ook in het geheel zo dun dat stoppen echt niets meer gaat oplossen.
Het zijn meestal leuke nieuwe sokken die ineens een gat hebben, je weet wel van die vrolijke met printjes en kleurtjes. Iets in mijn schoenen + mijn teen zorgde voor gaten. En dan vind ik het nog wel de moeite om te doen tijdens het tv-kijken. Maar dat zal max 4 paar per jaar zijn.
Sportsokken stop ik niet, omdat die dan vaak echt versleten zijn of ik loop het risico van een blaar. Die saaie sokken die zo versleten zijn dat ze dun/verkleurd zijn dat ze er niet meer uitzien, hebben helaas zelden en gat, maar die stop ik ook niet. (Mijn vriend heeft er zoveel, daar kunnen er best wel wat van weg, maar die krengen gaan niet voortijdig echt stuk en die al wel een gat hebben, mag ik niet wegdoen. :facepalm: )

Ik houd best van techniek, maar de meeste dingen moeten gewoon simpel zijn. Dus geen hightech wasmachine met 1000 programma's, gewoon een duidelijke waarbij de je de temperatuur onafhankelijk van het programma kunt instellen en apart kunt kiezen voor welke centrifugestand.
dianaf wijzigde dit bericht op 23-11-2020 16:07
12.39% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mijn strijkbout en strijkplank zijn al meer dan 30 jaar oud ;-) Maar ze hebben weinig te lijden, dat zal wel helpen.
Alle reacties Link kopieren
Theedoeken en vaatdoeken met gaatjes gaan in een andere kast en die neem ik mee als we op vakantie gaan kamperen of in een appartement en gooi ze dan weg. Kan nog ettelijke vakanties vooruit :P

Waterkoker had ik vervangen( wij hadden er eentje van 6/7 jaar dit voorjaar en nu een nieuwe) is ook niet zo heel duur en je gebruikt hem vaak dus die mag gewoon helemaal goed zijn vind ik.

Man wil het liefst om de 2 jaar een nieuwe en grotere tv maar daar trap ik niet elke keer in.

Telefoon gaat 2/3 jaar mee en dan wil ik wel een nieuwe want dan is of de batterij te snel leeg of iets anders mee mis.

Wasmachine en droger worden vervangen zodra ze kapot zijn. Geen idee hoe lang precies we deze nu hebben. Denk ergens tussen de 3 en 10 jaar alle twee , de droger is minder oud dan de wasmachine.

Dekbedovertrekken met gaten gaan wel meteen weg want dat slaapt niet lekker.

Dit is onze derde woning en we hebben de eerste meubels tweedehands gekocht/ gekregen. Toen flat gekocht en veel nieuw gekocht maar wel goedkoop Leenbakker /Kwamtum beukenspul etc. Toen dit appartementen nieuwbouw en alles nieuw gekocht dat is 17 jaar geleden en inmiddels zijn alle meubels alweer een keer vervangen ( niet allemaal tegelijk).
Ik moet er niet aan denken om 30 jaar tegen dezelfde meubels aan te moeten kijken maar bij mijn schoonouders is het op het bankstel na minstens 30 jaar oud. Ze hebben het gewoon een paar keer geverfd. Ik vind het er niet uit zien maar ja ik hoef er niet de hele dag tegenaan te kijken :P
Ow, drogers en wasmachines en vaatwassers rond de 10 jaar denk ik hier. Al deed mijn eerste Miele het wel langer, die was namelijk al 3e hands. En pleuriszwaar. :-D
Alle reacties Link kopieren
Met weg bedoel ik naar marktplaats, de kringloop of een goed doel, hier in de buurt was iemand die oude knuffels maar ook handdoeken en dekbedovertrekken wilde ergens voor dus die heb ik daar heen gebracht. Echt in de vuilnisbak gooien alleen als het echt niet meer kan.
Alle reacties Link kopieren
30 jaar met meubels doen, ik weet dat bijvoorbeeld de oudere generatie dit vaak deed, want het was vaak gewoon heel duur geweest. Mijn ouders hadden bijvoorbeeld een leren bang van 3000 gulden of zo, ding is wel 25 jaar meegegaan. Maar die dingen waren toen gewoon veel duurder. Dat scheelt natuurlijk ook.
Ik ben niet snel ergens op uitgekeken, dat scheelt natuurlijk ook, maar mijn meubilair is sowieso niet duur. Ik heb gewoon een el cheapo smaak.

Maar bijvoorbeeld een stoel met een gescheurde zitting... als ik hem super mooi zou vinden, dan opnieuw laten stofferen, anders toch wat anders. Er is een verschil tussen stuk en stuk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Merk ook kwaliteitsverschil, de bank van mijn ouders zat na 20 jaar nog goed. Mijn bank van zelfde bedrag ( maar in vergelijking met toen waarde van geld, wel goedkoper) heeft na 7 jaar zitten vulling die ingezakt is. En de stof is lelijk en dunner geworden.

Daar kan je verder niet veel mee dan vervangen. Ik heb mijn kussen laatst een nieuwe vulling voor besteld ( pijnklachten, rest heeft er nog geen echte last van) en als ik dat voor de hele bank zou doen en opnieuw laat bekleden dan kan ik een nieuwe kopen. Een duurdere denk ik. Terwijl deze van Montel komt en helemaal niet goedkoop was op zich.


Bij het bestellen van nieuwe vulling bij een speciaalzaak vroegen ze naar materiaal van de orginele vullling. Dat was goedkope troep en zakt na een jaar of 5 vaak in. :lol:

Dus ik heb nu ergens een briefje met welke bankvullingen in volgende keer links moet laten liggen. :-D
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 16:16
18.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-11-2020 16:10
30 jaar met meubels doen, ik weet dat bijvoorbeeld de oudere generatie dit vaak deed, want het was vaak gewoon heel duur geweest. Mijn ouders hadden bijvoorbeeld een leren bang van 3000 gulden of zo, ding is wel 25 jaar meegegaan. Maar die dingen waren toen gewoon veel duurder. Dat scheelt natuurlijk ook.
Ik ben niet snel ergens op uitgekeken, dat scheelt natuurlijk ook, maar mijn meubilair is sowieso niet duur. Ik heb gewoon een el cheapo smaak.

Maar bijvoorbeeld een stoel met een gescheurde zitting... als ik hem super mooi zou vinden, dan opnieuw laten stofferen, anders toch wat anders. Er is een verschil tussen stuk en stuk.
Stofferen is zo gruwelijk duur, elke keer weer als ik het overweeg.... doe ik het toch maar niet
Eenvoudige oude eetkamerstoelen kwamen op 800 euro uurloon, de stof kwam er nog bij. Per stoel!!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-11-2020 16:14
Stofferen is zo gruwelijk duur, elke keer weer als ik het overweeg.... doe ik het toch maar niet
Eenvoudige oude eetkamerstoelen kwamen op 800 euro uurloon, de stof kwam er nog bij. Per stoel!!
Wat duur!

Ik heb een stoel uit onze eerste eethoek ( die dus in de jaren 90 al tweede of derdehands was) in de slaapkamers staan die ik eigenlijk wil schuren en schilderen en nieuwe stof erop.
Alle reacties Link kopieren
In principe doe ik met spullen tot ze eigenlijk al over de uiterste houdbaarheid zijn. Zo heb ik bijv een Ektorp bank uit 2004, waar je nog op kunt zitten maar daar is alles mee gezegd. Die waterkoker zou bij mij wel vervangen worden. Waarschijnlijk niet direct nadat hij stuk ging, maar enkele weken daarna toch wel een keer.
Het enige wat ik heb vervangen wat het nog deed, was vorig jaar mijn 15 jaar oude beeldbuis-tv. Het was zo erg dat familieleden gingen aanbieden een tv voor me te kopen omdat ze dachten dat ik er geen geld voor had. Tja, soms viel het beeld even weg of moest je er een klap op geven :) Ik heb hem wel een tweede ronde gegund en voor 5 euro verkocht via Marktplaats.
haha, mooi dat verhaal van die TV! Ik merk wel dat ik echt heel erg NIET tegen oude telefoons en computers kan omdat ik ze elke dag intensief gebruik. Daarvan wil ik dus wel dat ze snel werken en het goed doen.

Ik doe zo'n 2 jaar met een telefoon en zo'n 3 a 4 jaar met een laptop.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 15:50
Dingen werden vroeger ook gemaakt om lang mee te gaan en nu heel vaak niet meer. Bepaalde dingen zijn ook goedkoper daardoor.

Helemaal mee eens. Mijn moeder heeft in haar hele leven 3 wasmachines gehad. Met de eerste heeft ze ruim 20 jaar gedaan, de tweede mocht ik overnemen toen ik op mezelf ging wonen en de derde draait tot op de dag van vandaag nog steeds. Idem geldt voor de afwasmachine: ook gewoon 14 jaar. Stofzuiger? Ook dik 10 jaar.

Mijn eerste was/droogcombinatie ging ruim 10 jaar mee.
Mijn eerste afwasmachine slechts 2 jaar.
Mijn eerste stofzuiger ook slechts 2 jaar. Intussen al 8 stofzuigers gehad.

Over het algemeen: goedkoop is duurkoop.
Ninx123 schreef:
23-11-2020 16:28
haha, mooi dat verhaal van die TV! Ik merk wel dat ik echt heel erg NIET tegen oude telefoons en computers kan omdat ik ze elke dag intensief gebruik. Daarvan wil ik dus wel dat ze snel werken en het goed doen.

Ik doe zo'n 2 jaar met een telefoon en zo'n 3 a 4 jaar met een laptop.
Als dingen niet goed meer werken zou ik ze gewoon vervangen, daar heb ik ook geen zin in.

Maar mijn 10 jaar oude asus deed het nog prima met 2 ontwerprogramma's erop. Kon er ook gewoon nog goed mee gamen. Alleen het scherm zat los en de toetsen begonnen ook los te laten en youtube deed wel ineens raar.

Heb nu een nieuwere HP en mis mijn oudje. :heart:

En telefoon goed leegmaken en soms resetten en eventueel nieuwe accu en ze gaan langer mee dan 2 jaar. Worden ze traag, weg ermee.
Alle reacties Link kopieren
Grappig. Mijn ouders waren vergelijkbaar met jouw ouders - maar het heeft bij mij juist een aversie opgeleverd. Als het kapot is, moet het gerepareerd. Ik heb wel eens in een boze bui geroepen; ‘Ik heb toch niet zo hard gestudeerd en gewerkt om nu weer met kapotte spullen te zitten’

Dus die waterkoker die niet meer opengaat; dat zou ik echt opgelost willen hebben. Niet noodzakelijkerwijs een nieuwe, maar iets slims met een schroevendraaier om te zien of het opgelost kan worden. Een gaatje, of een chloorvlek in een thee- of Handdoek; geeft niets. Zijn er losse lusjes, dan zet ik ze opnieuw vast (en ben dan heel trots op mezelf). Maar van die gele vaatdoeken met grote gaten; die gaan echt in de textiel bak.
Zo ook met beddengoed; een klein gaatje kan best, maar als de kans bestaat dat ik er weer met mijn teen in blijf hangen, gaat het in de textielbak. Wat daar in zit wordt gebruikt als bedekking tijdens het verven, stof voor mondkapjes, bescherming van pakketjes enz.
Goedkoop is inderdaad meestal duurkoop. We willen alleen zoveel nieuws dat goedkoop ook goedkoper lijkt (omdat we het gauw weer vervangen).
Tot het echt stuk is, dus in de nieuwe keuken kwam de oude koelkast die het nog vijf jaar deed.

Hand- en theedoeken tot de grote gaten erin vallen of er flinke rafels aan de zijkant komen.

Mijn ouders deden dat ook, want weinig te besteden, ik doe het voor het milieu. Schoonouders deden dat niet, ook weinig geld, maar willen nooit zonder iets zitten. Echt grote dingen kunnen ze dan weer niet vervangen want geen geld. Dus wel mooie nieuwe hippe theedoeken en ook een gat in het tapijt want te laat begonnen met sparen en te veel kleine dingen te vroeg vervangen.
FitsSprits schreef:
23-11-2020 16:30
Helemaal mee eens. Mijn moeder heeft in haar hele leven 3 wasmachines gehad. Met de eerste heeft ze ruim 20 jaar gedaan, de tweede mocht ik overnemen toen ik op mezelf ging wonen en de derde draait tot op de dag van vandaag nog steeds. Idem geldt voor de afwasmachine: ook gewoon 14 jaar. Stofzuiger? Ook dik 10 jaar.

Mijn eerste was/droogcombinatie ging ruim 10 jaar mee.
Mijn eerste afwasmachine slechts 2 jaar.
Mijn eerste stofzuiger ook slechts 2 jaar. Intussen al 8 stofzuigers gehad.

Over het algemeen: goedkoop is duurkoop.

Vaak wel helaas maar niet altijd gelukkig. Mijn xiaomi note of de One van mijn man is veel goedkoper dan een Iphone of Samsung en werkt net zo goed.

Net als mijn oude Asus, die heeft 2 Mac Books van mijn zus overleeft en deed het gewoon veel beter.

Maar de wasmachines van Indeshit zijn vaak wel prut invergelijking met de meeste Miele's. :-D
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 16:40
2.50% gewijzigd
Ninx123 schreef:
23-11-2020 16:32
Goedkoop is inderdaad meestal duurkoop. We willen alleen zoveel nieuws dat goedkoop ook goedkoper lijkt (omdat we het gauw weer vervangen).
We als in mensen in het algemeen? Of jij en je gezin?
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
23-11-2020 16:28
haha, mooi dat verhaal van die TV! Ik merk wel dat ik echt heel erg NIET tegen oude telefoons en computers kan omdat ik ze elke dag intensief gebruik. Daarvan wil ik dus wel dat ze snel werken en het goed doen.

Ik doe zo'n 2 jaar met een telefoon en zo'n 3 a 4 jaar met een laptop.
Mijn laptop is uit 2012. Die kan eigenlijk niet meer en ik ben elke keer blij als hij weer opstart. Ik moet zeggen dat ik hem weinig gebruik sinds ik een iPad heb, dus dat zorgt ook voor een drempel om een nieuwe aan te schaffen. De kinderen hebben natuurlijk wel een goed werkende laptop voor school.
Sinds ik mijn telefoon niet meer in mijn abo heb maar apart koop, doe ik er langer mee. Vroeger elke twee jaar een nieuwe, maar het voelt toch anders om in een keer 800 euro over te maken dan elke maand 45 euro.
Trouwens, sinds we een quooker hebben staat de waterkoker maar ongebruikt in de bijkeuken te staan.
Andersom schreef:
23-11-2020 16:34
Tot het echt stuk is, dus in de nieuwe keuken kwam de oude koelkast die het nog vijf jaar deed.

Hand- en theedoeken tot de grote gaten erin vallen of er flinke rafels aan de zijkant komen.

Mijn ouders deden dat ook, want weinig te besteden, ik doe het voor het milieu. Schoonouders deden dat niet, ook weinig geld, maar willen nooit zonder iets zitten. Echt grote dingen kunnen ze dan weer niet vervangen want geen geld. Dus wel mooie nieuwe hippe theedoeken en ook een gat in het tapijt want te laat begonnen met sparen en te veel kleine dingen te vroeg vervangen.
Milieu en geld hier, kan beter gebruiken en ik heb ook niet per se de behoefte aan alles nieuw en mooier dan mooi.

Maar moet wel heel zijn en goed werken. De waterkoker was gemaakt of allang vervangen.
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 16:35
We als in mensen in het algemeen? Of jij en je gezin?
Oh nee, mensen in het algemeen. Ik zelf echt niet en heb geen gezin ;-)
Alle reacties Link kopieren
De Consumentenbond adviseert om alle apparaten die ouder dan 7 jaar zijn en mankementen beginnen te vertonen niet te repareren maar te vervangen. Nieuwere apparaten zijn allemaal zoveel milieuvriendelijker in bijvoorbeeld stroomverbruik of waterverbruik dat het juist slechter voor het milieu is om oude apparaten te repareren dan om ze te vervangen.
Am Yisrael Chai!
Ninx123 schreef:
23-11-2020 16:39
Oh nee, mensen in het algemeen. Ik zelf echt niet en heb geen gezin ;-)
Nou ik ook niet dan. Maar veel mensen wel denk ik ook.
Oh ja, soms heb ik wel eens zin om wat nieuws te kopen, maar ik doe het niet. Ga dan wat internetshoppen zonder mijn winkelmandje ook echt te bestellen. Dan is vaak mijn behoefte wel weer vervuld. Of ik ga langs bij een van mijn vriendinnen die echt het tegenovergestelde is van mijzelf en dan zie ik wat ze allemaal gekocht heeft en dan denk ik: blij dat ik dat niet allemaal heb gekocht.
anoniem_63f73b392c56b wijzigde dit bericht op 23-11-2020 16:42
0.39% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven