Hoe lang gebruik je huishoudelijke apparatuur?

23-11-2020 15:40 81 berichten
Even benieuwd... tijdens mijn jeugd was er voldoende geld maar toch waren mijn ouders heel zuinig als het aankwam op de aanschaf en vervanging van huishoudelijke apparatuur (maar ook: vaatdoekjes, dekbedovertrekken, etc.). Ik merk dat ik dat onbewust heb overgenomen. Zo is mijn waterkoker stuk (hij kan niet meer open of dicht) maar hij 'doet' het nog wel en is zo'n 5-6 jaar oud. Ik gebruik hem meerdere keren per dag. Ik krijg heel vaak de opmerking dat ik dit apparaat zou moeten vervangen, maar ik krijg ook vaker opmerkingen over mijn theedoeken oid (ze zijn niet vies, maar er zit wel eens een gaatje in oid). Mijn grens is echt vies of zeer kapot (en dus echt niet meer bruikbaar). Herkennen jullie dit of hadden jullie een waterkoker zoals in mijn verhaal wel vervangen?
De waterkoker had ik vervangen in jouw geval. Dat is gewoon niet fris.

Vaatdoeken met gaatjes boeit mij ook niet. Die poetsen juist het lekkerste. Ik heb van die dikke nieuwe die ik altijd tot het laatst laat liggen, gewoon omdat ze niet fijn zijn.

Ik gebruik nog een oude ghettoblaster die ik van mijn eerste salaris kocht. (30 jaar geleden)
Antenne is stuk van afgebroken en de radio stoort een beetje als het overgebleven stukje antenne niet precies goed staat maar de CD speler werkt nog perfect. Is inmiddels wel naar de schuur verhuisd voor muziek tijdens klussen. Op mijn werkkamer heb ik een nieuw stereotorentje nu.

Maar waar ik in kook moet schoon en goed zijn.
Ninx123 schreef:
23-11-2020 16:41
Oh ja, soms heb ik wel eens zin om wat nieuws te kopen, maar ik doe het niet. Ga dan wat internetshoppen zonder mijn winkelmandje ook echt te bestellen. Dan is vaak mijn behoefte wel weer vervuld. Of ik ga langs bij een van mijn vriendinnen die echt het tegenovergestelde is van mijzelf en dan zie ik wat ze allemaal gekocht heeft en dan denk ik: blij dat ik dat niet allemaal heb gekocht.
:-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik vervang dingen als ze stuk zijn, en dan stuk in een redelijk ruime zin. Jouw waterkoker had ik vervangen.

Ik had mijn 3 en een half jaar oude telefoon laten stuiteren met een volledig gebarstten scherm tot gevolg, dan koop ik gewoon een nieuwe, ookal werkte hij nog.

Laatst deed de waterkoker van 3 jaar oud het niet meer, toen kocht ik ook meteen een nieuwe (en toen kwam vriend en fixte de oude weer...Dus nu heb ik er 2 die naast elkaar staan zodat ik kan kiezen welke ik gebruik, want iets weggooien wat niet stuk is kan ik ook niet haha). Theedoeken worden vervangen als ze niet meer schoon worden in de was, gaten heb ik nog niet gehad.

Ik heb een activity tracker waarvan het rubberen(?) bandje kapot is gegaan dus mijn bandje flubbert nu. Ik kon hem fixen door hem "op maat" te knippen, maar ik vind dat een beetje sneu staan (afgeknipt bandje) en vind het ook wel tijd voor een upgrade, want deze heb ik 2 jaar gekregen en is een goedkoop en niet persé charmant exemplaar (zwart rubberen ding). Die werkt dus nog, maar ga ik waarschijnlijk toch vervangen nu met Black Friday.
Alle reacties Link kopieren
Apparatuur dat kapot is, wordt gerepareerd (mijn man is handig) of als dat niet lukt, direct vervangen. Ik ga niet zonder wasmachine of oven door het leven.

Versleten/vlekkerige handdoeken en theedoeken gaan in een zak. Altijd handig als poetsdoek, op de camping of om de hond mee af te drogen.

We rijden al 13 jaar in dezelfde auto en die vervangen we pas als het echt nodig is qua kosten/baten. De gordijnen hangen ook alweer 13 jaar. Ook onze meubels zijn bijna allemaal al 20 jaar oud, in die tijd is alleen de bank vervangen.

We doen dus best lang met onze spullen. Wel kiezen we bij dure aankopen zoveel mogelijk voor kwaliteit en neutraal. Een nieuwe kleur accessoires is goedkoper en leuker om te kopen dan een nieuwe tafel. De oude kleuren bewaar ik meestal wel voor als ik het weer wat anders wil.

Afgelopen maand hebben we na 17 jaar afscheid genomen van de tv. Die deed het nog wel en beeldkwaliteit was prima maar niet full HD, een moderne spelcomputer of internetapps kon je er niet direct op aansluiten, liep af en toe vast etc. Dus eindelijk toch een nieuwe gekocht met de juiste aansluitingen. Dan kijken we niet op een dubbeltje. We willen gewoon weer een goede en daarvoor lezen we internet leeg, zijn lid van de Consumentenbond etc.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger stopte mijn moeder ook sokken, dat doe ik niet, maar ik gooi niks zomaar weg. Zo heb ik hele oude dinerborden die ooit een set waren maar nu allemaal verschillende zijn (wel wit, maar zo nu en dan een ander wit bord bij gekocht).
Kleding repareer ik of laat ik repareren. En qua handdoeken een theedoeken heb ik een setje of 4 nieuwe die ik echt aan de haakjes hang, daarnaast heb ik heel veel oude die ik gebruik om het aanrecht droog te maken of waar ik de tafel mee afneem met schoonmaakspray of dat soort dingen. Zolang iets nog werkt, vervang ik het meestal niet, behalve als iets bijvoorbeeld echt in het zicht op het aanrecht staat of als kleding er versleten uitziet. Zo heb ik ook een heleboel oude badhanddoeken in de bijkeuken liggen, maar degenen in de badkamer liggen echt in het zicht, dus daarvoor heb ik nieuwe gekocht. De een beetje oude zijn dan reserve of om mee te nemen naar het sporten, de echt oude gebruik ik om dingen droog te maken bij het schoonmaken en zo. Ik heb dus een heleboel gradaties aan spullen, maar ik gebruik alles best wel lang.
Als ik een telefoon koop, is dat de nieuwste iPhone, maar die gebruik ik vervolgens wel tot hij echt op is. Tot nu toe heb ik daarom alleen een 5 en een 7 gehad, over een paar jaar ga ik wel weer eens kijken voor een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders gaven op het gierige af overal zo weinig mogelijk geld aan uit wat zich vertaalde in vakanties in armetierige vakantiehuisjes en idd ook al 30 (?) jaar dezelfde badmat met rafels en zo lang als ik me herinner dezelfde bank inclusief versleten leer. Ik heb me als kind al voorgenomen het anders te doen, niet voor niks jarenlang gestudeerd en een goede baan. Ik vervang zelf een goed apparaat dan weer niet maar die waterkoker was allang vervangen, idem voor de kapotte theedoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
23-11-2020 16:32
Goedkoop is inderdaad meestal duurkoop. We willen alleen zoveel nieuws dat goedkoop ook goedkoper lijkt (omdat we het gauw weer vervangen).
Niet kopen, is nog duurzamer
Koffie opschenken op een filter
De was drogen op zolder
En de vast met de hand
Alle reacties Link kopieren
Alles wat nog zijn werk doet blijft hier dienst doen.

Een waterkoker waar op één of andere manier nog water inraakt en die nog kookt ... waarom zou je die wegdoen?

Tenzij je het er met een 5-milliliter-spuitje moet inspuiten :-D.

Handdoeken met een gat die nog drogen ... laat nog maar effe meegaan tot ze écht compleet uiteen vallen.
(Ook al omdat ik de huidige Zeeman-handdoeken prut en waardeloos vind.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn waterkoker al meer dan 10 jaar, maar hij is van duurzamer materiaal waardoor hij nog helemaal goed is en makkelijk te reinigen. Een waterkoker die niet meer open kan zou ik wel vervangen. Ik wil kunnen zien dat hij van binnen schoon is.

Theedoeken gaan soms wel lang mee, maar de worden met de jaren wel slordiger om te zien. Een heel klein gaatje of vlekje is niet erg, maar als het er op een afstand groezelig uitziet koop ik een nieuwe en krijgt de oude demotie naar poetsdoek.

Kleding repareer ik wel, meestal is het een naad of knoop. Bij sokken of beddegoed is vaak de stof zelf versleten, en dan is vervangen beter.

Ik koop gewoon goede spullen, meestal gaan die lang genoeg mee om zonder schuldgevoel te vervangen.
Wissewis schreef:
23-11-2020 18:06
Een waterkoker waar op één of andere manier nog water inraakt en die nog kookt ... waarom zou je die wegdoen?


Omdat het niet zo hygiënisch is.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
23-11-2020 18:20
Omdat het niet zo hygiënisch is.
Maar wat vreten jullie met dat ding uit?

Ik stop dat ding onder de kraan om water in te laten lopen.
En na te koken gaat het water weer in mijn kop koffie.

Zolang ik er water in krijg zonder extreem veel moeite maakt het mij niet uit of een deksel wel dan niet open kan.

Na 5 jaar weigert ie standaard om duistere redenen te koken en komt er een nieuwe.

Maar dat ding staat dus standaard 5 jaar op mijn aanrecht zonder dat ik er naar omkijk, behalve dan als ik dorst heb of zin in koffie.
(Of het een enkele keer gebruik om sneller gekookt water te hebben voor pasta of rijst.)


Echt niet dat ik dat ding - waar dus alleen water in komt - ga lopen soppen ofzo.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me ook niet voorstellen dat het onhygiënisch is als je er alleen water in doet en dat kookt. Dat is júist hygiënisch. Zelf zou ik wel een nieuwe kopen, omdat er vaak kalk in zit en er dan ook stukjes daarvan in je thee terechtkomen en gewoon omdat het me heel onhandig lijkt als hij niet open kan. Maar onhygiënisch denk ik niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Er kan een beestje invallen...
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
23-11-2020 20:39
Er kan een beestje invallen...
En denk je dat dat beest kokend water aan 100 graden overleeft :-) ?

Vis ik het wel uit mijn kop koffie moest het zo-dood-als-een-pier in mijn kop belanden.


En de helft van de tijd heb ik teveel water en kieper dat door de gootsteen, dus dan komt ie er automatisch ook mee uit.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik had hem meteen vervangen. Zo lang iets heel is, mag het blijven, maar als het stuk of versleten is komt er iets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Ik vervang kapotte dingen best snel. Ik erger met kapot aan eeuwig durende reparaties etc, en ik heb inderdaad niet gestudeerd en gewerkt om zonder werkende magnetron te zitten.
Mijn oude waterkoker sloeg niet meer automatisch af, dat vind ik gevaarlijk, als je hem een keer vergeet is dat best link. En aangezien ik een klein babietje had, gebeurde het nogal eens dat ik begon thee te zetten, om vijf uur later te ontdekken dat dat niet helemaal gelukt was.
Ik heb net een nieuw huis, wat nog helemaal in jaren 60 stijl was. De keuken deed het nog, dus in de redenatie ‘niks aan doen als het nog werkt’ had ik die moeten laten zitten. Maar ik vond een keuken van 40+ jaar oud, met een betegeld ondiep blad, een kookplaat en afzuigkap die al zo lang mee gingen en donker eikenhout toch het vervangen waard.

Overigens zijn Zwitserse vrienden van mijn ouders het tegenovergestelde. Die hebben gewoon een lijstje van wanneer dingen vervangen moeten worden, ongeacht of ze kapot zijn. En dat doen ze dan dus ook daadwerkelijk. Dus iedere tien jaar komt daar een nieuwe keuken, want dat hoort zo. Ook al vinden ze de oude nog prima, en doet alles het nog. Iedere 10 jaar een nieuw bankstel, want die gaan 10 jaar mee. Enz. Dat vind ik ook wel vrij bizar.
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
23-11-2020 15:46
Ja dat is dus idd lastiger aan de binnenkant. Dat is ook de 'kritiek' die ik krijg van anderen

Zoals je er water in doet kan er ook een scheut azijn in, waterkoker is weer schoon.
Apparaten die ik dagelijks gebruik vervang ik wel snel als er iets kapot is. Gemak telt ook mee.

Ik heb veel keukenapparaten die ik al 18jaar heb en gebruik, m'n staafmixer van m'n oma gekregen bv, bij elkaar gespaard van de zegels van de plus. M'n oude combi oven heb ik ook al 18jaar, ok nu heeft m'n ex hem dan nog maar hij doet het nog.
Ik ben sowieso zuinig op spullen
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
23-11-2020 18:26
Maar wat vreten jullie met dat ding uit?

Ik stop dat ding onder de kraan om water in te laten lopen.
En na te koken gaat het water weer in mijn kop koffie.

Zolang ik er water in krijg zonder extreem veel moeite maakt het mij niet uit of een deksel wel dan niet open kan.

Na 5 jaar weigert ie standaard om duistere redenen te koken en komt er een nieuwe.

Maar dat ding staat dus standaard 5 jaar op mijn aanrecht zonder dat ik er naar omkijk, behalve dan als ik dorst heb of zin in koffie.
(Of het een enkele keer gebruik om sneller gekookt water te hebben voor pasta of rijst.)


Echt niet dat ik dat ding - waar dus alleen water in komt - ga lopen soppen ofzo.

Kalk misschien., Weet je hoeveel kalkprut er na een week in de waterkoker zit. Zo ranzig!
Ik gooi elke week een scheut azijn in de waterkoker en hij is weer als nieuw.
Echt niet dat ik die kalkprut in m'n thee wil :nope:
Gaatjes in theedoeken of vaatdoeken vind ik geen probleem. Maar als iets deels stuk is en daardoor niet meer handig in gebruik dan vervang ik het wel. En nu heeft onze koelkast wat kuren. Licht gaat soms niet aan, dan moet je er even op meppen. Maar gisteren was de hele achterkant weer nat en liep dat gootje onderin over. Onderin een hele plas. Hij is denk ik al 20 jaar oud ofzo dus vermoed dat hij binnenkort het loodje gaat leggen. We zijn dus nu op zoek naar een andere, want ik wil niet straks met kerst ineens zonder koelkast zitten. Ik heb er maar 1 en deze is ook niet heel fijn. Klein model met vriesvakje bovenin. We gaan nu dus voor een model zonder vriesvakje zodat de koelkast wat groter is. De oven heeft ook kuren, alle verlichting op het scherm ineens aan, klok onthoud hij niet. Al sinds we hier wonen moet ik standaard 5-10 minuten van de tijd afhalen, anders brand alles aan. En hij is gewoon smerig op het raampje enzo. Niet meer schoon te krijgen. Die vervang ik dus binnenkort ook, voordat hij een keer oververhit raakt en in de fik vliegt ofzo. Met apparaten waar ik niet zonder kan, ben ik sneller qua vervangen dan bijvoorbeeld met een hakmolentje ofzo. Dat is voor het gemak, met een mes kan ik het ook snijden. Maar zo’n koelkast of over vervang ik dus wel voordat ze echt het loodje leggen. Gewoon omdat ik niet zonder wil zitten.
Auto’s vervang ik overigens wel vrij snel :mrgreen: we hadden een auto waar de lak van los liet. Ik schaamde me echt kapot in dat ding. Hij reed nog wel prima, maar toch. Die heb ik dus verkocht en een nieuwe gekocht met goede lak en een wat luxere uitvoering. Met deze gaan we voorlopig wel weer even doen als het goed is. Maar een nieuwe auto vind ik ook gewoon leuk :)
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
23-11-2020 20:39
Er kan een beestje invallen...
Echt zeg, ben je zo panisch?

Wat denk je dat er 's nachts in je mond komt als je met open mond ligt te snurken?
Alle reacties Link kopieren
cookie84 schreef:
23-11-2020 21:15
Kalk misschien., Weet je hoeveel kalkprut er na een week in de waterkoker zit. Zo ranzig!
Ik gooi elke week een scheut azijn in de waterkoker en hij is weer als nieuw.
Echt niet dat ik die kalkprut in m'n thee wil :nope:
Maar TO gooide er toch ook met regelmaat ontkalker in?
Ik gooi er schoonmaak azijn in via het tuitje. Ik heb geen kalkvlokken in m’n thee 😜
Oh ja en wat ook echt bijna kapot is, is mijn elektrische tandenborstel. Die moet ik sowieso de hele tijd opladen anders houdt ie 1 poetsbeurt niet eens vol. Maar daar ben ik wel bijna zat van.. ondanks dat hij het nog net doet
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
23-11-2020 20:42
En denk je dat dat beest kokend water aan 100 graden overleeft :-) ?

Vis ik het wel uit mijn kop koffie moest het zo-dood-als-een-pier in mijn kop belanden.

En de helft van de tijd heb ik teveel water en kieper dat door de gootsteen, dus dan komt ie er automatisch ook mee uit.
In de mijne zit een filtertje bij de uitgang zodat kalk niet in je kop valt. En een beetje komt er ook niet in (of uit). Alhoewel de dekstel wel gewoon open kan. Ik ontkalk hem eens in de 6 weken max. Ligt misschien ook aan het water dat je hebt, hoe ernstig het is.

nausicaa, dat is dan weer de andere kant. Maar je hebt nooit een huis dat al 30 jaar volledig uit de mode is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven