Hoe lang gebruik je huishoudelijke apparatuur?

23-11-2020 15:40 81 berichten
Even benieuwd... tijdens mijn jeugd was er voldoende geld maar toch waren mijn ouders heel zuinig als het aankwam op de aanschaf en vervanging van huishoudelijke apparatuur (maar ook: vaatdoekjes, dekbedovertrekken, etc.). Ik merk dat ik dat onbewust heb overgenomen. Zo is mijn waterkoker stuk (hij kan niet meer open of dicht) maar hij 'doet' het nog wel en is zo'n 5-6 jaar oud. Ik gebruik hem meerdere keren per dag. Ik krijg heel vaak de opmerking dat ik dit apparaat zou moeten vervangen, maar ik krijg ook vaker opmerkingen over mijn theedoeken oid (ze zijn niet vies, maar er zit wel eens een gaatje in oid). Mijn grens is echt vies of zeer kapot (en dus echt niet meer bruikbaar). Herkennen jullie dit of hadden jullie een waterkoker zoals in mijn verhaal wel vervangen?
Ik overweeg een nieuwe waterkoker omdat deze erg veel herrie maakt. Ik heb mijn blender en staafmixer en hakmolen weggedaan en een setje gekocht die dat allemaal tegelijk kon. En ik wil mijn slowcooker vervangen door een multicooker. En al die apparaten doen het nog, ze voldoen alleen niet meer.
Dus dat is ongeveer mijn standaard ;-D

Maar ik verkoop veel op MP of ik doe het naar de kringloop. Elektrische apparatuur doet het gek genoeg vaak erg goed op MP.
Alle reacties Link kopieren
zolang het nog werkt gooi ik het niet snel weg. ik heb ook theedoeken die ik al decennia heb. niet meer super mooi en misschien een gaatje of rafeltje, maar ze doen nog steeds hun werk.

waarom geld uitgeven wanneer het niet nodig is? ik kan best nieuwe spullen betalen. alleen vind ik sparen, hypotheek aflossen, mijn "pensioen" toch net wat belangrijker. wat betekent dat ik ook iets kan vervangen wanneer het echt nodig is. Kapotte wasmachine, auto, cv ketel, dak etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
24-11-2020 11:16
waarom geld uitgeven wanneer het niet nodig is? ik kan best nieuwe spullen betalen. alleen vind ik sparen, hypotheek aflossen, mijn "pensioen" toch net wat belangrijker. wat betekent dat ik ook iets kan vervangen wanneer het echt nodig is. Kapotte wasmachine, auto, cv ketel, dak etc
Ik denk dat de definitie van "nodig" varieert per persoon.

Ik had een blender, staafmixer, hakmolen die te veel plek innamen in mijn kasten. Die heb ik weggedaan en iets kleiners teruggekocht dat hetzelfde deed.
Ik vond dat nodig. Andere mensen niet.
Net zoals de slowcooker. Die neemt ook ruimte in. Ik kan er geen apparaat naast nemen. Dus de slowcooker moet weg en de multicooker kan er dan in. Ik voorzie daar veel gebruikersplezier van dus dat vind ik nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een voorliefde voor oude dingen. Ik vervang apparaten als ik mij er aan begin te ergeren. Maar ik erger mij blijkbaar niet zó snel.

Mijn tv is inmiddels 13 jaar oud. Mijn bezoek lacht mij uit, maar ik vind hem nog steeds prima. De tv daarvoor kwam nog uit het huis van mijn opa en oma. Was zeker 25 jaar oud en de beeldbuis moest steeds langer "opwarmen" na het aanzetten. Ik heb hem pas vervangen toen ik hem 's ochtends aan moest zetten wanneer ik 's avonds tv wilde kijken. Hij deed het dan wel nog, maar dat was toch op den duur een beetje vervelend.

Waterkoker heb ik laatst na 12 jaar vervangen. Was nog een hele zoektocht voordat ik iets gevonden had waar ik tevreden mee was. Hij deed het nog wel, maar lekte af en toe.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
24-11-2020 09:50
Oh ja en wat ook echt bijna kapot is, is mijn elektrische tandenborstel. Die moet ik sowieso de hele tijd opladen anders houdt ie 1 poetsbeurt niet eens vol. Maar daar ben ik wel bijna zat van.. ondanks dat hij het nog net doet
Ben jij mij? Ik herken echt veel, de waterkoker van toen ik op kamers ging heb ik meer dan 10 jaar laten een keer vervangen omdat de bodem eruit begon te vallen, en mijn beddengoed/theedoeken/handdoeken zijn ook zo oud. En mijn elektrische tandenborstel heeft al maanden een ingebouwde timer (want houdt op een volle lading gewoon op na twee minuten) maar ik heb gewoon geen zin om een beslissing te nemen.
Update: ik en m’n vriend zijn een paar weken geleden verhuisd en de waterkoker is eindelijk “weg”. Althans: ik heb hem doorgegeven aan een student die ik ken. Mijn oma had nog een hele kleine waterkoker, die heeft zij aan m’n vader gegeven. Ik heb de grotere van mn vader genomen (mn vader gebruikt m niet zo vaak en mijn oma de hare nooit). Nog steeds geen nieuwe gekocht dus 😜

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven