Hoe voorkom ik versene problemden met de buren?

01-08-2020 19:53 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wilde het kort houden maar dat is me helaas niet gelukt. Dus bij deze zijn jullie alvast gewaarschuwd.

Ik woon al 2 jaar in mijn huidige huis. Het is een gezellige rustige buurt. Heb 2 buren die er al meer dan 20 jaar wonen. Met de ene buren heb ik vrij weinig contact. Het zijn hele rustige mensen. Met de andere buren had ik wel goede contact. Zo ben ik een keer bij ze op de koffie geweest, en zij een keer bij mij. Het is een gezin met twee volwassen kinderen die nog thuis wonen. Helaas is het wel zo dat het de laatste tijd niet zo goed gaat tussen ons, en daar zit ik wel een beetje mee.

Ik heb namelijk 5 katten die absoluut niet buiten mogen komen. Ik wil mijn tuin volledig laten overdekken. Dan mogen ze wel naar de tuin. Alleen daarvoor moet de gezamenlijke schutting met de buren wel vervangen worden, want die is niet geschikt hiervoor. Hier heb ik het een keer met de buurjongen (in de 20) over gehad, maar hij zei direct dat ze daar niet op zitten te wachten omdat ze vinden dat de schutting er nog goed uitziet, en dat ze geen extra kosten willen maken, dat ze financieel gezien daar nu ook niet in staat zijn. (Maar ze hebben laatst nog de tuin wel voor duizenden euro’s helemaal opgeknapt, dus van dat financiële situatie klopt er niets van). En als ik heel graag iets wil doen met de tuin, dat ze niet op ons moet rekenen. Nou, duidelijk dacht ik. Natuurlijk verwacht ik niet dat ze mee moeten betalen. Alleen vond het nogal bot. En niet echt meedenkend. Ik vroeg de oude bewoner destijds of de schutting eruit kon, maar zij zei toen ook al dat zij dat niet zelf kon bepalen en dat ik dat met de buren moest bespreken. Maar als zij hier niet aan mee willen werken schiet het toch ook niet op? Dat schutting moet er echt uit anders kan ik niet verder met de tuin. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Dit was probleem 1. Nu komt de 2e :)

Ik bestel heel vaak online kattenvoer omdat het voordeliger en makkelijker is via internet. Meestal kan ik gewoon zien wanneer mijn pakketje komt maar heel vaak krijg ik ook specifieke tijden zoals 09:00-18:00, en dan heb ik vaak wat te doen dus kan ik niet thuis blijven. Heb 1 keer de buren gevraagd of ze mijn pakketje wilden aannemen. ‘Wij verwachten vandaag ook een pakketje dus dat is geen probleem’ zeiden ze. Heel fijn dacht ik. Alleen heel stom van mij, ik ben het later vergeten om het op te halen bij ze. Mijn pakketje heeft daar 2 dagen gestaan. Uiteindelijk kwam de buurvrouw het zelf brengen. Paar weken later was ik weer niet thuis en had het zo druk met dingen regelen dat ik niet meer eens wist dat er post zou komen. Toen hebben de buren weer mijn pakje aangenomen en weer ben ik het vergeten... Ik weet dat het niet netjes is maar ik doe het niet bewust. Weer kwam de buurvrouw het brengen. Paar dagen geleden kwam de post te vroeg, en ik was niet thuis. Dus ik dacht de buren zullen het wel aangenomen hebben en ging gelijk bij ze aanbellen. Buurmeisje deed open. Ik zei ‘hallo ik denk dat jullie mijn pakje hebben aangenomen?’. Ze zei ‘nee ik heb alleen mijn eigen pakje aangenomen, die van u niet’. Toen had ik het al door dat ze geïrriteerd was door de vorige keren. Toen zei ik dat haar moeder het altijd goed vond, en vroeg wat de reden was van haar weigering. Ze zei ‘ik ben niet verantwoordelijk voor uw post en wij hebben geen zin om telkens de postbode te moeten spelen, want u komt het ook nooit ophalen’. Toen heb ik daarvoor mijn excuses aangeboden en de situatie uitgelegd over de specifieke tijden, maar ze ging door met ‘mensen nemen daarvoor speciaal vrij van hun werk dus dit vind ik geen excuus, sorry’. Heeft ze gelijk? Zeker! Maar ik begin het gevoel te krijgen dat het persoonlijk voor haar is, want haar moeder en vader hebben hier nooit moeilijk over gedaan. Waarschijnlijk is er hier ook geen oplossing voor want weet nu al zeker dat dit zo door zal gaan. Maar hebben jullie een tip voor me wat ik kan doen om te bewijzen dat ik het echt niet expres doe? Wil niet dat ze gaan denken dat ik onverantwoordelijk ben.

Dan is mijn allerlaatste vraag weer over mijn katten. Ik heb in mijn achtertuin een ultrasone kattenverjager staan. Dat maakt af en toe een enorme piep geluid. Mensen boven een bepaald leeftijd horen het niet, maar de jongere mensen wel. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het in het begin wel hielp, het heeft een tijdje de vreemde katten wel op afstand gehouden, maar de laatste tijd heeft het geen nut, want de katten komen alsnog en lopen er zelfs omheen. Ze komen niet in mijn tuin, maar blijven wel op de muur en schuifdak lopen. Zoiets had ik eerst ook in mijn voortuin staan maar die heb ik er weer weggehaald omdat het daar helemaal geen effect meer had. Nu klaagde de buurjongen laatst erover, hij zei dat hij en zijn zus erg veel last hebben van het geluid als ze in de tuin zitten, en of ik er misschien wat aan kon doen. Ik zei dat ik het zelf ook hoorde maar dat ik er niet veel verstand van had. Toen had ik het ingesteld en een tijdje ging het goed. Maar de laatste tijd hoor je het weer. Maandagavond zat ik in de tuin, en de buren ook. Toen het apparaat weer heel hard piepte hoorde ik de buurmeisje zeggen ‘Heb zo een zin om dat ding om te gooien’. Ik schrok hier wel van. Toen zei haar broer ‘het helpt niet eens, die katten lopen er gewoon langs’. Daarop antwoordde zij weer met ‘ja die kut katten van haar!’. En later zei ze weer iets als ‘Heel haar huis stinkt naar pis, en dan maakt zij zich druk om vreemde katten die waarschijnlijk niet eens durven om in haar tuin te komen omdat ze bang zijn dat ze zullen verdwalen in dat puinhoop’. Maar later zij hun vader dat ze normaal moesten doen en niet moeten rodellen. Nu geloof ik ook niet dat ze werkelijk iets gaat doen, maar door dit soort zaken voel ik me wel heel ongemakkelijk. Ook hoorde ik haar een keertje zeggen dat ik supersloom en vies ben, dat ze de oude buurvrouw heel erg mist, want bij haar was de tuin altijd heel verzorgd en nu is het net een grote vuilnisbelt. Maar dan denk ik wat kan het haar schelen hoe mijn tuin eruit ziet? Hoezo heeft zij daar last van? Wat betreft de schutting en de post hebben ze gelijk. Maar erover dromen om mijn eigendom te beschadigen gaat toch wel ver? Heb er natuurlijk niets over gezegd, maar ik begin wel het idee te krijgen dat ik later echt met ze te doen heb. Hebben jullie tips voor me hoe ik hier zonder ruzie of woordenwisseling het beste mee om kan gaan? Wil hier nog zeker jarenlang wonen.

Alle tips zijn welkom. Bedankt voor het lezen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-08-2020 21:14
De piep van zo'n kattenverjager kan ik (helaas) nog steeds horen en ik ben de 50 alweer even gepasseerd.
Kan je nagaan.

Tijdje geleden liep ik ergens en ineens ging zo'n ding af. Schrok me wezenloos, wat een naar geluid. Kan je nagaan als je er naast woont en het dagelijks hoort...
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lovechild schreef:
01-08-2020 21:07
Andere oplossing vinden voor de achtertuin met het net voor de katten, die katten verjagen weghalen want dat is echt aso om te hebben, hebben je eigen katten daar eigenlijk geen last van? En pakketjes bij een ophaalpunt laten bezorgen.
Dit ja, wat een kleredingen zijn dat. Ook echt zielig voor je eigen 5 ( o_o ) katten want die horen dat binnen ook echt wel. sowieso vind ik 5 katten in een woning echt veel en zeker als ze niet buiten mogen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.buitenlevengevoel.nl/tuinbe ... or-katten/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat eeneensgezindheid dames :biggrin:

Ik voorspel een OP meltdown in 3,2,1......
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
01-08-2020 21:15
Voor de geur kun je een airwick in het stopcontact stoppen. En een opgeruimd huis en tuin is niet alleen voor jezelf fijn maar ook voor de buren.

Je kunt ook gewoon beter poetsen in plaats van maskeren.
Someonenew schreef:
01-08-2020 21:17
Dit ja, wat een kleredingen zijn dat. Ook echt zielig voor je eigen 5 ( o_o ) katten want die horen dat binnen ook echt wel. sowieso vind ik 5 katten in een woning echt veel en zeker als ze niet buiten mogen.

Ook als ze wel buiten mogen, en lekker gaan graven in de borders van de buren.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 21:24
0.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
01-08-2020 21:22
Je kunt ook gewoon beter poetsen in plaats van maskeren.
Ja dat weten jij en ik, maar je moet een begin maken als je dat niet door hebt.
Andersom schreef:
01-08-2020 21:23
Ook als ze wel buiten mogen, en lekker gaan graven in de borders van de buren.
Ze mogen toch pas buiten als de tuin overdekt is?. Dat vind ik dan wel weer netjes van TO.

Want hier wordt je ook niet goed van de katten die de tuin vol kakken, maar ook tuinmeubelen als krabpaal gebruiken :whip:
Alle reacties Link kopieren
Mijn overburen hebben zo'n kattenverjager. Ik hoor hem nu alleen als ik mijn auto in stap en vind dat al vervelend. Ik zou het echt een enorme bron van ergernis vinden (zacht uitgedrukt) als mijn directe buren er een hadden in de achtertuin.

En pakjes die niet worden opgehaald vind ik ook irritant. Ik heb geen enkele moeite met dingen aannemen, maar je komt het wel mooi zelf (en snel) halen.
In plaats van nadenken hoe je hen jou weer kan laten vertrouwen zou ik het meer bij je eigen handelen zoeken. Kun je voortaan alleen laten bezorgen als je de hele dag thuis bent? En als je toch onverhoopt er niet was en een briefje vindt, kun je dan direct naar je buur lopen, nog voor je op je bank ploft? Of laat het bezorgen bij een pakketpunt. Zat mogelijkheden.

Verder zou je ook eens echt goed in gesprek kunnen gaan met je buren. Geef aan dat je opving dat zij overlast aan jou ervaren en stel voor om een keer goed in gesprek te gaan en naar oplossingen te zoeken. Maar dan moet je niet met al die excuusjes aankomen, maar oprecht kijken naar wat je anders moet gaan doen.
Ik zou dat kattenverjaagding sowieso uitzetten en een kattenren kopen. Qua pakketjes inderdaad naar een afhaalpunt sturen. Ik vind dat zelf sowieso veel handiger dan bij buren laten bezorgen :-) Soms kan je het niet naar een afhaalpunt sturen, maar dan zal ik kijken of het bij familie kan zodat het in ieder geval de komende periode niet bij de buren komt.
Alle reacties Link kopieren
Die katten piepdingen klinken echt zo kut!!! Ik snap ze wel
Je zit echt fout op zoveel fronten.

Er staat een prima schutting, wil je wat anders, dan binnen de erfgrens op jouw kosten. Dat zij net geld uit hebben gegeven aan iets anders doet er niet toe. Misschien is het geld nu op, of hebben ze het er gewoon niet voor over.

De slordigheid met de pakketjes is te vaak voorgekomen, zorg dat je je zaakjes op orde hebt en laat niet meer bij de buren bezorgen. Wees thuis of naar een afhaalpunt.

Dat piepding de deur uit.
Someonenew schreef:
01-08-2020 21:25
Ze mogen toch pas buiten als de tuin overdekt is?. Dat vind ik dan wel weer netjes van TO.

Want hier wordt je ook niet goed van de katten die de tuin vol kakken, maar ook tuinmeubelen als krabpaal gebruiken :whip:
Dat begreep ik ook. Al die loslopende katten snap ik echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe de buurvrouw last heeft van hoe jouw tuin eruit ziet? Afgezien van mogelijke geur (als er idd vuilnis ligt), ziet een onverzorgde tuin er niet leuk uit vanaf de slaapkamers. Het verpest het uitzicht.

De pakjes: die pakketten komen van een online webwinkel met een Z? En er zitten van die groene plastic banden om de dozen? Dat zijn loodzware en vrij grote pakketten. Die staan veel eerder in de weg dan een boek of een spelletje. Deels door het formaat, maar ook/vooral door het gewicht. Dus dat is heel irritant in een smalle gang in een rijtjeshuis en staat enorm in de weg. Daarnaast hebben pakketbezorgers de irritante neiging om, als iemand een paar keer niet thuis was, het steeds bij dezelfde buren af te geven. Je wordt dan ongewild een dependance van de bezorgdienst, en als jij steeds (grote) pakketten bestelt en die vergeet op te halen, is dat gewoon irritant. Een bosje bloemen of chocola is inmiddels wel op zn plek.

De tuin: jij wil katten. Jij wil ze naar buiten kunnen doen. En dus moet jij er wat aan doen, niet de buren. Dus ofwel jij gaat zelf iets verzinnen waar je de buren niet voor nodig hebt, ofwel je houdt de katten binnen. Verder zou ik een keer goed kijken naar het voer en het grit van je katten, dat zou kunnen schelen in de geur. En goed schoonmaken met de juiste spullen: azijn, biotex groen en uf2000.
Pakjes aanpakken gaat hier in de straat over een weer. Ik heb nogal wat credits opgebouwd bij de buren toen ik geen werk had en veel thuis was. Nu pakken anderen wat vaker voor ons aan.

Maar inderdaad als pakjes niet opgehaald worden zijn mensen daar snel klaar mee. Er is inderdaad een buur waar ik niet zo snel voor aanpak, die zijn soms weken niet thuis, hebben een zomerhuisje ergens. Ik ga geen dagen of weken met een doos in mijn gang zitten.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 21:43
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
01-08-2020 20:55
Voortaan je pakketjes naar een afhaalpunt, nieuwe schutting zelf kopen en op eigen terrein zetten en dat ultranose ding weggooien en je tuin opruimen.

Gewoon dit, zo simpel kan het zijn.
En laat je niet zo opnaaien door puberpraat.

Je zult het vast allemaal niet verkeerd bedoelen, maar dat neemt niet weg dat je een lastige buurvrouw bent. Gedraag je volwassen en neem je verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
O, en uiteraard dat geluid-ding uitzetten. Rot voor de buren en voor jouw katten.
Celaena_Aelin schreef:
01-08-2020 21:37
Hoe de buurvrouw last heeft van hoe jouw tuin eruit ziet? Afgezien van mogelijke geur (als er idd vuilnis ligt), ziet een onverzorgde tuin er niet leuk uit vanaf de slaapkamers. Het verpest het uitzicht.

De pakjes: die pakketten komen van een online webwinkel met een Z? En er zitten van die groene plastic banden om de dozen? Dat zijn loodzware en vrij grote pakketten. Die staan veel eerder in de weg dan een boek of een spelletje. Deels door het formaat, maar ook/vooral door het gewicht. Dus dat is heel irritant in een smalle gang in een rijtjeshuis en staat enorm in de weg. Daarnaast hebben pakketbezorgers de irritante neiging om, als iemand een paar keer niet thuis was, het steeds bij dezelfde buren af te geven. Je wordt dan ongewild een dependance van de bezorgdienst, en als jij steeds (grote) pakketten bestelt en die vergeet op te halen, is dat gewoon irritant. Een bosje bloemen of chocola is inmiddels wel op zn plek.

De tuin: jij wil katten. Jij wil ze naar buiten kunnen doen. En dus moet jij er wat aan doen, niet de buren. Dus ofwel jij gaat zelf iets verzinnen waar je de buren niet voor nodig hebt, ofwel je houdt de katten binnen. Verder zou ik een keer goed kijken naar het voer en het grit van je katten, dat zou kunnen schelen in de geur. En goed schoonmaken met de juiste spullen: azijn, biotex groen en uf2000.

Dan ga je gewoon niet staan kijken natuurlijk. Iedereen mag met zijn tuin doen wat hij wil. Onkruid zaait of groeit door, maar verder kun je er voor kiezen er geen last van te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn buren zo'n verschikkelijk piep apparaat zouden hebben, pfffff..... dan zou ik daar zeker tegen in opstand komen.
Ik hoor dat dus gewoon heel goed. Echt vreselijk!!

En dat terwijl ik zelf flink last heb van de vele kakkende buurtkatten in mijn tuin. Geen haast op mijn hoofd die eraan denkt in zoiets te plaatsen. Zo'n piep is echt nog véél erger.

Al het andere wat je beschrijft zou ik overigens ook niet erg prettig vinden als buur.
Hier ook zo'n buurvrouw die een tijdje van alles bestelde en liet bezorgen op momenten dat ze zelf naar haar werk was. Natuurijk neem ik af en toe een pakje voor een buur aan, en zij ook af en toe voor mij. Maar dat is over een weer in balans, en het is niet al te vaak, en het zijn zeker geen grote en zware sta-in-de-weg pakketten.

Anders wordt het simpelweg irritant.
flipje2 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 21:47
47.97% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Dat piepding alleen al zou voor mij genoeg reden zijn voor een burenruzie! Echt niet dat alleen kinderen dat horen! (En ook voor kinderen is het verschrikkelijk!! Dus gewoon niet doen!)

Verder kan ik me niet voorstellen dat je huis echt fris ruikt met 5 katten in een tussenwoning. Als de deur/raam open gaat moet daar een kattenwalm uitkomen.

Schutting; zet er een tegen de oude aan, dan is het probleem toch opgelost? De buren hoeven niet op kosten gejaagd te worden omdat jouw katten buiten moeten kunnen.

Pakketjes: 1x vergeten op te halen kan, 2x echt niet! Zeker niet als het een groter pakket is.

Ik vind dus, net als iedereen hierboven, dat de oorzaak echt bij jezelf ligt!
lise1985 schreef:
01-08-2020 20:55
Heel eerlijk gezegd zou ik ook niet blij zijn met jou als buurvrouw. Je kattenvoer kun je bijna altijd ook bij een ophaalpunt laten bezorgen als je denkt dat je het niet zelf kunt aannemen. En zodra je een briefje in de bus vindt dat het bij je buren bezorgd is, is het in mijn optiek normaal dat je het meteen ophaalt. Desnoods doe je een briefje in hun bus dat je langs geweest bent en het weer komt proberen als ze wel thuis zijn zodat zij weten dat je er ook moeite voor doet.

Voor wat betreft die schuttingen voor de overdekking van je tuin. Dan zet je zelf schuttingen neer op eigen terrein, zodat je niet afhankelijk bent van je buren.

En dat ultrasone ding, dat is ronduit asociaal als je weet dat andere mensen daar last van kunnen hebben.
Dit. Ik hoop dat je je eigen aandeel hierin gaat zien. Afgaande op jouw verhaal hebben jouw buren meer recht om te klagen dan jij.
Alle reacties Link kopieren
Het verhaal over de buurvrouw from hell maar dan vanuit die buurvrouw gezien. Origineel wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp jouw buren helemaal. Wat betreft de schutting, de pakketjes én het kattenverjaagding. Bovendien vind ik het best wel asociaal om 5 katten te hebben in een rijtjeshuis. Ik kan me voorstellen dat dat stinkt. Ik heb zelf 3 katten in een groot vrijstaand huis met dito tuin en daar zou ik er al geen twee meer bij nemen.

Je zeurt over je buren, terwijl je zelf het probleem bent.
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van je OP zou ik ook balen als ik jou als buurvrouw had. Sorry, maar alles bij elkaar zijn het nogal wat irritatiepunten.
Here am I in my little bubble

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven