Hoekbank of losse banken?

17-11-2019 20:47 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een half jaartje en dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.
Een huis waarbij we een eetkeuken hebben en de woonkamer echt alleen woonkamer is. Zo’n 30 m2 waar dus alleen een living gesitueerd moet worden.

Eigenlijk heb ik vanaf het begin af aan gezegd dat we een 2,5 en 3,5 zitsbank moeten nemen. Een hoekbank sluit de ruimte af en ik ben bang dat het de ruimtelijkheid teniet doet.

Maar nu we aan het rondkijken zijn voor nieuwe meubels begint de twijfel toe te slaan.. doe ik er wel goed aan?
Het is niet iets dat je, als het niet bevalt, even zo vervangt. Daarvoor is het net iets te duur..

Iemand tips? Ervaringen?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
17-11-2019 22:49
Met twee banken heb je vier fijne plekken om te hangen/liggen en met een hoekbank maar één waar dan altijd om gevochten wordt. Als je tenminste banken met armleuningen hebt. Als de zon in je ogen schijnt heb je nog drie uitwijkplekken en kun je nog steeds liggen. En met banken kun je meer variëren met opstellingen. Of je neemt twee verschillende kleuren :idee: . Ik stem voor de losse banken.
Ehh, wij hebben een hoekbank bestaande uit een 2 en een 2,5 zits en dan de hoek. Ik kan dus op 4 plekken en de hoek zitten. Maar ook op 4 plekken, met de voetjes op tafel, liggen. Of op meerdere manieren languit op de bank liggen. Onze hoekbank heeft armleuningen.

Of bedoel je de hoekbank als zijnde bank met chaisse longue? Die zijn ellende...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit een hoekbank met armleuningen gezien, maar dan heb je er sowieso maar drie en geen vier. Maar ik lees hier steeds het argument dat je in een hoekbank zo lekker kunt liggen, wat suggereert dat je dat niet kunt op een gewone bank. Het enige verschil is het ontbreken van die vierde hoek.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
17-11-2019 22:58
Ik heb nooit een hoekbank met armleuningen gezien, maar dan heb je er sowieso maar drie en geen vier. Maar ik lees hier steeds het argument dat je in een hoekbank zo lekker kunt liggen, wat suggereert dat je dat niet kunt op een gewone bank. Het enige verschil is het ontbreken van die vierde hoek.

Met een hoekbank kan je lekkerder tegen elkaar aanliggen. Dat is voor mij een belangrijk verschil. Wil er dus graag één, nu 2 losse.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe lig je dan met z'n tweeën in een hoekbank? Ligt de één dan met het hoofd op de schoot van de ander? :huh:
Ik vind hier dingen van.
Ik heb een 3-zitsbank, 2 stoelen en een flinke hocker op wieltjes die ik tegen de bank aan kan zetten om lekker de benen omhoog te doen. Voordeel is dat je je kamer nog eens anders kunt indelen wat met een hoekbank lastig is en de hocker is ook handig met veel visite.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
17-11-2019 22:58
Ik heb nooit een hoekbank met armleuningen gezien, maar dan heb je er sowieso maar drie en geen vier. Maar ik lees hier steeds het argument dat je in een hoekbank zo lekker kunt liggen, wat suggereert dat je dat niet kunt op een gewone bank. Het enige verschil is het ontbreken van die vierde hoek.
Wij hebben armleuning, zitting, zitting, hoek, zitting, zitting armleuning. 2 dus.

Ik lig er prima op, maar lag ook prima op een gewone bank. Alleen door de hoek kan ik nu languit liggen. De vorige gewone bank was te kort :-)
Ik ben een echte hoekbankfan. Ik heb zoiets en ik vind het juist ruimtelijker en minder rommelig staan dan losse banken.

Afbeelding

Ik kan er haast onbeperkt mensen op kwijt bij verjaardagen, veel meer dan op losse banken. Beide zijden hebben bij mij een armleuning dus je kunt er ook op alle mogelijke manieren op liggen. Zelfs languit, losse banken zijn daar veel te kort voor.

Inderdaad ook gezellig om met z'n tweeën op te hangen of liggen. Bijvoorbeeld ieder met een rug tegen een zijleuning, voeten bij elkaar. Of andersom, lekker tegen iemands schouder leunend. Of gewoon rechtop zitten, als op twee verschillende banken maar dan zonder gescheiden te worden door armleuningen, of samen in de hoek met opgetrokken benen... zoveel meer mogelijkheden dan bij twee aparte banken.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
17-11-2019 21:01
Een hoekbank gaat ten koste van de ruimte het oogt kleiner. Die hoek in de bank is ook geen zitplek. Lekker misschien om te liggen,maar dat kan je ook op een gewone
Bank. Het schoonmaken achter de bank en onder de bank gaat ook makkelijker met losse banken.😀
De hoek is de lekkerste plek juist. En ja de bank oogt kleiner, is juist een pré lijkt me.

Ik heb het alletwee gehad. Heb nu 2 losse banken omdat ik geen leuke zag. Maar had liever een hoekbank gehad.
Je kan er altijd 1 of 2 losse fauteuiltjes bij zetten.
Sabeltandcavia schreef:
17-11-2019 22:58
Ik heb nooit een hoekbank met armleuningen gezien, maar dan heb je er sowieso maar drie en geen vier.
Wij hebben losse, verplaatsbare armleuningen bij de hoekbank. Een soort heel stevige, rechthoekige kussens.
Alle reacties Link kopieren
floddertjezoveel schreef:
18-11-2019 00:43
Ik ben een echte hoekbankfan. Ik heb zoiets en ik vind het juist ruimtelijker en minder rommelig staan dan losse banken.

Afbeelding

Ik kan er haast onbeperkt mensen op kwijt bij verjaardagen, veel meer dan op losse banken. Beide zijden hebben bij mij een armleuning dus je kunt er ook op alle mogelijke manieren op liggen. Zelfs languit, losse banken zijn daar veel te kort voor.

Inderdaad ook gezellig om met z'n tweeën op te hangen of liggen. Bijvoorbeeld ieder met een rug tegen een zijleuning, voeten bij elkaar. Of andersom, lekker tegen iemands schouder leunend. Of gewoon rechtop zitten, als op twee verschillende banken maar dan zonder gescheiden te worden door armleuningen, of samen in de hoek met opgetrokken benen... zoveel meer mogelijkheden dan bij twee aparte banken.
Als mijn woonkamer zou zijn zoals jouw afbeelding dan was er geen vraag geweest. Hier had ik altijd voor een hoekbank gekozen.
Wij kunnen straks alleen niet de hoekbank met de hoek in een hoek zetten. Dan staat hij namelijk of voor een doorgang, of voor een schuif pui (2x) of voor een andere doorgang.

Sowieso moet hij los van de muur komen te staan met 1 kant want anders krijgen we een soort balzaal effect..
(Bank in het hoekje, wandmeubel 4,5 meter verderop.. ergens er tussen een salontafel.. )
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Teken anders eens een plattegrondje incl alle deuren en ramen? En vermeld wat er nog meer in de kamer moet (+ afmetingen als je die hebt?
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Onze hoekbank heeft armleuningen. De ene kant is 3-zits, de andere kant 2,5-zit. En dan de hoek nog. Plek genoeg voor ons vijf en ook met verjaardagen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hoekbank met een longchair er ook nog aan. Dus in feite 2 hoeken. Onze woonkamer is rechthoekig en de bank staat in het midden van de lange muur. Ik ben er heel erg blij mee. Ook zijn hier de hoeken met een verjaardag geen probleem, daar zitten meestal de kinderen. Voorheen hadden we een 2 en een 3 zits, maar ben echt heel erg blij met deze bank. ( we kunnen het deel wat tussen de 2 hoeken in zit ook een deel uitschuiven, dan wordt de zit zeg maar dieper, doen we niet heel vaak, maar soms heerlijk als we een tv avond hebben met de kinderen erbij)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide, een soort van. Ik heb de söderhamn van Ikea, en heb genoeg elementen om er of twee banken, hoekbank, of bank met chaisse longue van te maken. Achterlijk lange bank kan ook nog, geen porem, maar wel handig voor de vriendengroep beamer filmavonden. En omdat het relatief lichte elementen zijn, makkelijk aan te passen.
The battle raged on and on
Fuelled by the venom of hatred for man
Consistently, without the eyes to see
By those who revel in sewer equally
Alle reacties Link kopieren
Ik had eerst zelf een losse 2 en 3 zitter en 1 fauteuil.

Nu 1 boekband en 1 fauteuil. Ziet er een stuk rustiger en ruimer uit! En het ligt ook zo lekker 😁
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Ik haat hoekbanken en vind ze nooit mooi. Je wordt ook altijd verplicht om veel te dicht bij elkaar te zitten en voor een goed en lang gesprek krijg ik altijd nekpijn.

Ik heb zelf een 2.5 zitter met twee stoelen erbij (die staan naast de openhaard met tv). Nu heb ik van die grote fauteuils, maar er zijn ook genoeg minimalistische stoelen die niet te veel ruimte in beslag nemen. Staat bovendien veel gezelliger dan twee lompe bankstellen zoals half Nederland heeft.
Alle reacties Link kopieren
[quote=aloha66 post_id=30634451 time=1574035325 user_id=389039]
De hoek is de lekkerste plek juist. En ja de bank oogt kleiner, is juist een pré lijkt me.

Ik bedoelde je kamer oogt juist kleiner met een hoekbank.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu een hoekbank en die staat erg leuk. Wel is het met een verjaardag lastiger, we hebben er nu twee leuke maar onpraktische stoelen bij staan namelijk.

Ik snap dat je geen nieuwe bank wilt kopen en maar afwachten, maar is een tweedehands iets? Die kun je dan proberen en is het niks, weer doorverkopen. Via fb en marktplaats zie je echt leuke banken voor weinig.
Hier een absolute hoekbankfan. Moet wel zeggen dat wij een reuze hoekbank hebben en veel ruimte om er omheen te lopen. Dus rondom lopen en staat bank nergens tegen of in de buurt van een muur. Staat zelfs middenin de ruimte, zeg maar. Vind het mooi, strak (hoewel dat aan bank en rest van interieur ligt) en praktisch.
Hier een kivik driezits bank met chaise longue, eraan gekoppeld.
Is ook los te koppelen, en dan heb je een chaise longue zonder arm leuningen en een aparte bank met armleuningen.
Niet een echte hoekbank, maar genoeg zitruimte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven