Hoeveel zijn jullie kwijt aan de dierenarts?

08-06-2024 10:57 131 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil binnenkort een kat. Ik heb vroeger katten gehad dus ik heb wel een beetje een idee wat er voorbij komt aan vaccinaties, vlooienkuren en onverwachte rampen maar ik hoor en lees toch dat de dierenarts flink duurder is dan tien jaar terug. En ik weet niet zo goed waar ik rekening mee moet houden.

Verschilt natuurlijk heel erg per kat. Wat zijn jullie gemiddeld per jaar kwijt aan de dierenarts?

Wat kost je kat ongeveer per jaar aan dierenarts?

Totaal aantal stemmen: 76

Tot €400,- (70%)
€400 - €800,- (13%)
€800-€1200,- (7%)
Boven €1200,-, vnl. door dieetvoer (4%)
Boven €1200,-, zonder dieetvoer (7%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij waren voor de jaarlijkse check-up en vaccinaties voor 3 katten 159 euro kwijt vorige maand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen vaccinaties tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij 136 euro voor twee katten.

Ik denk dat je prima rekening kan houden met bijvoorbeeld 100 euro per jaar voor alleen de dierenarts. MAAR dat je ook altijd een potje moet hebben voor onverwacht hoge kosten als er iets ernstigs aan de hand is. Daarvoor zou ik altijd 2000 euro apart hebben staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het eerste jaar dat ik twee kittens had, was ik meer dan 1000 euro kwijt (incl sterilisatie), omdat ze beide ziek werden van de vaccinaties. De laatste jaren gaat het goed. Eén van mijn katten heeft wel eens wat, blaasontsteking, oogontsteking, vaak met meerdere consulten e.d. waardoor het ineens 600 euro kost, maar gelukkig niet ieder jaar. Gemiddeld kom ik (in resp 12 en 10 jaar) voor mijn huidige katten uit op minder dan 400 per jaar. Het zijn binnenkatten en ze gaan niet naar een opvang, dus ik laat ze niet meer vaccineren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een van mn katten heeft medicatie, 145 euro per twee maanden. Daarnaast voor beide jaarlijks vaccinatie en consult, denk 80 euro per kat? Weet niet precies.

Recentelijk overleden kat was duur. Schildkliermedicatie en vaak terug voor bloedonderzoek. Was gemiddeld makkelijk 120 euro per maand afgelopen jaar. Daarna kanker maar dat niet meer laten onderzoeken, alleen keer AB geprobeerd om een ontsteking uit te sluiten. Toen laten inslapen, was goed zo.
koettie wijzigde dit bericht op 08-06-2024 11:12
26.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn kat nu 9 jaar en ik kom denk ik gemiddeld per jaar uit op €50-€70 euro. Maar ze heeft dan ook nooit een ongeluk gehad. Dit zijn de onderhoudskosten voor een jaarlijkse check en enten/vlooienmiddel.

De kat van mijn vriend is jonger en heeft al meer kosten gehad. Ze is een echte vechtersbaas en al twee keer haar staart gebroken, een operatie moeten hebben, een ontsteking na vechten met AB kuur. Hij is aan haar meer geld kwijt. Maar nog steeds niks in de buurt van jaarlijks €400.

Ik weet natuurlijk niet hoe het verder gaat. Onze katten kunnen ziek worden en operaties nodig gaan hebben. Maar die keuze zal ik steeds opnieuw moeten maken als het zich aandient.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kat komt binnen en op het terras verder niet. Ik heb meestal geen kosten of veel kosten. Spookie heeft gebitsproblemen, soms jaren stabiel maar ook operaties en wildgroei van het kaakbot gehad. Ik was inderdaad zo tussen de 350 en 600 lichter, 1x per 5 jaar, dus gemiddeld iets van 100 per jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet veel. Ik heb drie katten. Ze zijn tot nu toe alle drie gezond ondanks dat ik van de oudste twee al een kaart in de bus kreeg dat ze nu senior zijn en voor hun bloeddruk meting mogen langskomen.
Vaccineren ieder jaar en dat is het eigenlijk. Idem voor de hond
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je vlakbij de Belgische grens woont. Ik heb begrepen dat de dierenartsen daar een stuk goedkoper zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder had de laatste jaren buitenkatten, oude besjes die soms een blokje om gingen. Die dieren kregen het goedkoopste supermarktvoer, incidenteel vlooienpipetjes, nooit vaccinaties, en werden altijd minstens 18. Haar laatste kat woont sinds twee jaar bij mijn tante, er zelf voor zorgen ging niet meer, en is ook al aardig op leeftijd (16+).
Alle reacties Link kopieren Quote
Een kat krijgt 4x per jaar vlooien, wormen en tekendruppel à € 46, nog wat, per keer dat is € 184 per jaar en dan heeft hij nog geen dierenarts gezien ...
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel verschillend. Ik heb 1 kat die al een beetje op leeftijd is en 3 jonkies. Maar allemaal hebben ze vaccinaties en ontwormingsmiddel etc nodig. Loopt al flink in de papieren. De oudste kat is een keer een nacht opgenomen geweest en met medicatie, een echo etc was ik 700 euro kwijt. Maar ik ken ook mensen die in één keer een paar duizend euro mochten afrekenen. Ik ben eerlijk gezegd best bang dat ze een keer serieuze problemen krijgen…
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan het niet voorspellen. Ik had een hond die me 15.000 euro heeft gekost en hij overleed alsnog op 4 jarige leeftijd. Voor een kat ben je aan zorgkosten sowieso minimaal 200 euro per jaar kwijt (vaccinatie, ontworming, ontvlooiing). Als het dier ouder wordt dan lopen de kosten op. Een kat met chronische problemen kan echt duizenden euro’s per jaar kosten. Of als de kat een ongeluk krijgt kan het ook in de papieren lopen. Daarom altijd verzekeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even afkloppen, het gaat hier al weer een paar jaar heel goed. Alleen de jaarlijkse vaccinatie.
Die was vorig jaar voor 2 katten samen €95,50

Dierenartskosten 2023 €95,50
Dierenartskosten 2022 €82,50
Dierenartskosten 2021 €114,34
Dierenartskosten 2020 € 218,79
Dierenartskosten 2019 € 184.50
enz

Kan heel lang best goed gaan. Bovenstaande jaren was een keer blaasontsteking en luchtweginfectie.

2016 was minder € 1035,30 :| en ook nog eens niet goed afgelopen ook.


Mijn tip: zorg voor een buffer. Ik had altijd een spaarpotje/spaardoel voor de katten. Iedere maand stortte ik daar automatisch geld op. En viel het dat jaar mee dan groeide de buffer.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
08-06-2024 11:22
Als je vlakbij de Belgische grens woont. Ik heb begrepen dat de dierenartsen daar een stuk goedkoper zijn
Nee ik woon nu in de randstad zonder auto, dus Belgie valt af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
08-06-2024 11:23
Een kat krijgt 4x per jaar vlooien, wormen en tekendruppel à € 46, nog wat, per keer dat is € 184 per jaar en dan heeft hij nog geen dierenarts gezien ...

Niet alle katten. Mijn katten hebben nooit vlooien en dan ook al jaren geen vlooiendruppel gehad.

Wormkuur geef ik voor de vorm omdat ik die bij de jaarlijkse vaccinatie erbij krijg maar door geen vlooien ook nooit wormen.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tegenwoordig ligt het er ook aan naar welke praktijk je gaat. Praktijken die zijn overgenomen door Evidensia weten je portemonnee wel te vinden. Lees de verhalen maar op internet! Verzekeringen zijn ook vaak geldklopperij, veel dingen worden helemaal niet vergoed. Potje op de koelkast en er voor sparen!
Alle reacties Link kopieren Quote
[quote=PoesmetLaarzen post_id=35405387 time=1717841184 user_id=4149
Mijn tip: zorg voor een buffer. Ik had altijd een spaarpotje/spaardoel voor de katten. Iedere maand stortte ik daar automatisch geld op. En viel het dat jaar mee dan groeide de buffer.
[/quote]

Ja dat ga ik zeker doen, ik heb wel wat spaargeld en ga daarvan een deel puur voor de kat reserveren. Voor de rest vallen jullie genoemde bedragen me nogal mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik reserveer 200 per maand en dat is voor 2 honden, een kat en een paard. Daar worden vaccinaties, hoefsmid, medicijnen...eigenlijk alles van betaald en dan hou ik nog over
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
08-06-2024 11:46
Je kan het niet voorspellen. Ik had een hond die me 15.000 euro heeft gekost en hij overleed alsnog op 4 jarige leeftijd. Voor een kat ben je aan zorgkosten sowieso minimaal 200 euro per jaar kwijt (vaccinatie, ontworming, ontvlooiing). Als het dier ouder wordt dan lopen de kosten op. Een kat met chronische problemen kan echt duizenden euro’s per jaar kosten. Of als de kat een ongeluk krijgt kan het ook in de papieren lopen. Daarom altijd verzekeren.
Ja dat verzekeren kan alleen bij jonge katten, tot een jaar of 2, heb ik begrepen. ik wil het liefste weer een kat uit het asiel. Dus ik probeer nu een beetje een plaatje te maken voor als verzekeren niet kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaccinatie kost me bijna 60 euro per jaar.
Om het jaar tandsteen verwijderen 90 euro per keer. Normaliter is dat niet nodig maar ze kauwt niet op brokken en van andere brokken tegen tandsteen krijgt ze een allergische reactie (jeuk).

Ik geef verder niets tegen vlooien (heeft ze nooit en ze ziet geen andere katten), teken (lopen hier tot nu toe niet in de tuin) of wormen (ze eet over het algemeen geen rare dingen).

Mijn kat is niet de meest makkelijke, ook al zou ik haar voor geen goud willen missen. Ik zou haar nooit medicatie kunnen geven zonder met nagels en tanden toegetakeld te worden. Ik zorg goed voor haar zo lang ik kan maar als het iedere dag een strijd zou worden om tabletten binnen te krijgen, houdt het helaas wel een keer op.
Onderzoeken zoals röntgenfoto's en bloedonderzoek hou ik steeds af, ik kan niets met de uitslag als ik haar iets zou moeten geven. Tot nu toe gaan alle kwaaltjes vroeg of laat nog steeds vanzelf weer over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de honden alleen vaccinaties.
Mijn paard krijgt medicijnen voor een lichte vorm van cushing dat is wel aardig aan de prijs. Maar verder is die met zijn 22 jaar nog gezond gelukkig.

Ooit eens een paard in de nacht voor een spoedoperatie naar een kliniek moeten brengen. Daar schrok ik echt enorm van, maarja dat was kiezen dus doodgaan en opereren. En dan is de keuze, als je het geld hebt, snel gemaakt.

Ik heb nooit een verzekering gehad voor mijn dieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan dit soort polls heb je toch niets om houvast te krijgen.

Wat voor mensen geldt is net zo van toepassing op dieren. Vandaag nog gezond, morgen opeens ziek. Je kunt je beter de vraag stellen of je morgen € 2000 (of een ander hoog bedrag) kan uitgeven aan de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier wemelt het buiten van de tekenen en de vlooien, bovendien heb ik niet helemaal zich op het dieet van de buitenkat, ik vind wel eens een restant van een muis dus voor de zekerheid krijgt hij 4 x per jaar nekdruppels.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven