Hond in laten slapen

03-06-2020 12:49 39 berichten
Een kleine 2 maanden geleden begon ons hondje plotseling te hoesten en bij de dierenarts werd een hartruis door een lekkende hartklep en vocht achter de longen vastgesteld. Volgens de da kon hij met medicatie prima nog een aantal jaar een goede kwaliteit van leven hebben. Sinds vorige week raakte hij aan het overgeven en werd de ontlasting zacht (sorry, onsmakelijk verhaal) en nadat hij vandaag weer 2 keer had overgegeven konden we direct terecht bij de da. Deze adviseerde ons hondje in te laten slapen omdat hij op is.

Ik weet dat ik niet egoïstisch mag zijn en het belang van de hond gaat boven alles maar het voelt niet goed. De hartmedicatie is aangeslagen, het hoesten is bijna weg en buiten het overgeven en de ontlasting om zie ik een hondje dat zich ondanks zijn 11 jaar soms nog als een pup gedraagt en van gekkigheid niet weet wat hij doen moet. Eten gaat prima en het woord koekje is nog steeds magisch. Spelen doet hij nog graag, al is zijn uithoudingsvermogen daarbij wel minder dan vroeger. En natuurlijk heeft hij zijn dag wel eens niet maar over het algemeen zie ik geen doodziek zielig hoopje hond.

Ik sta nu heel erg in tweestrijd, het advies van de da volgen of niet. Ik wil niet dat hij onnodig lijdt maar ik wil hem ook niet het leven ontnemen terwijl het zijn tijd nog niet is.

Ik weet dat jullie mij geen advies kunnen geven maar wil gewoon m’n hart even luchten.
Een goede dierenarts zal nooit euthanasie voorstellen als de kwaliteit van leven nog mogelijk is.

Als je echt twijfelt kan je een second opinion vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een dergelijke situatie het advies van de DA opgevolgd. Ik geloof erin dat je in dergelijke situaties er beter iets "te vroeg" (al geloof ik niet dat je hierin echt snel te vroeg kunt zijn) dan te laat bij kunt zijn.
Ahw wat vervelend zeg. Ik heb niet echt tips maar wil je wel sterkte wensen!
Timetraveler schreef:
03-06-2020 12:53
Ik heb in een dergelijke situatie het advies van de DA opgevolgd. Ik geloof erin dat je in dergelijke situaties er beter iets "te vroeg" (al geloof ik niet dat je hierin echt snel te vroeg kunt zijn) dan te laat bij kunt zijn.
Dit, mijn ouders zitten in dezelfde situatie.. mijn vader krijgt t nog niet over zn hart..maar je merkt t beestje is gewoon op
Wat een lastige situatie. Dit boekje heedt mij erg geholpen in een soortgelijke tijd.

https://hondenaanboord.nl/euthanasie/


Wellicht ook een mooi handvat voor jouw vader Depster. Begeleiding bij het maken van de juiste keuze. Die beide(!) kanten op kan vallen.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 12:58
35.73% gewijzigd
Dat is het hem juist, ik zie geen hondje wat op is. Als dat zo was dan was de keuze snel gemaakt, hoe moeilijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Je bent inderdaad vaker te laat dan te vroeg in dit soort gevallen. Maar weet ook dat het voor altijd blijft knagen als jij zelf het gevoel hebt dat je nog meer had kunnen doen of dat de tijd nog niet daar was.

Second opinion een mogelijkheid? Heeft je hondje pijn of dat niet?

Als je hondje niet direct veel pijn heeft maar gewoon op is kan je misschien nog een paar dagen nemen in ieder geval voor jezelf, om afscheid te nemen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Als jij nog een vrolijke blije hond ziet dan zou ik nog even afkijken. Ik heb zelf een zieke hond gehad en het is een enorme moeilijke beslissing om te nemen. Maar op een gegeven moment voel je het als baasje, is mijn ervaring. En daarom kon ik er vrede mee hebben, want ik heb altijd in het belang van de hond gehandeld en twijfel niet of ik nog meer had kunnen doen. Dat is veel waard.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is de oorzaak van het braken en de diarree dan? "Gewoon op" vind ik wel een vaag begrip eigenlijk.
Wij hebben een paar weken geleden onze kat laten inslapen, zijn nieren gaven het op en dat is vrij duidelijk; aan nieren valt niets te repareren, alleen te lappen en ook dat werkte bij hem niet dus was de beslissing niet moeilijk. We hadden hem nog wel dagelijks aan het infuus kunnen leggen om zo nog wat weken te rekken maar dat vond ik dieronwaardig en de dierenarts ook.
Alle reacties Link kopieren
Onze hond van 8 jaar had een knobbeltje, deze hebben wij laten verwijderen voor de zekerheid.
Na onderzoek blijkt het om uitgezaaide kanker te gaan.

We weten dat ze ziek is, maar ook hier een hele blije hond.
Ze eet goed, drinkt goed en is ALTIJD blij!

Afgelopen zaterdag en zondag werd ze ook ziek, diarree en overgeven.
Hield niets binnen, iedereen in paniek thuis want stel dat ....

Nu is er niets meer van te merken, ze had of wat uit de tuin staan vreten of gewoon een virus.

Ik had haar rijst met wat kipfilet gegeven, de diarree stopte daardoor en ze knapte op.

Wilde het aankijken, en ben blij dat ik dat toch gedaan heb.
ecam2015 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 13:00
1.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LhasaApso2008 schreef:
03-06-2020 12:58
Dat is het hem juist, ik zie geen hondje wat op is. Als dat zo was dan was de keuze snel gemaakt, hoe moeilijk ook.
Ik zou hierbij dan toch echt nog de mening van een andere DA vragen.

Bij mijn meisje was ze echt helemaal op, at niet meer kon niet meer staan etc. En zelfs dat knaagt nog wel eens. Dus als jij er nu niet 100% achter staat, niet doen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik sluit me aan bij Gatekeeper en Timetraveller.

Hond uit mijn kinder (tiener) tijd moeten laten inslapen toen mijn ouders op vakantie waren. Hij was echt op. Het ging al een aantal weken niet goed en ik dacht ook niet dat hij de vakantie van mijn ouders ging overleven. De eerste dag nadat ze weg waren ging hij enorm achteruit. Het was hartverscheurend hoe slecht hij er toen ineens aan toe was. Dat wil je echt voorkomen.

Een goede dierenarts stelt het inderdaad echt niet zomaar voor. Daarnaast gaan dieren anders om met pijn en ziekte. Dat kun je niet hetzelfde inschatten zoals je het bij een mens zou zien...

Als je twijfelt, vraag dan in ieder geval een second opinion.
En natuurlijk heeft hij zijn dag wel eens niet maar over het algemeen zie ik geen doodziek zielig hoopje hond.

Dat weten ze heel goed te verbergen.
Je kan altijd een tweede dierenarts raadplegen voor een second opinion.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
03-06-2020 12:52
Een goede dierenarts zal nooit euthanasie voorstellen als de kwaliteit van leven nog mogelijk is.

Als je echt twijfelt kan je een second opinion vragen.
Eens
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
03-06-2020 12:52
Een goede dierenarts zal nooit euthanasie voorstellen als de kwaliteit van leven nog mogelijk is.

Als je echt twijfelt kan je een second opinion vragen.
Ik heb op zich een prima dierenarts maar die heeft toch echt wel eens de plank misgeslagen op dit gebied. Als ze last van hun hart hebben kunnen ze ook nog gewoon ziek worden. Als hij goed is ingesteld op cardiale medicatie en stabiel is, zou ik zelf even gaan kijken wat er loos is. Plasje inleveren sowieso, eventueel toch even op maagmedicatie. TO kijk zelf goed naar je hond en beslis dan zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad ook een second opinion vragen.
Wij hebben onze hond twee jaar geleden laten inslapen. Hij had op een nacht, door alle pijnstilling heen, zoveel pijn aan zijn kapotte knieën dat hij niet meer wilde gaan slapen. De volgende ochtend hebben we hem uit zijn lijden verlost. We hadden er maanden daarvoor voor gekozen om hem niet te laten opereren aan die knieën. Hij was immers al hartstikke doof en bijna blind en de revalidatie van zo’n operatie zou maanden (en dus waarschijnlijk de rest van zijn leven) hebben geduurd. Het was dus echt de goede beslissing. Maar toch... zo nu en dan voel ik me nog schuldig over het besluit (om vervolgens weer te kunnen bedenken dat we echt goed gehandeld hebben).

En wat ik dus wil zeggen met dit verhaal: zorg dat je echt achter de beslissing staat voordat je ‘m neemt.
Alle reacties Link kopieren
Een hond heeft een supergrote overlevingsdrang. Daarnaast heeft een hond het instinct om niet te laten zien dat hij ziek is omdat hij in de natuur door zijn roedel zou worden buitengesloten en zelfs vermoord zou worden.
Dat hij nog speelt is ook heel simpel. Een hond blijft in zijn kop heel jong dus zelfs als hij niet meer kan lopen zal hij toch proberen achter een bal aan te rennen.
Je zegt zelf dat hij vorige week is gaan braken en dunne ontlasting heeft. Vorige week...het is nu woensdag eh....dus dat is geen virusje van 2 of 3 daagjes.
Luister naar je dierenarts en doe wat het beste is voor je hondje en laat hem niet onnodig lijden omdat jij hem nog niet kwijt wilt.
Alle reacties Link kopieren
Luister naar de dierenarts, hoe naar ook.
Als eigenaar volg je je gevoel en zie je vaak niet hoe je beestje lijdt. Heb dat bij mijn vader ook gemerkt, je vergroot de goede punten.
Een dierenarts zal dit alleen voorstellen als hij echt geen alternatief ziet.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
03-06-2020 12:52
Een goede dierenarts zal nooit euthanasie voorstellen als de kwaliteit van leven nog mogelijk is.

Als je echt twijfelt kan je een second opinion vragen.
Sluit ik mij bij aan.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dierenarts gaf me bij een zelfde vraagstuk het boekje "Zijn we niet te vroeg" mee. Dat gaat over euthanasie bij dieren en is geschreven door een dierenarts.

Een helder en liefdevol geschreven boekje. Zowel het lezen als het feit dat ik dat rustig thuis op de bank kon doen zorgden ervoor dat ik goed tot een besluit kon komen.

Heb even gegoogled en de tekst staat integraal hier: https://hondenaanboord.nl/euthanasie/

Maar ik vond het juist heel fijn dat ik alles in samenspraak kon doen met mijn dierenarts, dus ik weet niet of het net zo plezierig helpt als je het online zelf doet.

Sterkte in ieder geval.
Ik zou de dierenarts bellen. Vraag of jullie even een gesprek kunnen hebben omdat je eraan twijfelt of je goed doet aan euthanasie. Wellicht kan hij dan uitleggen waarom hij dat heeft voorgesteld. Mocht dat gesprek op niets uitlopen zou je nog een second opinion kunnen doen.

Ik wil er wel even bij zeggen dat dat de hond 'blij' is, niet per se betekent dat het niet ziek is. Maar dat kan je dus ook bespreken met de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Als je vandaag twijfelt de beslissing naar morgen verplaatsen en pas de beslissing nemen als je er volledig achter staat.
Net nog even contact gehad met de da omdat ik nog eens goed haar bevindingen wilde horen. Ze gaf aan dat hij tijdens het consult ook vrolijk was maar dat zijn hartruisje erger wordt en dat zijn buik zeer deed bij het voelen.
Er zou evt. nog een echo gemaakt kunnen worden om te kijken wat de buikklachten veroorzaakt. Overgeven en diarree hoort niet en in combinatie met de buikpijn gaf zij daarom het advies tot inslapen.
Hij heeft extra medicatie gekregen om te kijken of de klachten verminderen en hij opknapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven