Hond is kieskeurige eter

19-01-2021 09:29 35 berichten
Hallo!

Vanaf pup aan is onze hond een hele kiekeurige eter. Toen we haar net in huis hadden at ze nog het voer wat ze bij de fokker kreeg, maar veel at ze niet. Toen zijn we langzaam overgestapt op nieuw voer maar hier had ze ook veel moeite mee. Nooit at ze haar bak leeg, en het duurde ook altijd lang voordar ze begon te eten.
Na een paar maanden zijn we toen weer opgestapt op anders voer, en dit at ze meteen. Elke keer was ze enthousiast als ze brokjes kreeg en at ze haar bak ook helemaal leeg, tot een week geleden.. Nu doet ze weer precies hetzelde als in het begin. Ze eet haar bak niet leeg, ze is niet enthousiast en het duurt ook heel lang voordat ze begint met eten.

Het is echt zo frustrerend.. Zal ik weer van voer veranderen? Of zal ik haar 1x per dag eten geven zodat ze op dat moment meer honger heeft? Ze krijgt trouwens brokjes, en geen natvoer.

Ik was ook al aan het denken om haar wat extras door haar brokjes te doon, en dit dan afwisselen. Dingen zoals rijst, groente, stukjes rauw vlees, fruit?
Zodat ze toch gewoon haar brokjes heef maar wel wat afwisseling erin. Zou dit een idee zijn? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Iemand ervaring met een moeilijke eter, tips zijn welkom?
anoniem_647626e1ef954 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 10:14
13.28% gewijzigd
Is ze te mager? Heeft ze niet genoeg energie? Krijgt ze tussendoor andere koekjes?
Hoe oud is ze?

Mijn hond heeft dit ook sinds hij ongeveer 8 maanden is. Hij is nu 14 maanden. Ik voer hem kvv en dat gaat al een stuk beter, maar hij eet vaak nog niet de helft van zijn aanbevolen hoeveelheid. Ik heb me erbij neergelegd. Zolang hij nog actief is en niet té mager wordt, is het prima zo. Ik zou gewoon naar je hond kijken, zolang hij nog niet té mager is, is er nog niet veel aan de hand. Honden kunnen prima een dag of paar dagen zonder eten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er ook 1. Al zijn hier de brokjes vaak lange periode ok en dan is ie er opeens klaar mee. Zelfde merk maar andere smaak werkt meestal ook niet. Ik heb geen zin om elke x weken mijn research voor kwalitatief hondenvoer opnieuw te doen dus ik houd vast aan dit merk en als hij echt een moeilijke fase heeft meng ik het met een heel klein beetje van iets wat hij lekker vind (schepje natvoer, rasp wat kaas erover etc.).

Wat hem meestal ook wel motiveert is als de kat aan het hondenvoer begint :lol:
Marana schreef:
19-01-2021 09:31
Is ze te mager? Heeft ze niet genoeg energie? Krijgt ze tussendoor andere koekjes?
Ik vind haar wel iets aan de magere kant. Overdag ligt ze te slapen maar tijdens het wandelen heeft ze heel veel energie.
Ja ze krijgt af en toe wel eens een koekje of anders snoepje maar dit is echt maar 1/2 keer per dag
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:32
Hoe oud is ze?

Mijn hond heeft dit ook sinds hij ongeveer 8 maanden is. Hij is nu 14 maanden. Ik voer hem kvv en dat gaat al een stuk beter, maar hij eet vaak nog niet de helft van zijn aanbevolen hoeveelheid. Ik heb me erbij neergelegd. Zolang hij nog actief is en niet té mager wordt, is het prima zo. Ik zou gewoon naar je hond kijken, zolang hij nog niet té mager is, is er nog niet veel aan de hand. Honden kunnen prima een dag of paar dagen zonder eten.

Ze is nu 11 maanden oud
Alle reacties Link kopieren
Tsja, niet elke hond wil elke dag precies hetzelfde eten, best logisch als je er even over nadenkt toch? Hier krijgen ze verschillende (goede) merken brok, afgewisseld met KVV en natvoer.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
19-01-2021 09:33
Wij hebben er ook 1. Al zijn hier de brokjes vaak lange periode ok en dan is ie er opeens klaar mee. Zelfde merk maar andere smaak werkt meestal ook niet. Ik heb geen zin om elke x weken mijn research voor kwalitatief hondenvoer opnieuw te doen dus ik houd vast aan dit merk en als hij echt een moeilijke fase heeft meng ik het met een heel klein beetje van iets wat hij lekker vind (schepje natvoer, rasp wat kaas erover etc.).

Wat hem meestal ook wel motiveert is als de kat aan het hondenvoer begint :lol:

Dat slaat natuurlijk nergens op. Je kunt gewoon één keer je research doen en dan een lijstje maken van de goede merken.
Alle reacties Link kopieren
Niet iedere hond eet ineens zijn bak leeg. Bij die van mij vulde ik ‘s morgens zijn bak en daar at hij de hele dag kleine beetjes van.
Maar 1-2x per dag een koekje? Wij geven veel vaker iets lekkers als beloning. Soms eet hij de bak niet leeg, soms wel.

Als ze echt honger heeft gaat ze wel eten lijkt me. Evt maak je het lekkerder door er wat anders doorheen te mengen.
KVV zou ik overigens sowieso echt aanraden. Dan wissel je ook af met soorten vlees. Mijn hond doet het er echt goed op, ook al eet ie nog wel te weinig. Veel minder ontlasting en de ontlasting ziet er ook nog eens stuk beter uit.
Valentijn101 schreef:
19-01-2021 09:36
Niet iedere hond eet ineens zijn bak leeg. Bij die van mij vulde ik ‘s morgens zijn bak en daar at hij de hele dag kleine beetjes van.
Ik heb juist gelezen en van veel mensen gehoord dat dit niet goed is. Zeker als ze al kieskeurig zijn met eten
honeymoonavenue schreef:
19-01-2021 09:39
Ik heb juist gelezen en van veel mensen gehoord dat dit niet goed is. Zeker als ze al kieskeurig zijn met eten
Hoezo niet? Brokken kun je prima de hele dag laten staan.
honeymoonavenue schreef:
19-01-2021 09:39
Ik heb juist gelezen en van veel mensen gehoord dat dit niet goed is. Zeker als ze al kieskeurig zijn met eten
Hoezo niet?
Onze hond eet nooit in 1x zijn bak leeg. De brokken staan er altijd en hij eet als hij honger heeft.
Misschien is jouw hond ook wel zo TO
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet te vaak wisselen van voer. Ik doe al van pup af aan altijd een klein beetje pate (zo`n plat blikje hondenvoer) door de brokken en een beetje water. Misschien wordt het dan iets aantrekkelijker
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ‘s morgens brokken en ‘s avonds natvoer. Ik heb 3 honden; 1 daarvan is ook een buitengewoon kieskeurige eter. De ander heeft darmproblemen en moet een specifiek dieet volgen. Voor de kieskeurige wissel ik het natvoer af wanneer ik merk dat hij de smaak zat is. Vroeger liet ik idd de brokken ook de hele dag staan en vulde ik bij wanneer het op is, maar darmproblemen-hond vreet alles op wat ze ziet dus dat is hier geen optie meer. Ik zou dus toch proberen af te wisselen af en toe.
Alle reacties Link kopieren
Totnogtoe heb ik nog nooit een hond in huis gehad die dit niet had, ongeacht het voer. Hier was er een sterke voorkeur voor alleen ‘s avonds eten, en verder helpt het om er iets bij te doen en dat af te wisselen (een eitje, een beetje zalmolie, wat gekookte kipfilet, wat brood... maar net wat we in huis hebben).
S-Groot schreef:
19-01-2021 09:35
Tsja, niet elke hond wil elke dag precies hetzelfde eten, best logisch als je er even over nadenkt toch? Hier krijgen ze verschillende (goede) merken brok, afgewisseld met KVV en natvoer.
Idd, dit.
Ik wissel ook af, gaat goed.
Alle reacties Link kopieren
Er staat gewoon de hele dag, soms 2 keer een bak met brokken, de ene keer zo op, de andere keer eet ze 1 keer, wel regelmatig tussendoortjes, meestal als ze uit is geweest. Geen dik propje en energie genoeg.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Bij katten wordt juist wel aangeraden om de hele dag brokjes te hebben staan.

Onze katten zijn ook kieskeurig daarin. Ze eten eerst de gele brokjes eruit. Later op de dag de rode en weer later de bruine. We hebben echt al verschillende soorten brokjes geprobeerd maar ze willen whiskas.
Honger maakt rauwe bonen zoet maar als ze ander voer krijgen (en we zijn echt begonnen met het duurdere Hills enz) dan worden ze gewoon vervelend.

Kan me voorstellen dat honden dat ook hebben.

Je weet zeker dat er niets iets anders aan de hand is? Speeltje of schoenzool opgegeten?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik was ook al aan het denken om haar wat extras door haar brokjes te doon, en dit dan afwisselen. Dingen zoals rijst, groente, stukjes rauw vlees, fruit?

Zodat ze toch gewoon haar brokjes heef maar wel wat afwisseling erin. Zou dit een idee zijn? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond krijgt ter afwisseling van brokjes gekookte rijst met: doperwtjes, wortel, witvis, blokjes vlees, tonijn, zalm, eiwit, gekookte sperziebonen. Wat er is en wat geschikt is voor haar.

Bij brokjes wil ik een keer per week ook nog wel eens gedroogde sprotjes in stukjes er door mengen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
19-01-2021 10:22
Mijn hond krijgt ter afwisseling van brokjes gekookte rijst met: doperwtjes, wortel, witvis, blokjes vlees, tonijn, zalm, eiwit, gekookte sperziebonen. Wat er is en wat geschikt is voor haar.

Bij brokjes wil ik een keer per week ook nog wel eens gedroogde sprotjes in stukjes er door mengen.
Doe je dit dat door de brokjes of geef je het ipv de brokjes? Hoe weet je dan wat goed is voor haar en hoeveel ze er van nodig heeft?

En hoe vaak per week geef je brokjes?
Mijn hond krijgt goede graanvrije brokken. Een afgepaste hoeveelheid, in een keer neergezet. Soms eet hij het gelijk op, soms pas zes uur later. Uiteindelijk gaat het altijd op!
Om het aantrekkelijker te maken doe ik er soms een scheut heet water over, dan ruikt het veel meer en wordt het een beetje bouillon-achtig. Of ik gooi er wat broodkruimels overheen, dan gaat het direct naar binnen.

Het brokkenmerk heeft diverse smaken, maar ik zie geen verschil in enthousiasme bij de hond.

Wat hij ook lust en wat zeker gezond is, is groente, bijvoorbeeld gekookte sperziebonen of broccoli en hij lust ook allerlei fruit. Dat kan allemaal geen kwaad en het maakt niet dik.

Als je steeds wisselt van voer blijft de hond volgens mij een kieskeurige eter. Zodra je eenmaal goed voer hebt gevonden moet je volhouden, dan begrijpt hij op een gegeven moment wel : dit is het, er komt niets anders op tafel. Mijn dierenarts zegt : een hond kan dagen zonder eten, niet zonder drinken.

Als de ontlasting goed is en de hond op gewicht ben je goed bezig.
anoniem_28780 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 10:44
3.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
19-01-2021 10:25
Doe je dit dat door de brokjes of geef je het ipv de brokjes? Hoe weet je dan wat goed is voor haar en hoeveel ze er van nodig heeft?

En hoe vaak per week geef je brokjes?
I.p.v. brokjes. Ik weeg haar porties af. Hoe ik weet wat goed is: ik ben met honden opgegroeid (en van orgaanvlees ga ik over mijn nek, heb bij een eerdere hond wel eens een tijd dat raw food geprobeerd i.v.m. vachtproblemen maar dat was geen succes) dus ik weet welke groente en fruit, vis/vlees geen problemen geven.

Qua porties: wegen. En rekening houden met de grootte. Mijn Herder kreeg bijvoorbeeld tien gehalveerde gekookte spruitjes (vond ze lekker), huidige hond is een kleintje dus zij krijgt hooguit twee spuitjes en twee eetlepels erwten/gekookte bonen erbij door de rijst.

Hoe vaak: om en om. Op maandag twee keer brokjes, op dinsdag in de ochtend brokjes en s’avonds rijst met vis/vlees en groente, woensdag brokjes, etc.

Het gaat vooral om afwisseling.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven