Hoogslaper, genoeg ruimte erboven?

27-01-2020 18:43 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Ik heb een tweeling die nog in Ikea peuterbedden slapen, maar dat wordt nu wel erg krap.
Binnenkort gaan ze van kamer wisselen, want in die kamer passen 2 hoogslapers en in hun huidige kamer geen 2 1-persoonsbedden en kledingkast.

We zitten voor hoogslapers te kijken die ook een bureau en kledingkast hebben, voor als ze over anderhalf jaar naar het voortgezet onderwijs gaan en meer schoolspullen krijgen.

Een hoogslaper die we op het oog hebben is 183cm hoog tot aan bovenrand. De 'bak' waarin het matras komt te liggen is 33 cm hoog. Ons plafond is 248 cm hoog.
Als we een matras van 10 cm dikte erin leggen dan zouden ze nog ongeveer 95 cm ruimte hebben tussen ligvlak en plafond. Is dat genoeg?
Dit kan je zo googlen, jullie plafond is ongeveer standaardhoog, geloof zelfs iets hoger dan oudere huizen en hoogslapers zijn daar gewoon op afgestemd. Kijk anders even op Ikea site, als iets op standaard is afgestemd is het Ikea wel.
Nee, dat is niet genoeg.

Ik zou kiezen voor halfhoogslapers, die zijn ongeveer 160 hoog en dat is goed te doen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ooit op kamers gehad. In de winter ging het prima maar in de zomer of met zijn tweeën (matras 1,40 breed) was het niks. Veel te benauwd.
Alle reacties Link kopieren
de richtlijn is minimaal 75 cm, dus dat zou voldoende moeten zijn. Het is niet de bedoeling dat ze kunnen staan en springen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hier is de afstand dus tussen vloer en bedbodem 171 cm

https://www.ikea.com/nl/nl/p/stora-fram ... -00160866/
dansenindewind schreef:
27-01-2020 18:48
Ik heb dat ooit op kamers gehad. In de winter ging het prima maar in de zomer of met zijn tweeën (matras 1,40 breed) was het niks. Veel te benauwd.
Kan het me voorstellen, warmte stijgt op, dus niet te doen in de zomer.
Ja hoor is genoeg. Ze leren snel genoeg niet te snel omhoog te gaan zitten :D

Btw ik vind je OP erg verwarrend. Een tweeling in peuterbed die over anderhalf jaar naar het voortgezet gaan?
hamerhaai schreef:
27-01-2020 18:49
de richtlijn is minimaal 75 cm, dus dat zou voldoende moeten zijn. Het is niet de bedoeling dat ze kunnen staan en springen.
Die 75 cm klopt idd volgens mij, heb het zelf ooit uitgezocht (veel hoger plafond overigens) maar kon dat niet zo snel terugvinden.
Alle reacties Link kopieren
Hehehe, ze zijn dus 10/11 jaar en liggen nu nog in een peuterbed?

Mijn zoon sliep op 2m hoogte maar daar bij zijn bed zat nog wel een puntdakje.

Mijn dochter heeft een hoogslaper van ongeveer dezelfde hoogte en heeft ruimte zat. Zelf had ik dat ook. Kon wel zitten rechtop dus dat is voldoende. Met een meter moet dat prima lukken.

En in de zomer niet veel warmer dan beneden liggen hoor. Dat valt heel erg mee.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
27-01-2020 18:52
Ja hoor is genoeg. Ze leren snel genoeg niet te snel omhoog te gaan zitten :D

Btw ik vind je OP erg verwarrend. Een tweeling in peuterbed die over anderhalf jaar naar het voortgezet gaan?
Ze zijn bijna 11 jaar 😉 en slapen nog steeds in hun peuterbed. Deze is van Ikea en het matras is dan 160cm lang dus nog net te doen.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
27-01-2020 19:00
Hehehe, ze zijn dus 10/11 jaar en liggen nu nog in een peuterbed?
Ja 😆 Wel een van Ikea dus matras is 160 cm lang.
Op hun huidige kamer passen geen 2x eenpersoonsbed en losse kledingkast. Ook geen 2x hoogslaper vanwege één zijde schuine wand.
Vandaar dat ze naar een andere kamer gaan.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
sassie24 schreef:
27-01-2020 19:05
Ja 😆 Wel een van Ikea dus matras is 160 cm lang.
Op hun huidige kamer passen geen 2x eenpersoonsbed en losse kledingkast. Ook geen 2x hoogslaper vanwege één zijde schuine wand.
Vandaar dat ze naar een andere kamer gaan.
Als ik het goed begrijp gaan ze dan nog steeds een kamer delen? Gaat er dan ook iemand in hun huidige kamer slapen? Want als daar niemand gaat slapen zou ik toch overwegen om ze ieder een eigen kamer te geven. Wat hoogslaper betreft, wij hebben een halfhoogslaper en die kun je verschonen als je er zelf naast staat. Bij een volledige hoogslaper moet je zelf in dat bed klimmen om dat te doen.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
28-01-2020 07:39
Als ik het goed begrijp gaan ze dan nog steeds een kamer delen? Gaat er dan ook iemand in hun huidige kamer slapen? Want als daar niemand gaat slapen zou ik toch overwegen om ze ieder een eigen kamer te geven. Wat hoogslaper betreft, wij hebben een halfhoogslaper en die kun je verschonen als je er zelf naast staat. Bij een volledige hoogslaper moet je zelf in dat bed klimmen om dat te doen.
Een kind van 11 kan prima zelf een hoeslaken om het matras doen natuurlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
28-01-2020 07:45
Een kind van 11 kan prima zelf een hoeslaken om het matras doen natuurlijk.
Die van mij is net 10 en heeft daar af en toe nog wel hulp bij nodig. Bij zijn gewone 1 persoonsbed (want schuinewand) jongste heeft een halfhoogslaper.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook dat het handig zou zijn, een hoogslaper. Bed opmaken is zwaar irritant elke keer, en zoon groeide vanaf de brugklas vrij hard en hij kon niet eens meer normaal op zijn bed zitten.
Ik heb dat ding de deur uitgedaan en nu weer een normaal bed. Kan ie daar ook lekker op chillen.
...
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
28-01-2020 07:57
Die van mij is net 10 en heeft daar af en toe nog wel hulp bij nodig. Bij zijn gewone 1 persoonsbed (want schuinewand) jongste heeft een halfhoogslaper.

Flink oefenen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
28-01-2020 07:39
Als ik het goed begrijp gaan ze dan nog steeds een kamer delen? Gaat er dan ook iemand in hun huidige kamer slapen? Want als daar niemand gaat slapen zou ik toch overwegen om ze ieder een eigen kamer te geven. Wat hoogslaper betreft, wij hebben een halfhoogslaper en die kun je verschonen als je er zelf naast staat. Bij een volledige hoogslaper moet je zelf in dat bed klimmen om dat te doen.
We hebben 4 slaapkamers en 4 kinderen dus de tweeling blijft bij elkaar slapen, dat willen ze op dit moment zelf ook nog. Vandaar 2 hoogslapers, zodat ze beide een eigen hoek hebben met eigen bureau en eigen kledingkast wat ze nu wel delen.
Alle reacties Link kopieren
Hoogslapers vind ik meer iets voor basisschoolkinderen, niet voor tieners eerlijk gezegd. Over een jaar of 2-3 zijn ze een serieus stuk groter dan nu.

Daarnaast is het op die leeftijd fijn om een eigen kamer te krijgen. Is dat een optie? De een in de oude kamer blijven en de ander naar de nieuwe?
Alle reacties Link kopieren
sassie24 schreef:
28-01-2020 08:05
We hebben 4 slaapkamers en 4 kinderen dus de tweeling blijft bij elkaar slapen, dat willen ze op dit moment zelf ook nog. Vandaar 2 hoogslapers, zodat ze beide een eigen hoek hebben met eigen bureau en eigen kledingkast wat ze nu wel delen.
Dan gaan voor halfhoog slapers.
Alle reacties Link kopieren
Weet uit ervaring dat dat meer dan genoeg ruimte is.
Het is genoeg ruimte, maar ik denk niet dat ik voor een ouder kind een hoogslaper zou aanschaffen. Mijn ervaring is dat ze dan juist een laag bed willen.
Als de kamer te klein is bij lage bedden: kun je kledingkasten misschien in de gang/overloop kwijt?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
28-01-2020 10:16
Het is genoeg ruimte, maar ik denk niet dat ik voor een ouder kind een hoogslaper zou aanschaffen. Mijn ervaring is dat ze dan juist een laag bed willen.
Als de kamer te klein is bij lage bedden: kun je kledingkasten misschien in de gang/overloop kwijt?
Gang is 1x2 dus alleen doorloop van 1e naar 2e etage en deuren slaapkamers.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
28-01-2020 08:08
Dan gaan voor halfhoog slapers.
Een halfhoogslaper heeft meestal geen vast bureau, maar vaak een dwars erop of uitrolbaar. Het is een L vormige kamer dus voor de hoogslapers is loopruimte en geen plek voor bureau dwars erop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven