Hopeloos worden van de woningmarkt Amsterdam.

18-06-2021 12:57 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een zelfstandige woning in omg. Amsterdam, maar het lijkt echt onbegonnen werk. Ik deel nu al best wel wat jaartjes een woning met een vriendin, het is een hele lieve meid en we gaan goed met elkaar, maar ze heeft heel veel psychische problemen, dat is voornamelijk heel zwaar voor haar, maar dat begint mij ook een beetje op te breken. Ik denk dat het beter is als we los van elkaar gaan wonen.

Maar het is echt onbegonnen werk. Ik ben freelancer en mijn inkomen fluctueert. Ik zou qua inkomen nog recht hebben op een sociale huurwoning, maar ik sta nog maar 7 jaar ingeschreven dus dat is onbegonnen werk. Vrije sector is voor mij in mijn eentje niet te doen, want alles is minstens 1500 per maand, en als het rond de 1000 is, is de inkomenseis 4x de huur en dat verdien ik simpelweg in mijn eentje niet per maand.
Ik ben nu ook naar andere gemeentes aan het kijken, maar dat is ook niet heel veel goedkoper als het nog goed te bereizen is naar Amsterdam. (moet voor mijn werk)

Ik ben hier niet de enige in natuurlijk, maar ik word er echt moedeloos van. Hoe zijn mensen hier aan woningen gekomen die als je alleenstaand bent en niet in je eentje bovenmodaal verdient? Of moet ik op mijn 34e weer in een studentenkamer? Dat zie ik ook niet zo zitten meer. Kortom: even moedeloosheid uiten, en elke tip is welkom.
winkje87 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 13:12
0.04% gewijzigd
Bah! Naar is het hè, dat je wel wil verhuizen maar het (nog) niet kan. Helaas herkenbaar voor vele andere mensen waaronder mezelf. Zijn andere gemeentes (huur) goedkoper? En is het binnen je huidige situatie met vriendin mogelijk iets meer apart van elkaar te leven zodat je minder “meekrijgt” van haar persoonlijke uitdagingen?
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij is er Een paar maanden geleden tussen gekomen in Amsterdam door zich in te schrijven voor een (destijds) nieuw te bouwen woontoren vlakbij het metrostation noord. Huur volgens mij rond de 1000 per maand, maar zonder die inkomenseisen. Naast haar worden nu ook nog andere torens gebouwd. Misschien kan je daar naar kijken?
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam is ook echt voor de happy few of mensen die 20 jaar willen wachten. Dat is al jaren zo en ik heb begrepen dat het daar ook voor dertigers vrij gangbaar is om een huisgenoot te hebben, net als wereldwijd in veel grote steden trouwens.
Alle reacties Link kopieren
de woningmarkt is een ramp, er komen veel mensen bij in NL, iedereen van harte welkom hoor maar zorg dan ook voor genoeg woningen.

Er moeten een paar grote woontorens uit de grond worden gestampt
Alle reacties Link kopieren
Zoek een ander huis met huisgenoot.

Nederland is overbevolkt, betaalbare huizen worden een probleem.
Een woning vinden als je niet bovenmodaal verdient is inderdaad onbegonnen werk.
Niet alleen in Asterdam helaas.
Het enige wat nog een beetje te krijgen is onder de 1300,- zijn studentenkamers op het moment.
Dan is de vraag, hoe graag wil je weg waar je nu zit.
Ik heb het noodgedwongen een jaar gedaan, in een rot studiootje tussen de studenten met gipsen wandjes en ik raad het niet aan.
De enige tip die ik je kan geven is om je in te schrijven bij bemiddelingsbureaus die helpen bij het vinden van je woning, dat gaat sneller dan wanneer je zelf moet zoeken. Kost wel belachelijk veel geld, ik moest 75,- inschrijfgeld betalen en toen ze woning hadden gevonden die ik wilde moest ik ze nog eens 725,- betalen.
Om Amsterdam heen is het ook niet te doen.

Woon in een niet bijzondere of leuke stad stukje van Amsterdam af. Zitten gewoon vast in ons huis/buurt.

Als er als iets vrij komt is in zelfde kutwijk en dan nog is 9 van 10 niet betaalbaar en die dat wel zijn komen niet eens bij de meeste makelaars aan of op funda terecht. Of het is lekker blind bieden. In Amsterdam is dat nog een tandje erger.
Opties zijn:
- Weg uit Amsterdam en eventueel ook elders werk zoeken, als de reistijden niet te doen zijn.
- In loondienst gaan, als freelance werk je een inkomen oplevert dat je in aanmerking laat komen voor sociale huur, terwijl sociale huur niet beschikbaar is.
- Een ander huis met andere huisgenoot zoeken.

Ergens moet je een wens/ambitie bijstellen, want je huidige werkvorm/inkomen is onverenigbaar met een huis krijgen in je eentje in de regio waar je wilt wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor van collega's dat het nu in Amsterdam wel beter te doen is omdat er ivm Covid heel veel expatwoningen leeg staan. Dus vrije sector appartementen zijn ineens goedkoper of minder streng qua eisen. Ik zou dus toch eens met wat verhuurmakelaar bellen als ik jou was, voor post Covid de expats hier weer heen komen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je struggles! Ben toevallig nu bezig met een project op ijburg, doorgang is nog onzeker maar komende maand is daar meer over duidelijk.

Appartement voor 1100 euro om en nabij. Zou dat iets zijn? Kan je informeren als er meer bekend is!
Ik verdien wel ruim bovenmodaal en dan is het ook nog niet makkelijk wat te vinden, helaas. Ik wil geen kapitalen per maand aan huur kwijt zijn en kopen is ook lastig.

Ik heb wel de mazzel dat ik particulier goedkoop huur, maar het is een wat krakkemikkige woning.
Alle reacties Link kopieren
Een andere baan zoeken, een flink eind buiten Amsterdam!
Zeven jaar op een wachtlijst staan, dat zegt toch al genoeg, wat een waanzin.

Er komen nog miljoenen immigranten naar Nederand de komende jaren dus het enorme tekort aan woningen zal alleen maar erger worden.
Zo lang de rente ook nog laag blijft en de economie redelijk voortkabbelt vrees ik dat de huizenprijzen zullen blijven stijgen.
En de huren dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Verderop zoeken? In Lelystad zijn de wachttijden volgens mij kort.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-06-2021 13:47
Ik hoor van collega's dat het nu in Amsterdam wel beter te doen is omdat er ivm Covid heel veel expatwoningen leeg staan. Dus vrije sector appartementen zijn ineens goedkoper of minder streng qua eisen. Ik zou dus toch eens met wat verhuurmakelaar bellen als ik jou was, voor post Covid de expats hier weer heen komen.
Ik vermoed dat daarom de huur voor onbeperkte duur wat hoog uit kan vallen.
Verhuurders rekenen erop dat de expats terugkomen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Dertig jaar geleden kon je met een slecht betaald freelance baantje ook geen huis vinden buiten de sociale sector in Amsterdam. En ook toen waren er lange wachtlijsten voor een sociale huurwoning.

Het leven is kiezen of delen. Zorg dat je meer gaat verdienen of ga verder weg wonen. Meer smaken zijn er niet.
VanilleThee schreef:
18-06-2021 14:01


Er komen nog miljoenen immigranten naar Nederand de komende jaren dus het enorme tekort aan woningen zal alleen maar erger worden.
Overdrijven is ook een vak. Het migratiesaldo schommelt de laatste 20 jaar rond 50.000, met een aantal uitschieters naar boven, maar ook een aantal jaren dat het negatief was (dus dat meer mensen emigreerden dan immigreerden)

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... nederland-
Alle reacties Link kopieren
Vanuit bijvoorbeeld Nieuw vennep of Alphen a/d Rijn zit je in iets meer dan een half uur rijden in Amsterdam. Is dat ook te ver?
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
18-06-2021 17:52
Vanuit bijvoorbeeld Nieuw vennep of Alphen a/d Rijn zit je in iets meer dan een half uur rijden in Amsterdam. Is dat ook te ver?
Ja hoho, een freelancer kan niet te ver van haar werk wonen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
docotrandus schreef:
18-06-2021 14:15
Verderop zoeken? In Lelystad zijn de wachttijden volgens mij kort.

Minimaal 4,5 jaar inschrijving. En dan kom je in wijken waar (ik in ieder geval) nog niet dood gevonden wil worden.

TO: op funda staan best veel woningen te huur in Amsterdam. Er staan ook "deelwoningen" op met een huurprijs rond de 800. Al begrijp ik dat je nu graag iets voor je alleen zou willen hebben.
docotrandus schreef:
18-06-2021 18:02
Ja hoho, een freelancer kan niet te ver van haar werk wonen.

Hoho, dat ligt helemaal aan het werk hoor.
jo12345 schreef:
18-06-2021 15:40
Dertig jaar geleden kon je met een slecht betaald freelance baantje ook geen huis vinden buiten de sociale sector in Amsterdam. En ook toen waren er lange wachtlijsten voor een sociale huurwoning.

Het leven is kiezen of delen. Zorg dat je meer gaat verdienen of ga verder weg wonen. Meer smaken zijn er niet.

En wat als beide nu eens niet mogelijk zijn? Niet iedereen heeft het vermogen om meer inkomen te genereren en overal in Nl zijn hele lange wachtlijsten, dus dat verder weg wonen is ook niet zo geregeld. Ik ben erg van het zelf verantwoordelijk zijn en het creëren van kansen, maar helaas is de wereld niet maakbaar. Daarnaast zijn er wel wat meer smaken hoor, maar daar zal ik jou niet mee lastig vallen.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
18-06-2021 18:07
Hoho, dat ligt helemaal aan het werk hoor.
Ik gok dat het een grapje was.
Alle reacties Link kopieren
Sommige reacties zijn wel kort door de bocht, maar anderen bedankt voor de goede tips, vooral die nieuwbouwprojecten ga ik proberen.

Ik vind het ook prima om buiten Amsterdam te wonen, mits het te bereizen is. Al was voor zover ik heb gezien is dat niet heel veel beter, maar een aantal gemeentes die jullie noemen zal ik eens kijken.
Rotterdam rijzen de prijzen ook de pan uit inmiddels. Meeste mensen die ik ken rond de 30 en werkend delen een huis. Of met een vriendje, of met anderen.

Half tinder zit vol met "maakt niet uit of we echt goed bij elkaar passen als je maar geschikt bent voor de hypotheekaanvraag" :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven