Houtkachel aanschaf - twijfel over afmetingen

06-12-2019 17:06 319 berichten
We willen onze open haard (bijverwaming) gaan vervangen door een allesbrander/houtkachel. De schoorsteen gaat er dan uit. Het levert behalve meer ruimte ook meer warmte op.

Mijn vraag nu is: Als jij ook een kachel hebt, hout of elektrisch, wat zijn bij jou de afmetingen van de kachel in verhouding tot de kamer afmetingen?
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 08-09-2020 07:11
31.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet dat die kachels niet verboden worden. Politieke partijen zijn zeker bang om hun hout-stokende kiezers voor het hoofd te stoten.

Er worden zoveel maatregelen voor het milieu genomen en steeds meer mensen schaffen een houtkachel aan. Onbegrijpelijk, want naast de fijnstof die die dingen uitstoten, zit je ook nog eens in de stank van de buren. Naast mij stoken de buren iedere dag van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat en niet alleen in de winter. In mijn woon- en slaapkamer hangt een rooklucht en buiten slaat het op je keel.
Alle reacties Link kopieren
HolyGirl schreef:
06-12-2019 23:01
Er zijn houtkachels die 105cm hoog zijn en 60cm breed, met een lager rendement dan kachels van 80cm hoog en 60cm breed.
Ik wil niet zo’n hoog en groot zwart bakbeest in mijn kamer hebben, vandaar dat ik vroeg naar afmetingen in verhouding tot kamer afmetingen. Ik heb geen vermogen nodig. Het is puur voor de gezelligheid.

Maar ik begrijp dat ik een slecht mens ben, geen rekening hou met het milieu en de buren als ik een dergelijke kachel aanschaf.
Ik zal mijn gedachten heroverwegen.
Bedankt.
Dan zou ik een compact "kacheltje" in huis halen. Wordt je er ook minder gauw zat van denk ik.

De overlast is ook afhankelijk van waar je woont natuurlijk. Naast je stook kwaliteiten.
Fizz schreef:
07-12-2019 01:30
Ik begrijp niet dat die kachels niet verboden worden. Politieke partijen zijn zeker bang om hun hout-stokende kiezers voor het hoofd te stoten.

Er worden zoveel maatregelen voor het milieu genomen en steeds meer mensen schaffen een houtkachel aan. Onbegrijpelijk, want naast de fijnstof die die dingen uitstoten, zit je ook nog eens in de stank van de buren. Naast mij stoken de buren iedere dag van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat en niet alleen in de winter. In mijn woon- en slaapkamer hangt een rooklucht en buiten slaat het op je keel.
kwestie van tijd voor dat verbod er is
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-12-2019 10:18
kwestie van tijd voor dat verbod er is
Ik kijk al uit naar dat verbod.

Krom ook dat huizen van het gas af moeten, maar dat bewoners van een gasloze woning vervolgens wel een houtkachel kunnen plaatsen die vele malen meer vervuilt dan een cv op gas.
fizz wijzigde dit bericht op 07-12-2019 18:18
Reden: Oeps, typefoutje!
5.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
07-12-2019 10:37
Ik kijk al uit naar dat verbod.

Krom ook dat huizen van het gas af moeten, maar dat bewoners van een gasloze woning vervolgens wel een houtkachel kunnen plaatsen die vele malen meer vervuild dan een cv op gas.
Logica is er niet. Cruiseschepen worden ook niet verboden ondanks het feit dat ze enorm veel co2 uitstoten. Elk schip zoveel als 1 miljoen auto's.
Alle reacties Link kopieren
merelindesloot schreef:
07-12-2019 10:42
Logica is er niet. Cruiseschepen worden ook niet verboden ondanks het feit dat ze enorm veel co2 uitstoten. Elk schip zoveel als 1 miljoen auto's.
Ook zo ontzettend krom idd :wtf:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Het hele idee dat we van het gas af zouden moeten is gewoon absurd. Gas is veel schoner. In Duitsland en België krijg je juist subsidie als je een gas cv laat plaatsen.

In Nederland wordt het kleumen, geen gas, geen hout, alleen maar verwarming door elektriciteit / warmtepompen. En zolang die elektriciteit nog niet duurzaam verkregen wordt, is dit alleen maar slechter voor het klimaat.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-12-2019 10:18
kwestie van tijd voor dat verbod er is
Goedemorgen stap je gelijk weer lekker op je stokpaardje, dit topic gaat over afmetingen, niet over longkanker :nut:
Fizz schreef:
07-12-2019 10:37
Ik kijk al uit naar dat verbod.

Krom ook dat huizen van het gas af moeten, maar dat bewoners van een gasloze woning vervolgens wel een houtkachel kunnen plaatsen die vele malen meer vervuild dan een cv op gas.
eens maar die subsidie voor de pelletkachel zal hierom verdwijnen, het is redelijk recent dat men ontdekt heeft dat houtstook ernstige gezondheidsschade geeft
MissMaran schreef:
07-12-2019 10:50
Goedemorgen stap je gelijk weer lekker op je stokpaardje, dit topic gaat over afmetingen, niet over longkanker :nut:
ben jij de moderator vandaag?
S-Meds schreef:
07-12-2019 10:51
ben jij de moderator vandaag?
Nee maar blijkbaar iemand die een mening heeft die afwijkt van jouw mening.
En dat mag op dit forum, echt waar.
Ik volg deze discussie met toenemende verbazing. Een houtkachel vergelijken met sigaretten roken. Serieus????
En ja, ik heb ook een houtkachel. Ik stook niet met mistig weer om met harde wind. Ik gooi er ook geen troep of papier in, alleen goed gedroogd eikenhout.

Ik voel me dan ook totaal niet bezwaard om de kachel aan te steken.
Alle reacties Link kopieren
En die pelletkachels moeten er ook uit.
Allemaal troep.
ohohwatnuweer schreef:
07-12-2019 14:11
Nee maar blijkbaar iemand die een mening heeft die afwijkt van jouw mening.
En dat mag op dit forum, echt waar.
Ik volg deze discussie met toenemende verbazing. Een houtkachel vergelijken met sigaretten roken. Serieus????
https://www.ed.nl/mening/hout-stoken-is ... google.nl/
ohohwatnuweer schreef:
07-12-2019 14:11
Nee maar blijkbaar iemand die een mening heeft die afwijkt van jouw mening.
En dat mag op dit forum, echt waar.
Ik volg deze discussie met toenemende verbazing. Een houtkachel vergelijken met sigaretten roken. Serieus????
Het is veel erger dan sigaretten roken
HolyGirl schreef:
06-12-2019 23:01

Het is puur voor de gezelligheid.
Dan zou ik de kleinste kiezen of een sfeerhaard. Dan hoef je ook geen afvoer meer te maken.
Dat is een opinie-artikel. Ik kan ook wat opinie-artikelen met subjectieve meningen gaan quoten. Makkelijk zat.
Alle reacties Link kopieren
TO, heb je al eens gekeken naar de 1412 van morso? dat is een klein kacheltje qua kw en qua afmetingen, hier kan je verder wel op googlen. Verder is het een kachel die voldoet aan strenge milieu-eisen, het is een van de kachels die je in bepaalde buitenlandse steden wel mag stoken.
ohohwatnuweer schreef:
07-12-2019 15:38
Dat is een opinie-artikel. Ik kan ook wat opinie-artikelen met subjectieve meningen gaan quoten. Makkelijk zat.
er is genoeg bewijs in binnen en buitenland

https://www.theguardian.com/cities/2018 ... -pollution
https://www.kijkmagazine.nl/science/hoe ... utkachels/
https://www.rivm.nl/nieuws/rivm-stookal ... tkwaliteit
https://www.ggd.amsterdam.nl/gezond-won ... /houtrook/
Ik vind het allemaal prima. Ik heb geen kinderen die de wereld verder belasten/vervuilen. Ik ben vegetariër dus minder Co2 uitstoot.
Wie van jullie is én kinderloos, én vegetariër én heeft geen houtkachel /open haard?
Zo ja, alle lof voor jouw inzet voor het verbeteren van de wereld. Zo nee, verbeter de wereld en begin bij jezelf. En gun mij de lol om lekker mijn houtkacheltje te stoken met een glaasje wijn erbij. Dank u
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
06-12-2019 17:58
Ik ben blij als eerdaags die kachels gewoon verboden gaan worden.
En dat gaat gebeuren.
Ik hoop het zo.
Life is short. Eat dessert first.
ohohwatnuweer schreef:
07-12-2019 17:41
Ik vind het allemaal prima. Ik heb geen kinderen die de wereld verder belasten/vervuilen. Ik ben vegetariër dus minder Co2 uitstoot.
Wie van jullie is én kinderloos, én vegetariër én heeft geen houtkachel /open haard?
Zo ja, alle lof voor jouw inzet voor het verbeteren van de wereld. Zo nee, verbeter de wereld en begin bij jezelf. En gun mij de lol om lekker mijn houtkacheltje te stoken met een glaasje wijn erbij. Dank u
het gaat niet om CO2 uitstoot. Het gaat om je buurman die ligt te piepen van benauwdheid omdat jij zo nodig je haard moet stoken. Het gaat om die baby van je buurvrouw die met jouw haardkachel meer schadelijke stoffen binnen krijgt dan wanneer haar ouders zouden roken boven haar wieg. Het gaat niet om het verbeteren van de wereld het gaat om stoppen met het berokkenen van ernstige gezondheidsschade aan anderen
je gaat anderen toch niet moedwillig kapot maken en dat goedpraten omdat je vegetariër bent? Wat een krom gelul
S-Meds schreef:
07-12-2019 17:51
het gaat niet om CO2 uitstoot. Het gaat om je buurman die ligt te piepen van benauwdheid omdat jij zo nodig je haard moet stoken. Het gaat om die baby van je buurvrouw die met jouw haardkachel meer schadelijke stoffen binnen krijgt dan wanneer haar ouders zouden roken boven haar wieg. Het gaat niet om het verbeteren van de wereld het gaat om stoppen met het berokkenen van ernstige gezondheidsschade aan anderen
Al mijn buren hebben ook een houtkachel. We zeuren hier dus allemaal niet over
ohohwatnuweer schreef:
07-12-2019 18:12
Al mijn buren hebben ook een houtkachel. We zeuren hier dus allemaal niet over
tuurlijk, praat je eigen gedrag maar goed met drogredenaties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven