Huis eerst verkopen en nieuw huis kopen

11-08-2013 19:05 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen over een half jaar onze koopwoning verkopen, zodat we een nieuw huis kunnen kopen. We vinden het in deze tijd een must om eerst je huis te verkopen voordat je een nieuw huis koopt, dus dat dit de volgorde wordt, daar is geen twijfel over mogelijk.

Maar: hoe dan?



Zet je je huis alvast te koop en hoop je dat intussen je droomhuis langs komt op Funda? Of zet je je huis pas te koop als dat droomhuis gezien is, en hoop je dan dat het nog niet weg is voordat jij een overeenkomst hebt met een koper?

Een huurwoning als tussenstap zien we echt niet zitten, maar bovenstaande opties klinken wel erg onzeker.. (Wat als die droomwoning toch eerder weg is en je krijgt daarna zelf een bod, sla je dat dan af? Wat als je snel je huis verkoopt, maar nog geen geschikte vervolgwoning hebt gevonden, neem je dan genoegen met minder?)



Ik benieuwd naar hoe anderen dit deden.



En zijn er mogelijkheden in de ontbindende voorwaarden die hierbij gebruikelijk zijn?
Huurwoningen te over momenteel omdat huizen niet verkopen dus ik zou de tent nu te koop zetten en dan afwachten.
Als je je huis nu te koop zet, mag je blij zijn als het augustus volgend jaar verkocht is. Dat allereerst. Verder kun je met kopers afspreken om een flexibele oplevertermijn te hanteren, dus minimaal 3 maanden en maximaal 6 maanden. Wanneer je een prachtig bod krijgt en veeleisende kopers, ga je natuurlijk niet moeilijk doen over de oplevering. Een tijdelijke huurwoning is zo gevonden, en je spullen kunnen in de opslag.

Je kunt natuurlijk vast rondkijken voor je droomwoning, zodat je direct je slag kunt slaan als je eigen huis onherroepelijk verkocht is. Dat droomhuis staat in de regel ook wel een jaartje te koop.
En voorwaarden voor ontbinding: daar heb jij toch alleen bij aankoop iets aan. Als je die voorwaarden zou stellen als verkoper: voor jouw huis drie anderen dus dan ga ik toch een deurtje verder...

Het is een kopersmarkt, als verkoper hoef je uiteraard niet met alles akkoord te gaan maar ik zou voorzichtig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou qua ontbindende voorwaarden dachten we bijvoorbeeld aan het doen van een bod, onder voorwaarde dat je wel eerst je eigen huis verkoopt. Ik zag elders die mogelijkheid (met iets van een 48-uursclausule die de koper in staat stelt eventueel wel ook met anderen te onderhandelen, als het te lang duurt). Ik vroeg me af of er meer van zulke constructies bekend zijn.
En hoe lang wil je die mensen dan laten wachten? Het zal momenteel best kunnen maar ik vind het wel een tikkie asociaal eerlijk gezegd. En eerlijk gezegd zou ik als ik de verkoper was mijn tent dan dus niet uit verkoop halen en een ander bod zonder de clausule gewoon accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet goed genoeg uitgelegd. Het idee is dat je een bod doet op het huis, met als voorwaarde dat je je eigen huis Verkoopt. De verkopende partij beoordeelt of ze het huis voor dat bedrag zouden willen verkopen en gaat akkoord maar het huis gaat niet van de markt, er mogen nog altijd nieuwe kopers interesse tonen en zelfs ook een bod doen. Maar, zodra de verkopers akkoord willen gaan met die nieuwe kopers, heb jij als eerste partij nog altijd 48 uur de tijd om aan te geven dat je alsnog op dát moment het huis koopt.



Voordeel voor de kopende partij is dat, zodra het eigen huis is verkocht, je direct ook het vervolghuis hebt aangekocht (de deal is al rond). En niemand zonder jouw medeweten er met het huis vandoor kan gaan, je hebt altijd nog 48-uur de mogelijkheid om toch direct te kopen.

Voordeel voor de verkopende partij is dat de koper er niet onderuit kan zodra diens huis is verkocht (er is immers een overeenkomst die bindend is). Dat is in deze tijd in elk geval al wat, alleen de tijdspanne is dus onzeker. En dat het huis verder dus gewoon aangeboden mag blijven en er ook een bod mag worden gedaan op dat huis.



Asociaal is het overigens nooit, want je bent toch samen akkoord gegaan met die clausule?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij overschat je het een beetje. ' je droomhuis'.... Dan denk ik: je hebt wensen en er zijn huizen die daaraan voldoen. Of niet.



Ons huis staat al vier jaar te koop. Als we het eindelijk verkopen zien we dan wel verder hoe we het doen. huren is zeker een optie. Je hebt gewoon helemaal niets te willen op dit moment...
Alle reacties Link kopieren
Zet je huis nu te koop, en kijk ondertussen rond. Komt je droomhuis voorbij voordat jij een koper hebt, jammer!

Er komt wel weer een nieuw droomhuis voorbij. Als jullie je huis verkocht hebben, kunnen jullie kiezen uit de huizen die te koop staan, dus dat lijkt me verstandiger.
.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerst moet je als kopende partij je eigen huis kwijt zien te raken. Er zijn nog steeds huizen die snel verkocht worden, maar een wachttijd van een jaar is realistischer. Ook voor de kopende partij kan er dan nog van alles tussenkomen. Misschien wel een mooier huis. Daarnaast krijg je waarschijnlijk nooit een hypotheek rond voor zo'n constructie.

Dan heb je nog 48 uur om direct te kopen zeg je. En wanneer wil je dan de overdracht? Als jou huis verkocht is? Moet de verkopende partij daarop wachten?



Voor de verkopende partij is het een soort dooie mus. Je hebt je huis verkocht maar toch ook niet.



Zowel als kopende als verkopende partij zal ik nooit zo'n overeenkomst aangaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 11 augustus 2013 @ 19:38:

Volgens mij overschat je het een beetje. ' je droomhuis'.... Dan denk ik: je hebt wensen en er zijn huizen die daaraan voldoen. Of niet.



Ons huis staat al vier jaar te koop. Als we het eindelijk verkopen zien we dan wel verder hoe we het doen. huren is zeker een optie. Je hebt gewoon helemaal niets te willen op dit moment...

Ik denk dat er inderdaad meer huizen zijn die aan mijn wensen voldoen, dus dat ene droomhuis mislopen geloof ik ook niet zo in. Maar meer de vraag of er wel een woning op de markt zal zijn op dat moment die aan dat wensenlijstje voldoet. Waar we ons beide prettig bij voelen.



Misschien verkijk ik me er inderdaad op. Ik heb een half jaar terug mijn oude huis verkocht en dat ging zo makkelijk dat ik er misschien te simpel over ben gaan denken. En het is meteen ook de reden dat ik niet zou willen huren (4 huizen in 1 jaar tijd..), maar mogelijk heb ik geen keus op dat vlak.
Alle reacties Link kopieren
Mandylion en Dahlia ook bedankt voor de reacties. Wel even ontnuchterend zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je behoorlijk moeilijk denkt. Verkoop eerst je eigen huis. Je kunt nu wel alvast kijken wat je leuk of niet leuk vindt aan huizen die te koop staan.



Je hebt je huis niet zo snel verkocht hoor. Of heb je iets heeeeeeeeeel bijzonders voor een heel aantrekkelijke prijs?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Er staan zo ontzettend veel huizen te koop, lijkt me stug dat er net op het moment dat jij de tent verkoopt, er helemaal niets te koop staat wat aan jullie smaak voldoet.



De constructie die jij je voorstelt zou ik nooit en te nimmer aan gaan als potentiele koper. Voor jouw huis heb ik keus uit -tig andere huizen wiens eigenaren niet zo moeilijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je alleen in een bepaalde straat wil wonen en dan ook nog alleen op bepaalde huisnummers dan kan het zijn dat je droomhuis verkocht is voordat je eigen huis verkocht is.



Heb je alleen een favoriete wijk dan hoef je daar niet bang voor te zijn. Er staan vaak tientallen huizen te koop in een bepaalde wijk.

Gaat het je niet eens om een wijk maar alleen om een mooi huis dan bestaan er zeker meerdere droomhuizen en is het geen ramp als er een mooi huis al verkocht is. Vergeet niet dat er ook steeds weer nieuwe huizen op de markt komen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is al een oud draadje, maar het dilemma is nog steeds actueel. Het is altijd een risico om eerst een nieuw huis te kopen en te gokken dat je niet te lang met het oude huis blijft zitten.

Wij hebben bij de verkoop van onze woning te maken gekregen met een aankoopmakelaar van de kopende partij. Dit heeft wel wat frictie gekost, maar uiteindelijk zijn we er toch uitgekomen.
Zonder in details te treden; het leek een beetje op dit verhaal: https://www.funda.nl/thuis/verkopen/dit ... makelaar/
Toch zou ik zelf ook een aankoopmakelaar inschakelen als wij een woning zouden kopen.

Wat je nog zou kunnen doen, is een makelaar die woningen opkoopt inschakelen. Dit zijn vastgoedhandelaren die woningen opkopen, opknappen en weer verkopen. Helaas betalen deze makelaars niet de marktwaarde van de woning, maar je kan binnen enkele weken wel met een gerust hart verhuizen. Zie voor tips en ervaringen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven