Huis gevonden: Yay or nay?

15-09-2021 18:01 478 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag na 386182736817681 uitlotingen komen kijken bij een vrije sector huurhuis! Heel onverwacht want ik ben dus al tig keer uitgeloot en had het dus totaal niet verwacht. En nu zit ik in een existentiële crisis, want Ugli wat moet je eigenlijk met al die ruimte alleen en is het niet zonde van die 200 euro extra huur en energiekosten? En oh mijn god dan ga ik dus verhuizen en weg van mijn aller eerste eigen huisje over een maand?

Ik was aan het rondkijken omdat kopen op dit moment niet kan en ik op wel graag een buiten zou willen hebben en ik ben 29 en had eigenlijk gepland een grotenmensenhuis te kopen rond mijn 30e. Dan is dit grotemensenappartement wel een goed alternatief. Een extra kamer voor een bureau en een buiten lijken me heel fijn om te hebben.

Maar ik moet even input (en even mijn ei kwijt), wat vinden jullie?

Huidig huis:
Vrije sector huur appartement
Nieuwbouw, dus gasloos en vloerverwarming
In het centrum, naast tram maar verder wel rustig gelegen in mijn geboorteplaats
45m2
2 kamers en een berging
Geen buitenruimte
- euro huur excl gwl, incl servicekosten

Nieuw huis:
Vrije sector huur appartement
Bouwjaar 2006, niet gasloos
In een dure, sjieke nieuwbouw buurt (alleen maar twee onder één kappers en ligt aan een park) in mijn geboorteplaats
107m2
2 slaapkamers én een berging
Balkon :heart:
- euro huur excl gwl, incl servicekosten

Pro's
- Poepiedure/goeie/rustige wijk in de stad waar ik wil wonen
- Balkon
- Joekel van een huis
- Een 2e slaapkamer, eindelijk een bureau om aan thuis te werken!

Cons
- Duurder in huur
- Duurder in energie
- IK GA VERHUIZEN OH MIJN GOD WAAR BEN IK AAN BEGONNEN.
ugli wijzigde dit bericht op 04-10-2021 10:21
0.27% gewijzigd
firedraakje schreef:
16-09-2021 12:10
Ik dacht dat ook de vrije sector huur maar met een max % mag stijgen, maar zoek dat inderdaad even uit.

Het maximum is inflatie plus 1%. Voor dit jaar is dat dus 2,4%.

Maar let wel even goed op wat er in je huurcontract staat.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging
Alle reacties Link kopieren
Ik was een mailtje aan het tikken om dit aan de verhuurder te vragen, maar tijdens wat extra research kwam ik erachter dat de maximale huurstijging van 2.4% niet door Corona is, zoals ik eerst dacht, maar dat dit t/m 2024 wettelijk zo bepaald is. Eigenlijk wil ik nu weten of de overheid nu voortaan de maximale percentages gaat handhaven, dan hoef ik me geen grote zorgen te maken namelijk. Maar dat weet vast niemand. :P
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-09-2021 12:14
Het maximum is inflatie plus 1%. Voor dit jaar is dat dus 2,4%.

Maar let wel even goed op wat er in je huurcontract staat.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging
Ja op het huurcontract ga ik sowieso goed kijken, want daar wil ik dus geen 10% op hebben staan. Zolang de overheid reguleert geldt die niet, maar als die me laat vallen heb ik dan wel een probleem. Hier zit ik nu heel gunstig en stijgt volgens mijn huurcontract mijn huur met maar maximaal 5.5% (uit mijn hoofd), dus dat vind ik prima als dat na 2024 weer gaat gelden.
Doen!!
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
16-09-2021 11:33
Ja je hebt gelijk, iets in mij vindt 107m2 belachelijk voor kleine mijne mij, ik kan ook prima af met 45m2. Als ik een buiten aan dit huisje kon naaien (en misschien een thuiswerkkantoortje want slepen met spullen om van je eettafel een bureau te maken is ook niet alles) zou ik hier nooit weg hoeven denk ik. Maar aan de andere kant, misschien vind ik ooit een vriend en wil ik een beeb. Dan is dit nieuwe huis perfect. Ik heb een tijdje samen gewoond met een ex in dit huisje en ik werd he-le-maal gek van vriend die de hele dag in mijn aura zat terwijl ik thuis werkte.
Ben je gek, ook als je alleen woont is het fijn wat extra ruimte te hebben en niet opgepropt te zitten hoor :D

Ik heb zo het gevoel dat je denkt: ´het kàn in een kleiner huis, waarom zou ik dan groter gaan wonen?´

Wel, gewoon omdat dat fijn is en comfortabel .
Aangezien ik van de Nederlandse wetgeving weinig ken, moet ik oppassen wat ik zeg. Dus houd ik het bij hoe het in België gaat. Door mijn werk heel veel ervaring met (private) huurders. Ik heb het in jouw verhaal niet meer nagekeken Ugli, of dit ook een privaat huurcontract betreft. Maar in België is het zo dat héééééééééél veel verhuurders de toegestane verhoging niet toepassen uit schrik dat de huurder 'weer' gaat lopen, omdat de huur te duur wordt. Die blijven dus jarenlang aan het begintarief huren. Verhuurders kiezen (nogmaals, in België) voor een stabiele huurder. En een stabiele huurders is iemand die op tijd betaalt, lang in het pand blijft wonen (minstens 4 jaar) en die niet al te veel last verkoopt (wat betreft kleine herstellinkjes die moeten gedaan worden). Daar heeft in België een verhuurder heel veel voor over. Zelfs 5 - 6 jaar huur niet aanpassen.

Ik gun jou dat je ook zo een verhuurder mag treffen als het private huur betreft. En dan ga jij daar lang gelukkig zijn.

Maar ik volg jou topic en lees wat je gaat beslissen als je bent binnen geweest.
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
16-09-2021 12:27
Ben je gek, ook als je alleen woont is het fijn wat extra ruimte te hebben en niet opgepropt te zitten hoor :D

Ik heb zo het gevoel dat je denkt: ´het kàn in een kleiner huis, waarom zou ik dan groter gaan wonen?´

Wel, gewoon omdat dat fijn is en comfortabel .
Ja zo denk ik ook. Ik woon hier nu 4.5 jaar en mijn hele leven is op dit huis aangepast en alles past hier prima, maar ik weet hoe het werkt met vergroten van ruimtes. Mijn kledingkast ging van 50cm naar 100m en die begon dus half leeg en zit nu ook op magischerwijs ineens vol, dus die ruimte ga ik best vullen. :lol:

Ik heb de verhuurder gebeld, ik had het heen en weer en wilde niet mailen (rip werkdag ook trouwens). Huisdieren toegestaan dus dat is fijn en hij weet niet wat de % zullen zijn maar het ergste wat hij ooit gezien heeft is 6% en dat is dus 60 euro per jaar meer.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
16-09-2021 12:33
Aangezien ik van de Nederlandse wetgeving weinig ken, moet ik oppassen wat ik zeg. Dus houd ik het bij hoe het in België gaat. Door mijn werk heel veel ervaring met (private) huurders. Ik heb het in jouw verhaal niet meer nagekeken Ugli, of dit ook een privaat huurcontract betreft. Maar in België is het zo dat héééééééééél veel verhuurders de toegestane verhoging niet toepassen uit schrik dat de huurder 'weer' gaat lopen, omdat de huur te duur wordt. Die blijven dus jarenlang aan het begintarief huren. Verhuurders kiezen (nogmaals, in België) voor een stabiele huurder. En een stabiele huurders is iemand die op tijd betaalt, lang in het pand blijft wonen (minstens 4 jaar) en die niet al te veel last verkoopt (wat betreft kleine herstellinkjes die moeten gedaan worden). Daar heeft in België een verhuurder heel veel voor over. Zelfs 5 - 6 jaar huur niet aanpassen.

Ik gun jou dat je ook zo een verhuurder mag treffen als het private huur betreft. En dan ga jij daar lang gelukkig zijn.

Maar ik volg jou topic en lees wat je gaat beslissen als je bent binnen geweest.
Ik ga vrije sector huren, dus inderdaad privaat. En hier hangt het maar net van de verhuurder af. Ik ken toevallig iemand die zelf verhuurder is en die staat er precies zo in als jij omschrijft, die wil liever een stabiele huurder dan centjes uitknijpen en houdt de stijging dus laag, maar dat is ook maar een particulier. Mijn eigen verhuurder heeft gewoon de maximale huursverhoging uit het contract toegepast tot 2020, toen hebben ze 0% verhoging gegeven door Corona (waar ik echt blij verrast door was). Ik hou rekening met de maximale stijging, als ze die belachelijk hoog maken ga ik het niet doen, maar 6% gaat wel. Ik hoop eigenlijk gewoon dat de politiek die huur gewoon blijft reguleren maar ja die zitten zelf ook in de slappe huizenwas dus zou me ook niet verbazen als ze de boel laten stikken in 2024.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen dan!
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
16-09-2021 12:27
Ben je gek, ook als je alleen woont is het fijn wat extra ruimte te hebben en niet opgepropt te zitten hoor :D

Ik heb zo het gevoel dat je denkt: ´het kàn in een kleiner huis, waarom zou ik dan groter gaan wonen?´

Wel, gewoon omdat dat fijn is en comfortabel .
Ben met je eens. "Ruimte schaadt niet" ofwel, je wordt niet slechter van wat meer ruimte.
Ik woon alleen op 120 meter (zag ik pas weer toen het huis van de buren te koop stond, anders had ik het zo niet kunnen zeggen) En ik zou best kleiner kunnen maar dan toch minimaal 2 slaapkamers. Een extra voor opslag, eventueel loge, was, noem maar op.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
mammezel schreef:
16-09-2021 12:33
Aangezien ik van de Nederlandse wetgeving weinig ken, moet ik oppassen wat ik zeg. Dus houd ik het bij hoe het in België gaat. Door mijn werk heel veel ervaring met (private) huurders. Ik heb het in jouw verhaal niet meer nagekeken Ugli, of dit ook een privaat huurcontract betreft. Maar in België is het zo dat héééééééééél veel verhuurders de toegestane verhoging niet toepassen uit schrik dat de huurder 'weer' gaat lopen, omdat de huur te duur wordt. Die blijven dus jarenlang aan het begintarief huren. Verhuurders kiezen (nogmaals, in België) voor een stabiele huurder. En een stabiele huurders is iemand die op tijd betaalt, lang in het pand blijft wonen (minstens 4 jaar) en die niet al te veel last verkoopt (wat betreft kleine herstellinkjes die moeten gedaan worden). Daar heeft in België een verhuurder heel veel voor over. Zelfs 5 - 6 jaar huur niet aanpassen.

Nou, in Nederland gaat het precies tegenovergesteld hoor. Maximale huurverhogingen en het liefst rot je na een paar jaar weer op zodat de huur nog verder omhoog kan.
Als je het kunt betalen dan zou ik het gewoon doen, Ugli. Ik zie alleen maar pluspunten.
Mocht je het over een aantal jaar te duur vinden worden dan kun je altijd nog uitkijken naar iets anders. Maar dat zie je dan wel weer.
RikM schreef:
16-09-2021 13:21
Nou, in Nederland gaat het precies tegenovergesteld hoor. Maximale huurverhogingen en het liefst rot je na een paar jaar weer op zodat de huur nog verder omhoog kan.
Nou dat valt ook wel weer mee. Genoeg verhuurders die dat niet doen.
Op bepaalde, zeer gewilde plekken, wel ja.
Ik heb in de particuliere huur nog nooit huurverhoging gekregen. In de woning waar ik sinds kort woon gaat de prijs alleen omhoog bij een nieuwe huurder.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-09-2021 13:24
Als je het kunt betalen dan zou ik het gewoon doen, Ugli. Ik zie alleen maar pluspunten.
Mocht je het over een aantal jaar te duur vinden worden dan kun je altijd nog uitkijken naar iets anders. Maar dat zie je dan wel weer.
Ja klopt. Zolang mijn salaris ook gewoon met 50 euro per jaar stijgt is er niks aan de hand zeg maar. :P
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zou het zeker doen!
parkietmeniet schreef:
16-09-2021 13:27
Nou dat valt ook wel weer mee. Genoeg verhuurders die dat niet doen.
Op bepaalde, zeer gewilde plekken, wel ja.
Ik heb in de particuliere huur nog nooit huurverhoging gekregen. In de woning waar ik sinds kort woon gaat de prijs alleen omhoog bij een nieuwe huurder.

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Iedereen die ik ken die huurt krijgt jaarlijks een huurverhoging, en bijna altijd het maximale. Nu vanwege corona is voor het eerst in 25 jaar of zo dat er geen huurverhoging is.
Ik zou zelf niet op 45 m2 willen blijven en 200 euro per maand is, mits je het hebt, ook geen bedrag waar je het voor moet laten.

Dus het klinkt mij als een no brainer.
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
16-09-2021 12:10
Ik dacht dat ook de vrije sector huur maar met een max % mag stijgen, maar zoek dat inderdaad even uit.

Verder klinkt het alsof je er goed over nagedacht hebt, en als jij blij wordt van het nieuwe huis en de buurt: ga er voor!
Alleen vanaf dit jaar tot 2024. Normaliter is er geen maximale huurstijging in de vrije sector, tenzij dit in je huurcontract staat.
tortelduif schreef:
16-09-2021 13:55
Alleen vanaf dit jaar tot 2024. Normaliter is er geen maximale huurstijging in de vrije sector, tenzij dit in je huurcontract staat.

Volgens mij zijn ze er wel mee bezig om dat permanent te maken want het loopt helemaal uit de klauwen anders. Maar dat ligt politiek nogal gevoelig uiteraard, dus afwachten of dat doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
Yay! :cheer:
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Ik stond al met mijn koffers bij de voordeur! Geweldig, wat veel ruimte voor een naar huidige maatstaven betaalbare prijs.
Iemand van 29 moet toch in staat zijn een verhuizing te regelen, toe nou ;-).
Heel internet staat vol met handige tips en lijstjes.
Toen ik 29 was had ik al mijn 3e zelfstandige verhuizing achter de rug (ben vroeg begonnn).
Het gaat jou ook vast lukken, ik wens je veel succes maar vooral plezier.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-09-2021 14:18
Volgens mij zijn ze er wel mee bezig om dat permanent te maken want het loopt helemaal uit de klauwen anders. Maar dat ligt politiek nogal gevoelig uiteraard, dus afwachten of dat doorgaat.
Dat zou de logische stap zijn, maar we weten al dat de politiek niks geeft om huisvesting van haar volkje dus het zou me niks verbazen als ze het weer laten om "iets met vrije markt" redenen ofzo.
Schriftje schreef:
16-09-2021 15:13
Ik stond al met mijn koffers bij de voordeur! Geweldig, wat veel ruimte voor een naar huidige maatstaven betaalbare prijs.
Iemand van 29 moet toch in staat zijn een verhuizing te regelen, toe nou ;-).
Heel internet staat vol met handige tips en lijstjes.
Toen ik 29 was had ik al mijn 3e zelfstandige verhuizing achter de rug (ben vroeg begonnn).
Het gaat jou ook vast lukken, ik wens je veel succes maar vooral plezier.
Ja tuurlijk kan ik dat. Alleen het idee dat ik 1 oktober de sleutel krijg van een huis wat meer dan 2x zo groot is na het idee te hebben dat ik hier nog wel jaren woon gaf een OMG reactie. :'D
Heb je nou al een bezichtiging gehad eigenlijk, dat heb ik even gemist.
Ik vraag me het volgende af: mag in Nederland de huur méér stijgen dan dat de levensduurte stijgt?
In België wordt elke maand het nieuwe indexcijfer bekend gemaakt. Dat is een heel ingewikkelde formule op de kostprijs van allerlei producten en diensten. Het cijfer dat men dan bekomt wordt de index genoemd en wordt officieel bekend gemaakt.
De huren die hun verjaardag hebben in die maand MOGEN aan de index worden aangepast. (Vb jouw huur is ingegaan op 1 oktober 2015, elk jaar op 1 oktober MAG de verhuurder de nieuwe huur aanrekenen die overeenkomt met de index van oktober van dat jaar). Dat is ook de maximum verhoging die hij mag toepassen, geen cent meer. Minder mag altijd en wanneer er een nieuwe huurder komt is de verhuurder vrij om hetzelfde bedrag te nemen of zijn huurprijs (zwaar) aan te passen. Omdat dan iedereen vrij is, het pand te nemen of niet. Maar terwijl je een huurcontract hebt, staat het de verhuurder niet vrij om zomaar eender welk bedrag (hoger dan het geldende indexcijfer) op de huurprijs toe te passen. Dan zou een verhuurder bij wijze van spreken de huurder gijzelen, want die kan geen pad meer uit, tenzij verhuizen. Iedereen kan dus controleren of de verhuurder teveel vraagt bij een indexaanpassing of niet.

Is dat in Nederland ook zo, of wordt dat daar anders berekend? Wie legt mij dat uit?
Alle reacties Link kopieren
Huurder belt net af, iets met corona test. :(

Dus nu spreken we morgen overdag af (hoop ik), misschien wel goed ook dan kan ik het lichtinval overdag zien, omdat het op het noordoosten (meer noord dan oost) zit.

In de vrije sector mag de verhuurder zelf een percentage kiezen en dat in zijn huurcontract zetten als jaarlijkse stijging. Of hij zet geen percentage in zijn huur contract, dan kan hij er zoveel bij doen als hij wil elk jaar, maar hij mag maar 1x per jaar (of 2x per 24 maanden) verhogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven