Huis gevonden: Yay or nay?

15-09-2021 18:01 478 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag na 386182736817681 uitlotingen komen kijken bij een vrije sector huurhuis! Heel onverwacht want ik ben dus al tig keer uitgeloot en had het dus totaal niet verwacht. En nu zit ik in een existentiële crisis, want Ugli wat moet je eigenlijk met al die ruimte alleen en is het niet zonde van die 200 euro extra huur en energiekosten? En oh mijn god dan ga ik dus verhuizen en weg van mijn aller eerste eigen huisje over een maand?

Ik was aan het rondkijken omdat kopen op dit moment niet kan en ik op wel graag een buiten zou willen hebben en ik ben 29 en had eigenlijk gepland een grotenmensenhuis te kopen rond mijn 30e. Dan is dit grotemensenappartement wel een goed alternatief. Een extra kamer voor een bureau en een buiten lijken me heel fijn om te hebben.

Maar ik moet even input (en even mijn ei kwijt), wat vinden jullie?

Huidig huis:
Vrije sector huur appartement
Nieuwbouw, dus gasloos en vloerverwarming
In het centrum, naast tram maar verder wel rustig gelegen in mijn geboorteplaats
45m2
2 kamers en een berging
Geen buitenruimte
- euro huur excl gwl, incl servicekosten

Nieuw huis:
Vrije sector huur appartement
Bouwjaar 2006, niet gasloos
In een dure, sjieke nieuwbouw buurt (alleen maar twee onder één kappers en ligt aan een park) in mijn geboorteplaats
107m2
2 slaapkamers én een berging
Balkon :heart:
- euro huur excl gwl, incl servicekosten

Pro's
- Poepiedure/goeie/rustige wijk in de stad waar ik wil wonen
- Balkon
- Joekel van een huis
- Een 2e slaapkamer, eindelijk een bureau om aan thuis te werken!

Cons
- Duurder in huur
- Duurder in energie
- IK GA VERHUIZEN OH MIJN GOD WAAR BEN IK AAN BEGONNEN.
ugli wijzigde dit bericht op 04-10-2021 10:21
0.27% gewijzigd
Ugli schreef:
16-09-2021 16:55
Huurder belt net af, iets met corona test. :(

Dus nu spreken we morgen overdag af (hoop ik), misschien wel goed ook dan kan ik het lichtinval overdag zien, omdat het op het noordoosten (meer noord dan oost) zit.

In de vrije sector mag de verhuurder zelf een percentage kiezen en dat in zijn huurcontract zetten als jaarlijkse stijging. Of hij zet geen percentage in zijn huur contract, dan kan hij er zoveel bij doen als hij wil elk jaar, maar hij mag maar 1x per jaar (of 2x per 24 maanden) verhogen.

Dat noordelijke vind ik jammer maar je zal concessies moeten doen natuurlijk.

Bij ons is dat ook maar één keer per jaar natuurlijk dat de huur wordt opgezet, het zou anders maar erg zijn.
Maar (in Nederland) er zoveel bij doen als hij zelf wil, O.M.G.!!!! :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Spannend! En als het betaalbaar is voor jou moet je het zeker doen. Alleen al de buitenruimte 👍

En verhuizen zonder te hoeven verbouwen is zo gefixed…
Je vult vanzelf de ruimte wel, want meer ruimte is altijd meer spullen 🙂 maar daar heb je na de verhuizing genoeg tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vind het ook jammer dat het huis op het noorden zit, vind zon in huis heel gezellig staan. Maar ik kan niet alles hebben denk ik, en nu zit ik op het zuid-oosten maar kunnen er in de keuken geen planten staan omdat het te donker is bijvoorbeeld, terwijl daar veel meer ramen gaan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij stond in het huurcontract inflatie +3% bij jaarlijkse huurverhoging. Heb gevraagd om toe te voegen ‘tenzij wettelijk bepaald andere regels gelden’. Staat het maar zwart op wit.

Anyhow, heb onwijs geluk gehad dat ik hier mag wonen. Ugli doen hoor, gewoon ook leuk, nieuwe start, inrichtprojectje, genieten!
Alle reacties Link kopieren
Iets goedkopers dan 1000 euro ga je in deze tijd niet vinden. Zeker niet voor 107m2. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar ik zou er direct voor tekenen.
Ugli schreef:
16-09-2021 17:03
Ja ik vind het ook jammer dat het huis op het noorden zit, vind zon in huis heel gezellig staan. Maar ik kan niet alles hebben denk ik, en nu zit ik op het zuid-oosten maar kunnen er in de keuken geen planten staan omdat het te donker is bijvoorbeeld, terwijl daar veel meer ramen gaan zijn.

Dit zeg ik puur als donker- en winterliefhebber hoor, dus wellicht heb jij er niks aan, maar tijdens warme zomers (die er steeds vaker komen) gaat dat juist heel fijn zijn.
Wij hebben (veel) ramen op het zuiden/zuidwesten, en dat is altijd ellende. Dus ik zou juist jouw huis willen wat dat betreft :P
Maar zeker doen hoor, ben helemaal plaatsvervangend enthousiast, haha!
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
16-09-2021 17:03
Ja ik vind het ook jammer dat het huis op het noorden zit, vind zon in huis heel gezellig staan. Maar ik kan niet alles hebben denk ik, en nu zit ik op het zuid-oosten maar kunnen er in de keuken geen planten staan omdat het te donker is bijvoorbeeld, terwijl daar veel meer ramen gaan zijn.
aan welke kant ligt het balkon?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
ninon schreef:
16-09-2021 17:04
Bij mij stond in het huurcontract inflatie +3% bij jaarlijkse huurverhoging. Heb gevraagd om toe te voegen ‘tenzij wettelijk bepaald andere regels gelden’. Staat het maar zwart op wit.

Anyhow, heb onwijs geluk gehad dat ik hier mag wonen. Ugli doen hoor, gewoon ook leuk, nieuwe start, inrichtprojectje, genieten!
Ja heb je zeker! Sowieso als ik dit topic van iemand anders tegen kwam zou ik ook doehoeeeen lopen krijsen. :P Ik kan er niet bij dat ik alwéér zoveel mazzel heb, met vorige huisje was ik ook al zo'n geluksvogel (en sowieso met baan, opleiding was ook zwemmen in bergen mazzel). En zo lang heb ik niet eens gezocht, ik heb sinds augustus pas een account op die ene site.
OliveHoover schreef:
16-09-2021 20:30
Dit zeg ik puur als donker- en winterliefhebber hoor, dus wellicht heb jij er niks aan, maar tijdens warme zomers (die er steeds vaker komen) gaat dat juist heel fijn zijn.
Wij hebben (veel) ramen op het zuiden/zuidwesten, en dat is altijd ellende. Dus ik zou juist jouw huis willen wat dat betreft :P
Ik ben juist gek op zon, maar ik geef toe mijn huidige huis is echt een serre. Maar echt. Denk aan een vierkantje van 4x4 waarvan 2 aansluitende zijdes volledig raam zijn op het zuid oosten in combinatie met extreem goede isolatie. Hier wordt het makkelijk 35+ als het buiten 30 is. Ik heb inmiddels een airco dus nu gaat het prima maar toen ik die nog niet had was het ECHT warm hier af en toe (en dat zeg ik als koukleum), mijn ene konijntje was niet goed geworden van de hitte toen (daarna dus een airco gekocht). En ik ben dus gek op zon, maar hij hoeft niet in mijn giechel. Raam op het oosten (vast ook westen) betekent zon recht in je postzegel als je op de bank zit of in bed ligt te slapen en dat hoef ik ook niet persé. De hele dag hetzelfde licht en geen rekening hoeven houden met raambekleding voor de zon lijkt mij ook fijn, al zou ik als ik keuze had alsnog altijd ramen op het zuiden kiezen. Maar ik schrijf noord niet af zeg maar, ik zie voordelen. :)

Balkon ligt ook op het noordoost, alle ramen liggen op het noordoost. Dat is jammer in de lente en herfst maar vast fijn hartje zomer. Ik zou wel graag planten willen op het balkon, lukt dat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Schaduwplanten gaan wel lukken. Onze voortuin ligt ook op het NO en in onze piepkleine achterplaats komt maar weinig zon. Toch hebben we daar verscheidene, ook bloeiende, plnten. Vlinderstruik, hortensia, siergrassen. En geraniums doen het bijna altijd wel.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer moet je laten weten of je het gaat doen?

Mijn mening: DOEEEN!
Ik herken het gevoel enorm dat je ergens mee bezig gaat en iets wil, en op het moment dat je daadwerkelijk gekozen wordt ineens overal aan gaat twijfelen. Ik ben van mening dat het altijd heel belangrijk is om naar je gevoel te luisteren, dus: voel je je fijn in de woning, kun je er doorheen kijken dat het jouw plekje wordt en is het een plek voor de langere termijn? Als dat allemaal goed zit dan zeker doen, ik spreek uit ervaring (de afgelopen 3 jaar 6x verhuisd). Veel pech gehad maar ook veel geluk gehad doordat ik snel een nieuw plekje had en gekozen werd. Het blijft elke keer ENORM spannend (vind ik) maar dat is helemaal normaal en logisch, je laat altijd iets achter waar je aan gehecht en gewend bent. KOMT GOED!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wezen kijken! Was heel tof, het is niet noord oost maar west, vanaf half 3 komt de zon er. Suuuuper rustig, er lopen hazen in de binnentuin (die ik kan zien omdat ik op 1e eerste zit dus laag. Not gonna lie toen hij zei dat er zon op het balkon was en begon over hazen dacht ik oké ik wil het :lol:), suuuuuuper veel ruimte. Mijn meubeltjes gaan zo lullig staan daar. :lol: Maar goed dat is van latere zorg.

Ik heb gebeld dat ik het wil hebben en moet nu achter de documenten aan, en vervolgens moet ik in cirkeltjes gaan rennen over wat te doen met inrichting. Ik kan de vloer overnemen van de huurder, die is pas 1 jaar oud, maar weet nog niet of ik dat wil. Is hele lichte laminaat vloer. Ik heb nog nooit een vloer uitgezocht (de huidige vloer die ik heb heeft de verhuurder erin gelegd en heb ik dus niet zelf gekozen) dus moet even kijken wat ik zelf mooi vind. Er zit behang op, niet lelijk maar wel poepiedruk dus dat moet anders. Ik heb ook nog nooit muren uitgezocht (verhuurder had mijn muren al wit gestuct) dus daar moet ik ook voor het eerst over nadenken. Ik kan per 1 oktober de sleutel krijgen en dat is al over 2 weken, oh mijn godjes. En ik vertrek vanavond naar de andere kant van Nederland voor een weekendje weg, dus ik ga komend weekend in dat huisje lopen stuiteren (sorry reisgenoten).

:jump: :jump: :jump:
Klinkt goed. Dat gevoel wat je hebt bij de woning is het belangrijkste. Heeft het een prettige indeling? Fijne badkamer en keuken, etc.?
Gefeliciteerd Ugli!
Super leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ja! Ruime badkamer met bad, douche en 2 wastafels. Wel beetje kalkerig, dus daar moet ik ff op boenen. Keuken ook oké, zag al dat de kookplaat (inductie gok ik, anders keramisch) kringen had dus dat wordt flink boenen. Sowieso groter dan wat ik nu heb, geen vaatwasser, maar die kan er wel in. Twijfel nog of ik dat doe, heb toevallig nog geen maand geleden een los vaatwassertje aangeschaft die nergens aangesloten hoeft. Maar misschien doe ik wel gewoon een echte, die zijn altijd beter.
Alle reacties Link kopieren
Ahw wat leuk Ugli, gefeliciteerd met je nieuwe huis!
Alle reacties Link kopieren
Oh Ugli wat supergaaf, ik ben helemaal blij voor je! :hyper: Gefeliciteerd met je nieuwe huis!! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Dat balkoooonnn was echt gigantisch. :flirting: Komende zomer zit ik daar vastgeplakt. :cheer:
Ugli schreef:
17-09-2021 15:14
Dank je! Dat balkoooonnn was echt gigantisch. :flirting: Komende zomer zit ik daar vastgeplakt. :cheer:
:cheer2: gefeliciteerd!!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Leuk!!
Kijk eerst wat vloeren kosten en wat ze voor deze vragen.
Ik weet niet wat de opzegtermijn is van jouw huidige woning, naar hou daar ook rekening mee.
Op zich is het ook ok om een maand lang 2 woningen te hebben. Dan kun je op je gemak schilderen, verhuizen etc.
Geeft ook minder stress.
Een balkon op het westen is heel fijn.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk voor je Ugli! Alvast gefeliciteerd!
Ik wacht al op een uitnodiging voor de housewarming party!!! :rofl:
Dat hebben wij met z'n allen verdiend, nadat we zoveel goede raad hebben gegeven.

Ik hoop dat je er héél gelukkig wordt en er lang kan blijven wonen, Ugli. Het is je meer dan gegund!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn! Veel plezier…
Een nieuwe vloer kan best wat kosten, als deze nog netjes is is het de overweging waard om het over te nemen (en het werk om een vloer te plaatsen)..

Lelijk behang kan worden geverfd… verven kan altijd.

Persoonlijke vraag, is deze huur inclusief of exclusief stook kosten?
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk, het klinkt als een lot uit de loterij. Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven