Huis inrichten, waar te beginnen?

06-06-2019 01:21 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuw huis en gaan gelijk een hoop opnieuw verbouwen en inrichten. Wij willen een nieuwe keuken, vloer, plafondverlagingen met spotjes en nieuwe meubels.

We hebben echter enorm moeite met kiezen! We weten in ieder geval dat we de muren wit willen en grijze tegelvloer. Verder dan dat lopen wij vast. Online wat ideeën bekeken en ook winkels. Het is enorm lastig om een compleet plaatje te maken in ons hoofd, waardoor ik niet weet hoe het eruit gaat zien en of alles we bij elkaar past. Liefst bestellen we alles zsm voor de verhuizing, zodat we na de verhuizing alles al hebben klaar liggen en het alleen nog aangelegd of gemonteerd hoeft te worden.

Heeft iemand tips hoe dit aan te pakken? Of ideeën voor leuke inrichtingen?

Wij houden beiden van strakke inrichtingen met neutrale kleuren (grijs, zwart, wit), maar ook wel weer enigszins cosy. Willen ook het liefst iets dat niet te trendgevoelig is en een langer tijd meegaat.

Bedankt!
Pindakaasjes schreef:
06-06-2019 13:31
Nu we toch op dreef zijn.. zijn er meer mensen die onderhand een allergie hebben gekregen voor al die 'bedrukte' artikelen??
"family" op een fotolijstje.
"flowers" op een vaas.
"home, sweet home" in de hal..
"time for thea" op een dienblad.
''wish it, dream it, do it" op de kussens...
"Home is where the heart is" op de muur gestickerd.
Ik vind het Action gehalte echt enorm bij dit soort decoraties, maar los daarvan, en ondanks de warme teksten..vind ik het zo nietszeggend, onpersoonlijk, kil en druk overkomen..
Nog meer mensen die dit ook vinden??
Ik word nogal recalcitrant van teksten op spullen. 'Books' op een boekenkast (of wat sjieker: livres) bijvoorbeeld. Ik zou er dan geen enkel boek in zetten, maar wat onooglijke knutsels van de kinderen. Op een dienblad met 'tea' zou ik whiskey zetten in plaats van thee. Een bord met 'pasta' zou voor de hutspot dienen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Teksten zijn stom. Op kleding, op muren en op spullen. Alsof diegene niet helemaal fris in de bovenkamer is en continu moet worden herinnerd aan alle mooie dingen in het leven ofzo.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
06-06-2019 19:40
Wij hebben gekozen voor een zwarte houtlook keuken. Je ziet de nerf van het hout dus zitten op de kastjes. Als 'warme' tegenhanger voor de grijze vloer.

Als je op pinterest zoekt op zwarte keuken zie je wel wat toffe voorbeelden!
Vind ik ook héél mooi! Maar poets je je niet een ongeluk?
Ooit hadden wij een zwarte houten tafel en salontafel, wat heb ik me eraan geërgerd dat je alles zag
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens wel foto’s aan de muur. Niet op Canvas, gewoon op 10*15 formaat, maar stuk voor stuk van goede, dierbare herinneringen. Word er altijd vrolijk van.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Bij een zwarte keuken vind ik een houten visgraatvloer helemaal geweldig.
Lilalinda, ik woon ook in zo'n huis! Fantastisch! Energiezuinig is het niet en het is in de afgelopen anderhalve eeuw wat scheefgezakt, maar ik hou van mijn huis. Klassiek, oude ornamenten, en suite, schilderijenrichel (love it! Onder is het creme en tegen het plafond aan donkergroen) en glas-in-lood.

Mijn interieur is wat organisch en eclectisch te noemen. Antiek, modern, Ikea, design: alles door elkaar heen. Stylistes zullen vast schrikken, maar mijn huis ademt vooral mij en mijn gezin. :heart:
Lievejetje schreef:
06-06-2019 19:45
Bij een zwarte keuken vind ik een houten visgraatvloer helemaal geweldig.
Ik ook. Houten visgraat is altijd goed en past overal bij. (ik heb ook een visgraat liggen door het hele huis en ben er zo blij mee!)
Alle reacties Link kopieren
HKr schreef:
06-06-2019 16:32
:wtf:
Er is er weer eentje ;-D
Alle reacties Link kopieren
Bellocci schreef:
06-06-2019 18:12
Hahaha geweldige posts en nuttige tips. Leuk om de zien hoe de topic een andere wending heeft gekregen. Eens dat die zweverige quote accessoires niets aan zijn.

Ik zie dat ik het eea niet goed heb toegelicht. Plafondverlaging komt alleen in de keuken ivm plafond unit. Moet worden ingebouwd en mag max. X cm afwijken van inductie. Dus daar komen ook spotjes in de keuken. In de woonkamer komt een cinewall en die krijgt een betonlook verf (grijs oneffen kleur). Ja, wellicht vinden vele mijn smaak saai. Ben alleen niet zo van toeters en bellen (teveel accessoires) en vind felle kleuren ook niet mijn ding. Ben meer van de natuurlijke en rustige tinten. Onlangs hebben wij een winkel bezocht met robuust look tafels. Je kiest een boomstam uit en daar wordt naar wens een tafel van gemaakt. Dus super uniek! Afhankelijk van watvoor interieur we gaan kiezen, zijn wij nog in overweging of we dat willen. En met cosy doel ik eigenlijk meer op kaarsjes, kussens, wandlichten etc.

Alles wat ik online zie is zo gebaseerd op luxe villa inrichting 😅 dan staat alles automatisch wel veel gaver. Nou mag ik niet klagen en hebben wij ook echt een super ruime woning. Maar dan staan dingen toch wel anders in je eigen woonkamer.

Als jullie ideeën hebben wat er mooi kan staan met een grijze tegelvloer en witte muren (muv grijze betonlook cinewall), zou ik dat enorm waarderen. Verder zijn we ook erg in twijfel over de keuken kleuren en neigen (ja wellicht saai voor velen) naar een veilige kleur (zwart/wit).

Reden voor tegelvloer: oogt strakker en makkelijker in onderhoud. Wij hebben in onze huidige woning granieten vloer en hebben 2x waterlekkage gehad en een kat die zo nu en dan haarballen spuugt, dus zeer blij dat wij met dit alles geen gedoe hadden met beschadigde laminaten.
Ik ben ook fan van tegels vanuit praktisch oogpunt, maar er is zoveel meer dan gewoon grijze tegels!
Waarom bijvoorbeeld geen houtlook? Dan heb je de warme uitstraling van hout en het gemak van tegels. En ook die zijn er in honderden variaties te krijgen, licht tot donker, kort tot lang, en je kunt ze op allerlei manieren leggen.

Je moet doen wat je zelf mooi vindt, hoor, maar uit deze post lijkt het alsof je overal wel een idee over hebt behalve de vloer 'als het maar tegels zijn'. En juist de vloer is erg sfeerbepalend en kun je niet meer zo makkelijk veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik ben het wel eens met iemand die schreef over hout op hout. Als al je meubels van hout zijn en wellicht zelfs de keuken dan vind ik ook nog een houten vloer niet zo mooi. Een grijze tegelvloer of gietvloer breekt het dan wat meer
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
06-06-2019 19:46
Lilalinda, ik woon ook in zo'n huis! Fantastisch! Energiezuinig is het niet en het is in de afgelopen anderhalve eeuw wat scheefgezakt, maar ik hou van mijn huis. Klassiek, oude ornamenten, en suite, schilderijenrichel (love it! Onder is het creme en tegen het plafond aan donkergroen) en glas-in-lood.

Mijn interieur is wat organisch en eclectisch te noemen. Antiek, modern, Ikea, design: alles door elkaar heen. Stylistes zullen vast schrikken, maar mijn huis ademt vooral mij en mijn gezin. :heart:
Klinkt echt als een heerlijk (t)huis :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zoiets met tekst :$ gekocht toen ik echt 16 was ofzo haha. Het is een theedoos waarop staat: ‘if tea can’t fix it, it’s a serious problem’ :lol:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Bellocci schreef:
06-06-2019 18:12


Ben alleen niet zo van toeters en bellen (teveel accessoires) en vind felle kleuren ook niet mijn ding. Ben meer van de natuurlijke en rustige tinten.

Ik heb ook veel natuurlijke rustige tinten in huis. Maar hier en daar wat kleur geeft wel sfeer en maakt het net wat minder steriel. Ik heb bijv in de woonkamer kleur in de boekenkast, wat schilderijen en een mooie grote bloempot. Mijn keuken is zwart/wit, maar ik heb er een fel schilderij en een paar KitchenAid apparaten in rood en framboos (en wit). Het is niet teveel kleur, maar het haalt wel het scherpe randje van het zwart/wit af.

Onlangs hebben wij een winkel bezocht met robuust look tafels. Je kiest een boomstam uit en daar wordt naar wens een tafel van gemaakt. Dus super uniek! Afhankelijk van watvoor interieur we gaan kiezen, zijn wij nog in overweging of we dat willen.

Heel mooi! En ook de moeite waard om even rond te shoppen, want de prijzen voor die tafels verschillen nogal.

Reden voor tegelvloer: oogt strakker en makkelijker in onderhoud. Wij hebben in onze huidige woning granieten vloer en hebben 2x waterlekkage gehad en een kat die zo nu en dan haarballen spuugt, dus zeer blij dat wij met dit alles geen gedoe hadden met beschadigde laminaten.

Heb je al eens naar keramisch parket gekeken? Dat zijn tegels in houtlook. Ik heb ze hier liggen in visgraat, en ben er echt superblij mee. Ze geven het gemak van tegels, maar door de kleur ziet het toch wat warmer. Je hebt ze in alle houtkleuren die je maar kunt bedenken, en met rustige of drukkere patronen.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
06-06-2019 20:05
Ik ben ook fan van tegels vanuit praktisch oogpunt, maar er is zoveel meer dan gewoon grijze tegels!
Waarom bijvoorbeeld geen houtlook? Dan heb je de warme uitstraling van hout en het gemak van tegels. En ook die zijn er in honderden variaties te krijgen, licht tot donker, kort tot lang, en je kunt ze op allerlei manieren leggen.

Je moet doen wat je zelf mooi vindt, hoor, maar uit deze post lijkt het alsof je overal wel een idee over hebt behalve de vloer 'als het maar tegels zijn'. En juist de vloer is erg sfeerbepalend en kun je niet meer zo makkelijk veranderen.
Oh, ik zat te tikken toen jij schreef. Maar inderdaad dit dus :)
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
06-06-2019 20:08
Maar ik ben het wel eens met iemand die schreef over hout op hout. Als al je meubels van hout zijn en wellicht zelfs de keuken dan vind ik ook nog een houten vloer niet zo mooi. Een grijze tegelvloer of gietvloer breekt het dan wat meer
Hout op hout is inderdaad meestal niet zo mooi, tenzij je er een kleed tussen doet. Het kan trouwens wel mooi zijn, als de kleur hout mooi combineert met de kleur van de vloer, maar dat is door alle rood / grijs / geel / bruintinten van hout vaak erg lastig.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
06-06-2019 20:11
Ik heb ook zoiets met tekst :$ gekocht toen ik echt 16 was ofzo haha. Het is een theedoos waarop staat: ‘if tea can’t fix it, it’s a serious problem’ :lol:
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Hout direct op hout kan idd lastig zijn, maar is niet onmogelijk. Tegenwoordig zie je ook vaak tafels met bv een metalen frame of poten, en alleen t blad van hout. Dat kan prima. Idem met zwevende meubels of juist donker vs licht hout. Als je het zelf niet aandurft of geen oog voor hebt, kun je ook een professional inschakelen (ik zeg t nog maar een keer) ipv dan maar voor een veilige (kille) keuze te gaan.

Tegelvloer is iets waar je decennia lang tegenaan kijkt. Kun je beter meteen goed doen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
06-06-2019 20:22
:rofl:
:shame:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
06-06-2019 20:26
Hout direct op hout kan idd lastig zijn, maar is niet onmogelijk. Tegenwoordig zie je ook vaak tafels met bv een metalen frame of poten, en alleen t blad van hout. Dat kan prima. Idem met zwevende meubels of juist donker vs licht hout. Als je het zelf niet aandurft of geen oog voor hebt, kun je ook een professional inschakelen (ik zeg t nog maar een keer) ipv dan maar voor een veilige (kille) keuze te gaan.

Tegelvloer is iets waar je decennia lang tegenaan kijkt. Kun je beter meteen goed doen.
Haha ja klopt. Maar sommige mensen vinden een tegelvloer wél mooi, niet iedereen wil hout(look) op de vloer
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
06-06-2019 20:08
Maar ik ben het wel eens met iemand die schreef over hout op hout. Als al je meubels van hout zijn en wellicht zelfs de keuken dan vind ik ook nog een houten vloer niet zo mooi. Een grijze tegelvloer of gietvloer breekt het dan wat meer
In de keuken wel tegels. Oude blauwe uit een Frans klooster. Stuk voor stuk schoon gebikt met de slijpmachine. Pokkeklus. Als we dat geweten hadden... Maar resultaat is mooi
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
06-06-2019 19:46
Lilalinda, ik woon ook in zo'n huis! Fantastisch! Energiezuinig is het niet en het is in de afgelopen anderhalve eeuw wat scheefgezakt, maar ik hou van mijn huis. Klassiek, oude ornamenten, en suite, schilderijenrichel (love it! Onder is het creme en tegen het plafond aan donkergroen) en glas-in-lood.

Mijn interieur is wat organisch en eclectisch te noemen. Antiek, modern, Ikea, design: alles door elkaar heen. Stylistes zullen vast schrikken, maar mijn huis ademt vooral mij en mijn gezin. :heart:
Jep energielabel X vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-06-2019 21:02
In de keuken wel tegels. Oude blauwe uit een Frans klooster. Stuk voor stuk schoon gebikt met de slijpmachine. Pokkeklus. Als we dat geweten hadden... Maar resultaat is mooi
Klinkt prachtig
Lievejetje schreef:
06-06-2019 20:40
Haha ja klopt. Maar sommige mensen vinden een tegelvloer wél mooi, niet iedereen wil hout(look) op de vloer
Dit dus. Ik vind onze huge grijze tegels écht heel tof. En zoals ik al zei van hout op hout krijg ik de bibbers dus nu kan ik fijn losgaan met houten meubelen en de vloer 'breekt' dan de boel een beetje!
Lievejetje schreef:
06-06-2019 19:44
Vind ik ook héél mooi! Maar poets je je niet een ongeluk?
Ooit hadden wij een zwarte houten tafel en salontafel, wat heb ik me eraan geërgerd dat je alles zag
Hahahah, ik heb een tikje smetvrees dus heb in de showroom staan poetsen en gekeken hoe vingerafdrukken erop kwamen en eraf gingen! Goed gekeurd door deze poetsmiep!
Lievejetje schreef:
06-06-2019 19:45
Bij een zwarte keuken vind ik een houten visgraatvloer helemaal geweldig.
Sorry. Worden grote grijze tegels!
Een écht houten vloer in de keuken is natuurlijk een hel.

Vlekken for life!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan volgend jaar verhuizen en twijfelen nog over de vloer. Een tegelvloer of gietvloer zijn serieuze opties.
Het huis is een voormalig fabriekspand waar huizen van worden gemaakt, echt een gaaf project. Maar juist hier passen industriële details wel vind ik.
Uiteindelijk moet iedereen doen wat ie zelf mooi vindt, wat de een kitscherig en schreeuwerig vindt is voor de ander juist een prachtig kleurrijk geheel en andersom ook, wat saai oogt voor de ander is juist rustgevend voor de een. Het belangrijkst is dat de bewoners ervan genieten en zich er thuis voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven