Huis kopen van de bank (gedwongen verkoop)

25-06-2018 21:55 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben benieuwd of er hier ervaringsdeskundigen zijn.
Het huis dat wij op het oog hebben wordt verkocht door een makelaar in opdracht van de bank.
Dus geen veiling.

Makelaar gaf al aan dat zij de vraagprijs niet bedacht hebben, maar de bank. En dat deze niet realistisch is. Nu hebben wij een zeer net bod geplaatst, en de makelaar zou ook de bank adviseren met ons bod akkoord te gaan.
Maar man, man, wat een vervelende partij om mee te onderhandelen.

Los van dat het fijn is om even te klagen, ben ik benieuwd of hier ervaring mee is. Ik lees er online weinig over.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee. Hoe is de markt in jouw regio?

En wat was de vraagprijs en jullie bod?
Alle reacties Link kopieren
Let op want kopen van de bank is meestal tricky en lastig onderhandelen; zo willen ze vaak geen voorbehoud financiering opgenomen hebben in de koopakte en kunnen er nog wat andere addertjes onder het gras zitten - laat je goed voorlichten door je makelaar!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, houd er wel rekening mee dat de verkopende partij nimmer bewoner is geweest en dus niet op de hoogte is van gebreken ed.
Alle reacties Link kopieren
Nu al reacties, leuk! Sneller dan de bank..

Het is aan de vraagprijs te zien dat ze de echte staat van het huis en de regio niet kennen.
We wonen op een klein dorp en de plaatselijke makelaar heeft afgelopen najaar (toen de huidige bewoner nog zelf wilde verkopen) als vraagprijs een bedrag geadviseerd dat €13000 lager ligt dan de huidige vraagprijs.

De verkopend makelaar had ook die vraagprijs genomen als hij er iets over te zeggen had. Wij zitten daar nu zo'n €5000 onder.
Hier worden huizen nog onder de vraagprijs verkocht dus op zich niet raar.

Inderdaad gaf de verkopend makelaar al aan dat de bank alles dichttimmert. Achteraf hebben we dus geen poot om op te staan bij verborgen gebreken. Met dat in het achterhoofd is ons bod al helemaal realistisch.
We zullen wel een bouwtechnische keuring laten doen voor tekenen van het voorlopig koopcontract.

Nu is t laatste punt nog de zonnepanelen. Pas een week na ons bod werd duidelijk dat dit geen eigendom maar een huurcontract.

Mn vriendinnen vroegen al: wil je dit huis wel echt? Maar dat antwoord is dus ja...
Alle reacties Link kopieren
De waarde van het huis is wat jij, of een ander, er voor over heeft.

Als je het echtechtecht wilt, bied je wat meer en neem je genoegen met de voorwaarden. Als je denkt dat een ander huis het ook kan worden, bied je minder en stel je nog aanvullende voorwaarden.

Zo simpel is het.

De huisprijzen zijn sinds dit najaar nog weer flink gestegen.
En het verschil zegt niks, als je er de vraagprijs niet naast zet.

13.000 stijging op een huis van 150.000 is veel. Op een huis van 600.000 is het weinig.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 25-06-2018 22:23
28.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt dit huis zo bijzonder dat je dit hele circus wilt in gaan? Zijn er geen huizen voor een betere prijs en onder betere condities te koop?
Hier 8 jaar geleden gehad, toen was de markt wel heel anders.
Uiteindelijk waren we er zo klaar mee dat we gezegd hebben: dit is het laatste bod, graag of niet, anders gaat het over. En toen werd het toch geaccepteerd. Huis stond al een jaar leeg, en wij waren de eerste serieus geinteresseerden
Zijn de bewoners al wel weg?
Anders moet jij daar straks zelf voor zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Wilde voor de herkenbaarheid de bedragen niet noemen, maar je hebt gelijk.
Zit tussen de 2,5 en 3 ton in.

Je krijgt tegenwoordig 100% van de taxatiewaarde als hypotheek, dus wil niet meer bieden dan voor wat het waarschijnlijk getaxeerd gaat worden. Kosten koper uit eigen zak betalen vind ik al genoeg.

Er zit ruimte in dit huis, dat is het voornaamste..
Alle reacties Link kopieren
Bewoner zit er nog en heeft geen haast.
Levert ook alle informatie te laat en onvolledig aan.
Lijst van zaken moet ook echt nog aangepast worden want klopt niks van.
Ik zei al tegen mijn man straks stript hij de hele woning nog kaal...
Jij moet hem straks eruit zetten, realiseer je je dat?
Doe het niet!
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed begrijp heb je 18k onder de vraagprijs geboden?

Ik bied je weinig kans..

Heb je wel al gekeken hoeveel woningen in de buurt opbrachten (via kadaster sms) en een waardebepaling laten doen? Kan online voor circa € 17,50.
Alle reacties Link kopieren
dienbladvoldingetjes schreef:
25-06-2018 22:31
Wilde voor de herkenbaarheid de bedragen niet noemen, maar je hebt gelijk.
Zit tussen de 2,5 en 3 ton in.

Je krijgt tegenwoordig 100% van de taxatiewaarde als hypotheek, dus wil niet meer bieden dan voor wat het waarschijnlijk getaxeerd gaat worden. Kosten koper uit eigen zak betalen vind ik al genoeg.

Er zit ruimte in dit huis, dat is het voornaamste..
Er is een prijsstijging van 8% te opzichte van vorig jaar, dus zo gek is de vraagprijs niet.
Zit je nog wel met de voorwaarden.

Ik zou wel even heel goed navragen hoe het zit met de huidige bewoners. Volgens mij moet de verkoper die er uit mikken. Want hij verkoopt het huis onbewoond. Ik zou minimaal als voorwaarde opnemen dat het huis leeg en onbewoond wordt opgeleverd, en dat als er bij de schouw blijkt dat dingen niet zijn zoals bij de bezichtiging, dat de verkoper dat op moet lossen.
Alle reacties Link kopieren
Er staan geen vergelijkbare woningen. Leuk zo'n uniek huis, maar wat dat betreft lastig.
De verkopend makelaar en lokale makelaar die het huis goed kennen geven beiden aan dat de vraagprijs niet realistisch is.
Plus de bank wil met ons verder want 1 ander bod was totaal niet concurrerend met ons bod. We hebben bewust geen belachelijke laag bod geplaatst omdat we serieus geïnteresseerd zijn.

Goeie gizzmo, zal morgen eens navragen hoe dat in zijn werk gaat...

Maarja zit nu een beetje in die spagaat van het huis graag willen en realistisch blijven qua prijs gezien het achterstallig onderhoud. Ons bod zit al tegen verwachte taxatiewaarde aan. De bank kan er voor vragen wat ze willen...
Ik zou gewoon een maximum bedrag vaststellen waarvoor je het wilt hebben. Lukt het niet voor die prijs jammer dan, er komt vast nog wel een leuker huis. En woon je er straks wel met veel plezier als je in de financiële problemen raakt door dit huis of ieder dubbeltje om moet gaan draaien?
Alle reacties Link kopieren
Dat maximumbedrag is flexibel hebben we gemerkt.. Maar gelukkig zitten we nog niet aan onze max qua hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Ah wat spannend!
Ik ben bijna rond met mijn huis wat ik koop van de bank. Bij mij gaat het wat gemoedelijker maar ik heb ook contact met de bewoner. Zie ook niet de beren op de weg die anderen hier wel bij zien???

De zonnepanelen gaan naar jou jij kan het huurcontract overnemen of afkopen. Ik had dit met de lease ketel. Leasecontracten gaan boven koopcontracten.

Wanneer de koper er uit gaat heb jij niks mee te maken. Je spreekt met de bank een datum af. Op die datum ga je naar de notaris en moet de woning leeg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk wel dat de huidige bewoner niet zal staan te springen om zich uit te schrijven bij de gemeente, adreswijzigingen door te geven etc. Heb je daar wel zin in?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch echt even informeren hoe het zit met die bewoner. Want wat als hij er niet op tijd uit is?
chocolol schreef:
25-06-2018 23:29
Ik zou toch echt even informeren hoe het zit met die bewoner. Want wat als hij er niet op tijd uit is?
Daar komt gewoon een deurwaarder langs in gezelschap van een agent en slotenmaker.
Alle reacties Link kopieren
Maar is dat dan na het tekenen van het koopcontract? Want wat doe je als hij er dan nog in zit? Kan dat dezelfde dag?
Ik zou duidelijk aangeven dat je bod het eindbod is. Zeker als er geen andere geïnteresseerden zijn, sta je erg sterk. Zij moeten er immers vanaf en willen dit ook niet nog maanden laten doorsudderen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Oh zo kan het dus ook, fijn dat het bijna rond is! Vind de beren op de weg waar cor gewaarschuwd wordt juist fijn, zijn toch weer dingen waar ik zelf niet aan denk.

Punt met die panelen is dat dit verkocht werd al zijnde eigendom.
Huidige bewoner had niet doorgegeven aan de bank en verkopend makelaar dat dit een contract betrof.
Ons bod is dus gebaseerd op een woning met panelen.
Wij willen dit contract niet overnemen. Dus of de bank koopt de panelen van de maatschappij zodat ze onze eigendom worden, of ze bieden de woning aan exclusief.
Mijn man heeft zelf naar de maatschappij van de panelen gebeld en afkopen kost ca €4300,- en verwijderen plus stopzetten contract een boete van €6500,-
De bank is dus voordeliger uit met ons bod incl panelen akkoord te gaan, dan ons iets lagere bod excl panelen.

Gedoe is wel een treffende omschrijving voor dit alles.

Nu speelt bij mij wel mee dat we enige tijd geleden een akkoord hadden op een ander huis, en er achter ons rug om een aanzienlijk hoger bod uitgebracht is en wij buiten spel werden gezet. Mijn man is rationeler dan ik...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven