Huis kopen. Wat is wel en niet belangrijk?

29-09-2010 22:17 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen binnen nu en een jaar een huis kopen. Dat zal ons eerste huis worden. We hebben dus niet super veel haast, maar ik vind het toch al best snel gaan. En ik heb echt helemaal geen verstand van huizen kopen! Vandaar dit topic, ik hoop op wat ervaringsverhalen .

We zitten een beetje in een luxe positie voor starters, we kunnen namelijk beginnen met een huis tussen de 400.000 en 450.000 schatten we. (Als ik een baan heb zal dat nog iets meer worden, maar die heb ik nog niet, want ik moet nog afstuderen, dus we gaan hier even vanuit). We zijn wel gebonden aan een bepaalde omgeving ivm het werk van mijn vriend.

Nu zitten we zo af en toe al eens rond te kijken op funda. We zijn ook al eens naar een paar huizen gaan kijken met de open huizen route. Ook zijn we wel eens langs een paar huizen gereden om de omgeving te verkennen e.d. Verder zijn we eigenlijk nog niet.

Nu hebben we bijvoorbeeld iets gezien wat een enorm stuk grond heeft, een super mooi perceel, maar er staat een heel oud houten huis op. Dat huis mag wel gesloopt worden, maar we hebben het geld niet om er meteen een nieuw huis neer te zetten. Is het dan slim om eerst een aantal jaren in zo'n huis te wonen? Ook als er bijvoorbeeld kinderen komen?

Of we hebben een prachtig huis gezien, maar dat ligt dan weer aan een hele drukke weg. Hoeveel nadelen heb je daarvan? Zou dat voor jullie een 'no deal' zijn?

Het perfecte huis kunnen we gewoon niet vinden. We zullen moeten inleveren op of de tuin, of de omgeving, of het huis zelf. Wat is nou eigenlijk het belangrijkst?

En hoe weet je of iets een leuke buurt is om in te wonen?

(erdoorheen lopen zegt me niet genoeg).

En waar moeten we nog meer aan denken?

Pff, zoveel vragen
quote:indigoblue schreef op 30 september 2010 @ 08:59:

[...]

Vind ik ook een prachtig huis, maar volgens mij is dit niet helemaal Prulletje haar smaak. En ze wilde 500m2 tuin perceel.

Maar blijft zeker een mooi huis!!

500m2 is echt heel klein, zeker als ze genoeg budget hebben

ik zit met 'n klein vrijstaand huisje op op bijna 900m2, dus een groot herenhuis heeft veel meer grondoppervlak nodig om het gevoel vrij te zitten te waarborgen
Deze ken je vast ook al

Zou je voor zoiets gaan? Perceel is 2340m2. Woonoppervlakte vind ik zelf vrij weinig - 125m2, maar weet niet hoe jij er tegenover staat. Welicht kun je iets met een aanbouw (in de toekomst) Het is wel aan een rustige weg met tuin rondom het huis en vrij uitzicht.

Huis moet wel grondig opgeknapt worden.

http://www.funda.nl/koop/ ... is-47743792-zuiddijk-2-h/
Zou 't huis platgooien en iets nieuws zetten. Perceel is wel heerlijk groot en biedt vele mogelijkheden.

Rieten dak zou ik niet doen trouwens, is wel mooi om te zien, maar kost je 'n kapitaal aan verzekering.
Ligt eraan wat TO wil

Ik zie zat huizen die ik zelf mooi vind, maar die niet aan TO's wensen voldoen.

Volgens mij is de ligging wel lekker inderdaad met zo'n groot perceel, maar ik ken zelf deze omgeving niet.
Je hebt ook zoiets wat, geloof ik, meer aan TO's wensen voldoet qua uiterlijk van de woning. Ze zouden zelf meer van de tuin kunnen maken, nu is het een hoop boompjes/struikjes en bestrating.

http://www.funda.nl/koop/ ... 92645-provincialeweg-206/

Maar goed, ik ga er eigenlijk vanuit dat TO dit allemaal al gezien heeft. Weet ook hoe het is als in een bepaalde regio zoekt
Wat ik zelf deed toen ik op zoek was naar 'n huis, was in de weekenden door de omgeving rijden waar ik graag zou willen wonen en kijken wat er te koop staat. Dan heb je toch 'n beter beeld dan via internet voor de eerste indruk.
quote:SalineXL schreef op 30 september 2010 @ 08:55:

Ik weet niet waar je met de zwaluw op doelt, maar ds Elsstraat 67 in breda op funda (kan niet linken) lijkt me toch een pracht van een huis. Koop er een paar luiken bij en klaar ben je.

Of anders de teteringsdijk 109? Echt ik zou me niet blind staren op die kleppen.

De zwaluw? Je bedoelt Lage Zwaluwe? Da's een woonplaats.

Die elsstraat heeft een veel te smal langwerpig perceel. Huis spreekt me verder niet meteen aan. Is niet lelijk hoor, maar heb mooiere dingen gezien. Die andere die je noemt kan ik niet vinden.
quote:germanwings schreef op 30 september 2010 @ 06:28:

Breda eindhoven ver uit elkaar? Ben al even weg uit NL, maar overdrijven is ook een vak....

kijk als je nu van zuid limburg naar noord-groningen gaat, ja dan wonen je vrienden ver weg, maar nu is dat toch peanuts.Ik vind dat best een eind rijden ja, bijna anderhalf uur. Dat is niet iets wat je zomaar even doet. Dan moet je altijd afspreken. Ik woon nu overal 5 min vandaan. Dan stap ik op de fiets en ben ik een paar straten verder bij mijn ouders. Dat kan dan niet meer. Kijk, groningen en limburg is helemaal ver natuurlijk. Maar ik bekijk het vanuit mijn eigen ervaring.
quote:elninjoo schreef op 30 september 2010 @ 06:34:

Als je omgeving Breda zoekt, is net over de grens dan niets voor jullie? In Belgie heb je vaak prachtige woningen op flinke lappen grond voor minder dan in Nederland. Of wil je vriend praktijk aan huis en dus in Nederland?

Oh nee dat willen we absoluut niet!

En hij heeft al een praktijk he (ofja, zijn vader, hij neemt hem over op den duur). Dus die verplaats je niet zomaar.
quote:elninjoo schreef op 30 september 2010 @ 06:44:

[...]

Een grote tuin heeft juist álles met woongenot te maken! Geen/minder hinder van buren, rust en ruimte. Zou de perceelgrootte zeker 'n zeer grote rol laten spelen net als de locatie. Een huis kun je eventueel zelf laten bouwen als je iets koopt met 'n sloopboerderijtje.

Als je zelf geen paarden wil kun je idd heel makkelijk verhuren aan mensen met paarden. Brengt zo'n weiland z'n geld op terwijl je er wel de lol van hebt vrij uitzicht op landerijen te hebben.Ja een deel wel, maar iemand (weet zo even niet meer wie) zei dat een deel gewoon fijn is, en naarmate je groter gaat, het niet zoveel meer toevoegt. Ik vind daar wel een kern van waarheid in zitten.
quote:germanwings schreef op 30 september 2010 @ 07:22:

[...]

Volgens mij ga je als zelfstandig tandarts niet heel veel meer verdienen.Jawel, want als je net begint moet je alles nog een soort van leren, net als met autorijden. Hij deed in het begin over een gaatje vullen veel langer dan nu een jaar later. Uiteindelijk kan hij veel meer patienten in dezelfde tijd behandelen en dan verdien je dus ook meer.
quote:indigoblue schreef op 30 september 2010 @ 09:11:

Deze ken je vast ook al

Zou je voor zoiets gaan? Perceel is 2340m2. Woonoppervlakte vind ik zelf vrij weinig - 125m2, maar weet niet hoe jij er tegenover staat. Welicht kun je iets met een aanbouw (in de toekomst) Het is wel aan een rustige weg met tuin rondom het huis en vrij uitzicht.

Huis moet wel grondig opgeknapt worden.

http://www.funda.nl/koop/ ... is-47743792-zuiddijk-2-h/

Haha nee die kende ik niet. Grappig dat je toch nog iets gevonden hebt dat ik niet gezien heb. Maar heeft geen garage (en wij klikken dat altijd aan bij de zoekfunctie, vandaar denk ik).

Maar je krijgt zo'n slecht beeld van de grond. Maar het zou een optie kunnen zijn, garage kan op dat perceel wel bijgebouwd worden (als het mag uiteraard).
quote:prulletje schreef op 30 september 2010 @ 09:52:

[...]

Haha nee die kende ik niet. Grappig dat je toch nog iets gevonden hebt dat ik niet gezien heb. Maar heeft geen garage (en wij klikken dat altijd aan bij de zoekfunctie, vandaar denk ik).

Maar je krijgt zo'n slecht beeld van de grond. Maar het zou een optie kunnen zijn, garage kan op dat perceel wel bijgebouwd worden (als het mag uiteraard).

Ga dan eens kijken! Echt, je staat versteld van hoe anders een woning is op de foto dan in het echt. Wij hebben een keer op een avond een aantal huizen achter elkaar bezichtigd van ons lijstje. Het huis dat ik het mooist vond (op de foto's) was het meest vreselijke in het echt. Ik stapte binnen en wist meteen, dit is het niet.

Verder was er een huis dat was aangedragen door de aankoopmakelaar. Ik vond het spuuglelijk (op de foto's), zag er niks in, maar mijn vriend was enthousiast. Toch maar kijken dan en dat vond ik het mooiste huis van die avond. Heb het serieus overwogen (maar er kwam iets beters voorbij )
Indigo, die laatste die je noemde ken ik inderdaad al ja. Heb m wel in mijn 'bewaard' lijstje, maar ben er niet super kapot van. Die onhandige balk op zolder... Kun je er al meteen geen kamer van maken, puur opslag. En verder vond vriend m geloof ik niet zo.

Een rieten dak vind ik trouwens ook niet mooi nee. Die verzekering zal best duur zijn ja, maar ik vind het niet eens mooi, is niet mijn eerste keus tenminste.

Verder bedankt voor de reacties over het klussen en een makelaar meenemen e.d. . Is toch wel fijn om de mening van anderen te horen, anders staar ik me zo blind op mijn eigen mening. Het opent mijn ogen wel.

Mijn vriend heeft steeds zoiets van 'ach het heeft geen haast, het komt allemaal wel, blabla' maar bij mij spookt het veel meer door mijn hoofd en ik wil er elke dag over praten en hij wordt er een beetje gek van haha . Dus dan praat ik maar tegen jullie
Oh maar ik moet nu écht naar school. (Haha vind dit eigenlijk veel leuker, huizen kijken ). Maar ja, afstuderen moet ook gebeuren. Dus ik spreek jullie vanavond weer
quote:prulletje schreef op 30 september 2010 @ 09:52:

[...]

Maar je krijgt zo'n slecht beeld van de grond.Daarom is het zo handig om zelf rond te gaan rijden, dan zie je hoe huizen er uit zien en hoe de ligging is. Een pracht huis op groot stuk grond, maar met de voorgevel vlak bij straat is tenslotte ook waardeloos.
quote:prulletje schreef op 29 september 2010 @ 23:55:

Deze vinden wij erg leuk, maar ligt aan een hele drukke weg (we zijn zelf gaan kijken), dus hoe leuk het huis dan ook is, ik denk dat die weg toch bepalend is en het dus een 'nee' wordt:

http://www.funda.nl/koop/ ... uis-47796829-vaartweg-48/

Deze heeft dus een weiland, maar zonder weiland is het nog te duur:

http://www.funda.nl/koop/ ... -47401476-onderstraat-13/

En van deze vinden we het perceel gruwelijk mooi, maar het huis zal 10x niks zijn:

http://www.funda.nl/koop/ ... 5-oude-rijsbergsebaan-31/

Zo is het altijd wel iets...

Grappig hoe je met zo'n gigantisch budget tóch nog altijd iets vind wat je vreselijk vind. Okee... ik geef toe dat ik jaloers ben

Maar toch... waarom niet iets zoeken voor rond de 300.000 en het geld dat je overhoudt gebruiken voor reizen / leuke dingen / later / kinderen?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
dubbel
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Wauw, wat heb jij een lekker budget om naar een huis te kijken! Sowieso verstandig om op één loon te kijken. Ik zou op dit moment de politiek even afwachten (ook weer niet te lang), als het om zo'n bedrag gaat. Wie weet komt er straks een stimulerende maatregel. Wij hadden bijvoorbeeld net mazzel, toen wij ons huis kochten was er net een tijdelijke regeling van kracht dat je op rijksmonumenten geen overdrachtsbelasting hoefde te betalen. Bijvoorbeeld nu wordt het verbouwen van een huis door een aannemer gestimuleerd. Persoonlijk voor mij is de ligging het belangrijkst, wil je in de stad, of juist in de natuur. Hou je al rekening met het krijgen van kinderen, kunnen die makkelijk naar school en buiten spelen. Heb je een hond, kun je die makkelijk uitlaten, dat soort praktische dingen. Ik vind het programma op SBS 6 om 18.00 uur leuk om naar te kijken, geven goede tips. Voor het huis zelf een bouwkundigrapport laten maken.
Hallo TO,

Ik begrijp je dilemma wel. Wij hadden ook veel wensen en er leek lange tijd niets voor ons te koop te staan. We hebben heel veel huizen bekeken. Zeker wel 25. (Misschien wel meer) We zijn ruim 8 maanden aan het zoeken geweest. En ineens was daar ons `droomhuis`. Ik voelde het meteen toen ik er binnnenliep. Hier wil ik wonen met mijn liefje, hier wil ik later kindjes krijgen en oud worden. Het was gewoon een fijn huis. Dus laat je gewoon leiden door je gevoel. Ga veel bekijken dan leer je vanzelf wat je wel en niet wil.

Huizen in jouw prijsklasse worden moeilijk verkocht daar kun je een voordeeltje van hebben. Misschien moet je eens gaan kijken bij huizen net iets boven het budget. Wij hebben ook een fors bedrag af kunnen dingen.

Geniet trouwens van de zoektocht. Het is namelijk hartstikke leuk om bij al die huizen binnen te kijken!
*Baalt weer dat ze drie keer uitgeloot is voor Tandheelkunde anders had ik over een jaar ook zo'n loon gehad *
Aan een huis kun je twee dingen niet veranderen: locatie en perceeloppervlakte. Dat is dus het belangrijkste.

Een lelijke badkamer is binnen twee weken (en een paar duizend euro) een prachtbadkamer. Een drukke weg of kleine tuin blijft.

En let op: je koopt het HUIS en niet de INRICHTING. En je moet ALTIJD schilderen/behangen. Hoe wit het ook is. Persoonlijk heb ik liever een lage prijs en verouderde inrichting. Want hoe eigentijds ook, het is altijd ergens niet jouw smaak.

Neem nu dat pand in Zevenbergschen hoek. Denk die hal eens in niet-roze. Dan is het gewoon prachtig. En de lambrizering in de eetkamer in een andere kleur. Verf is niet zo prijzig. Die mooie houten vloer en hoge plafonds wél. En de badkamer gaat in het echt zeker meevallen. Want natuursteen is gewoon niet mooi op een foto. En die achtergevel, tja. Ruime openslaande deuren in je bijkeuken en daar je eetkamer van maken? En boven helemaal opnieuw (wit) laten stuccen (incl puntje)? En een echt hekje om het balkon zetten.
...
Oh maar door inrichting kijk ik absoluut heen hoor! Ik weet echt wel hoe ik van iets lelijks iets heel moois kan maken.

Daar zal het inderdaad niet aan liggen.

Ik zou persoonlijk liever ook niet aan een drukke weg willen wonen. Maar ik was benieuwd wat jullie visie daar op is. Misschien zegt iedereen wel dat dat totaal niet van belang is om op te letten, dat je daar geen last van hebt, en dat het huis veel belangrijker is, weet ik veel. Die ervaringsverhalen heb ik gewoon nodig, want het is een belangrijke aankoop.

En hoe belangrijk is veel grond? Ik vind het vooral mooi. Je zit ook wel lekker vrij. Maar hoevaak zit je nou echt in die tuin? Dat weet ik pas als ik er woon.

Ik wil ook wel graag veel huizen bekijken, maar we hebben er niet altijd tijd voor. Het is binnenkort weer open huizen dag. Maar dan heeft mijn vriend het hele weekend ortho-cursus, dus dat schiet niet op. Ik kan wel alleen gaan, maar hij moet het ook zien. Dan zijn we alweer aangewezen op allemaal losse afspraken maken met mensen, en dat zou dan weer in de weekenden moeten, maar dan hebben we ook niet altijd tijd. Dus het gaat wel gebeuren, maar allemaal heel langzaam.

Daarom vind ik het belangrijk middels dit topic onder andere te ontdekken wat ik wil en wat wel en niet belangrijk is. Want ik ga uiteraard wel eerst kijken bij de huizen die mij op het eerste gezicht het meest aanspreken. Ik hoor van jullie verhalen wel dat dat in het echt erg kan tegenvallen, maar ja, je gaat toch niet eerst de huizen bekijken die je het lelijkst vindt?
Lonkaa, heb je nu dan geen andere studie met een goed salaris vooruitzicht?

Kijk, het is leuk dat wij zo'n huis kunnen kopen, maar je moet het niet voor het geld doen hoor. (Maar ja, aan uitloten kun je helaas weinig doen).
quote:prulletje schreef op 30 september 2010 @ 14:20:

Ik zou persoonlijk liever ook niet aan een drukke weg willen wonen. Maar ik was benieuwd wat jullie visie daar op is. Misschien zegt iedereen wel dat dat totaal niet van belang is om op te letten, dat je daar geen last van hebt, en dat het huis veel belangrijker is, weet ik veel. Die ervaringsverhalen heb ik gewoon nodig, want het is een belangrijke aankoop.

Vind vooral van belang dat het huis ver van de weg afstaat. Eén van jouw eigen voorbeelden liet 'n woning zien die echt pál aan de straat staat. Mag je nog 4000m2 grond er achter hebben, maar die woning ligt daar natuurlijk helemaal fout. Een weg waar veel vrachtverkeer overheen dendert moet je ook niet hebben, daar heb je veel overlast van.

quote:En hoe belangrijk is veel grond? Ik vind het vooral mooi. Je zit ook wel lekker vrij. Maar hoevaak zit je nou echt in die tuin? Dat weet ik pas als ik er woon.

Zelfs al zou je nooit in je tuin willen zitten, de ruimte tussen jou en de woning van je buren is van groot belang. Je wil niet dat je de peuters van de buren hoort krijsen, je wil je ouwe buurman niet horen rochelen. Die dingen.

quote:Ik wil ook wel graag veel huizen bekijken, maar we hebben er niet altijd tijd voor. Het is binnenkort weer open huizen dag. Maar dan heeft mijn vriend het hele weekend ortho-cursus, dus dat schiet niet op. Ik kan wel alleen gaan, maar hij moet het ook zien. Dan zijn we alweer aangewezen op allemaal losse afspraken maken met mensen, en dat zou dan weer in de weekenden moeten, maar dan hebben we ook niet altijd tijd. Dus het gaat wel gebeuren, maar allemaal heel langzaam.

Daarom vind ik het belangrijk middels dit topic onder andere te ontdekken wat ik wil en wat wel en niet belangrijk is. Want ik ga uiteraard wel eerst kijken bij de huizen die mij op het eerste gezicht het meest aanspreken. Ik hoor van jullie verhalen wel dat dat in het echt erg kan tegenvallen, maar ja, je gaat toch niet eerst de huizen bekijken die je het lelijkst vindt?Waarom zou je niet alleen gaan rondrijden als je vriend geen tijd hebt? De huizen die jou bevallen, die kun je daarna nog 'n keer samen langsrijden. Pas als 'n huis bij beiden in de smaak valt maak je 'n afspraak met 'n makelaar om het huis van binnen te gaan bekijken. De ligging en de perceeloppervlakte kun je namelijk prima zelfstandig beoordelen zonder dat daar iemand bij nodig is. En dus niet alleen huizen in advertenties afrijden, maar gewoon zelf de dorpen en buitenwijken die jou aanspreken doorrijden op de bonnefooi. Er staat genoeg te koop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven