Huisdier houdt niet van bepaalde stemmen

06-02-2026 16:16 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een prachtige asielkat met onduidelijke afkomst. Ze is verschrikkelijk lief en heel voorspelbaar in haar gedrag. Ze vindt het altijd allemaal wel best.
Maar er zijn uitzonderingen: als iemand boos klinkt, kan ze daar niet tegen. Ze springt dan op schoot en miauwt luid, tot je stopt. Een soort emotional supportpoes dus.
Maar mijn jongste kind moest hardop Engels lezen en mijn oudste oefent haar mondeling Duits. En dat vindt de kat verschrikkelijk. Ze achtervolgt de spreker en miauwt heel boos. Ik ben toevallig vloeiend in een van die talen en bij mij doet ze het niet.
Ik heb geen verstand van katten, maar zou er iets in haperig taalgebruik of stemgebruik haar ergeren?
Dit topic is meer uit populair-wetenschappelijke interesse, ik begrijp best dat het een vreemde vraag is.
Si abra la puerta hay lobos.
misschien je haar dat zelf vragen, in het Duits?
sorry, ik vind hem zelf ook flauw
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
:rofl: beste OP ooit.
Is je dochter zo'n grapjurk die automatisch begint te blaffen als ze Duits moet praten? Mijn zoon had daar een handje van, en onze poes sloeg dan altijd onmiddelljik op de vlucht. Terwijl zij toch ook wel wat gewend is hiet in huis.
Graftak!
BrutaImmaculata schreef:
06-02-2026 16:19
:rofl: beste OP ooit.
Ik doe mijn best!
Misschien praten ze harder dan anders als ze de taal oefenen?

Best leuk uit te testen door op verschillende manieren in verschillende talen te praten
Het is zoals het is
Eén van mijn katten doet dat ook als ik moet hoesten of niezen, of als ik iemand roep in huis.
Lady*Voldemort schreef:
06-02-2026 16:21
Is je dochter zo'n grapjurk die automatisch begint te blaffen als ze Duits moet praten? Mijn zoon had daar een handje van, en onze poes sloeg dan altijd onmiddelljik op de vlucht. Terwijl zij toch ook wel wat gewend is hiet in huis.
Nee, niet blaffen. Wel wat weifelend, omdat het lastig voor haar is.
Katten zijn toch rare beesten. Onze kat zit graag op schoot, maar aan mijn schoot heeft ze een onverklaarbare hekel. Ze probeert mijn schoot wel eens, maar na hooguit dertig seconden is ze weer vertrokken. Voor de rest vindt ze me hartstikke lief hoor, als ik aan kom gefietst in de straat komt ze wildenthousiast op me af gedenderd, ze komt altijd kopjes geven als ik buiten zit te roken of zit te plassen (dat laatste natuurlijk niet buiten), maar mijn schoot moet ze niet.
Graftak!
En als jij Chinees oefent, doet de kat het dan ook?
Vreemde talen oefenen hebben de onze niks van. Maar als ik zing doet de ene kat z’n oren omlaag. Terwijl ik veel talent heb! :proud:
S-Groot schreef:
06-02-2026 16:42
En als jij Chinees oefent, doet de kat het dan ook?
Dat zou natuurlijk de beste manier zijn, zoveel mogelijk vreemde talen matig spreken.
Vreselijk irritant dat er in titel niet duidelijk staat welk type huisdier.

Had net zo goed je goudvis kunnen zijn en dan krijg je heel ander advies

:devil: :proud:
Frankly my dear, I don"t give a damn
In mijn beleving hebben katachtigen rare voorkeuren. Ik houd niet zo van ze in het algemeen en komen altijd naar me toe. Man vindt ze wel leuk, maar die moeten ze niet. Als in daar gaan ze niet zomaar naar toe. Misschien ook een voorkeur voor vloeiend spreken van een taal?
Afkoelen heeft gewerkt
Ik vind dat jullie de kat best wat meer tegemoet mogen komen en de kinderen dus in de tuin of schuur laten oefenen.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Toonhoogte verschil? Ik schijn in het Duits hoger te praten dan in het Nederlands is me wel 's gezegd.
There is always something happening, and it's usually right now
Nyx• schreef:
06-02-2026 17:05
Ik vind dat jullie de kat best wat meer tegemoet mogen komen en de kinderen dus in de tuin of schuur laten oefenen.
:rofl:
Grobbekuiken_ schreef:
06-02-2026 17:06
Toonhoogte verschil? Ik schijn in het Duits hoger te praten dan in het Nederlands is me wel 's gezegd.
Grappig, dat doe ik ook. Niet dat ik vloeiend Duits spreek hoor, maar ik kom een heel eind als ik de emmetjes en de ennetjes een beetje inslik af en toe. Maar ik zit zeker een half octaaf hoger dan normaal en dat heb ik met Engels dan weer helemaal niet.
Graftak!
Misschien oordeelt ze over de competentie van de spreker net zoals vrouwelijke honden dat doen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36179930/
Lady*Voldemort schreef:
06-02-2026 17:09
Grappig, dat doe ik ook. Niet dat ik vloeiend Duits spreek hoor, maar ik kom een heel eind als ik de emmetjes en de ennetjes een beetje inslik af en toe. Maar ik zit zeker een half octaaf hoger dan normaal en dat heb ik met Engels dan weer helemaal niet.
Ik slik idd ook in, maar van die toonhoogte ben ik me eigenlijk niet bewust.
Ik ben geen asielkat maar ik begrijp haar wel.
Verder de gebruikelijke tips: antidepressiva, hormoonsuppletie, noisecancelling, diagnostiek ASS/ADHD. Bij poezen blijft autisme vaak onontdekt omdat ze maskeren.
bijtie schreef:
06-02-2026 17:19
Verder de gebruikelijke tips: antidepressiva, hormoonsuppletie, noisecancelling, diagnostiek ASS/ADHD. Bij poezen blijft autisme vaak onontdekt omdat ze maskeren.
Mods!!! Die Bijter hier geeft medisch advies!!!
Mohooooods!!
bijtie schreef:
06-02-2026 17:17
Ik ben geen asielkat maar ik begrijp haar wel.
Ja, dat wel. Mijn man spreekt echt afschuwelijk Engels, met zo'n rollende r alsof ie probeert Schots te praten. En dan heb ik ook altijd de neiging om hem boos miauwend achterna te lopen, maar ik hou me in.
Graftak!
Ze voelt vast de spanning aan. Misschien helpt het (ben even kwijt of je hulp wil, en ook dan kan je verder lezen want het werkt vast niet) als jouw kinderen de poes in die vreemde taal liefkozend toespreken terwijl ze haar aaien of lekkers geven. Afvallen komt daarna wel weer, als Frans aan de beurt is bijvoorbeeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven