Huren of kopen

25-02-2021 14:42 76 berichten
Beste forummers,

Wij hebben wat advies nodig van een onafhankelijke partij.

Mijn vriend en ik zijn al even op zoek naar een huis waar we kunnen settelen. Vanuit huis heb ik altijd geleerd dat huren weggegooid geld is en dat je alleen met een koopwoning een slimme keuze maakt. Helaas is de markt nu erg slecht dus daar lopen we een beetje tegen aan.

En nu komt dan het ding:
Er staat op een ideale locatie een huis te huur, een vrije sector woning. Deze zou voor ons helemaal perfect zijn. Allereerst krijgen we in onze situatie voorrang. Tuin op het zuid-westen, hoekwoning, garage, vier slaapkamers met een vaste trap naar zolder. Moderne keuken. Hoeft niets aan te gebeuren, alleen een vloer. Helemaal perfect. Maar het is huur.......

Zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met vrije sector huur? Wij zouden dan huren van de woningbouwinstantie hier (dus geen particulier) en hoewel er een kans is dat wij op een moment de woning zouden kunnen kopen is dit geen zekerheid.

De prijs van de kale huur is hier €900 (ter vergelijking, een hypotheek hier betaal je gemiddeld €1100 voor)

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie zeggen..

Dankjewel alvast!

Gaan kijken of aan je voorbij laten gaan?

Totaal aantal stemmen: 83

Ja! (92%)
Nah! (8%)
Alle reacties Link kopieren
Kijken kan altijd toch? Het is lastiger sparen als je eenmaal huurt, maar als je nu niet in kunt stappen op de kopersmarkt lijkt dit me een prima start.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
De antwoorden van je poll kloppen niet bij de vraag.

En ik zou in ieder geval gaan kijken. Je zegt zelf dat kopen lastig is en noemt allemaal voordelen van dit huurhuis. Ik snap je twijfel eigenlijk niet zo.
ninanoname schreef:
25-02-2021 14:45
Kijken kan altijd toch? Het is lastiger sparen als je eenmaal huurt, maar als je nu niet in kunt stappen op de kopersmarkt lijkt dit me een prima start.
Hangt er maar net vanaf hoe hoog je huur is. Als de hypotheek 1100 euro is, en de huur 900, dan spaart het met huur toch echt makkelijker.

TO, ik zou gaan kijken! 900 euro voor zo'n huis klinkt niet gek. Als je inkomen past bij deze lasten dan zie ik geen reden om het niet te doen.
Ik vind huren geen weggegooid geld, maar de meesten zullen dat anders zien. Het hoeft niet voor altijd te zijn en dan kun je op je gemak wachten tot er iets geschikts om te kopen beschikbaar is.
Colorado1975 schreef:
25-02-2021 14:49
Hangt er maar net vanaf hoe hoog je huur is. Als de hypotheek 1100 euro is, en de huur 900, dan spaart het met huur toch echt makkelijker.
Nou, ik zie de aflossing ook als sparen. De rente is zo laag, dat het gros van de hypotheeklasten naar de aflossing gaat, m.i. een betere investering dan huur betalen.
Nou, ik twijfel heel erg omdat je met huren niet echt iets opbouwt en dit mij een beetje tegenstaat en dit is mij ook altijd bijgebracht.

Mijn schoonfamilie heeft wegens een scheiding altijd gehuurd en dus staat mijn vriend er niet negatief tegen over en mijn familie kocht altijd alles (en voor een schijntje, toen der tijd), vandaar mijn terughoudendheid.
novaviva schreef:
25-02-2021 14:49
Ik vind huren geen weggegooid geld, maar de meesten zullen dat anders zien. Het hoeft niet voor altijd te zijn en dan kun je op je gemak wachten tot er iets geschikts om te kopen beschikbaar is.

Aanvullend: Afgezien daarvan, er komt sowieso een moment in je leven waar je soms dingen die je van huis uit meekrijgt van je af moet schudden. Je ziet soms dat je een andere mening over iets hebt, of zelfs dat je ouders op punten geen gelijk hebben, of uitgaan van achterhaalde ideeën of omstandigheden. Dan ontdek je dat je ouders ook maar gewoon een van de vele meningen hebben, en dat ze niet alwetend zijn. Youareyourself.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 14:53
1.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als dit huis naar je zin is, dan maakt het toch niet uit of het huur of koop is? Is dit je eerste huis?
Alle reacties Link kopieren
iammyself schreef:
25-02-2021 14:51
Nou, ik twijfel heel erg omdat je met huren niet echt iets opbouwt en dit mij een beetje tegenstaat en dit is mij ook altijd bijgebracht.

Mijn schoonfamilie heeft wegens een scheiding altijd gehuurd en dus staat mijn vriend er niet negatief tegen over en mijn familie kocht altijd alles (en voor een schijntje, toen der tijd), vandaar mijn terughoudendheid.
Tijd om je eigen mening te gaan vormen dus.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie voor het eerst gaan samenwonen, doen!

Het is een grote woning en 900 voor 2 personen is niet veel geld. Van daaruit kun je altijd op je eigen voorwaarden op zoek naar een passende koopwoning wanneer jullie er klaar voor zijn.
Tiana_76 schreef:
25-02-2021 14:51
Nou, ik zie de aflossing ook als sparen. De rente is zo laag, dat het gros van de hypotheeklasten naar de aflossing gaat, m.i. een betere investering dan huur betalen.
Dan moet je wel een huis kunnen vinden waar je lang genoeg blijft wonen om in ieder geval de kosten koper eruit te wonen en de investering in de verhuizing. En hopen dat het ding niet in waarde zakt in die tijd omdat de huidige huizenbubbel knapt.
En ik weet niet hoe oud je bent en of jullie al eerder hebben samengewoond, maar ook daarvoor kan huren een goed startpunt zijn.
Alle reacties Link kopieren
iammyself schreef:
25-02-2021 14:51
Nou, ik twijfel heel erg omdat je met huren niet echt iets opbouwt en dit mij een beetje tegenstaat en dit is mij ook altijd bijgebracht.

Mijn schoonfamilie heeft wegens een scheiding altijd gehuurd en dus staat mijn vriend er niet negatief tegen over en mijn familie kocht altijd alles (en voor een schijntje, toen der tijd), vandaar mijn terughoudendheid.
Huren is toch niet voor de rest van je leven? Ga gewoon lekker huren, met een koophuis moet je rekening houden met onderhoud naast je hypotheek. Bij huren heb je daar geen zorgen over. Ondertussen kun je op zoek naar een passende koopwoning.
Alle reacties Link kopieren
Als dit een huis is wat perfect bij jullie huidige wensen aansluit, zou ik in elk geval gaan kijken. Niks mis met (eerst een tijd) huren, zeker in de huidige woningmarkt.
Colorado1975 schreef:
25-02-2021 14:54
Dan moet je wel een huis kunnen vinden waar je lang genoeg blijft wonen om in ieder geval de kosten koper eruit te wonen en de investering in de verhuizing. En hopen dat het ding niet in waarde zakt in die tijd omdat de huidige huizenbubbel knapt.
De huizenbubbel barst voorlopig nog niet: er zijn honderdduizenden woningen te weinig. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod.

Wij hebben al bijna een ton overwaarde in ruim 2 jaar opgebouwd.
Maar wat wil je opbouwen dan? Het gaat er toch om dat je woont, en zo goedkoop vind je het gewoon niet op de kopersmarkt. En: als de prijzen gaan dalen, wat nog steeds de verwachting is, ben je dus juist geld aan het weggooien als je nu koopt. Je hypotheek wordt dan niet lager, ofzo.
Je koopt met huren dus een risico af. En het groot onderhoud, waar je gewoon zelf voor moet sparen bij een koopwoning.
Tiana_76 schreef:
25-02-2021 14:59
De huizenbubbel barst voorlopig nog niet: er zijn honderdduizenden woningen te weinig. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod.

Wij hebben al bijna een ton overwaarde in ruim 2 jaar opgebouwd.
Dat is heel mooi dat je dat hebt opgebouwd, maar zolang dat virtueel is heb je er niks aan. Daarnaast kunnen er nog wel steeds te weinig woningen zijn de komende jaren, maar als niemand deze meer kan betalen door de economische crisis die eraan zit te komen, dan schiet je er nog niks mee op.
Colorado1975 schreef:
25-02-2021 15:01
Dat is heel mooi dat je dat hebt opgebouwd, maar zolang dat virtueel is heb je er niks aan. Daarnaast kunnen er nog wel steeds te weinig woningen zijn de komende jaren, maar als niemand deze meer kan betalen door de economische crisis die eraan zit te komen, dan schiet je er nog niks mee op.
Maakt ook niet uit, want na verloop van tijd worden de maandlasten steeds lager. Dus dat scheelt ook weer, uiteindelijk komen we dan op 0 aflossing uit.

Anyway, in TO' s geval zou ik zeker gaan kijken bij het huis. Huren is in een beginnende relatie natuurlijk verstandiger dan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan tijdelijk daar gaan wonen maar ik zou absoluut kopen. Bij een hypotheek van 1100 euro los je makkelijk 900 euro af elke maand door de lage rente. Nu gooi je elke maand 900 euro weg. De huizenprijzen lijken ook niet te dalen en er valt moeilijk op te sparen tegen die waardevermeerdering.

Gaan jullie voor het eerst samenwonen? Dan zou een huurwoning een goed idee kunnen zijn om uit te vinden of het goed gaat met jullie als jullie samenwonen.

Hebben jullie al uitgezocht hoe hoog de hypotheek kan zijn als jullie willen kopen?
Alle reacties Link kopieren
Kopen is altijd beter als je het kunt betalen. Wij wonen nu na 30 jaar gratis, en dat is toch lekker hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Huren is juist handig als je voor het eerst gaat samenwonen vind ik. Je noemt allemaal voordelen. Je hoeft niet voor eeuwig te beslissen, je kunt waars per maand weer opzeggen, dus ik zou het gewoon doen.
Kopen is echt niet in elke situatie beter hoor. Klinkt als een prima plan om hier te gaan kijken.
Waarom zou dit gelijk je forever home moeten zijn? Als het nu goed is voor de situatie, dan ga je er toch gewoon voor?

Dan ga je zuinig leven, goed sparen (bijvoorbeeld die 200 euro die het nu scheelt + alles wat je als huiseigenaar extra moet betalen en je zet fictief dingen weg voor onderhoud), en zorgen dat je zodra de markt wat inzakt een huis kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij huren inmiddels al 7 jaar vrije sector.
Ik zou graag willen kopen maar we gaan er eigenlijk altijd op achteruit (financieel vs. wat we er voor huis voor terug krijgen).
Ja ik zou het graag meer naar mijn eigen zin maken maar ik woon liever in een fijn huis vanuit waar ik rustig kan kijken naar of er een keer iets langs komt wat een droomhuis is.

Daarnaast kunnen we door de gunstige huur veel geld opzij zetten en beleggen dus zo bouwen we ook nog iets op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven