Hygiëne logeerbed waar nooit in geslapen wordt?

09-09-2019 01:41 56 berichten
Wij hebben een logeerbed staan (waar eigenlijk nooit in geslapen wordt), op een kamertje waar wij vrijwel nooit komen. Het raam op deze kamer staat eigenlijk altijd wel op een kiertje om de kamer in ieder geval wel goed te ventileren.

Vorig jaar november is de laatste keer dat het bed is verschoond nadat iemand een nachtje kwam logeren. Gisteren laat in de avond stond een vriend van ons aan de deur met de vraag of hij bij ons kon blijven slapen, gezien hij wat probleempjes had thuis. Hoewel wij niet echt het soort mensen zijn die spontaan mensen laten blijven slapen, boden we hem gezien de situatie ons logeerbed aan. We hadden uiteraard geen tijd meer om het beddengoed eerst te wassen en drogen. We hebben voor dit bed, wat qua maat afwijkt van ons eigen bed, geen extra beddengoed in huis. Dit heb ik nooit echt nodig gevonden gezien we vrijwel nooit een 'onaangekondigde' logeerder in huis hebben. Dus heeft hij uiteindelijk in een bed geslapen waar al 10 maanden niemand in heeft geslapen.

Nou houd ik zelf enorm van een schoon bedje, maar dit voorval heeft me wel aan het denken gezet. Kan het kwaad om een avondje in zo'n bed te slapen? Los van een stoflaagje wat er hoogstwaarschijnlijk wel op gelegen zal hebben, zijn er andere risico's die het met zich meebrengt? Beestjes of iets in die richting?

Daarnaast vroeg ik me af wat je het beste met een logeerbed kan doen wat vrijwel nooit gebruikt wordt? Kun je het beste de lakens verschonen en gewoon in de kast leggen voor wanneer ze wél gebruikt worden? Want het matras en kussens trekken in de tussentijd toch ook gewoon stof/beestjes aan? Iemand een goeie tip voor zo'n situatie? Want een matras kun je moeilijk schoonmaken hehe.

Raar waar je zo ineens bij stil kan gaan staan. Alle goeie tips zijn welkom! :)
anoniem_63d8f4b1c238e wijzigde dit bericht op 09-09-2019 02:07
14.13% gewijzigd
Ik heb het bed opgemaakt en daarna een grote sprei er over heen. De langste periode dat er niet in het bed geslapen wordt is ongeveer 3 weken.

Ik heb ook maar 1 logeerset. Heb wel andere 1 persoonsetjes, maar die zijn van mijn zoon. Dat zijn er 2, 1 voor op het bed en 1 voor in de was/kast. Zal je net zien dat hij midden in de nacht een dekbedwissel moet.

Voor ons eigen bed heb ik ook Maar 2 set trouwens.

Is toch helemaal niet fijn al die sets die in de kast verstoffen.
Hier is het logeerbed ook opgemaakt en als er iemand blijft slapen, wat zelden voor komt, wordt het gewoon even verschoont met een van mijn oude dekbedovertrekken. Heb ook nog 2 overtrekken die nog nieuw in de verpakking zitten maar ik het zoiets van zolang als die oude nog prima zijn.

Ik zou gewoon bij de Lidl, Aldi of Kruidvat gewoon even een nieuw goedkoop setje halen zodat je kan wisselen, wellicht nog een sprei van de action en klaar.
TO, qua beestjes is een bed waar tien maanden niet in is geslapen schoner dan een bed waar dagelijks in wordt geslapen. Zonder vocht (zweet) groeien die beestjes niet.


Opgemaakt met schoon beddengoed en een sprei erover, dan is het altijd goed voor onverwachte gasten. Sprei er af en klaar.
Mijn logeerbed staat gewoon opgedekt en als ik over een jaar logees krijg, dan was ik het overtrek nog wel even voor de frisse geur.
Ik heb ook geen extra beddengoed op die maat. Als ik het uitwas gaat het via de droger gelijk weer op bed.
En ik doe sowieso niet aan onverwachte logees.
Alle reacties Link kopieren
Hier slaapt eigenlijk bijna nooit iemand in het logeerbed maar hij is wel opgemaakt omdat het netter staat. Ivm stof enzo wissel ik wel af en toe het beddengoed even zodat als er wel ineens iemand komt slapen het weer lekker fris is.
Dit soort topics zijn altijd geinige jaren 50 "kijk mijn huishoud skills" wedstrijdjes :rofl:

Ik heb ook een logeerbed waar 1 x in de 3 maanden ongeveer iemand slaapt. Na het slapen was ik het beddengoed en leg dat opgevouwen op bed. Als er weer iemand komt maak ik het weer op. Ga niet alles nog een keer wassen, al zit er een jaar tussen. Van stof ga je echt niet dood .
Alle reacties Link kopieren
Ik doe hetzelfde als mijn oma: logeerbed opmaken, zakjes met gedroogde lavendel onder het dekbed en op het hoofdkussen en grote sprei erover. Altijd stand-by en redelijk fris geurend naar lavendel.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Marana schreef:
09-09-2019 09:23
TO, qua beestjes is een bed waar tien maanden niet in is geslapen schoner dan een bed waar dagelijks in wordt geslapen. Zonder vocht (zweet) groeien die beestjes niet.
Dit.
Ik begrijp de beestjes-angst niet.

Er is altijd gelucht en jullie komen bijna nooit in die kamer. Het zal met de stof ook wel meevallen.
Geen probleem wat mij betreft. Ik zou er hooguit voortaan een sprei over gooien.
Mevrouw75 schreef:
09-09-2019 07:12
Waarom zou iedereen het beddengoed in de kast bewaren?
Stof. Ik heb de dingen die ik gebruik los en de 'reserve' plus een setje schoon kussen en schone dekbedden met schone hoezen er al omheen in een soort dichte stoffen bak (IKEA, past precies op een plank) met rits stofvrij in de kast.
Hier is het logeerbed altijd opgemaakt, aangezien ik er zelf nog weleens in lig. Als we logees krijgen, was ik het beddengoed wel eerst nog even, ongeacht of het al schoon was of niet.
pamelacourson schreef:
09-09-2019 09:05
Koop gewoon een goedkoop setje extra beddengoed. Ik zou het na 10 maanden echt niet lekker vinden om in een stoffig bed te slapen (en krijg ook last van mijn luchtwegen) als ik bij je bleef logeren.
Hierom dus.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
09-09-2019 07:57
Maar waarom zou je het bed onopgemaakt laten?
Je hebt het in 5 minuten opgemaakt, zo’n ramp is dat toch niet om dat te doen als je gast er (onverwachts) al is.
Alle reacties Link kopieren
zwanger010 schreef:
09-09-2019 11:46
Je hebt het in 5 minuten opgemaakt, zo’n ramp is dat toch niet om dat te doen als je gast er (onverwachts) al is.
Maar de vraag was eigenlijk andersom: is het zo’n ramp als je het beddengoed 3 maanden schoon en opgemaakt op het bed hebt liggen?
zwanger010 schreef:
09-09-2019 11:46
Je hebt het in 5 minuten opgemaakt, zo’n ramp is dat toch niet om dat te doen als je gast er (onverwachts) al is.
Vijf minuten? Hm dan ben ik langzaam.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
09-09-2019 09:52
Dit.
Ik begrijp de beestjes-angst niet.

Er is altijd gelucht en jullie komen bijna nooit in die kamer. Het zal met de stof ook wel meevallen.
Geen probleem wat mij betreft. Ik zou er hooguit voortaan een sprei over gooien.
https://www.ad.nl/home/huisstofmijtalle ... ~a3a3931e/

Oftewel gemiddeld heeft één op de vier van je logees huisstofmijtallergie en dus ook last van een bed dat stoffig is. En ja, in een bed dat niet dagelijks beslapen zitten ook mijten.
Maar je stofzuigt zo'n kamer toch wel regelmatig, als je de andere kamers ook stofzuigt? Sprei er af en stof is weg hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hier is logeerbed ook altijd opgemaakt. Er zijn periodes (als kinderen bijv ‘s nachts onrustig zijn) dat een van ons er regelmatig in ligt, maar ook maanden dat niemand erin ligt. We wassen het bed eens in de zoveel maanden, of vaker als we er zelf in hebben gelegen. Ik snap niet hoe dat onhygiënisch zou zijn. Hooguit inderdaad wat stoffig, hoewel ik daar eigenlijk ook nooit wat van gemerkt heb.
zwanger010 schreef:
09-09-2019 11:52
https://www.ad.nl/home/huisstofmijtalle ... ~a3a3931e/

Oftewel gemiddeld heeft één op de vier van je logees huisstofmijtallergie en dus ook last van een bed dat stoffig is. En ja, in een bed dat niet dagelijks beslapen zitten ook mijten.
"Wij van wc eend..." dat artikel is reclame. Er staat zelfs dat doker huppeldepup dit "revolutionaire" product aanraadt. Dan ben je mij al kwijt.
zwanger010 schreef:
09-09-2019 11:52
https://www.ad.nl/home/huisstofmijtalle ... ~a3a3931e/

Oftewel gemiddeld heeft één op de vier van je logees huisstofmijtallergie en dus ook last van een bed dat stoffig is. En ja, in een bed dat niet dagelijks beslapen zitten ook mijten.
Ja, maar die mijten vermenigvuldigen zich met name in een warme, vochtige omgeving.
Een schoon en onbeslapen bed is niet warm en vochtig.
Marana schreef:
09-09-2019 12:07
Maar je stofzuigt zo'n kamer toch wel regelmatig, als je de andere kamers ook stofzuigt? Sprei er af en stof is weg hoor.

Precies dit. Onze logeerkamer wordt gewoon schoongehouden. Stof afnemen en stofzuigen, af en toe het raam zemen. Ik haal zelfs de stofzuiger met de platte zuigmond af en toe over de sprei. Dat het bed met schoon beddengoed na een paar maanden vies is vind ik echt onzin.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
09-09-2019 01:45
Dus je hebt maar één setje beddengoed? Wauw.
En nee, ik vind het niet normaal. Als iemand klaar is met slapen haal ik het bed af en gaat het gewoon met de matrashoes de hoek in (in mijn geval klapbed)
Zodra er iemand blijft slapen gaan er dan schone lakens op. En ik heb zeker 3 1 persoons verschoningen.
Ok je slaapt dan of onder een mooie of onder winnie de poeh of sesamstraat maar het is wel schoon dan.
Hoe bedoel je niet kunnen lezen.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
09-09-2019 02:18
Idd gewoon schoon in de kast bewaren. In dit geval zal je gast gewoon blij zijn dat ie een bed had, dus prima.

Goed dat je tips vraagt als je van nature niet zo gastvrij bent ;)
Niet zo gastvrij? Ik vind een logeerbed klaar hebben staan voor iemand die onverwacht aanbelt behoorlijk gastvrij.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
09-09-2019 09:05
Koop gewoon een goedkoop setje extra beddengoed. Ik zou het na 10 maanden echt niet lekker vinden om in een stoffig bed te slapen (en krijg ook last van mijn luchtwegen) als ik bij je bleef logeren.
Want het is alleen het beddengoed zelf dat stoffig wordt en waarin de mijten welig tieren? Een dekbed dat zonder hoes op een bed ligt, blijft smetteloos schoon?
Eze schreef:
09-09-2019 14:12
Want het is alleen het beddengoed zelf dat stoffig wordt en waarin de mijten welig tieren? Een dekbed dat zonder hoes op een bed ligt, blijft smetteloos schoon?

:cheer:
Marana schreef:
09-09-2019 12:07
Maar je stofzuigt zo'n kamer toch wel regelmatig, als je de andere kamers ook stofzuigt? Sprei er af en stof is weg hoor.
Ik stofzuig daar eerlijk gezegd vrijwel nooit! Al mijn belangrijke woonruimtes zijn op de begane grond, de logeerkamer is boven. Wellicht 1 keer per jaar dat ik boven stofzuig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven