Iemand ervaring met fruitbomen planten?

19-03-2018 15:38 13 berichten
Ik heb een prachtige grote tuin. Nu wil ik fruitbomen planten. Hoe moet ik dat aanpakken? Wat zijn de do’s en de dont’s?
Eerste tip: Zorg dat je eerst de vruchten proeft van het ras boom dat je plant. Mijn moeder heeft een prachtige fruitboomgaard, maar flikkert ieder jaar alle appels en peren weg, omdat ze vies en melig zijn. Zonde!
Alle reacties Link kopieren
Accepteer dat het een paar jaar duurt voor ze fatsoenlijk vrucht dragen.
Bloemetjesolifant schreef:
19-03-2018 15:40
Eerste tip: Zorg dat je eerst de vruchten proeft van het ras boom dat je plant. Mijn moeder heeft een prachtige fruitboomgaard, maar flikkert ieder jaar alle appels en peren weg, omdat ze vies en melig zijn. Zonde!
Ik wil een appelboom en een kersenboom, maar ik heb mij laten vertellen dat ze niet naast elkaar geplant mogen worden.
Frox schreef:
19-03-2018 15:40
Accepteer dat het een paar jaar duurt voor ze fatsoenlijk vrucht dragen.
Weet ik.
Alle reacties Link kopieren
Wil je direct enorme bomen of klein beginnen. Wij hadden van die kleintjes van de gamma, uit de beschrijving was prima te lezen wat voor appels het waren. Eerste jaar aan een boom een trosje appelen, de ander 1 appel (wel een giga appel). Komend jaar komen ze weer in onze tuin.
Ze staan dus nog in de tuin van mijn ouders, die hebben appels, peren, walnoten, kersen en pruimen. Opbrengst wisselt maar de kersen is ondertussen heel groot en de vogels hebben er meer aan en de peren en pruimen is ongeveer de helft opbrengst en de andere helft voor de wespen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.fruitbomen.net/
lelijke website, prima adviezen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie grote fruitbomen en twee kleine. De pruimen doen het goed, maar worden grotendeels opgegeten door de vogels. De appelboom staat nu vier jaar en had afgelopen jaar twee appels. Hopelijk dit jaar meer. De kersenboom en de perenboom zijn nog klein, die hebben nog niks opgeleverd.
jsv schreef:
19-03-2018 15:54
Wil je direct enorme bomen of klein beginnen. Wij hadden van die kleintjes van de gamma, uit de beschrijving was prima te lezen wat voor appels het waren. Eerste jaar aan een boom een trosje appelen, de ander 1 appel (wel een giga appel). Komend jaar komen ze weer in onze tuin.
Ze staan dus nog in de tuin van mijn ouders, die hebben appels, peren, walnoten, kersen en pruimen. Opbrengst wisselt maar de kersen is ondertussen heel groot en de vogels hebben er meer aan en de peren en pruimen is ongeveer de helft opbrengst en de andere helft voor de wespen.
Is dat mogelijk zoveel fruitbomen bijelkaar? Ik wil
beginnen met kleine boompjes.
Alle reacties Link kopieren
FRUITBOMEN, FRUITBOMEN OF JE BEEEEENT HEM.
throwback naar groep 6 toen ik iedereen tevoorschijn kon toveren met verstoppertje nadat ze dachten dat ik uitkomen riep waar na ik ze allemaal buutte. hehe
Alle reacties Link kopieren
Ja gaat prima maar ze hebben dan ook een echt grote tuin. Een deel ouderwets groentetuin en een deel met fruitbomen, sommige 2 mtr hoog maar ook 5 mtr hoog (een kers en pruim). Niet te dicht bij elkaar zetten dus. (Ouders hebben er gras en bloemem onder groeien, gras omdat pap dat zelf gezaaid heeft, wilde bloemen omdat wij dat ertussen gezaaid hebben.
In het voorjaar alle verschillende bloesem vol met bijen etc. in de zomer de beginnende vruchten en zomerbloemen in het gras en in het najaar de vruchten voor gewoon eten of taarten. Heerlijk.
Mooi begin kleine boompjes. Soms is het wel handig om van een soort twee bomen te zetten ivm bestuiving.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een groot terras en sinds enkele weken een mini appel, peer, pruim en kers. Het zijn nu nog stokje waar langzaam uitlopers aankomen. Super leuk idee. Denk ook eens aan klein fruit dat je lekker vindt zoals braam, bosbes, framboos en andere bessen.

Sommige hebben zure grond nodig (bosbes). Kweker bakker Hillegom is failliet dus daar niet bestellen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Let goed op hoe hoog de nomen worden en hoeveel zon ze nodig hebben.
Zou mag je tegen de erfgrens geen bomen hoger dan ... hebben. De hoogte is onder andere afhankelijk van de gemeente hier is die maximaal 2 m. Echter bij sommige gemeent is dit hoger of lager.

Wij hebben inmiddels een perzik, een peer, een appel, een pruim en een kers staan. Deze heb ik vorig jaar gepland en we gaan dit je wel zien wat er aangroeit. Nu ga ik ze Leien langs de schutting daardoor ik ze kort kam houden hopelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven