Ik heb een 'boom verplaats succes verhaal' nodig

12-04-2026 21:06 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Vandaag heb ik een allerschattigst krentenboompje in mijn tuin verplaatst omdat ik het boompje een mooier plekje met meer ruimte en meer zon gunde.

Maar nu knijp ik 'm een beetje en ben ik bang dat het boompje het niet gaat redden, dat ik misschien in de wortels heb 'gehakt' bij het uitspitten en dat het ook helemaal niet de juiste maand is voor deze actie.

Heeft iemand een succes verhaal voor mij wbt het verplaatsen van een boompje?,
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaak gaat het goed! Ik heb helaas één sneeuwbal zien overlijden, die was heel mooi en groot in de vorige tuin. Hij kon waarschijnlijk de vorst niet aan met zijn verse wondjes.

En een brem die ik had geadopteerd is vrij snel overleden, mogelijk toen al uitgedroogd vooraf aan vervoer. Was zielig, maar de eigenaar wilde hem niet meer, dus deze patiënt had andere hoe dan ook geen kans gehad.

Zwarte bes, twee meter hoog en breed, heeft het wel gered

Ligusters ook

Vier olijfbomen ook

Eonymus struiken ook

Mijn altijd zielig ogende hortensia ook. Misschien gaat hij nu zelfs wel bloeien

Dus, natuurlijk kan het mis gaan, maar meestal komt het wel goed
Alle reacties Link kopieren Quote
nootboek schreef:
12-04-2026 23:36
Ja joh komt goed. In een kwekerij worden toch ook bomen uitgegraven en herplant.

Dit jaar wel ff in de gaten houden qua water inderdaad, omdat zijn wortels nog niet diep gaan en de bovenste laag aarde snel uitdroogt. Mocht je een paar weken op vakantie gaan, zou ik iemand vragen de verzorging over te nemen.
Een waterzak kan dan ook handig zijn:

Afbeelding
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Six schreef:
12-04-2026 21:58
Niet schrikken als hij wel begint te verleppen. Dat is niet direct het einde, maar kan ook de schrik zijn. Hij gaat dan even in de overlevingsstand en fleurt waarschijnlijk in een later stadium wel weer op.
Ja dit! Hier ooit een kastanjeboompje verplaatst omdat we de hele tuin gedaan hebben, en hij net niet mooi stond. Ik was bang dat hij doodging, maar is toch goedgekomen. We zijn nu 3 jaar verder en dat kleine boompje dat ik ooit bij de Lidl gekocht heb zou ik nu niet meer mee kunnen nemen in mijn auto😂
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kan dat hij het komend seizoen nog wat kwijnt, maar volgend jaar zal het waarschijnlijk goed gaan komen. Zo is het met alle boompjes die ik verplaatst heb gegaan. Eén boompje is vorig jaar voor de vierde keer verplaatst, maar die begint nu ook weer tekenen van leven te vertonen! :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
El4ra schreef:
12-04-2026 22:17
Top!
Hebben jullie nog iets extra's toegevoegd zoals mestkorrels en/of iedere dag water geven?
Nee, gewoon ruim gat graven , boom erin, veel water( tuinslang of meerdere emmers water) aarde er weer in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ooit een soort wal gemaakt rondom de boom, dat ik de eerste weken vol water heb gezet.
Het is wat het is.
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige bewoners van ons huis hadden een krentenboompje achter gelaten in een te kleine pot. Door drukte zijn we er 2 jaar niet aan toegekomen om er iets mee te doen. Hij stond echt te verpieteren in die pot.
Later hebben we hem in de volle grond gezet en hij doet het super. Het eerste jaar nog niet, maar daarna wel.
It-is-joysjuhhh schreef:
13-04-2026 10:32

Mijn altijd zielig ogende hortensia ook. Misschien gaat hij nu zelfs wel bloeien
Hortensia's zijn echt taai! Ik had een hele oude halfdode, die me in de weg stond voor ons grotere tuinset. Uitgraven lukte niet, dus ik heb hem tot de grond afgesnoeid en de stronken vermorzeld met een bijl. Letterlijk met de grond gelijk gemaakt want daar moest een stoel staan.
Nu, 4/5 jaar later is hij weer net zo hoog, en voller dan ooit. Gek ding. Hij mag nu blijven en het tuinset is verplaatst :biggrin: .
Alle reacties Link kopieren Quote
Een kleine Ginkgo is na een aantal jaren in de tuin van mijn ouders, naar mijn tuin gegaan. Na 2 jaar in de grond heeft hij 4 maanden in een wasmand de winter doorgebracht en hebben we hem daarna in de tuin van onze nieuwbouwwoning gezet. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en komen er elke zomer blaadjes aan die prachtig verkleuren in de herfst.

Moed houden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen boom, wel een druif middenin een droge bloedhete zomer. Wilde hem graag verhuizen naar het nieuwe huis. Wortels waren deels afgehakt, flink gesnoeid zodat alleen de hoofdtak er nog aan zat. Veel water en regelmatig water blijven geven (zandgrond hier). Eerste seizoen had hij het overleefd, 2e seizoen kwamen de druiven weer terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Six schreef:
13-04-2026 20:14
Hortensia's zijn echt taai! Ik had een hele oude halfdode, die me in de weg stond voor ons grotere tuinset. Uitgraven lukte niet, dus ik heb hem tot de grond afgesnoeid en de stronken vermorzeld met een bijl. Letterlijk met de grond gelijk gemaakt want daar moest een stoel staan.
Nu, 4/5 jaar later is hij weer net zo hoog, en voller dan ooit. Gek ding. Hij mag nu blijven en het tuinset is verplaatst :biggrin: .
:O
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie allemaal voor fijne positieve bijdrages, hartstikke leuk om te lezen!

Het krentenboompje staat nog altijd fier overeind met een kruin vol bloesem, door zijn slechte start is het (voor nu) een laatbloeiertje geworden. Ik geef nu 1x in de twee dagen water omdat het me opviel dat de grond de volgende dag nog donker/nat was van de vorige dag.

Na het lezen van de reacties wil ik nu ook een Ginko en een Hibiscus :-P
's Even kijken of ik daar nog plaats voor heb in mijn tuin.
.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven