Ik voel me niet thuis na het verhuizen

12-02-2018 22:27 37 berichten
Hi viva's!

Omdat ik een beetje in de knoop zit heb ik besloten om hier een beetje van me af te schrijven. Stiekem in de hoop dat jullie misschien wat tips of hulp kunnen bieden. Als eerst zal ik me even voorstellen, ik ben een studente van 19 jaar in de propedeuse van mijn nieuwe HBO opleiding SBRM.

Ongeveer 7 maanden geleden is mijn moeder samen gaan wonen met haar vriend en dit betekent dat ons gezinsleven ineens heel druk is geworden. Om dit even te verduidelijken, wij waren met zijn viertjes en het gezin van mijn stiefvader ook. Dit houdt dus in dat we nu met acht mensen in een (nu dan wel groter) huis wonen in plaats van vier..

Ik heb super lieve vriendinnen en een onwijs leuke vriend die door de verhuizing ineens 45 minuten verderop wonen. Dit is al heel erg wennen voor mij. Uiteraard heb ik al een aantal leuke nieuwe vriendinnen leren kennen en ben ik vaak in de nieuwe stad te vinden om alles hier een beetje te ontdekken. Echter zit ik gewoon niet helemaal lekker in mijn vel.

Nu is het zo dat mijn stiefvader een ontzettend aardige man is maar mijn levensstijl en die van hem gewoon niet samen lijken te gaan. Het is namelijk zo dat hij niet tegen rommel kan en waar mijn moeder fulltime werkt zit hij vaker hele dagen thuis. Gezien ik HBO doe heb ik veel thuisstudie en is mijn schoolrooster relatief leeg. Nu loopt hij letterlijk de hele dag achter me aan of ik even dit of dat wil opruimen.. En dan nog doe ik zó erg mijn best ik wordt zelfs voor een vergeten wattenstaafje teruggeroepen, dit wekt dus de nodige ittaties bij mij op en ik kom in de knel met mijn studie. Constant voel ik me thuis niet "thuis" en totaal niet op mijn gemak en daardoor raak ik mijn focus kwijt.

In ons huis heb ik ook heel weinig privacy omdat hij dus altijd beneden in de woonkamer zit met de radio op volume 100. Toen ik laatst eindelijk een keertje wilde gaan Netflixen in de woonkamer kwam hij natuurlijk weer thuis en kreeg ik meteen de vraag of ik daar nog lang zou zitten. Hij wilde namelijk even "relaxen". Zoals vrijwel elke dag.. Ik ben dus beperkt, en vrijwel gedoemd tot op mijn kamer zitten als ik thuis ben. Ook mijn stiefbroertjes van 10 en 12 zijn héél erg druk. Echte lieverds hoor maar onder elkaar is het altijd ruzie, en dit is nou weer toevallig op de kamer boven mij.

Als ik een keertje langer dan 10 minuten onder de douche sta wordt er alweer op de deur geklopt omdat dit veel water verbruikt. Ook wordt ik dus standaard om 7 uur wakker gemaakt omdat mijn stiefvader nog nooit van fluisteren heeft gehoord. Zucht.. ik wordt dus onwijs erg op mijn vingers gekeken en kom niet aan mijn rust toe. Ik merk aan mezelf dat ik er steeds ongelukkiger van wordt dat ik steeds geen ontspanning of rust heb thuis.

Door dit alles ben ik gaan twijfelen of het voor mij niet de juiste tijd is om uit huis te gaan. Mijn opleiding biedt namelijk de mogelijkheid om met ingang van volgens schooljaar van voltijd naar duaal te switchen zonder studievertraging. Dit houdt in dat ik dus een leuke studio zou kunnen betalen en weer terug kan keren naar mijn oorspronkelijke woonplaats. Echter zal mijn leven dan wel drastisch veranderen. Lang leven de lol is dan dus voorbij en het voor mezelf zorgen én een HBO studie gaan dan beginnen.

Sorry voor het inmiddels lange verhaal ladies! But help me out! Wat zouden jullie in mijn plaats doen?

Dikke kus
Alle reacties Link kopieren
Op kamers. Zoals studenten doen
TheSky=moreBlue@Malibu
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad op kamers
Pfoeh ik kan me voorstellen dat je je thuis niet meer zo op je plek voelt. Als het enigszins kan dan zou ik lekker uit huis gaan. Klinkt namelijk niet of er in huis veel gaat veranderen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou het dóen, op kamers gaan. Succes met jouw studie ook!
En tot die tijd, ga eens met jouw moeder en stiefvader aan tafel.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
De deur uit. Het is te vol, te druk in je huis. Dat komt je studie niet ten goede.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Duaal. En daar zou ik nu alvast alles voor aan de kant zetten. Dus regel vast dingen voor school, bedenk al wat een huishouden inhoudt, leer vast koken (als je dat niet allemaal al kan natuurlijk).

Stel doelen voor jezelf en oefen vast de dingen die je straks zelf moet doen. Daarmee pak je controle terug en werk je naar een doel toe: op jezelf gaan wonen en je eigen huishouden draaien naast je werk en studie. En dat hoeft allemaal niet perfect, als jij je er maar prettig bij voelt.

Succes!!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Laat die studio nog even zitten, zoek een kamer. Dan kun je daarna zien waar je een baan krijgt en daar betere woonruimte zoeken. Is een stuk makkelijker dan werken en studeren tegelijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
“Lange leve de lol is dan voorbij”, schijf je.
Het klinkt alsof die lol er nu ook niet is...
Time to go.

Vriend heeft toevallig ook geen verhuisplannen?
Of je kan daar niet intrekken tot volgend jaar?
Alle reacties Link kopieren
Lekker op jezelf gaan wonen! Juist lang leve de lol.
Alle reacties Link kopieren
Lekker een kamer zoeken, dat kan toch nu ook al. Hoef je niet eens perse duaal te doen.
Lang leve de lol begint juist pas als je uit huis gaat! Doen!
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
12-02-2018 22:42
Time to go.

Vriend heeft toevallig ook geen verhuisplannen?
Of je kan daar niet intrekken tot volgend jaar?
Iedereen hier roept altijd, niet bij je vriend, ga eerst eens op jezelf. En dat lijkt me ook veel verstandiger, al is het maar om volgend jaar een topic te voorkomen: Help ik woon bij mijn vriend, en eigenlijk voel ik niks meer voor hem, maar durf het niet uit te maken en weg te gaan want dat is zo zielig voor hem
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Verhuizen natuurlijk! Toen mijn moeder aankondigde weer te gaan trouwen en dat haar man in ons huis zou komen wonen, ben ik direct uit huis gegaan. Heb niet eens gewacht tot de bruiloft. Ik zou zeker niet direct gaan samenwonen, maar gewoon een kamer zoeken. Je kunt dat deeltijd kunnen doen als je liever niet wilt lenen, maar fulltime met lening en baantje kan natuurlijk ook. Lenen is niet zo'n punt vind ik. Ik had een flinke schuld (20k) maar betaal nu maar 130 euro oid terug per maand. Is prima te doen. Zo heb ik dat ooit gedaan, maar stufi is niet meer wat het ooit geweest is, dus ik kan wel begrijpen dat je deeltijdstudie overweegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op kamers gaan.
Dan inderdaad de duale variant volgen.
Alle reacties Link kopieren
Op kamers
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet eerst met je moeder en stiefvader om tafel om je overwegingen kenbaar te maken? Misschien kunnen ze dan een beetje rekening met je houden en komen er dingen op tafel die jullie van beide kanten niet wisten maar het wel begrijpenlijk maken. Zo zijn de komende maanden ook leuk voor je. Aangezien je een kamer/studio ook niet meteen morgen hebt n
Alle reacties Link kopieren
De deur uit .
Waarom direct een studio en niet op kamers?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad op kamers gaan. Ik vind dit soort samengestelde gezinnen altijd erg egoistisch van de ouders die totaal niet aan het belang van hun kinderen denken. Maarja, daar is weinig meer aan te doen. Dus lekker het huis uit!
Wat naar voor je. Je bent 19 en natuurlijk kun je op kamers gaan. Maar ik vind het echt rot om te lezen hoe het zo is voor jou, jij bent toch je thuisgevoel kwijt. Het lijkt me ontzettend lastig om in een situatie te zitten waarin jij steeds het gevoel hebt op eieren te moeten lopen. Gelukkig zeg je zelf dat je stiefvader een aardige man is, maar dat neemt niet weg dat hij zijn territorium zo lijkt af te bakenen (uit gewoonte), dat er voor jou weinig plaats lijkt. Dat moet verdrietig voelen.
Toch klink je verstandig. Ik denk dat het besluit om op kamers te gaan in jouw geval heel verstandig is. Waarschijnlijk had je dat in de oude situatie nog niet op dit moment gedaan, maar die situatie komt niet meer terug, ook niet in deze nieuwe woonomgeving.
Ik denk dat het jou heel veel rust zou kunnen geven als je op kamers gaat. Wie weet hoe fijn je het zal vinden om je eigen plek te hebben en nieuwe ervaringen op te doen. Sterkte ermee!
Hi allemaal!

Bedankt voor alle reacties! Het doet me goed dat jullie zo met me meedenken en dat het dus geen gek idee is om uit huis te gaan.

Als antwoord de vraag; waarom een studio en geen kamer? Omdat ik nu zo weinig privacy heb klinkt een studio een stuk aantrekkelijker omdat je dan geen gedeelde keuken en badkamer hebt.

Verder moet ik natuurlijk wel even naar het kostenplaatje gaan kijken. Misschien is het inderdaad beter om te beginnen met een kamer want ik gok dat zelfs een (rustig) studentenhuis minder druk is dan mijn situatie nu, aangezien je daar meestal maar met 4 bewoners woont.

Ik ga vandaag mijn mentor mailen voor een gesprek over de duale variant van mijn opleiding. Als het niet hoeft wil ik natuurlijk echt niet gaan lenen, dat is iets waar mam ons vroeger al voor waarschuwde. Dus liever niet.

Thanks allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Door dit alles ben ik gaan twijfelen of het voor mij niet de juiste tijd is om uit huis te gaan. Mijn opleiding biedt namelijk de mogelijkheid om met ingang van volgens schooljaar van voltijd naar duaal te switchen zonder studievertraging. Dit houdt in dat ik dus een leuke studio zou kunnen betalen en weer terug kan keren naar mijn oorspronkelijke woonplaats. Echter zal mijn leven dan wel drastisch veranderen. Lang leven de lol is dan dus voorbij en het voor mezelf zorgen én een HBO studie gaan dan beginnen.
Doen! Maar ga ook eens met je moeder en stiefvader om tafel om te bespreken hoe het gaat en wat er mogelijk is.
Je bent 19 jaar oud, ik zou lekker fulltime aan de studie blijven en op kamers gaan. Daar kun je echt nog wel een bijbaantje naast hebben om wat extra's te hebben.

Op kamers vond ik pas écht lang leve de lol!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven