Indeling huis

17-06-2019 21:26 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriendin van me heeft onlangs een huis gekocht en samen zaten we na te denken over waar ze met haar man wil slapen. We kwamen er echter niet uit en misschien hebben jullie tips.

Aan de achterkant zijn twee langwerpige kamers, niet breed genoeg voor een tweepersoonsbed, maar prima flinke kinderkamers. Voor zijn de badkamer en een slaapkamer waar een 2-persoonsbed in past. Op zolder is ook nog een ruimte waar een 2-persoonsbed in past, maar de wasmachine staat er ook.

Nu is vriendin nog samen met man, maar eind dit jaar willen ze aan kinderen beginnen. Wanneer het ze uiteindelijk is gegeven om er een te krijgen (en daarna hopelijk nog een) weet je natuurlijk niet van tevoren.
Vriendin denkt er nu aan om de twee kleinere kamers samen te voegen zodat er een grote slaapkamer met ruimte voor een inloopkast ontstaat.

Maar is dat handig als je hoopt binnen een paar jaar twee kinderen erbij te hebben? Kun je een kleiner kind al op zolder later slapen?
Waar zouden jullie gaan slapen?

Waar gaan vriendin en man slapen?

Totaal aantal stemmen: 50

Zolder (8%)
Grootste slaapkamer (78%)
Twee kleine slaapkamers samenvoegen (14%)
Alle reacties Link kopieren
Als je eind dit jaar begint met kinderen proberen te krijgen, duurt het nog wel heel lang voor dat die kinderen een eigen kamer moeten hebben. Ik zou dus lekker zelf een mooie kamer maken in het huis. Ik denk dat een kind prima op zolder kan, maar is misschien afhankelijk van hoe vaak je erheen moet. Alles kan altijd weer teruggedraaid worden he, een muurtje is zo geplaatst.
Ik mis de optie: een te klein huis gekocht :
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in de grootste slaapkamer gaan en een van de kleine kamertjes als kledingkast gebruikten. Als er een 2e kind zou komen ben je alweer een paar jaar verder en zou ik dan bekijken wat handig is.
Ik zou in die grote slaapkamer gaan. En de kinderen dan elk in 1 van die langwerpige kamers.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-06-2019 21:30
Ik mis de optie: een te klein huis gekocht :
Zij miste de optie Een ton gratis krijgen op haar loonstrookje ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook 2 ruime slaapkamers op de 1e verdieping. Nu 1 kind maar met gezinsuitbreiding gaat de oudste toch naar zolder. Tegen die tijd slaapt ze waarschijnlijk niet meer overdag en hoef je dus niet zovaak 2 trappen op. Ander voordeel vind ik zelf dat als de baby huilt de oudste daar niet meteen wakker van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het fijn om op dezelfde verdieping als mijn zoontje te slapen, hij is 2. Ik heb zo geen babyfoon nodig, hij kan zelf naar ons toe lopen als er wat is.

Maar goed, met babyfoon en traphek komt het ook wel goed. Zou alleen niet zo snel een baby op zolder leggen, dan zelf op zolder gaan slapen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zijn de kleine kamers 2,50 bij 4,75, dus zo klein zijn ze ook weer niet, alleen net te klein om een tweepersoonsbed neer te zetten en er nog relaxt omheen te kunnen lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet snel twee kamers samenvoegen. Wij zijn op t moment op zoek naar een nieuw huis en alles met maar 2 kamers op de eerste verdieping valt direct af, we willen een minimum aan 3 slaapkamers (zolder niet mee tellen).
Een muur eruit halen is vele malen makkelijker dan hem er weer terug in zetten.

Dus, naast een praktische kant die voor iedereen anders is, zou ik qua verkoopbaarheid van het huis er niet voor kiezen om er 1 slaapkamer van te maken
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
17-06-2019 21:35
Overigens zijn de kleine kamers 2,50 bij 4,75, dus zo klein zijn ze ook weer niet, alleen net te klein om een tweepersoonsbed neer te zetten en er nog relaxt omheen te kunnen lopen.
Daar past toch ook een tweepersoonsbed in? In de grote steden zouden veel mensen heel wat over hebben voor een slaapkamer van deze afmetingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf in de ouderslaapkamer of de zolder gaan slapen. Je gaat een kind niet op zolder leggen naast een wasmachine (ik begrijp dat het een open ruimte is ipv een aparte slaapkamer met voorzolder?).

Super irritant natuurlijk als je na kinderbedtijd niet kan wassen en kan me best voorstellen dat kindjes dat ook niet fijn vinden. Gevoelsmatig helemaal alleen op zolder als ouders savonds beneden in de woonkamer zitten.

Wij zijn zelf op zolder gaan slapen en de kinderen slapen op de 1e verdieping. Toen zoon baby was sliep hij in een wiegje bij ons en overdag op zijn eigen kamertje of in de box.

De andere kinderen zijn al wat ouder en ik vind t wel fijn dat de kinderen de verdieping delen en wij een soort van eigen zone met privacy boven hebben. Daarnaast had de zolderkamer ook een inloopkast en dakterras dus dat geef je een klein kind ook niet snel (pubers willen dat natuurlijk wel).
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Gelukkig wordt het bed net in de vloer gegoten. Kies nu voor wat handig lijkt en als het toch handiger kan als er kinderen zijn dan verander je de boel.
Alle reacties Link kopieren
Maki15 schreef:
17-06-2019 21:42
Daar past toch ook een tweepersoonsbed in? In de grote steden zouden veel mensen heel wat over hebben voor een slaapkamer van deze afmetingen.
Jazeker, maar waarom zou je in her kleinste kamertje gaan slapen als er drie andere kamers leegstaan?

We hebben allebei nog geen kinderen, weet iemand vanaf wanneer je je kind alleen op zolder kunt laten slapen? Het is wel aparte afsluitbare kamer, maar zou een kleuter het niet eng vinden met de wasmachine en snachts naar beneden moeten om te plassen?
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
17-06-2019 21:45
Jazeker, maar waarom zou je in her kleinste kamertje gaan slapen als er drie andere kamers leegstaan?

We hebben allebei nog geen kinderen, weet iemand vanaf wanneer je je kind alleen op zolder kunt laten slapen? Het is wel aparte afsluitbare kamer, maar zou een kleuter het niet eng vinden met de wasmachine en snachts naar beneden moeten om te plassen?
Dan moeten ze nu lekker gaan liggen waar het ze het beste/prettigste lijkt (denk ook aan welke kant van het huis een kamer ivm zon, lawaai van straat etc), maar ik zou met deze afmetingen niet gaan breken. Wanneer je kind op zolder kan ligt helemaal aan je kind, mijn kind van 6 zou dat absoluut niet willen, terwijl ik andere kinderen ken die daar geen moeite mee zouden hebben. Helaas weet je nooit vooraf wat voor een kind je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
17-06-2019 21:45
Jazeker, maar waarom zou je in her kleinste kamertje gaan slapen als er drie andere kamers leegstaan?

We hebben allebei nog geen kinderen, weet iemand vanaf wanneer je je kind alleen op zolder kunt laten slapen? Het is wel aparte afsluitbare kamer, maar zou een kleuter het niet eng vinden met de wasmachine en snachts naar beneden moeten om te plassen?
Als er geen wc op zolder is zou ik een klein kind daar zeker niet gauw een slaapkamer geven. In het donker zo’n trap af lijkt me niet zo handig, ook al ben je 4. Daarnaast is bij ons de zolder veel warmer dan de eerste verdieping dus ik vind dat met kleine kinderen die nog geen deken over zich heen kunnen trekken of af kunnen duwen (dat snapt die van mij nog niet iig) om hun temperatuur te regelen niet prettig.

En zolang ze nog middagdutjes doen is het in de zomer op zolder echt een sauna (althans hier in huis).
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
montblanc schreef:
17-06-2019 21:35
Overigens zijn de kleine kamers 2,50 bij 4,75, dus zo klein zijn ze ook weer niet, alleen net te klein om een tweepersoonsbed neer te zetten en er nog relaxt omheen te kunnen lopen.

Waarom zou je dat willen? :rofl:

Een bed is om te slapen, niet om omheen te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Maki15 schreef:
17-06-2019 21:50
Dan moeten ze nu lekker gaan liggen waar het ze het beste/prettigste lijkt (denk ook aan welke kant van het huis een kamer ivm zon, lawaai van straat etc), maar ik zou met deze afmetingen niet gaan breken. Wanneer je kind op zolder kan ligt helemaal aan je kind, mijn kind van 6 zou dat absoluut niet willen, terwijl ik andere kinderen ken die daar geen moeite mee zouden hebben. Helaas weet je nooit vooraf wat voor een kind je krijgt.
Zij wil de twee kleine kamers graag samenvoegen, maar als ze dan twee kinderen snel op elkaar krijgen zou er dus een op zolder moeten. Maarja, om nou niet zon prachtige kamer te maken omdat je hopelijk over een jaar of vier twee kinderen hebt.. Wat is wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-06-2019 21:53
Waarom zou je dat willen? :rofl:

Een bed is om te slapen, niet om omheen te lopen.
Omdat ze nu telkens snachts over haar man heen moet klimmen om eruit te komen, en ze nu graag ieder aan hun eigen kant uitstappen. Lijkt me niet zo gek toch?
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
17-06-2019 21:35
Overigens zijn de kleine kamers 2,50 bij 4,75, dus zo klein zijn ze ook weer niet, alleen net te klein om een tweepersoonsbed neer te zetten en er nog relaxt omheen te kunnen lopen.
Wij hebben ook 40 cm omloopruimte langs de achterkant van het bed. Dat is genoeg hoor.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
17-06-2019 21:35
Overigens zijn de kleine kamers 2,50 bij 4,75, dus zo klein zijn ze ook weer niet, alleen net te klein om een tweepersoonsbed neer te zetten en er nog relaxt omheen te kunnen lopen.
Wij hebben ook 40 cm omloopruimte langs de achterkant van het bed. Dat is genoeg hoor.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Waarom voldoet de grootste slaapkamer aan de voorkant van het huis niet ?
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
17-06-2019 22:04
Waarom voldoet de grootste slaapkamer aan de voorkant van het huis niet ?
Omdat het samenvoegen van de twee kamers een paar m2 extra oplevert waardoor ze een inloopkast kan maken en ze momenteel toch nog maar met zn tweeen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon ouders in de grootste slaapkamer aan de voorkant. En eventuele kids in de 2 kleinere slaapkamers.
Totdat kind 2 er is kunnen ze 1 van die kamers gebruiken als kledingkast/washok/kantoor.
Tegen de tijd dat kind 2 er is, kan je of zelf verkassen naar zolder, of oudste kind verkassen naar zolder, of de kledingkast/washok/kantoor een verdieping hoger doen.
Ik zou zeker niet de kamers samenvoegen, mochten ze het huis ooit willen verkopen dan lijkt me dat een minpunt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in ons vorig huis, de grootste kamer gesplitst in slaapkamer en inloopkast. op de eerste etage ontstonden zo 2 slaapkamers (onze en een kinder) en een inloopkast. Bij kind 2 zijn wij naar zolder gegaan. inloopkast was toen wel op de eerste maar altijd nog makkelijk om dat naast de badkamer te hebben.
Dus een mooie kamer met inloopkast is voor nu prima, en voordat die 2 kinderen echt een eigen kamer nodig hebben duurt echt nog jaren. mijn oudste is nu 8 en heeft eigenlijk nu pas behoefte aan een eigen kamer ivm huiswerk enzo. Mijn jongste is 4 en zit bijna nooit in haar kamer.
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven