Inrichting/design van "normale" huiskamers

27-10-2020 21:28 135 berichten
Pinterest staat vol met plaatjes van prachtige woonkamers.

Het valt me alleen wel op dat ze daar nooit een tv lijken te hebben. En blijkbaar ook niet veel spullen, want ik zie weinig bergruimte.

Dus: hoe doe je dat, met stijl maar wel met een tv in de woonkamer en plek voor het speelgoed van de kinderen, de cd's, platen, spelletjes, tijdschriften en alle frutsels.

Spam je mooie praktische plaatjes svp want dan kan ik weer verder denken over de inrichting van onze woonkamer :)
Phloxx schreef:
27-10-2020 22:55
Haha die kasten noemde ik letterlijk in de allereerste post.. Zijn Biedermeiers.
Oh haha!
Wij hadden de woonkamer leeg en een opslag vol 😬.
De woonkamer galmde nogal (nieuwbouw) dus we hebben toch maar een boekenkast neergezet.
Een hele leuke, in een vrolijke kleur.
Met daarin dichte en open vakken. Alleen lievelingsboek bewaard, kast netjes halfvol gevuld met leuk uitziende boeken en in de dichte gedeeltes spelletjes, de printer Etc.
Echt heel blij mee, staat leuk en de kinderen pakken makkelijk een boek.

Afbeelding
Verder heb ik een soort kleppenkast, oud model, al 25 jaar. Daarin zitten dingen voor mijn werk, man zijn werk, huiswerk kinderen, ehbo spullen, reservesleutel etc.
Deze kast wordt steeds leger.
Alle reacties Link kopieren
Een dressoir, een kistsalontafel en een open kast.
Dressoir en salontafel zelf geschilderd, lichtgrijs, bijpassende stijl. Open kast
whisky, platenspeler en platen, muziekboeken en huidige leesboeken, een mooie vaas pennen erin die je niet ziet, werktassen, een mand met kaarsen. Piano, tegen een lange witte wand gezet met een frame van behang de blikvanger!

Tv zakt achter het dressoir als we willen. Bij het schilderen van het dressoir hebben we latjes van 8 cm aande zijkanten erbij aangezet waardoor je niet ziet dat er ruimte tussen kast en muur zit. Aan de bovenkant een latje dat we achter het blad kunnen leggen. Enkel een gat voor je vinger om hem op te tillen. (Ik maak dus elke 2e week schoon achter die kast).

Dressoir heeft een lade voor dingen met stekker en de stekkers. Er staat en stereo in met dvd-speler.
Een lade voor portomonee, sleutels en inkomende post. En een lege la. En twee lege deurtjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon fijn maar niet bijzonder groot en de beste keuze die we hebben gemaakt is om 1 kamer handig te gebruiken als kastenkamer. Daar staan dus de boeken, extra jassen en kleding, Dvd's die we willen bewaren, knutselspul, etc. Zo nodig kan hij alsnog als logeerkamer gebruikt worden maar dat is niet vaak.

In onze slaapkamer hebben we een plank met onze lievelingsboeken en zoon iets vergelijkbaars.

In de woonkamer hebben we daardoor veel minder opbergruimte nodig en dat scheelt enorm.

Daar staat nu alleen een kleine buffetkast en een kastje voor speelgoed. En ja, dat ligt regelmatig overal maar is ook weer makkelijk opgeruimd.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu een mooi vol houten meubel met 6 grote vakken zonder greep. Strak en veel bergruimte. Maar zulke kasten zie je nu 12 jaar later nergens meer. Idioot inderdaad.

Als er hier iets nieuws komt is het de besta serie van Ikea.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zoiets:

https://www.heijligersroelofswonen.nl/m ... angiacomo/

Kun je naar eigen smaak samenstellen met open en dichte en zwevende kastelementen. Op maat gemaakt, met talloze kleuropties. Wij hebben de tv middels een bepaald systeem geïntegreerd.

Ik word er nog iedere dag heel blij van als ik er naar kijk en het oogt lekker opgeruimd. Het was wel even sparen voor ons.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
27-10-2020 22:55
Deed ik ook altijd maar man wat een verademing dat ik die stinkende stofnesten heb weggedaan. Heb alleen mijn lievelingsboeken gehouden en die in de werkkamer in een boekenkast gezet. De woonkamer ziet er ook veel opgeruimder uit nu er geen boeken meer in staan.
Voor mij net zo! Heerlijk, dat opgeruimde.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf vind het Nonoo systeem kastenwand ook prachtig.

https://nl.pinterest.com/pin/324892560602422417/

https://nonoo.nl/
@BGB: jij post mooie kasten!


Wij hebben een niet zo grote kamer in een L-vorm. Daarin staat een servieskast met van onder dichte deuren en van boven glazen deuren waarachter een glas- en koffieservies, kristallen karaffen en bonbonnières.
Dan nog een teakhouten jagerskast. Die is dicht en daar staat servies in (schalen, borden enz.). De keuken is niet groot dus daarin staat alleen alles wat ik dagelijks gebruik (pannen, mokken,schalen enz.)

In een hoek van de kamer staat een lage teak kast met daarop de tv.
En op de plank daaronder een humax-kastje, bluray, radio.
Boeken heb ik allemaal verbannen naar boven want dat vond ik in onze niet zo grote kamer echt veel te rommelig staan.
Verder nog een paar grote rieten manden met deksel voor kranten e.d. en nog een bovenop de jagerskast waarin al mijn bakvormen zitten.
O ja en ook nog een teak sidetable met twee boorden eronder waarop netjes opgestapelde woon- en tuinbladen liggen ;-D

De t.v. staat overigens in een hoek waar je niet naar hoeft te kijken als je visite hebt. Dus gezichten gericht naar elkaar en dan staat de t.v. ergens zijdelings.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
27-10-2020 22:34
Waar heb je je boeken, cd's, platen dan? Die liggen nu op zolder (muv platen) maar ik zou ze graag in de woonkamer hebben. Nou heeft niet iedereen dat natuurlijk, dat snap ik wel. De cd's en platen gebruik ik veel.
Exact dit probleem lopen wij ook tegen aan! Wij hebben veel boeken (7 kasten vol), die boven twee kamers in beslag nemen. Maar nu hebben we beneden een dressoir gevuld met platen, bij elkaar 1,5 meter ofzo. En een kast vol cd's, die allemaal in meer of mindere mate afgespeeld worden. Deze willen we dus wel graag in de buurt houden. Dvds hebben we ondertussen naar boven verbannen. Wij zoeken ook naar meer opbergruimte, o.a. voor het kinderspeelgoed, en denken nu aan zo'n lage lange kastenwand/bank. Vooral omdat het veel rustiger oogt dan wat we nu hebben. Daar kan ik prima het speelgoed en andere zaken uit de woonkamer zoals kaarsen, pennen, kleine apparaten e.d. in opbergen. Maar wat te doen met al die platen en cd's? Ik heb al veel gezocht op internet, maar heb nog geen mooi/leuk opbergsysteem gevonden waar al die spullen ook nog bijpassen. Dus ik lees graag mee, hopelijk komt er nog een mooie oplossing voorbij!
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
28-10-2020 07:46
Wij hebben deze aan 1 wand. Kan heel veel in. Onderin staan spullen van dochter en in 1 la zitten dvd’s in zo’n grote map. Bovenin staan de gezelschapsspellen. De muur heeft een vrij druk behang erachter in een wat donkere rode/oranje kleur. Daardoor valt de tv wat weg. Tegen een witte muur valt zo’n donker vlak veel meer op. Ik wilde vooral veel opbergruimte achter deurtjes.

Afbeelding

Inmiddels is dochter oud genoeg dat haar tafeltje uit de woonkamer kan. Daar wil ik deze kast neerzetten dan, maar dan zonder die bovenste kastjes. Wat lagere kast dus. Ik vind die roze kleur echt prachtig en past bij de hoogglans beige kast.

Afbeelding
Dit vind ik wel een mooie uitstraling hebben, geen overdreven VT-Wonen maar toch modern, praktisch en harmonieus.

Bij mij zou er dan toch echt meer dan een kopje op tafel komen te staan. :) En zo beginnen de problemen al meteen aan te kloppen.
retrostar wijzigde dit bericht op 28-10-2020 10:03
5.78% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
L.P.'s staan op zolder, c.d.'s staan bij ons in de jagerskast. Die heeft behalve aan de voorkant ook twee kastdeuren aan de zijkanten en daarachter zitten plankjes die precies even diep zijn als c.d.'s breed zijn dus daar staan ze allemaal in, uit het zicht maar wel voor de pak.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
28-10-2020 09:55
L.P.'s staan op zolder, c.d.'s staan bij ons in de jagerskast. Die heeft behalve aan de voorkant ook twee kastdeuren aan de zijkanten en daarachter zitten plankjes die precies even diep zijn als c.d.'s breed zijn dus daar staan ze allemaal in, uit het zicht maar wel voor de pak.
Wow, nooit geweten dat die kasten ook deurtjes aan de zijkant hebben! Dat klinkt echt ideaal voor cd's. Ik ga eens even zoeken of zoiets hier ook zou passen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
27-10-2020 23:44
Dit soort dingen bewaar ik allemaal niet in de woonkamer maar in een van de andere kamers of op zolder. Dus dan is het makkelijk om je woonkamer leeg en opgeruimd te houden.

Dit ja. In de woonkamer hebben we alleen dingen die we echt vaak gebruiken. Daarbij moet ik bekennen dat ik heel veel dingen die ik al een tijdje niet heb gebruikt ook heel makkelijk weggooi of naar de kringloop breng. Ik bewaar heus wel eens een kindertekening als hij echt heel leuk is, maar zeker 90% verdwijnt gewoon in de papierbak. Toen we in ons huidige huis gingen wonen met kleinere keuken heb ik de helft van de keukenspullen (die we zo bleek amper gebruikten) ook gewoon weggedaan. We doen niet meer aan servies en glazen voor netjes en ik heb geen apparaten meer die hooguit 1x per jaar handig zijn. Heerlijk overzichtelijk en opgeruimd.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Als je echt de tv uit het zicht wilt hebben zou je voor het het middengedeelte ook twee schuifdeuren kunnen maken. Bijvoorbeeld van twee oude paneeldeuren of zelf timmeren. Als je tv gaat kijken schuif je ze voor de vakkenkasten aan de zijkant en dan heb je twee rustige vlakken naast je tv zodat het ook wat rustiger kijkt.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
28-10-2020 10:36
Afbeelding

Als je echt de tv uit het zicht wilt hebben zou je voor het het middengedeelte ook twee schuifdeuren kunnen maken. Bijvoorbeeld van twee oude paneeldeuren of zelf timmeren. Als je tv gaat kijken schuif je ze voor de vakkenkasten aan de zijkant en dan heb je twee rustige vlakken naast je tv zodat het ook wat rustiger kijkt.
Goed idee ja. Ik zou het zoals op het plaatje te rommelig vinden en idd te onrustig tv kijken.
Maisnon3 schreef:
28-10-2020 10:25
Wow, nooit geweten dat die kasten ook deurtjes aan de zijkant hebben! Dat klinkt echt ideaal voor cd's. Ik ga eens even zoeken of zoiets hier ook zou passen.

Het heet jagerskast omdat in de ondiepe zij-kastjes de geweren bewaard werden :)
Sabeltandcavia schreef:
28-10-2020 10:36
Afbeelding

Als je echt de tv uit het zicht wilt hebben zou je voor het het middengedeelte ook twee schuifdeuren kunnen maken. Bijvoorbeeld van twee oude paneeldeuren of zelf timmeren. Als je tv gaat kijken schuif je ze voor de vakkenkasten aan de zijkant en dan heb je twee rustige vlakken naast je tv zodat het ook wat rustiger kijkt.
Dat steekt dan wel uit buiten de kast, want het deel waar de tv in staat is veel breder dan die kasten aan de zijkant. Zou bij ons niet passen, want de kast staat precies tussen 2 muren in.
Alle reacties Link kopieren
De vlakverdeling wordt dan iets anders. Het middengedeelte kan iets smaller zijn. Een deur is dan precies een kwart van de totale breedte.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
27-10-2020 23:27
Afbeelding
Ik word hier dus heel blij van.
Ik houd sowieso van boekenkasten. Heb zelf ook een grote in de woonkamer staan, maar heb er ook de ruimte voor.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
27-10-2020 21:47
Inderdaad ik snap ook niet waar ze het laten.

Wandmeubels... ik weet het niet. Zeker voor de tv vind ik het niet mooi. We hebben nu ook een laag meubel.
Je kunt ook hoog met laag laten integreren. Deze vrouw maakt alles zelf en je kunt samen ontwerpen.

https://tinterieur.nl/projecten/hifi-meubel
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
27-10-2020 22:51
Ik heb ook nog maar twee lage kastjes in de woonkamer. In beide zit speelgoed, maar het zijn gewoon volwassen kastjes. De ene is een soort lage locker en de ander een laag (ongeveer 50 cm) tv meubel. Daarop staat dus uiteraard de tv.

Ik heb niet zoveel spullen meer om in de woonkamer te moeten opbergen, eigenlijk. Boeken koop ik alleen nog digitaal, DVD's heb ik niet meer want ik heb ook geen DVD speler maar Netflix, ik heb geen stereo meer dus ook geen cd's meer, dus ik zou eigenlijk niet weten wat je dan nog op te bergen hebt.
Ik vind het knap. Mag ik vragen waar je dingen als:
- een doos tissues
- de opladers van de telefoon/ipad/laptop hebt liggen?
- de laptop zelf?
- de binnen gekomen post?
- de binnen gekomen gekeningen?
- pen en boodschappenbriefje?
- het boek dat je aan het lezen bent?
- een tijdschrift wat je aan het lezen bent
- de afstandsbediening van de tv?

Hebt gelaten.

Dit ligt bij ons namelijk nu alle.aal op tafel en ik wil het weg maar ik weet niet waar.....
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
28-10-2020 14:39
Ik vind het knap. Mag ik vragen waar je dingen als:
- een doos tissues
- de opladers van de telefoon/ipad/laptop hebt liggen?
- de laptop zelf?
- de binnen gekomen post?
- de binnen gekomen gekeningen?
- pen en boodschappenbriefje?
- het boek dat je aan het lezen bent?
- een tijdschrift wat je aan het lezen bent
- de afstandsbediening van de tv?

Hebt gelaten.

Dit ligt bij ons namelijk nu alle.aal op tafel en ik wil het weg maar ik weet niet waar.....
Opladers, elektronica (dus ook de laptop en iPad) en afstandsbediening kunnen in een tv kastje. Ik lees 1 tijdschrift en die liggen op een nette stapel op een lage kast. Pennen etc liggen bij de knutselspullen in de oude hoge kast die we hebben. Post verzamelen we in een muurrekje achter de witte kast (hangt uit het zicht) en wordt regelmatig in mappen opgeborgen die we boven bewaren. Oh en een boek... dat ligt net wat ik ben gestopt met lezen. Ik vind 1 los boek in een verder opgeruimd huis ook niet rommelig. Op onze eettafel staat altijd een grote vaas bloemen en een salontafel hebben we niet.
Alle reacties Link kopieren
mariekekol schreef:
28-10-2020 08:52
Voor mij net zo! Heerlijk, dat opgeruimde.
'Vroeger' had ik ál mijn boeken gewoon in de woonkamer want dat is voor mij de hemel op aarde. Nu kan dat niet meer dus heb ik nu een hele kamer vol boekenkasten (12 meter ongeveer). Het is mijn lees-, studie- en werkplek.
Ik vind al die woonkamers zonder boeken maar met zorgvuldig 'gestileerde' kaarsjes en kussentjes en mandjes een verschrikking. Wij hebben maar 2 kleine kastjes in de woonkamer en verder een vitrinekast en heel veel moois áán de muren. Het scheelt dat wij geen kinderen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven