Inrichting woonkamer lichter maken

15-09-2019 18:29 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn woonkamer te donker. En wil hem heel graag lichter, liefst zonder heel veel nieuwe meubels te kopen.

Ik woon in een jaren 30 huis. Relatief smalle woonkamer (3.40 bij 9 meter) met een erker een de voorkant en een schuifpui aan de achterkant. Ik heb een cognac kleurige bank en een okergele fluwelen stoel. Die vervangen is geen optie.

De bank staat aan de kant van de erker, met in de erker de gele stoel. Tegenover de bank een lage donkerbruine open kast (soort boekenkast op zijn kant) waar de tv op staat. Als salontafel een poef waar momenteel blauwe stof op zit. Dan aan de achterkant een zwarte buffetkast en een donkerbruine tafel. Achter de tafel nog een donkerbruine vakkenkast.

Ik had al bedacht dat de tv kast vervangen door iets lichters een optie is. Of hem te verven in een lichte kleur. De poef een andere kleur en eventueel de eettafel schuren en blank maken. Maar ik kan me er even geen voorstelling van maken hoe het er dan uit ziet. Pinterest biedt ook nog niet echt soelaas.

Hebben jullie tips? Liefst zou ik de bestaande meubels een andere kleur geven ipv nieuwe meubels te kopen. Maar welke kleur vind ik lastig.

Maar
Afbeelding
Komt hier vandaan: https://www.bintihomeblog.com/jaren-30- ... elkleuren/
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 20:20
23.28% gewijzigd
Dat laatste plaatje is wel mooi licht..
Afbeelding

Afbeelding
(da's wel erg fel)

Groen er bij is ook mooi. In de vorm van groene gordijnen, of zoals hier met groen van planten
Afbeelding
Ik zou wat petrol en grijsblauw gebruiken en daarnaast een aantal dingen spierwit maken. Ik zie dan zoiets voor me:

Afbeelding
Ik vind het vooral als er niets écht wits te vinden is snel donker of mat worden en dan voelt het niet fris. Daarom een paar echt witte dingen erbij, een kozijn zoals hierboven, een schapenvacht, de vloer desnoods. Maar dus geen off-white, maar spierwit.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
15-09-2019 20:13
Afbeelding
Komt hier vandaan: https://www.bintihomeblog.com/jaren-30- ... elkleuren/
Deze kleur kast vind ik wel een mooie kleur hebben. Dat zou ik wel kunnen doen met mijn buffetkast.
Alle reacties Link kopieren
Die tip van petrol en grijsblauw en dan ook echt iets spierwits is ook een goede. Nu nog bedenken wat er met de tv kast moet.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-09-2019 20:37
Die tip van petrol en grijsblauw en dan ook echt iets spierwits is ook een goede. Nu nog bedenken wat er met de tv kast moet.
De tv-kast zou ik persoonlijk in exact dezelfde kleur verven als de muur erachter. Zodat het ding bijna wegvalt (en de zithoek meer aandacht krijgt zoals die stoel en eventuele decoratie/planten naast de tv meer aandacht).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-09-2019 20:37
Die tip van petrol en grijsblauw en dan ook echt iets spierwits is ook een goede. Nu nog bedenken wat er met de tv kast moet.
Is een kastje van sloophout iets?
Afbeelding
https://www.vidaxl.nl/e/8718475993827/v ... ycled-hout
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
15-09-2019 20:49
De tv-kast zou ik persoonlijk in exact dezelfde kleur verven als de muur erachter. Zodat het ding bijna wegvalt (en de zithoek meer aandacht krijgt zoals die stoel en eventuele decoratie/planten naast de tv meer aandacht).
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
15-09-2019 20:49
Is een kastje van sloophout iets?
Afbeelding
https://www.vidaxl.nl/e/8718475993827/v ... ycled-hout
Nee sorry. Vind ik echt heel lelijk 😊
Alle reacties Link kopieren
Wil je een lichtere inrichting of meer licht in je inrichting?

Wij hebben een woonkamer met schuifpui op het noorden, dat is ook nogal donker, het helpt dat we geen massieve hanglampen hebben en een grote spiegel aan de muur om het licht naar binnen te halen. En de gordijnen hangen niet voor d eramen maar voor de muren ernaast.
Ja, een grote spiegel helpt ook goed inderdaad om alle lichte vlakken te reflecteren! Ik vind dat sowieso altijd prachtig, echt een eyecatcher. Maar goed, dan moet je wel een paar lichte vlakken creëren natuurlijk :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven