Inschrijven voor wachtlijst sociale huur of niet?

21-10-2021 15:50 282 berichten
Situatie: ongehuwd samenwonend met partner in een particuliere huurwoning en nu een huis gekocht in een andere regio. Mijn salaris is nu boven de sociale huurgrens. Geen kinderen maar in de toekomst mogelijk wel.

Ik overweeg me in te schrijven voor sociale huur. Voor het geval dat we uit elkaar gaan ik een hoge plek heb in de wachtrij. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt en hoe ik er dan bij zit wat betreft werk en inkomen.

Wat zouden jullie doen?
Inschrijven, altijd inschrijven, bij ons is bij de gemiddelde huurwoning een wachttijd 15-18 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Altijd.
Ja dus
En het kan op beide namen en later de inschrijving splitsen.
kliko wijzigde dit bericht op 21-10-2021 15:57
68.54% gewijzigd
Altijd doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond al eerder ingeschreven, maar heb die inschrijving laten doorlopen toen ik zelf een huis kocht en ook toen ik met mijn huidige partner ging samenwonen in een grotere koopwoning in een andere stad. Inmiddels heb ik een jaar of 20 wachttijd.
Ik verdien op dit moment ook te veel voor sociale huur, ook in mijn eentje, maar ik heb de inschrijving tot nog toe ieder jaar verlengd. Dat kost een tientje per jaar, en je weet nooit of ik er ooit alsnog gebruik van wil of moet maken.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb al jaren een koophuis en ik woon alleen en verdien teveel voor een sociale huurwoning, maar... je weet nooit hoe het leven loopt. Ik sta wel ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus niet ingeschreven.
Mijn man vond dat toen raar om te doen omdat we toch samen een huis hadden gekocht etc. Vooralsnog al die jaren later nog altijd geen spijt....
Maar zoals al eerder aangehaald, je weet nooit hoe het leven loopt.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
21-10-2021 16:01
Ik ben dus niet ingeschreven.
Mijn man vond dat toen raar om te doen omdat we toch samen een huis hadden gekocht etc. Vooralsnog al die jaren later nog altijd geen spijt....
Maar zoals al eerder aangehaald, je weet nooit hoe het leven loopt.
Same here, maar de spijt kwam toen we uit elkaar gingen.

TO; ik zou het dus altijd doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier kregen we een hoop ziek en zeer nu in sociaal huurwoning door inschrijving.
Alle reacties Link kopieren
Altijd doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Flashy schreef:
21-10-2021 16:01
Ik ben dus niet ingeschreven.
Mijn man vond dat toen raar om te doen omdat we toch samen een huis hadden gekocht etc. Vooralsnog al die jaren later nog altijd geen spijt....
Maar zoals al eerder aangehaald, je weet nooit hoe het leven loopt.
Bijzonder weer.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
21-10-2021 16:07
Bijzonder weer.
Ja he
Hier hebben we vanaf dag een samen ingeschreven gestaan en ook in zijn oude woonplaats samen.
Niet dat ik die kant ooit op wilde maar je kan gewoon die inschrijvingen splitten.
kliko wijzigde dit bericht op 21-10-2021 16:08
17.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Altijd doen!! Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken om het niet te doen.

Het is vaak gratis (of een 10tje of dergelijke) en het kost je misschien 10 minuten werk.

Als je ooit uit elkaar gaat, je baan verliest of om wat voor reden dan ook je huidige woning moet verlaten heb je iets om op terug te vallen.

Ik heb na 4,5 jaar inschrijving toevallig vandaag via loting een woning toegewezen gekregen. Niet eens via inschrijfduur, want de inschrijfduur om kans te maken op een woning is hier momenteel 7 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Intie schreef:
21-10-2021 16:08
Altijd doen!! Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken om het niet te doen.

Het is vaak gratis (of een 10tje of dergelijke) en het kost je misschien 10 minuten werk.

Als je ooit uit elkaar gaat, je baan verliest of om wat voor reden dan ook je huidige woning moet verlaten heb je iets om op terug te vallen.

Ik heb na 4,5 jaar inschrijving toevallig vandaag via loting een woning toegewezen gekregen. Niet eens via inschrijfduur, want de inschrijfduur om kans te maken op een woning is hier momenteel 7 jaar.
Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
21-10-2021 16:07
Bijzonder weer.
Waarom? Ik ben best jong gaan samenwonen, er was toen ook geen sprake van woningnood.
Waarom zou je dan inschrijven...
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
21-10-2021 16:09
Waarom? Ik ben best jong gaan samenwonen, er was toen ook geen sprake van woningnood.
Waarom zou je dan inschrijven...
Woningnood of niet inschrijven kan nooit kwaad.
kliko wijzigde dit bericht op 21-10-2021 16:25
14.39% gewijzigd
Ik heb geleerd dat je het beste gewoon altijd in kan schrijven juist omdat die wachtlijsten zo lang zijn. Ik ken mensen die zich pas gingen inschrijven toen ze daadwerkelijk op zoek waren naar iets maar dan ben je eigenlijk al te laat tenzij je alleen op loting huizen reageert. En zo duur is de inschrijving vaak niet. 9 euro per jaar ofzo.
Raaaaas..

Altijd inschrijven, altijd.

Ik heb al 15 jaar een koophuis en verdien ver boven wat zij als max zien.

Maar ik weet niet wat er over 5-10 jaar gebeurt. Dus ik betaal netjes elk jaar mijn 10 euro inschrijfgeld.
Flashy schreef:
21-10-2021 16:01
Ik ben dus niet ingeschreven.
Mijn man vond dat toen raar om te doen omdat we toch samen een huis hadden gekocht etc. Vooralsnog al die jaren later nog altijd geen spijt....
Maar zoals al eerder aangehaald, je weet nooit hoe het leven loopt.
Ik ken mensen die na ruim 10 jaar samenwonen toch uit elkaar gingen. Eentje bleef in het huis wonen en de ander had binnen een maand wat anders gevonden want ze stond al die jaren gewoon ingeschreven voor het geval dat.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut inschrijven en als je eventueel verhuisd niet vergeten je opnieuw in te schrijven inschrijven. Mocht je bijvoorbeeld op de grens van 2 regio’s wonen schrijf je dan bij beide in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf op mijn achttiende ingeschreven en ben ook altijd ingeschreven gebleven. Inderdaad je weet nooit hoe het leven loopt en wat er kan gebeuren binnen een paar maanden of een paar jaar. Dan is het altijd handig een inschrijving te hebben. Tien euro verlengingskosten per jaar en klaar.

En mocht je samenwonen kun je inschrijving inderdaad laten splitsen bij uit elkaar gaan, heb ik toen ook laten doen. Met behoud van inschrijftijd.
Alle reacties Link kopieren
oke. Begrijp ik het goed dat een woning dus eerder naar iemand van 45 gaat die 20 jaar ingeschreven staat en nu net na 20 jaar huwelijk gaat scheiden, dan naar een 26 jarige die 8 jaar ingeschreven staat en noodgedwongen thuis moet blijven wonen?

Het syseem is echt verknipt als je het mij vraagt. Ik weet ook de oplossing niet hoor maar ik vind het echt debiel dat men jaren in een koophuis woont en toch ingeschreven moet staan omdat je anders wellicht buiten de boot valt.
Kees— schreef:
21-10-2021 15:50

Wat zouden jullie doen?

Ik heb het gedaan. Ruim 10 jaar geleden ingeschreven toen ik ging samenwonen in zijn koophuis.
Bij de woningstichting in het gebied waar ik nu woon (gratis, alleen wel ieder jaar verlengen) en in de stad waar ik graag naartoe terug wil ooit (€10 per jaar)

Ik vind het een fijn, rustgevend idee.
(En als ik nu weg zou willen heb ik direct een huis)
Kliko schreef:
21-10-2021 16:08
Ja he
Hier hebben we vanaf dag een samen ingeschreven gestaan en ook in zijn oude woonplaats samen.
Niet dat ik die kant ooit op wilde maar je kan gewoon die inschrijvingen splitten.

Samen inschrijven zou ik dan weer nooit doen.

Als ik weg ga is het zonder hem.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
21-10-2021 16:14
Raaaaas..

Altijd inschrijven, altijd.

Ik heb al 15 jaar een koophuis en verdien ver boven wat zij als max zien.

Maar ik weet niet wat er over 5-10 jaar gebeurt. Dus ik betaal netjes elk jaar mijn 10 euro inschrijfgeld.
Idem!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven