kat plast in spoelbak

23-09-2010 19:40 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat gaat tegenwoordig, als ik thuiskom, even een plasje doen in de spoelbak op het aanrecht, voor de rest doet hij het netjes op de kattenbak, is dat soms sproeien, hij is nog niet gesteriliseerd
Bij mij deed hij dat alleen toen hij blaasproblemen had.. hij kon niet goed plassen en probeerde het toen op allerlei andere plekken, heel zielig.

Maar als ie verder wel gewoon normaal plast, lijkt me dat niet het probleem.
mijn kat plast niet op de kattenbak

die plast alleen op het doucheputje
Ruikt het ook gewoon naar pies of ruikt het veel sterker?

En is het net zo dun als pies of is het een stroperig goedje?

Als mijn kat sproeit (dat wil hij nog wel eens doen als hij zich niet lekker voelt) dan stinkt het als de hel en is het een vies plakkerig goedje.

Wees blij dat hij het in je spoelbak doet, ik ben wel eens op een besproeid kussen gaan liggen op de bank. Die geur gaat niet snel je neus uit.
Sproeien doen ze (bijna altijd) rechtopstaand met een trillend staartje en als je kater niet gecastreerd is dan stinkt dat nogal (zou hem wel laten castreren om sproeigedrag voor te blijven). Als-ie dus gewoon gaan zitten en echt een plas produceert, dan is dat geen sproeien. Katten hebben graag een aparte plas- en poepplek, dus misschien doet je kater het daarom. Het kan ook een manier van aandacht vragen zijn. Als jij steeds reageert op zijn plassen (je gaat tegen hem praten bijvoorbeeld: wat doe jij nou voor raars, vreemde kat) dan gaat hij plassen gebruiken om jouw aandacht te krijgen (positieve bekrachtiging noemen ze dat). Er zijn nog wel meer redenen te bedenken waarom katten zoiets doen, maar - afgezien van medische problematiek - zijn dit twee mogelijke verklaringen vanuit gedrag.
Gadverdamme zeg...
Even laten checken op blaasklachten bij de DA en natuurlijk castreren om sproeien te voorkomen en verder de plek schoonmaken met schoonmaakazijn en tijdelijk barricaderen totdat hij die hinderlijke gewoonte heeft afgeleerd.
Goeie om te barricaderen: aluminiumfolie eroverheen spannen. Dat maakt te veel herrie als ze erop plassen
Herkenbaar ! Zie je misschien ook bloed in de bak ? Bij onze katten was er dan blaasontsteking.
quote:liesse schreef op 23 september 2010 @ 20:00:

Gadverdamme zeg...wat een nuttige bijdrage
Bedankt voor jullie reacties, hij deed het net ook weer, gelijk opgetild en op de kattenbak gezet, toen was het een grote plas (in de spoelbak maar beetje telkens) Plas rukt wel maar is niet dik ofzo en er zit ook geen bloed bij. Hij is gek op water en vindt het dus geweldig als de kraan druppelt in de spoelbak. maar ff afwachten, ik zet hem nu telkens op de bak en anders toch maar naar de DA

knuf lenny
quote:Lenny38 schreef op 23 september 2010 @ 20:17:

knuf lenny... francoise??????
kan ook gewoon gewenning zijn, kat reageert hier thuis ook op verschilldende manieren op mij of mijn partner.

Kat bij partner altijd alsof ie uitgehongerd is, naast de etensbak.

Bij mij altijd direct op de hoogste kast om kusje te geven.

Misschien gewoon gewenning omdat hij weet dat hij dan aandacht krijgt?

ow sorry was al geopperd zie ik net. mosterd dus
deed die van mij ook een tijdje. waarschijnlijk

omdat ze geen in heeft om naar de bak te lopen.

ze pissen ook wel es in bad

is idd niet erg schoon maar daar hebben we gelukkig

schoonmaakmiddelen voor uitgevonden
Dit is raar maar waar, het is gewoon zindelijk gedrag. Een soort van echt toilet voor de kat. Er zijn heel veel katten die in gootstenen, badkuipen en douches op de putjes plassen. Er zijn er zelfs die echt op het toilet plassen. Wat kan helpen is de bak vaker verschonen, maar misschien prefereert hij het putje gewoon omdat het plasje dan echt weg is.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Maak je de spoelbak na het plassen schoon met chloor? Katten zijn gek op chloor en plassen daar juist heel graag overheen. Als je dus met chloor schoonmaakt, dan kan het best dat je zelf zijn gedrag onbedoeld aanmoedigt.
Nou, haha, makkelijk, scheelt veel kattegrit.
Leuk om jullie reacties te lezen, ben blijkbaar niet de enige met een kat die op putjes plassen, 1 voordeel inderdaad, scheelt weer kattengrit, ff wat water erover en weg is het.
Katten schijnen dol te zijn op de geur van kattekruid en valeriaan. Misschien wat druppels/blaadjes in de kattenbak doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven