Katten s’nachts in de schuur

27-10-2020 21:40 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of mensen nog tips hebben.
We hebben 2 katten. Een poes (7jr) en een kater (6jr). Ze hebben tot ruim een maand geleden vaker binnen gezeten, Ook wel eens buiten in de tuin als wij ook buiten zaten. Vooral in de zomermaanden vonden ze het prachtig en waren ze bijna niet binnen te krijgen.

We zijn in verwachting van ons 2e kind en de kamer die de katten sinds dat we er wonen claimen moet de nieuwe kinderkamer worden. (Het was niet doelgericht een kattenkamer, gewoon een soort van hobbykamer waar de deur bijna altijd open stond)

We hebben onze katten nooit s’nachts in de woonkamer alleen gelaten omdat de kater wel eens sproeit. (Niks medisch, is gecontroleerd. erg vaak komt het ook niet voor maar ik voorkom het liever gewoon) ze hadden de keuken, gang, badkamer en die ene kamer ter beschikking. Alleen die kamer afsluiten werkt niet, de katten worden s’nachts vreselijk irritant door bijv. te mauwen, aan de deur te krabben en ons zoontje van 11 maanden word er vaker wakker door. Ontevreden baby, ouders en katten.. dus we gaan opzoek naar een oplossing.

Nu hadden we het idee om de katten s’nachts buiten te doen, en overdag binnen. Ook omdat ze s’nachts ontzettend actief zijn en flink met elkaar stoeien. We hebben een grote tuin en 1 redelijk grote schuur waar ze in kunnen en waar hun voeder/drink/kattenbak staat. We hebben de tuin afgezet en alles dubbel gecontroleerd. Ontsnappen moest vrijwel onmogelijk zijn.

Alles ging prima, tot vanmorgen. Letterlijk de dag wanneer wij even voor een paar dagen op vakantie zijn. Ik krijg een bericht van mijn buurvrouw dat er een mauwende kat voor haar raam zat. Hoe dan?! Is mijn eerste vraag.

Ik voelde me behoorlijk schuldig, zowel voor de kat als buurvrouw. Al die weken is het prima gegaan en net wanneer wij er niet zijn gebeurd dit. Mijn ouders doen de katten s’nachts buiten en in de ochtend ze weer binnen zoals wij dat de afgelopen weken ook gedaan hebben. Ze krijgen ook pas in de nacht eten.

Aangezien ik de katten niet weer s’nachts binnen wil hebben heb ik besloten het schuurtje alleen deze aankomende dagen s’nachts af te sluiten. Het is een redelijke schuur, ik had het al catproof ingericht met verschillende klim en slaap plekken. Ook hebben ze alles wat ze nodig hebben ter beschikking. Maar nu vraag ik me af.. is dit niet misschien iets wat ik beter altijd kan gaan doen? Katten in de avond naar buiten. Voor het slapen de schuur in. Mochten ze toch gaan mauwen en stoeien hoort niemand het. En overdag lekker weer binnen. (Of buiten als ze willen, maar ze hebben de laatste weken niks anders gedaan dan binnen geslapen)

Ik vraag me af of sommige dames nog tips hebben. De katten wegdoen is zeker geen optie!
louchantez wijzigde dit bericht op 27-10-2020 21:43
2.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wow. Arme katten.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
louchantez schreef:
27-10-2020 21:53
Kater is gecastreerd. Vaker gecontroleerd door de dierenarts maar niks kunnen vinden. Ik gok dat hij misschien. 1x in de 2 a 3 maanden sproeit?
Stress
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
27-10-2020 21:52
In een kamer ook, zeker samen.

Klopt, maar nu mogen ze wel door het huis en hun eigen kamer. Dat is beter dan een schuurtje.


Beter nog zoek je een fatsoenlijk baasje voor de beestjes TO. Dit gaat natuurlijk nergens over.
Alle reacties Link kopieren
Phoebemeaculpa schreef:
27-10-2020 21:53
Onzin. Katten hebben een hekel aan kou maar ze kunnen er prima tegen en in de winter krijgen ze een lekkere dikke vacht.
Mag jij onzin vinden, ik vind van niet. Wel vind ik het een belachelijk idee dat TO de katten 's nachts in de schuur wil opsluiten.
...
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
27-10-2020 21:53
Wow. Arme katten.
+ 100
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
toulouse74 schreef:
27-10-2020 21:50
Kattenluik.

Dit. En de katten een andere kamer geven, babykamer tijdig gaan inrichten zodat ze hier langzaam aan kunnen wennen.
De tip van ballonnen in wieg/ box etc ken je vast.
Maar geef die beestjes aub een andere ruimte dan een vieze, koude en vochtige schuur
Henk-en-Roelie schreef:
27-10-2020 21:44
Ik krijg een bericht van mijn buurvrouw dat er een mauwende kat voor haar raam zat.


Je buurvrouw heeft geen leven?
Nou, ik zit ook niet op een kat van een ander voor m’n raam te wachten. Maar ja, ik heb dan ook een hekel aan katten.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wel dat het echt is. Schuingedrukte niet quoten aub want wat ik nu ga zeggen is heel herkenbaar dus ik ga het weer verwijderen.
poef

Hoe groot is de schuur? En is ie geisoleerd? 's Nachts opsluiten vind ik wel zielig juist omdat ze dan zo actief zijn.
aviendha wijzigde dit bericht op 27-10-2020 22:24
50.37% gewijzigd
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Die negatieve reacties snap ik nooit zo, waarom altijd aanvallen?

On-topic, je doet je best om een goede oplossing te bedenken zo te lezen. De katproof-schuur klinkt ook prima. Ik zou dan wel kiezen, als de katten inderdaad niet weg kunnen, om de schuur wel open te laten zodat de katten ook lekker naar buiten kunnen.
In onze buurt lopen wel meer katten buiten 's nachts, je hoort ze soms vechten ofzo, maar last heb ik er nooit van eigenlijk.
En de kat die voor het raam van je buurvrouw zat, was dat wel één van jullie katten? Of is dat alleen een aanname?

Ik zou het gewoon een tijdje proberen in de schuur + tuin en dan kijken hoe het gaat. Voor de winter even kijken of de schuur voldoende warm is, als ze normaal gewend zijn om binnen bij een aangename temperatuur te vertoeven..
nokie wijzigde dit bericht op 27-10-2020 22:01
0.25% gewijzigd
Maar zit de schuur echt dicht? Of kunnen ze wel naar buiten toe in de nacht? Ik zou ervoor zorgen dat de tuin nog beter afgesloten is.

In de schuur vind ik zelf ook zielig. Vooral omdat het vaak daar erg koud wordt. Als ze ook in de tuin kunnen hebben ze meer vrijheid. En ik zou daarnaast zorgen voor een opgewarmde schuur.
Alle reacties Link kopieren
louchantez schreef:
27-10-2020 21:45
Jawel. Nogmaals ik zoek naar een oplossing want ik wil het beste voor de beesten. Geen domme berichten aub
De oplossing is ze weg doen. Zoek er een goed thuis voor.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
27-10-2020 21:51
Katten horen 's nachts niet buiten maar binnen. In huis dus, zeker nu in de herfst en straks als het winter is!
Je katten in de schuur opsluiten vind ik echt niet kunnen. Het idee alleen al.


Toch hebben wij een kattenluikje in de deur en in de schuurdeur. Het resultaat is dat de kat gewoon overal z'n plek zoekt. Soms is dat in huis, soms is dat in de schuur. Er is geen peil op te trekken.
Phoebemeaculpa schreef:
27-10-2020 21:53
Onzin. Katten hebben een hekel aan kou maar ze kunnen er prima tegen en in de winter krijgen ze een lekkere dikke vacht.
Ow, dat hekel aan is dan maar jammer. Had die maar geen kat moeten worden he?

Als dat al waar is en een normale huiskat ineens in de winter in de schuur moet slapen en daar gewoon tegen kan en een lekkere dikke vacht van krijgt. Als.
louchantez schreef:
27-10-2020 21:53
Kater is gecastreerd. Vaker gecontroleerd door de dierenarts maar niks kunnen vinden. Ik gok dat hij misschien. 1x in de 2 a 3 maanden sproeit?
Dan is het stress, lastig op te lossen maar 2 dingen die je kunt doen:
- kat naar buiten of een paar x per dag spelen
-feliway
-feliway
-feliway. Echt topspul bij gestresste katten, ruik je zelf niks van.
Oww en als ze niet naar buiten kunnen: extra kattenbak. (Zeker in de winter want katten houden niet van kou en als ze alleen buiten kunnen plassen dan gaan ze het ophouden als het koud is en daar krijgen ze blaasontsteking van)

Luci: inderdaad, dan hebben ze ook pech want naar buiten is goed voor katten (hun natuurlijke leefomgeving) en ze zitten goed in hun vacht.
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 21:59
9.73% gewijzigd
Heb jij hier niet eerder een topic over gehad? Een huisdier waar je ‘s nachts last van hebt, gooi je niet elke nacht buiten.
De katten zitten echt liever binnen bij jou en in de warmte dan hele nachten in de schuur. Zeker nu het kouder wordt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2020 21:51
Wanneer het beste wil dan ga je er niet zo mee om. Eerst nooit thuis en nu je wel thuis bent mogen ze nergens meer komen. Katten willen hun geurtje kwijt in een terratorium.

Zorg voor een kattenluiken zodat ze zelf kunnen kiezen tussen binnen en buiten. Maak geen verboden ruimtes, ook niet van de woonkamer en bij uitzondering de kamer van kleine kinderen om ze te beschermen. Zodat je katten zich gewenst voelen, het huis hebben en bij stress kunnen uit wijken naar een hoog plekje (krabpaal, kussentje op een kast, ..etc). Mandje aan de kachel, wat speeltjes, Minstens 2-3 kattebakken. Gebruik evt feliway tegen stress gedrag zoals sproeien.

Of doe ze weg naar iemand die wel goed voor ze wil zorgen.

Ik ben sinds 2016 niet meer veel weggeweest. Werk maar 3 dagen. Daarvoor was ik vaak weg. Ook de reden waarom ik de kater erbij heb gehaald. Het is niet dat ik nu ineen keer zoveel thuis ben. Ik zelf denk niet ze stress hebben want ze sproeien zelden, wel eens maar niet met regelmaat. (Zie 1x in de 2 a 3 maanden) qua gedrag merk ik ook geen verschil in ze. S’nachts staan ze al voor de deur om naar buiten toe te gaan
Alle reacties Link kopieren
Meer met de katten spelen overdag zodat ze hun energie kwijt raken dan hoef je ze ook niet in de nacht buiten te sluiten.

Ze hebben geen stress en het gaat geweldig, behalve dat je katten zelf blijkbaar opzoek zijn naar een ander huis.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-10-2020 22:00
32.21% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
27-10-2020 21:56
Toch hebben wij een kattenluikje in de deur en in de schuurdeur. Het resultaat is dat de kat gewoon overal z'n plek zoekt. Soms is dat in huis, soms is dat in de schuur. Er is geen peil op te trekken.
Als ik naar bed ga, zijn mijn katten binnen en gaat het luikje op slot. Ik wil niet dat mijn katten 's nachts buiten lopen te schooien, vechten of wat dan ook. Ook zijn mijn katten met dit regenachtige weer echt liever binnen, er wordt in dit topic geopperd dat katten goed tegen kou kunnen, zal zal best zo zijn maar of ze ervan houden is een tweede. De mijne in ieder geval niet.
...
Voor een kat is er geen verschil tussen een kamertje en een schuur, zolang het maar niet te koud is. Het zijn dieren hoor.
viva-amber schreef:
27-10-2020 21:59
Meer met de katten spelen overdag zodat ze hun energie kwijt raken dan hoef je ze ook niet in de nacht buiten te sluiten.
Ook een goede.

Naar buiten gaan kan echt wel als het koud is, enige probleem is dat wanneer kat geen zin heeft krijg je het met geen 10 legers voor elkaar om ze naar buiten te krijgen ;-D
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 22:02
29.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nokie schreef:
27-10-2020 21:56
Die negatieve reacties snap ik nooit zo, waarom altijd aanvallen?

On-topic, je doet je best om een goede oplossing te bedenken zo te lezen. De katproof-schuur klinkt ook prima. Ik zou dan kiezen, als de katten inderdaad niet weg kunnen, om de schuur wel open te laten zodat de katten ook lekker naar buiten kunnen.
In onze buurt lopen wel meer katten buiten 's nachts, je hoort ze soms vechten ofzo, maar last heb ik er nooit van eigenlijk.
En de kat die voor het raam van je buurvrouw zat, was dat wel één van jullie katten? Of is dat alleen een aanname?

Ik zou het gewoon een tijdje proberen in de schuur + tuin en dan kijken hoe het gaat. Voor de winter even kijken of de schuur voldoende warm is, als ze normaal gewend zijn om binnen bij een aangename temperatuur te vertoeven..


DANKJEWEL!!!! Ik snap ook niet waarom mensen direct op aanval moeten gaan.

Het was inderdaad onze kat. Mijn moeder had hem vanmorgen zelf weggehaald. De katten deden het de laatste weken uitstekend buiten. Alleen vanmorgen was er 1tje ontsnapt die het wel gezellig vond bij de buren en niet uit zichzelf terug wou. Vandaar dat ik nu even ze voor deze dagen wil “opsluiten” zodat ik mijn moeder niet om 7:00 s ochtends hoef op te bellen. Maar ik vroeg me af of dat uberhaupt niet mogelijk is? Maar als ik deze reacties lees denk ik laat maar.. had dit niet moeten posten.... alsof ik mijn beestjes verwaarloos...
Hmm, als ik het goed gelezen heb, heb je een afgesloten tuin voor de poezen wat inhoudt dat ze niet buiten de tuin kunnen komen?
Als je een kattenluikje hebt kun je misschien een ruime bench ( voor supergrote honden ) kopen met de in/uitgang aangesloten op het kattenluikje. Dan kunnen ze toch nog 's nachts warm binnen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
27-10-2020 21:59
Als ik naar bed ga, zijn mijn katten binnen en gaat het luikje op slot. Ik wil niet dat mijn katten 's nachts buiten lopen te schooien, vechten of wat dan ook.

Snap ik... Maar ik ga niet om half één 's nachts de buurt wakker schreeuwen omdat die eigenwijs kut-kat weer buiten de slettebak uit loopt te hangen. Dus vandaar het luikje.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
27-10-2020 22:02
Hmm, als ik het goed gelezen heb, heb je een afgesloten tuin voor de poezen wat inhoudt dat ze niet buiten de tuin kunnen komen?
Als je een kattenluikje hebt kun je misschien een ruime bench ( voor supergrote honden ) kopen met de in/uitgang aangesloten op het kattenluikje. Dan kunnen ze toch nog 's nachts warm binnen slapen.
Hoe kunnen ze dan bij de buren voor het raam of de deur zitten?

Heb jezelf katten? Heb je ze weleens samen de hele nacht in een bench gezet?
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-10-2020 22:05
7.63% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Schuur is geisoleerd met luik die afsluitbaar is. Maar wij zijn nu net een paar dagen weg en even naar huis is bijna niet te doen. Maar dat van het schuurtje is maar voor een paar dagen, ik kreeg alleen het idee om het gewoon zo voor altijd te proberen. Maar gezien de reacties toch niet verstandig. Jammer dat ik nu zo aangevallen word. Mijn beestjes hebben het goed en zeker naar hun zin buiten...
louchantez wijzigde dit bericht op 27-10-2020 22:10
53.68% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven