Katten s’nachts in de schuur

27-10-2020 21:40 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of mensen nog tips hebben.
We hebben 2 katten. Een poes (7jr) en een kater (6jr). Ze hebben tot ruim een maand geleden vaker binnen gezeten, Ook wel eens buiten in de tuin als wij ook buiten zaten. Vooral in de zomermaanden vonden ze het prachtig en waren ze bijna niet binnen te krijgen.

We zijn in verwachting van ons 2e kind en de kamer die de katten sinds dat we er wonen claimen moet de nieuwe kinderkamer worden. (Het was niet doelgericht een kattenkamer, gewoon een soort van hobbykamer waar de deur bijna altijd open stond)

We hebben onze katten nooit s’nachts in de woonkamer alleen gelaten omdat de kater wel eens sproeit. (Niks medisch, is gecontroleerd. erg vaak komt het ook niet voor maar ik voorkom het liever gewoon) ze hadden de keuken, gang, badkamer en die ene kamer ter beschikking. Alleen die kamer afsluiten werkt niet, de katten worden s’nachts vreselijk irritant door bijv. te mauwen, aan de deur te krabben en ons zoontje van 11 maanden word er vaker wakker door. Ontevreden baby, ouders en katten.. dus we gaan opzoek naar een oplossing.

Nu hadden we het idee om de katten s’nachts buiten te doen, en overdag binnen. Ook omdat ze s’nachts ontzettend actief zijn en flink met elkaar stoeien. We hebben een grote tuin en 1 redelijk grote schuur waar ze in kunnen en waar hun voeder/drink/kattenbak staat. We hebben de tuin afgezet en alles dubbel gecontroleerd. Ontsnappen moest vrijwel onmogelijk zijn.

Alles ging prima, tot vanmorgen. Letterlijk de dag wanneer wij even voor een paar dagen op vakantie zijn. Ik krijg een bericht van mijn buurvrouw dat er een mauwende kat voor haar raam zat. Hoe dan?! Is mijn eerste vraag.

Ik voelde me behoorlijk schuldig, zowel voor de kat als buurvrouw. Al die weken is het prima gegaan en net wanneer wij er niet zijn gebeurd dit. Mijn ouders doen de katten s’nachts buiten en in de ochtend ze weer binnen zoals wij dat de afgelopen weken ook gedaan hebben. Ze krijgen ook pas in de nacht eten.

Aangezien ik de katten niet weer s’nachts binnen wil hebben heb ik besloten het schuurtje alleen deze aankomende dagen s’nachts af te sluiten. Het is een redelijke schuur, ik had het al catproof ingericht met verschillende klim en slaap plekken. Ook hebben ze alles wat ze nodig hebben ter beschikking. Maar nu vraag ik me af.. is dit niet misschien iets wat ik beter altijd kan gaan doen? Katten in de avond naar buiten. Voor het slapen de schuur in. Mochten ze toch gaan mauwen en stoeien hoort niemand het. En overdag lekker weer binnen. (Of buiten als ze willen, maar ze hebben de laatste weken niks anders gedaan dan binnen geslapen)

Ik vraag me af of sommige dames nog tips hebben. De katten wegdoen is zeker geen optie!
louchantez wijzigde dit bericht op 27-10-2020 21:43
2.46% gewijzigd
rumforviva schreef:
27-10-2020 21:55
Nou, ik zit ook niet op een kat van een ander voor m’n raam te wachten. Maar ja, ik heb dan ook een hekel aan katten.

En dan ga je dat ook appen naar je buurvrouw, dat er een poes voor je raam zit?
louchantez schreef:
27-10-2020 22:01
DANKJEWEL!!!! Ik snap ook niet waarom mensen direct op aanval moeten gaan.

Het was inderdaad onze kat. Mijn moeder had hem vanmorgen zelf weggehaald. De katten deden het de laatste weken uitstekend buiten. Alleen vanmorgen was er 1tje ontsnapt die het wel gezellig vond bij de buren en niet uit zichzelf terug wou. Vandaar dat ik nu even ze voor deze dagen wil “opsluiten” zodat ik mijn moeder niet om 7:00 s ochtends hoef op te bellen. Maar ik vroeg me af of dat uberhaupt niet mogelijk is? Maar als ik deze reacties lees denk ik laat maar.. had dit niet moeten posten.... alsof ik mijn beestjes verwaarloos...
Je ging zelf op de aanval? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
27-10-2020 21:50
Gelukkig lees ik net dat er dierenpolitie bestaat die mensen bekeuren voor blaffende honden ( die wel binnen mogen slapen en wonen) dus voor een mauwende kat die hele nachten buiten moet kan je ook vast bellen als buur. :roll:
Grappig! Jij hebt het over de politie bellen als de kat de hele nacht buiten moet.
In andere topics wordt er echt schande van gesproken als je een kat binnen houdt! Je doet het niet snel goed hier bij Viva!
Ik denk dat veel mensen zo’n hekel hebben aan katten van een ander dat een katteneigenaar het eigenlijk nooit meer goed kan doen.

(Ik ben overigens geen katteneigenaar, heb een hekel aan katten)
Phoebemeaculpa schreef:
27-10-2020 21:48
Ik zie ook niet in wat er zo erg is aan een mauwende kat. Als het nou een brullende tijger was...
Als ik het goed begrijp gaat het erom dat de katten in een afgesloten tuin zaten. En 1 is er dus blijkbaar ontsnapt en stond toen ineens bij de buurvrouw voor het raam te miauwen. De buurvrouw weet neem ik aan dat de tuin is afgesloten en stuurt TO daarom een bericht. Zodat die weet dat de kat dus uit de tuin kan.

Verder geen tips voor TO, ik heb totaal geen verstand van katten. Maar let er wel op als je ze ‘s nachts buiten laat dat ze geen herrie maken. Dat is voor de buren niet prettig. En als je al zegt dat ze juist ‘s nachts aan het spelen zijn, dan vraag ik me af of dat niet teveel herrie geeft in de tuin.
louchantez schreef:
27-10-2020 22:04
..
Ze zei ‘niet quoten’.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 22:07
65.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
27-10-2020 22:03
Snap ik... Maar ik ga niet om half één 's nachts de buurt wakker schreeuwen omdat die eigenwijs kut-kat weer buiten de slettebak uit loopt te hangen. Dus vandaar het luikje.
En dat snap ik dan weer :)
...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2020 22:04
Hoe kunnen ze dan bij de buren voor het raam of de deur zitten?

Heb jezelf katten? Heb je ze weleens samen de hele nacht in een bench gezet?

Dat vraag ik me ook af. We hebben de tuin helemaal afgesloten. Hebben meerdere checks gedaan. Al die weken goed gegaan tot nu. Maar ik kan nu niet even op en neer naar huis om de tuin te controleren
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
27-10-2020 22:04
Je ging zelf op de aanval? :rofl:
Explain darling? ;-) ik vroeg geen domme reacties te plaatsen omdat ik naar een oplossing zoek. Voor de rest geen aanvallende reacties alleen meer uitleg over de situatie
louchantez wijzigde dit bericht op 27-10-2020 22:08
15.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
27-10-2020 21:51
Katten horen 's nachts niet buiten maar binnen. In huis dus, zeker nu in de herfst en straks als het winter is!
Je katten in de schuur opsluiten vind ik echt niet kunnen. Het idee alleen al.

Katten zijn nachtdieren, dat ben je denk ik even vergeten.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Reactie TO: 'Schuur is geisoleerd met luik die afsluitbaar is. Maar wij zijn nu net een paar dagen weg en even naar huis is bijna niet te doen. Maar dat van het schuurtje is maar voor een paar dagen, ik kreeg alleen het idee om het gewoon zo voor altijd te proberen.

Sluit je ze dan een paar dagen in de schuur op terwijl er niemand naar ze om kijkt?

Er bestaan gewoon buren, een kattenoppas (evt betaald), pensions waar iemand elke dag even voor je katten zorgt mbt eten, vers water, bak uitscheppen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2020 09:29
Reden: Schelden
47.20% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Louchantez, zou je het schuingedrukte uit mijn quote willen wissen aub? Het is heel specifiek voor mijn situatie, vandaar dat ik gevraagd had niet te quoten.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Heb je al overwogen om de hoogte in te gaan en zo een plekje te maken voor ze?

Onze katten hebben de helft van de zolder en twee trappenhuizen om in te verblijven 's nachts.

We hebben de wanden volgehangen met plekjes waar ze kunnen lopen, klimmen en liggen. Dit idee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Whomi schreef:
27-10-2020 22:06
Als ik het goed begrijp gaat het erom dat de katten in een afgesloten tuin zaten. En 1 is er dus blijkbaar ontsnapt en stond toen ineens bij de buurvrouw voor het raam te miauwen. De buurvrouw weet neem ik aan dat de tuin is afgesloten en stuurt TO daarom een bericht. Zodat die weet dat de kat dus uit de tuin kan.

Verder geen tips voor TO, ik heb totaal geen verstand van katten. Maar let er wel op als je ze ‘s nachts buiten laat dat ze geen herrie maken. Dat is voor de buren niet prettig. En als je al zegt dat ze juist ‘s nachts aan het spelen zijn, dan vraag ik me af of dat niet teveel herrie geeft in de tuin.
In de OP stond ook dat TO zich daarom schuldig voelde, ik nam daarom gemakshalve aan dat ze voor de buurvrouw ook de afgesloten tuin had zodat de poezen niet buiten de tuin kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
27-10-2020 22:08
Louchantez, zou je het schuingedrukte uit mijn quote willen wissen aub? Het is heel specifiek voor mijn situatie, vandaar dat ik gevraagd had niet te quoten.
Het is een trol.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
27-10-2020 22:07
Katten zijn nachtdieren, dat ben je denk ik even vergeten.
Nee hoor, niet vergeten.
En kan zo zijn, hier is dat in ieder geval niet zo. Hier slapen we 's nachts.
...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2020 22:08
Reactie TO: 'Schuur is geisoleerd met luik die afsluitbaar is. Maar wij zijn nu net een paar dagen weg en even naar huis is bijna niet te doen. Maar dat van het schuurtje is maar voor een paar dagen, ik kreeg alleen het idee om het gewoon zo voor altijd te proberen.

Sluit je ze dan een paar dagen in de schuur op terwijl er niemand naar ze om kijkt?

Er bestaan gewoon buren, een kattenoppas (evt betaald), pensions waar iemand elke dag even voor je katten zorgt mbt eten, vers water, bak uitscheppen.

Sorry hoor, dan maar een ban: wat een k&t baasje ben jij! Volgens mij ben jij een dikke vette Noorse holbewoner.


Nee hoor. Schoonvader is bij ons de hele dag bezig met de nieuwe kinderkamer dus ze zijn niet alleen thuis. Wat een aannames hier allemaal....
Ik zou het echt anders aanpakken.. mijn kat die gaat rond 4:00 naar buiten via zijn luikje rond uur of 11:00-12:00 overdag komt hij lekker thuis eten/drinken spelen. Hierna gaat hij slapen tot een uur of 18:00 weer
Wat eten en lekker slapen zo nu en dan komt hij naar beneden om even te ravotten en gaat weer slapen.. hij heeft de vrijheid tot gehele woning en dat geeft hem een soort van rust en verveelt zich niet snel.. ik zou ze niet in de
Schuur opsluiten maar Inderdaad zoals je hebt gedaan catproof schuur met
een luikje en toch de vrijheid om ook in de tuin te komen.

Maar het is juist gezellig met z’n allen thuis..
Soms gebeuren hier ook wel ongelukjes maar zijn aanwezigheid bij mij is het 1000keer waard
Alle reacties Link kopieren
Dat schuurtje is geen goed idee als het daar onverwarmd is. Als je het kan verwarmen en inrichten met aangename plekken voor een kat, is het een optie.
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
27-10-2020 22:08
Louchantez, zou je het schuingedrukte uit mijn quote willen wissen aub? Het is heel specifiek voor mijn situatie, vandaar dat ik gevraagd had niet te quoten.
Sorry! Heb het weggehaald! Niet goed gelezen!
Alle reacties Link kopieren
[quote=Tiana_76 post_id=32084645 time=1603832908 user_id=366925]
Heb je al overwogen om de hoogte in te gaan en zo een plekje te maken voor ze?

Onze katten hebben de helft van de zolder en twee trappenhuizen om in te verblijven 's nachts.

We hebben de wanden volgehangen met plekjes waar ze kunnen lopen, klimmen en liggen. Dit idee:

viva-amber schreef:
27-10-2020 22:08
Reactie TO: 'Schuur is geisoleerd met luik die afsluitbaar is. Maar wij zijn nu net een paar dagen weg en even naar huis is bijna niet te doen. Maar dat van het schuurtje is maar voor een paar dagen, ik kreeg alleen het idee om het gewoon zo voor altijd te proberen.

Sluit je ze dan een paar dagen in de schuur op terwijl er niemand naar ze om kijkt?

Er bestaan gewoon buren, een kattenoppas (evt betaald), pensions waar iemand elke dag even voor je katten zorgt mbt eten, vers water, bak uitscheppen.

Sorry hoor, dan maar een ban: wat een k&t baasje ben jij! Volgens mij ben jij een dikke vette Noorse holbewoner.
Haar ouders laten de katten buiten en geven eten. Dat staat in de OP.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 22:14
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
27-10-2020 22:08
Heb je al overwogen om de hoogte in te gaan en zo een plekje te maken voor ze?
Dat is een goed idee, dat wil ik ook.
Ik denk dat als de schuur groot genoeg is en je het isoleert, verwarmt, een beetje huiselijk maakt en ze er ook weer uit kunnen, het voor de katten niet zoveel uitmaakt. Maar in de winter snachts opsluiten vind ik zielig.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alaynee schreef:
27-10-2020 22:11
Ik zou het echt anders aanpakken.. mijn kat die gaat rond 4:00 naar buiten via zijn luikje rond uur of 11:00-12:00 overdag komt hij lekker thuis eten/drinken spelen. Hierna gaat hij slapen tot een uur of 18:00 weer
Wat eten en lekker slapen zo nu en dan komt hij naar beneden om even te ravotten en gaat weer slapen.. hij heeft de vrijheid tot gehele woning en dat geeft hem een soort van rust en verveelt zich niet snel.. met ons vakantie gaat meneertje op logeren bij mijn ouders dan blijft hij daar ook binnen en heeft toegang tot gehele woning.


ik zou ze niet in de
Schuur opsluiten maar Inderdaad zoals je hebt gedaan catproof schuur met
een luikje en toch de vrijheid om ook in de tuin te komen.

Maar het is juist gezellig met z’n allen thuis..
Soms gebeuren hier ook wel ongelukjes maar zijn aanwezigheid bij mij is het 1000keer waard
MarindaH schreef:
27-10-2020 22:07
Katten zijn nachtdieren, dat ben je denk ik even vergeten.
Die van mij niet hoor. Die zijn afgericht en gaan rond 9 uur met z'n tweeën naar hun kamer om te slapen. Rond 7 uur worden ze wakker en willen ze eten. Zijn ze van kitten af aan zo gewend. Ze slapen ook echt, want loop er regelmatig in de nacht even langs. Overdag wisselen ze slapen af met vliegen vangen in de achtertuin en elkaar achterna zitten.
De oude poes hier slaapt altijd, 's morgens, 's middag, dan eten & drinken en vervolgens weer slapen. Die had alleen de ogen open toen ze nog een kitten was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven