Kattengrit advies

23-08-2019 14:18 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Sinds enkele weken hebben we 2 kittens in huis. Op zoek dus naar kattengrit dat zowel kat als baasje fijn vind. Katten vinden fijn grit het prettigst. Bijvoorbeeld houtkorrels vonden ze niet echt een succes maar dat kan ook komen omdat ze nog klein zijn (14 weken). Ik heb op dit moment Jumbo hygiëne korrels maar dit vormt enorme klonten en vormt een vieze laag op de bodem. Op internet word ik ook niet veel wijzer. Veel oude recensies die elkaar tegenspreken.

Wie kan kan mij adviseren adviseren welk klontvormend grit het fijnste is.

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
23-08-2019 14:22
Ik gebruik biokat’s micro classic. Zowel kat als ik zijn tevreden.
Ja deze zweer ik ook bij !!
Alle reacties Link kopieren
JoyceeW schreef:
23-08-2019 16:14
Van wat voor materiaal is dat? Vloerbedekkingachtig of kunststof?
Het is van kunststof en met lange lussen. Het heet 'pastamat'. Maar gewoon een stuk 'kunstgras' werkt ook redelijk goed.

Afbeelding
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de BioKat's Classic 3 in 1. Twee keer per dag halen we de klonten eruit en maken we de bodem van de bak schoon (we hebben een heel handig systeem met twee bakken en een soort zeef die allemaal in elkaar passen). Eens per week/twee weken verversen we al het grit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer al jaren bij Catsan. Koop meestal groot in via Zooplus.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
23-08-2019 16:48
Hier ook de BioKat's Classic 3 in 1. Twee keer per dag halen we de klonten eruit en maken we de bodem van de bak schoon (we hebben een heel handig systeem met twee bakken en een soort zeef die allemaal in elkaar passen). Eens per week/twee weken verversen we al het grit.
Die had ik ook maar ik vond het voor geen meter werken. Kleefde er toch nog klonten tussen die 'zeef' en kliederde ik alles onder het grid. Nu een grote 'hoekbak' in een la. En gewoon 1 keer per dag uitscheppen is genoeg. We hebben wel het geluk dat we 2 broertjes hebben die zonder probleem 1 bak delen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
handigste vond ik zelf die samengeperste houtstaafjes.Cats best pellets.
Helaas vond poeslief dat niks.Die begroef de poep niet meer.
Via dit forum heb ik het PeeWee systeem leren kennen. Vind ik erg fijn werken. Weinig werk, geen uitloop en geen geurtjes meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben extreem tevreden over het PeeWee systeem. Mijn beide katten vinden het ook prima want toen ik nog 1 gewone bak had negeerde ze die en gebruikte alleen de PeeWee, sinds ik de ander ook een PeeWee heb veranderd gebruiken ze beide bakken.
Ikzelf gebruik dan ook nog xxl zakken op de onderste laag maar mijn zus doet dat niet. Dat is gewoon persoonlijk.
Ik ben zo positief over de PeeWee bak dat mijn zus er ook 1 gekozen heeft nu ze weer (overigens zeer schattige) kittens heeft.
Dagelijks schep ik 1 of 2 keer per dag de poep er even uit en vul soms het grit bij. Zo eens per maand a 5 weken vervang ik alles maar op zich is dat niet eens echt nodig.

Tja je hebt de kittens al dus waarschijnlijk heb je net een nieuwe kattenbak gekocht maar wellicht iets voor een meelezer.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 23-08-2019 21:51
0.77% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
23-08-2019 19:18
handigste vond ik zelf die samengeperste houtstaafjes.Cats best pellets.
Helaas vond poeslief dat niks.Die begroef de poep niet meer.
Ik heb ooit een kat gehad die prompt onzindelijk werd toen ik een keertje houtkorrels/staafjes had gekocht. Sindsdien heb ik het nooit meer geprobeerd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wij gebruiken super benek corn. Lijkt op supermarktgrit maar is gemaakt van mais. Goed klontvormend, composteerbaar en biologisch afbreekbaar. Zou je door het toilet mogen spoelen maar ik gooi het in de groenbak.

De houtkorrels haten ze hier ook.
Alle reacties Link kopieren
drakenvlieg schreef:
23-08-2019 19:34
Via dit forum heb ik het PeeWee systeem leren kennen. Vind ik erg fijn werken. Weinig werk, geen uitloop en geen geurtjes meer.
Ik ben even naar de website gegaan en dat systeem klinkt wel heel erg ok! Het grit dat ik nu heb is klei, en dat is niet echt milieu-vriendelijk. Of eigenlijk is het gewoon zo milieu-onvriendelijk als de pest.
Ik zou eens kunnen uitproberen hoe mijn 2 huidige katten reageren op houtkorrels. En als ze het er gewoon op doen, dan overstappen op PeeWee.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
We hadden ooit toen ik nog bij mijn ouders woonden een kat die PW - uit te spreken als Piewie - heette. Met z'n broertje Merlijn.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Cat's Best, hier kunnen we allemaal mee leven.. poezen hebben t liefst kleigrit en dan zo vers mogelijk én een bak zonder kap

De laatste maanden hebben we van alles getest en dit is tot dusver dehandigste, redelijk zuinig in gebruik, geurloos en lekker licht qua gewicht. Het loopt wel wat uit maar zon matje scheelt een hoop
Ik heb 2 bakken ( en 2 binnenkatten) schep dagelijks uit, vaak 2x , vul bij indien nodig, elke 10 à 14 dagen worden de korrels gezeefd en de bakken gesopt


Korrels met een geurtje zoals ik bij verschillende mensen lees vonden ze echt heel verschrikkelijk en dat kan je ze ook niet kwalijk nemen.. wat een lucht, daar zitten ze dan toch al heel dicht bovenop met hun neus en zodra t vochtig wordt komt er nóg meer geur vrij.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
23-08-2019 16:48
Hier ook de BioKat's Classic 3 in 1.
Wij hebben deze ook en scheppen de bakken 2x per dag uit. En ze worden regelmatig helemaal schoon gemaakt.
Bij ons mag deze grit ook bij het GFT afval. Scheelt weer in het restafval (waar diftar op zit).
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
23-08-2019 21:48
Ik ben even naar de website gegaan en dat systeem klinkt wel heel erg ok! Het grit dat ik nu heb is klei, en dat is niet echt milieu-vriendelijk. Of eigenlijk is het gewoon zo milieu-onvriendelijk als de pest.
Ik zou eens kunnen uitproberen hoe mijn 2 huidige katten reageren op houtkorrels. En als ze het er gewoon op doen, dan overstappen op PeeWee.

Ook team PeeWee hier! :cheer2:
Zak in de onderbrak, krant met wat korrels, bovenbak erop met korrels, met verschonen alleen de zak uit de onderste halen en nieuwe erin met wat korrels uit de bovenbak: i-de-aal!
Ik gebruik wel de korrels van PeeWee erbij, die zijn wat kleiner dan gewone houtkorrels en vallen makkelijker uit elkaar. Ze absorberen erg goed, zelfs de poepjes drogen uit als die er eens wat langer in liggen.
.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook ervaring met het grit van Welkoop extra hygiëne. Dit zag ik gisteren liggen toen ik op zoek ging naar biokats.
Ik heb een tip voor de uitloopmat; werkt super. https://www.bol.com/nl/p/kattenbak-mat- ... uctPageUrl

Mat heeft een dubbele laag, grit valt er doorheen en wordt opgevangen in de mat.
Alle reacties Link kopieren
Miss: Die heb ik gehad en was hier geen succes. Maar de helft van de korrels viel er doorheen en als ik hem schoonmaakte knoeide ik alsnog overal korrels omdat ik liep te hannessen om alles 'uit' die envelop te krijgen.
De pastamat die ik nu heb stofzuig ik of ik klop hem buiten uit. Soms even de sproeier er op en hij is weer schoon.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
25-08-2019 19:24
Miss: Die heb ik gehad en was hier geen succes. Maar de helft van de korrels viel er doorheen en als ik hem schoonmaakte knoeide ik alsnog overal korrels omdat ik liep te hannessen om alles 'uit' die envelop te krijgen.
De pastamat die ik nu heb stofzuig ik of ik klop hem buiten uit. Soms even de sproeier er op en hij is weer schoon.
Uh oh, ik heb hem al besteld bij bol.
Hopelijk bevalt ie mij wel.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Tonkje: misschien ben ik gewoon onhandig en werkt het voor jou perfect! :D
Geef je een update als je hem geprobeerd hebt? (Dan weet ik of het aan mij of aan de mat ligt :mrgreen: )
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Mijn kat wil alleen het fijne, zelfklontwrende grot van de AH. Prima spul :)
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
25-08-2019 20:12
Tonkje: misschien ben ik gewoon onhandig en werkt het voor jou perfect! :D
Geef je een update als je hem geprobeerd hebt? (Dan weet ik of het aan mij of aan de mat ligt :mrgreen: )
zal ik doen! Ik ben benieuwd, alle reviews op bol waren positief. Waar ik eigenlijk bang voor ben is dat de korrels in de mat nat worden met dan 1 kleverige zooi als gevolg. De kattenbakken staan op het balkon, maar bij regen kan het dan weleens op die mat regenen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
25-08-2019 21:33
zal ik doen! Ik ben benieuwd, alle reviews op bol waren positief. Waar ik eigenlijk bang voor ben is dat de korrels in de mat nat worden met dan 1 kleverige zooi als gevolg. De kattenbakken staan op het balkon, maar bij regen kan het dan weleens op die mat regenen.
Mij bevalt die mat super! Veel minder zooi op de vloer.
Maar als jouw mat op het balkon staat zou ik het grit dat in de mat valt inderdaad niet meer gebruiken en wordt het misschien door de regen inderdaad een kleverige bedoening...
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-08-2019 15:09
Bedoel je uitscheppen of echt schoonmaken (soppen)

Ik sop denk ik eens per jaar de bak goed uit, verder 2 x per dag uitscheppen (2 katten gaan erop) en regelmatig het grit aanvullen.
Uitscheppen. Uitsoppen doe ik uiterst zelden, dat is niet nodig volgens mij als je er elke dag een of twee keer de klompjes en drolletjes uit schept.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De mat is gearriveerd. Ik ben benieuwd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven