kattenzijnsomsklootzakken
vrijdag 17 juli 2026 om 21:12
Helemaal geen zin om hier een topic over te openen eigenlijk, maar ik zit met een probleem waar vast meer katten/poezenliefhebbers/eigenaren/onderdanen mee zitten:
Je schatje komt thuis met een dier, dat nog leeft. Vaak muizen en vorig jaar waren hommels hier de sjaak. Ze vlogen naar binnen en wisten niet direct de weg door het raam naar buiten dus ons katertje vond dat leuk speelgoed. Enorm veel hommellijkjes in het vensterbank gehad. Ik had toen ook een mezenkastje waar de hommels in woonden. Die heb ik weggehaald en heel ver boven in de boom verplaatst. Gaat goed, geen hommels in mijn huis meer (of, voor de kat)
Maar vandaag kwam het ventje met een libelle thuis.
Vleugellam. Ik heb het kunnen pakken en naar buiten gezet op een groen stukje met een servet met suikerwater en een huisje van de theedoek gemaakt zodat de katten er niet bij kunnen. Maar ik vraag me af of ik het diertje niet moet verlossen van uitzichtloos lijden. Ik kan dat niet.
Na een uur zit de libelle nog steeds op de plek en ik zie dat de vleugels klapperen, maar ze stijgt niet op. Is dit een verloren zaak en gaat ze weer gepakt worden door dieren en moet ik het uit het lijden verlossen? Of moet ik de natuur de natuur laten en haar laten sterven en mss opgevreten worden door andere dieren of weer een speelbal van mijn kat?
Wat moet ik doen?
Je schatje komt thuis met een dier, dat nog leeft. Vaak muizen en vorig jaar waren hommels hier de sjaak. Ze vlogen naar binnen en wisten niet direct de weg door het raam naar buiten dus ons katertje vond dat leuk speelgoed. Enorm veel hommellijkjes in het vensterbank gehad. Ik had toen ook een mezenkastje waar de hommels in woonden. Die heb ik weggehaald en heel ver boven in de boom verplaatst. Gaat goed, geen hommels in mijn huis meer (of, voor de kat)
Maar vandaag kwam het ventje met een libelle thuis.
Na een uur zit de libelle nog steeds op de plek en ik zie dat de vleugels klapperen, maar ze stijgt niet op. Is dit een verloren zaak en gaat ze weer gepakt worden door dieren en moet ik het uit het lijden verlossen? Of moet ik de natuur de natuur laten en haar laten sterven en mss opgevreten worden door andere dieren of weer een speelbal van mijn kat?
Wat moet ik doen?
vrijdag 17 juli 2026 om 21:30
Tsja ik zou zelf het beest uit zijn lijden verlossen. Maar dat moet je ook kunnen. Hier wel eens met een half levende, of nou ja bijna dode jonge vogel gedaan. Mijn aanloopkat heeft die natuurlijke neigingen ook.
vrijdag 17 juli 2026 om 21:49
Heel naar, maar de libel moet je denk ik toch maar uit het lijden verlossen. Of laten doen. Ik zou zelf laf zijn en het mijn man laten doen of een buur vragen. Ik kan het ook niet als het een beestje van behoorlijk formaat is zeg maar, omdat het dan misschien niet in één klap lukt en dat is nog erger. O, echt heel naar, ook al is het dan 'maar' een insect. Sterkte!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 17 juli 2026 om 21:49
Ik zou die Libelle waarschijnlijk uit zijn lijden verlossen.
Ik vind het iets moeilijks met katten. Op zich snap ik dat mensen een kat als huisdier hebben, dat het gezellig is dat die er is, en het eten geven, en soms een knuffel is natuurlijk ook fijn.
Maar ik heb zelfs al een afgebeten vogelhoofdje in de waterbak in mijn tuin gehad. Echt zo vaak doodgebeten, en niet opgegeten vogels dat ik eigenlijk niet zo goed snap dat mensen buitenkatten ook bij andere laten jagen…
Ik vind het iets moeilijks met katten. Op zich snap ik dat mensen een kat als huisdier hebben, dat het gezellig is dat die er is, en het eten geven, en soms een knuffel is natuurlijk ook fijn.
Maar ik heb zelfs al een afgebeten vogelhoofdje in de waterbak in mijn tuin gehad. Echt zo vaak doodgebeten, en niet opgegeten vogels dat ik eigenlijk niet zo goed snap dat mensen buitenkatten ook bij andere laten jagen…
vrijdag 17 juli 2026 om 21:55
Dus je lieveling doodt dagelijks allerlei wildlife maar als er een libelle op apegapen ligt ga jij in de weer met theedoekhuisjes en suikerwater.
Waarom zou je dat doen. Verlos de libelle uit zijn lijden en accepteer dar dit nu eenmaal de prijs is die de natuur betaalt voor jouw wens om jouw kat buiten te laten lopen.
Waarom zou je dat doen. Verlos de libelle uit zijn lijden en accepteer dar dit nu eenmaal de prijs is die de natuur betaalt voor jouw wens om jouw kat buiten te laten lopen.
vrijdag 17 juli 2026 om 21:58
Yella78 schreef: ↑17-07-2026 21:49Heel naar, maar de libel moet je denk ik toch maar uit het lijden verlossen. Of laten doen. Ik zou zelf laf zijn en het mijn man laten doen of een buur vragen. Ik kan het ook niet als het een beestje van behoorlijk formaat is zeg maar, omdat het dan misschien niet in één klap lukt en dat is nog erger. O, echt heel naar, ook al is het dan 'maar' een insect. Sterkte!
vrijdag 17 juli 2026 om 22:03
Soms een knuffel is echt niet alles wat je krijgt, in mijn (veel) geval(len) katten zijn echt enorm dik en lief met hun mensen. Niet te doen hoe lief.tinydancer schreef: ↑17-07-2026 21:49Ik zou die Libelle waarschijnlijk uit zijn lijden verlossen.
vrijdag 17 juli 2026 om 22:05
vrijdag 17 juli 2026 om 22:08
Jij houdt niet van katten? Ik betaal de prijs. Mag ik het nog klote vinden dat ie speelt met kwetsbaren en dood maakt?Mabel schreef: ↑17-07-2026 21:55Dus je lieveling doodt dagelijks allerlei wildlife maar als er een libelle op apegapen ligt ga jij in de weer met theedoekhuisjes en suikerwater.
vrijdag 17 juli 2026 om 22:14
Altijd binnenkatten gehad. Is wat meer werk, want ze moeten hun jachtinstinct ergens op uitleven, dus spelen moet.
Maar verder is het beter voor de kat (geen kans overerreden te worden b.v.), beter voor mij (ik hou niet van halfdode knaagdieren of vogels in huis), en beter voor de buren en de beestjes in de buurt.
Tenzij het om boerderijkatten of katten in een buitengebied gaat, snap ik werkelijk niet dat mensen hun kat buiten laten.
Maar verder is het beter voor de kat (geen kans overerreden te worden b.v.), beter voor mij (ik hou niet van halfdode knaagdieren of vogels in huis), en beter voor de buren en de beestjes in de buurt.
Tenzij het om boerderijkatten of katten in een buitengebied gaat, snap ik werkelijk niet dat mensen hun kat buiten laten.
Delulu
vrijdag 17 juli 2026 om 22:26
Juist vanwege dat jachtinstinct wil je katten toch buiten laten? ik snap dan weer niet zo goed dat je katten binnen houdt. Maar dat is helemaal aan het baasje en hoe je je katje opvoedt. Alles kan denk ik. Liefde voor de diertjes is het belangrijkst, binnen of buiten.Fantasy schreef: ↑17-07-2026 22:14Altijd binnenkatten gehad. Is wat meer werk, want ze moeten hun jachtinstinct ergens op uitleven, dus spelen moet.
vrijdag 17 juli 2026 om 22:29
ach, kan gebeuren hoorHarkjes schreef: ↑17-07-2026 22:05Ja, verlos de Libelle.
Ik ben zelf in het bos per ongeluk op een klein muisje gaan staan wat onder bladeren zat. Het arme beestje bloedde flink en leefde nog. Met de tranen in mijn ogen het muisje hard doodgetrapt met mijn bergschoen.
Dit soort dingen gebeuren helaas.
vrijdag 17 juli 2026 om 22:32
Een van mijn katten jaagt weleens op vlinders. Vind ik het leuk als ze er een te pakken krijgen? Zeker niet, maar ik troost mezelf dan maar met het idee dat vlinders en andere insecten zoals libellen ook in spinnenwebben terecht komen en zo een wisse dood sterven. Dat zie ik hier in de tuin helaas ook regelmatig gebeuren.
Dat mijn katten op knaagdieren jagen vind ik prima, doordat mijn buren hun dieren buiten eten geven zitten er hier nu ratten, dus ik ben blij met iedere rat die doodgebeten wordt door een van mijn katten. Dat voorkomt een plaag, want de buren doen er helemaal niets mee. En soms een muisje, tja... vind ik ook niet leuk maar ja, zo het soms. De katten komen hier niet binnen met dode knaagdieren en ik zie ze gelukkig zelden tot nooit een vogel te grazen nemen. Ze zijn best lui.
Ook blijven ze na hun laatste avondmaal (
) binnen, dus zo rond 18.30 uur gaat het luikje op slot en mogen ze er pas (laat) in de ochtend weer uit. Dus dan is de tuin voor de vogels, die daar dankbaar gebruik van maken. Dan zie ik merels op mijn gazon naar wormen zoeken en zo
NB ik woon in een buitengebied en wegen zijn ver weg dus overreden worden ze niet. Ik zou ze ook absoluut binnenhouden of zorgen dat ze de tuin niet uit kunnen mocht ik ergens wonen waar veel verkeer is.
Dat mijn katten op knaagdieren jagen vind ik prima, doordat mijn buren hun dieren buiten eten geven zitten er hier nu ratten, dus ik ben blij met iedere rat die doodgebeten wordt door een van mijn katten. Dat voorkomt een plaag, want de buren doen er helemaal niets mee. En soms een muisje, tja... vind ik ook niet leuk maar ja, zo het soms. De katten komen hier niet binnen met dode knaagdieren en ik zie ze gelukkig zelden tot nooit een vogel te grazen nemen. Ze zijn best lui.
Ook blijven ze na hun laatste avondmaal (
NB ik woon in een buitengebied en wegen zijn ver weg dus overreden worden ze niet. Ik zou ze ook absoluut binnenhouden of zorgen dat ze de tuin niet uit kunnen mocht ik ergens wonen waar veel verkeer is.
vrijdag 17 juli 2026 om 22:38
Tsja, "onze" kat kwam hier aangelopen. At het hondenvoer op. Ik heb de gemeente gebeld, die hebben haar gevangen en gesteriliseerd en weer bij ons uitgezet. Die is nooit binnen, inmiddels soms aanhankelijk en dat is het en ik ben helemaal geen kattenmens. We gedogen elkaar zeg maar en de honden inmiddels ook. Ik geef eten en dat is het. En een schuilplaats.
vrijdag 17 juli 2026 om 22:41
Als mijn katten een keer met een vlinder of een libelle thuis komen, dan grijp ik niet in. Het is heel sneu, maar de poes maakt er sneller een eind aan dan wat er gebeurt als je de slachtoffers gaat vertroetelen. En je moet je afvragen waar je dat voor doet.
Vlinders en libellen leven in die fase maar een paar weken. Ze hebben er als larve en rups al een heel deel van hun leven op zitten. Hun doel in vlinderstadium is paren en eieren leggen en dan zit hun tijd erop. Onderweg worden ze als larve, rups en vlinder aangevallen door natuurlijke vijanden en ze halen bijna nooit de maximale levensduur.
Wij hebben katten en moedigen het muizen vangen aan (wonen landelijk). Dan kan je niet van de poes vragen de muis wel te pakken, maar de merel niet.
Je neemt een dier in huis met jachtinstinct en ook al hou je ze bij huis of binnen, je staat wel te klappen als ze huisvliegen of muggen vangen. Zij zien het verschil niet met een insect wat de mazzel heeft er mooier uit te zien.
Dus ja, een beetje nuchterheid is hier denk ik op zijn plek. Ook ik vind het naar hoor, als ze een vlinder of libelle te pakken hebben. Maar gelukkig gebeurt dat vele malen minder dan dat ze een vette vlieg of muis te pakken hebben.
Vlinders en libellen leven in die fase maar een paar weken. Ze hebben er als larve en rups al een heel deel van hun leven op zitten. Hun doel in vlinderstadium is paren en eieren leggen en dan zit hun tijd erop. Onderweg worden ze als larve, rups en vlinder aangevallen door natuurlijke vijanden en ze halen bijna nooit de maximale levensduur.
Wij hebben katten en moedigen het muizen vangen aan (wonen landelijk). Dan kan je niet van de poes vragen de muis wel te pakken, maar de merel niet.
Je neemt een dier in huis met jachtinstinct en ook al hou je ze bij huis of binnen, je staat wel te klappen als ze huisvliegen of muggen vangen. Zij zien het verschil niet met een insect wat de mazzel heeft er mooier uit te zien.
Dus ja, een beetje nuchterheid is hier denk ik op zijn plek. Ook ik vind het naar hoor, als ze een vlinder of libelle te pakken hebben. Maar gelukkig gebeurt dat vele malen minder dan dat ze een vette vlieg of muis te pakken hebben.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 18-07-2026 00:41
0.20% gewijzigd
vrijdag 17 juli 2026 om 22:44
Daarom veel spelen als de katten altijd binnen zijn. Het is nou eenmaal zo dat buitenkatten veel overlast veroorzaken. Tenzij ze in de eigen tuin blijven natuurlijk, dan hebben de buren er geen last van, maar dan nog jagen ze op vogels en andere dieren. Ik vind dat ik daar, als baasje, een verantwoordelijkheid in heb. Ik wil niet dat mijn hobby anderen stoort. Of nou ja... hobby... je begrijpt me welMajadeB schreef: ↑17-07-2026 22:26Juist vanwege dat jachtinstinct wil je katten toch buiten laten? ik snap dan weer niet zo goed dat je katten binnen houdt. Maar dat is helemaal aan het baasje en hoe je je katje opvoedt. Alles kan denk ik. Liefde voor de diertjes is het belangrijkst, binnen of buiten.
Delulu
vrijdag 17 juli 2026 om 22:47
Nog los van dat het nogal hypocriet is. Er sterven meer insecten op de grill en voorruit van jouw auto, of door de bestrijdingsmiddelen in je tuin en die worden gebruikt voor jouw voedsel, dan door je kat die wel eens een aantrekkelijker insect vangt.
Mensen zijn de grootste bedreiging voor andere diersoorten, niet katten. Maar ja, wij mogen het omdat wij denken de belangrijkste soort op aarde te zijn.
Mensen zijn de grootste bedreiging voor andere diersoorten, niet katten. Maar ja, wij mogen het omdat wij denken de belangrijkste soort op aarde te zijn.
vrijdag 17 juli 2026 om 23:11
Gelukkig hebben we hier in de buurt allemaal buitenkatten. En die tolereren we ook allemaal. Soms niet, als ze in ons huis komen en het eten van onze liefjes opeten. Dan beschieten we ze met een waterpistoolFantasy schreef: ↑17-07-2026 22:44Daarom veel spelen als de katten altijd binnen zijn. Het is nou eenmaal zo dat buitenkatten veel overlast veroorzaken. Tenzij ze in de eigen tuin blijven natuurlijk, dan hebben de buren er geen last van, maar dan nog jagen ze op vogels en andere dieren. Ik vind dat ik daar, als baasje, een verantwoordelijkheid in heb. Ik wil niet dat mijn hobby anderen stoort. Of nou ja... hobby... je begrijpt me wel.
vrijdag 17 juli 2026 om 23:21
Ik heb ook geen problemen met de buurkatten in onze voortuin. Hoe meer katten hoe minder muizen.MajadeB schreef: ↑17-07-2026 23:11Gelukkig hebben we hier in de buurt allemaal buitenkatten. En die tolereren we ook allemaal. Soms niet, als ze in ons huis komen en het eten van onze liefjes opeten. Dan beschieten we ze met een waterpistoolwat de mensen prima vinden. ( gebruik gerust een emmer hoorde ik gister van de buren
)
In onze patio-achtertuin komen geen andere katten dan de onze, daar zorgen de honden wel voor
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in