Kerstboom met dreumes in huis.

21-10-2019 06:18 118 berichten
Nu we langzaamaan richting de kerst gaan had ik het er gisteren over met man.
Wat gaan we dit jaar doen met de kerstboom nu er een dreumes rond loopt.
Onbreekbare ballen heb ik altijd al.
Maar wat te doen met de haakjes? Zou de ballen natuurlijk kunnen ophangen aan lintjes.
Ik vraag me vooral af of dreumes niet aan de wandel gaat met de slingers en lichtsnoer.

Tips zijn welkom.
Andersom schreef:
22-10-2019 10:36
Uh? Iedereen bakt er iets van, met wisselend resultaat. Dat wel. Tenzij je je niet ineens inspant om je kind iets te leren, dan komt er inderdaad geen resultaat.
Ik span mij zeker wel in, ik vind het alleen verrekte zwaar.
NYC schreef:
22-10-2019 10:49
Ik span mij zeker wel in, ik vind het alleen verrekte zwaar.

Prima toch! Dat je inspanning nog niet altijd het gewenste resultaat hebben is dan maar zo. Je doet je best, meer kun je niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-10-2019 13:04
Prima toch! Dat je inspanning nog niet altijd het gewenste resultaat hebben is dan maar zo. Je doet je best, meer kun je niet doen.
Maar hier op het forum komt het dan toch vaak over alsof je er niks aan doet. Ook in dit topic weer: een TO met een overenthousiaste dreumes vraagt ruim van te voren om tips, en dan krijgt ze te horen dat ze maar "moet opvoeden". Alsof ze nu uit dr neus zit te eten en niks doet.

Alleen al het feit dát ze er van te voren over nadenkt zou moeten aangeven dat ze betrokken is bij haar kind.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 15:02
10.64% gewijzigd
Andersom schreef:
22-10-2019 13:04
Prima toch! Dat je inspanning nog niet altijd het gewenste resultaat hebben is dan maar zo. Je doet je best, meer kun je niet doen.
Oh, het resultaat is meestal uiteindelijk wel gewenst, maar die weg er naartoe... Zoals ze zeggen, het gaat niet om de eindbestemming maat om de reis er naartoe. Daar worstel ik echt gigantisch mee.
NYC schreef:
22-10-2019 13:55
Oh, het resultaat is meestal uiteindelijk wel gewenst, maar die weg er naartoe... Zoals ze zeggen, het gaat niet om de eindbestemming maat om de reis er naartoe. Daar worstel ik echt gigantisch mee.

Een beetje loslaten kan ook geen kwaad, echt niet. Heel veel dingen komen ook vanzelf goed. :hug:
Ik heb m'n kerstboom vorig jaar leeg neergezet (dochter was 2). De lampjes zitten er bij mijn boom al standaard in, dus dat kon ze niet slopen. Ze kan helaas nergens vanaf blijven dus had ook geen zin om er iets in te hangen. Als ik dat wel had gedaan had ik enkel houten ornamenten erin gehangen met een lintje, ik vind haakjes veel te gevaarlijk. Ze stopt echt alles in haar mond. Ze is nu 3 en doet dat nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
nooit iets anders gedaan met kerst en dreumes. Gewoon leren dat er niet aangekomen mag worden en onderin paar plastic ballen.

Ik heb sowieso nooit spullen weggezet, ze bljven er maar mooi vanaf.
Maartje2016 schreef:
22-10-2019 13:42
Maar hier op het forum komt het dan toch vaak over alsof je er niks aan doet. Ook in dit topic weer: een TO met een overenthousiaste dreumes vraagt ruim van te voren om tips, en dan krijgt ze te horen dat ze maar "moet opvoeden". Alsof ze nu uit dr neus zit te eten en niks doet.

Alleen al het feit dát ze er van te voren over nadenkt zou moeten aangeven dat ze betrokken is bij haar kind.
Nou komt dat denk ik ook doordat iedereen wel eens zo'n ouder ziet of kent die er echt niks aan doet. Die dan roept: 'maar hij snapt het nog niet.' Waar ik dan denk: maar jij snapt het wel, dus houd je kind in bedwang.
poldervrouw schreef:
22-10-2019 15:07
nooit iets anders gedaan met kerst en dreumes. Gewoon leren dat er niet aangekomen mag worden en onderin paar plastic ballen.

Ik heb sowieso nooit spullen weggezet, ze bljven er maar mooi vanaf.

Dacht ik ook. Tot mijn oudste.
Zelfs de kasten hebben we verankerd aan de muur. Levensgevaarlijk kind was het.
Eidde schreef:
21-10-2019 07:08
Wat is er met de haakjes dan?
Ik heb als kind ooit op TV zo’n 911 programma gezien over een baby die plotseling bloed begon op te hoesten en dreigde te stikken.
Haakje van de kerstbal ingeslikt!

Dat is me altijd bijgebleven en heeft enorme indruk op me gemaakt. In het eerste jaar van de oudste heb ik de grijpbare onderste kant leeg gelaten, maar toen was ze 6 maanden oud. Bij de jongste, met Kerst 9 maanden, hebben we een klein boompje op een dressoir gezet.
Andersom schreef:
22-10-2019 15:32
Nou komt dat denk ik ook doordat iedereen wel eens zo'n ouder ziet of kent die er echt niks aan doet. Die dan roept: 'maar hij snapt het nog niet.' Waar ik dan denk: maar jij snapt het wel, dus houd je kind in bedwang.
Precies of zo'n ouder die het aan de andere aanwezigen overlaat om op het kind te letten... En ik ben dan vaak de sukkel die toch constant dat kind in de gaten houdt en helpt en verbiedt... Terwijl moeders lekker aan een wijntje zit. Maar kan het echt niet over m'n hart verkrijgen om dat kind dan maar aan zijn/haar lot over te laten.

En wat dan keer op keer blijkt.. (Bijna) Alle kinderen reageren prima op duidelijke grenzen. Bij de één moet je die grens 5x aangeven en bij de ander 5000x. Zolang je maar consequent blijft in het verbieden en in het keer op keer belonen van het goede gedrag, gaan ze het echt wel begrijpen. Zelfs die ADHD'er van mij.

Zeggen dat alle ouders hun best doen met opvoeden is gewoon echt niet waar. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit ook slaat op op TO of een paar andere meeschrijvers. Iedereen weet voor zichzelf wel hoe serieus de opvoedtaak genomen wordt en of je je wel/niet aangesproken moet voelen.
En ja, het is vaak hard werken
En ja, het is vaak frustrerend dat je zo consequent moet blijven en zo vaak moet herhalen.
Maar dat hoort er nu eenmaal bij.
anoniem_387451 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 15:53
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja kan. Ik heb vorig jaar ook lintjes geknipt en gestrikt. Staat leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
NYC, ik lees jou al jaren en vind je een lieve betrokken moeder, met kinderen die prima terecht gaan komen! En ik snap dat je het lastig vindt, met een drukke peuter dag in dag uit. Bij vrijwel alle thuisblijfouders die ik ken ging de vlag uit toen de jongste naar school ging, het is gewoon voor heel veel mensen slopend en vaak eentonig om bijna continu een peuter om je heen te hebben. Zeker als je zoals jij een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt en een goede zelfreflectie, waardoor je het liefst perfect wilt doen en tegelijk weet dat je daarin altijd weer faalt.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
22-10-2019 15:07
nooit iets anders gedaan met kerst en dreumes. Gewoon leren dat er niet aangekomen mag worden en onderin paar plastic ballen.

Ik heb sowieso nooit spullen weggezet, ze bljven er maar mooi vanaf.
En wat als je kind daar anders over denkt en continu de ballen uit de boom mept en de scherpe haakjes opeet? En dan niet na 1 of 10 of 100 keer nee leert, maar blijft doen? Blijf je dan de hele kerstperiode dag in dag uit voortdurend op maximaal een halve meter van je kind?
nicole123 schreef:
22-10-2019 16:46
En wat als je kind daar anders over denkt en continu de ballen uit de boom mept en de scherpe haakjes opeet? En dan niet na 1 of 10 of 100 keer nee leert, maar blijft doen? Blijf je dan de hele kerstperiode dag in dag uit voortdurend op maximaal een halve meter van je kind?
Als dat is wat nodig is, ja, dan is dat nodig.
Tot je kind het na 5000x wel begrijpt.
nicole123 schreef:
22-10-2019 16:46
En wat als je kind daar anders over denkt en continu de ballen uit de boom mept en de scherpe haakjes opeet? En dan niet na 1 of 10 of 100 keer nee leert, maar blijft doen? Blijf je dan de hele kerstperiode dag in dag uit voortdurend op maximaal een halve meter van je kind?
Dat dus. Daarom had ik ook besloten er niets in te hangen. Dan moet ik de hele dag naast de kerstboom gaan staan. Ik had ook wel wat anders aan m'n hoofd net na een bevalling. Sommige kinderen zijn gewoon echt ontzettend hardleers.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen kinderen maar wel katten. Ik raad aan een touwtje aan het topje van de boom naar een haakje boven in de muur of de gordijnrail te doen. Dan kan de hele zooi niet omdonderen :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
22-10-2019 15:52
Precies of zo'n ouder die het aan de andere aanwezigen overlaat om op het kind te letten... En ik ben dan vaak de sukkel die toch constant dat kind in de gaten houdt en helpt en verbiedt... Terwijl moeders lekker aan een wijntje zit. Maar kan het echt niet over m'n hart verkrijgen om dat kind dan maar aan zijn/haar lot over te laten.

En wat dan keer op keer blijkt.. (Bijna) Alle kinderen reageren prima op duidelijke grenzen. Bij de één moet je die grens 5x aangeven en bij de ander 5000x. Zolang je maar consequent blijft in het verbieden en in het keer op keer belonen van het goede gedrag, gaan ze het echt wel begrijpen. Zelfs die ADHD'er van mij.

Zeggen dat alle ouders hun best doen met opvoeden is gewoon echt niet waar. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit ook slaat op op TO of een paar andere meeschrijvers. Iedereen weet voor zichzelf wel hoe serieus de opvoedtaak genomen wordt en of je je wel/niet aangesproken moet voelen.
En ja, het is vaak hard werken
En ja, het is vaak frustrerend dat je zo consequent moet blijven en zo vaak moet herhalen.
Maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Als dit niet slaat op TO of andere meeschrijvers, misschien kun je dan een ander topic openen voor je frustraties? Want dan zijn ze hier off topic.

En 5000 keer een kind weghalen bij een kerstboom betekent dat je de hele kerstperiode de hele dag elke paar minuten je kind daar weghaalt. En je kind het dan nog niet geleerd heeft. Wat bereik je daarmee? Vooral een gefrustreerd kind en een gefrustreerde ouder, want ik denk niet dat het een erg gezellige kerst is dan. Lijkt me een stuk prettiger dan om die boom dan gewoon wat minder bereikbaar te zetten, of ballen met lintjes. Dat betekent niet dat ze het dan niet leren. Bij mijn oudste hebben we de boom hoog weggezet en die slaat echt geen ballen meer uit de boom hoor.

Verder zou ik juist van iemand met een kind met ADHD verwachten dat je dan niet redeneert in de trant van 'mijn kind kon dit op die leeftijd leren, dus kunnen alle kinderen het en anders falen de ouders'. Wellicht kon jouw kind met 4 jaar nog niet lang stil op een stoel blijven zitten in de klas, terwijl diverse leeftijdgenootjes dat wel konden (of ik noem maar wat, hij heeft die diagnose vast niet zomaar gekregen, dus zal zeker op bepaalde vlakken lastiger gedrag vertoond hebben dan zijn leeftijdgenootjes). Maakte dat jou een slechtere opvoeder? Nee, natuurlijk niet! Misschien kun je ook met zo'n bril op eens naar andere ouders kijken, dat is prettiger dan met een bij voorbaat veroordelende bril die je nu op lijkt te hebben.
Alle reacties Link kopieren
We hebben hier altijd een kerstboom gehad, ook toen de kinderen klein waren. Ik zette 'm iets hoger, maar bij opa en oma stond ie gewoon op de grond. Dat ging prima. Ja, we moesten meerdere keren nee zeggen, maar daar reageerden ze prima op. Vorig jaar was het even spannend, want klein ondeugend dreumesneefje met véél energie, maar die heeft ook de boom met rust gelaten en rende drentelde er keurig omheen. :heart:
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
22-10-2019 16:50
Als dat is wat nodig is, ja, dan is dat nodig.
Tot je kind het na 5000x wel begrijpt.
Zou jij dat serieus doen? 5000x je kind corrigeren in hetzelfde en wekenlang dus nauwelijks van je kind wijken en elke dag weer de hele dag elke paar minuten je kind bestraffend toespreken en weghalen, terwijl er een heel simpele andere oplossing is om de situatie te vermijden? Dan heb je toch een paar rotweken met je kind, als je dat voortdurend moet doen? En heeft het daarna nog geen effect gehad, want na 3000x is de kerstperiode voorbij en zit je kind er nog steeds aan. Als je gewoon de boom onbereikbaar maakt en het een jaar later weer probeert dan leert je kind het in 1 of 2 keer in plaats van 5000 keer. Jammer van die enorme moeite die je er dan in zou stoppen bij een kind dat er nog niet aan toe is.

Want dat is er aan de hand als je iets 5000 keer moet herhalen: dan landt het blijkbaar nog niet. En dat het dan na 5000 keer wel landt komt niet omdat die 4999 keer ervoor blijkbaar nodig waren, maar omdat je kind zich verder ontwikkeld heeft. Door te leren van andere situaties, doordat het beter kan praten en begrijpen wat je zegt, doordat de hersenen zich ontwikkeld hebben. Het is net als een kind los willen leren fietsen met 3 jaar. Sommige kinderen zijn daar al aan toe, met andere zou je 5000 keer moeten oefenen om het te bereiken en was het voor alle partijen beter geweest er nog een jaartje mee te wachten.
nicole123 schreef:
22-10-2019 17:17
Zou jij dat serieus doen? 5000x je kind corrigeren in hetzelfde en wekenlang dus nauwelijks van je kind wijken en elke dag weer de hele dag elke paar minuten je kind bestraffend toespreken en weghalen, terwijl er een heel simpele andere oplossing is om de situatie te vermijden? Dan heb je toch een paar rotweken met je kind, als je dat voortdurend moet doen? En heeft het daarna nog geen effect gehad, want na 3000x is de kerstperiode voorbij en zit je kind er nog steeds aan. Als je gewoon de boom onbereikbaar maakt en het een jaar later weer probeert dan leert je kind het in 1 of 2 keer in plaats van 5000 keer. Jammer van die enorme moeite die je er dan in zou stoppen bij een kind dat er nog niet aan toe is.

Want dat is er aan de hand als je iets 5000 keer moet herhalen: dan landt het blijkbaar nog niet. En dat het dan na 5000 keer wel landt komt niet omdat die 4999 keer ervoor blijkbaar nodig waren, maar omdat je kind zich verder ontwikkeld heeft. Door te leren van andere situaties, doordat het beter kan praten en begrijpen wat je zegt, doordat de hersenen zich ontwikkeld hebben. Het is net als een kind los willen leren fietsen met 3 jaar. Sommige kinderen zijn daar al aan toe, met andere zou je 5000 keer moeten oefenen om het te bereiken en was het voor alle partijen beter geweest er nog een jaartje mee te wachten.
5000 keer is natuurlijk ook zomaar een uit de lucht gegrepen aantal. Ik bedoel gewoon: Zo vaak als nodig is.
Vaak zie je dat als het met 3x waarschuwen niet lukt de conclusie al getrokken wordt dat het kind er nog niet aan toe is. En dat is natuurlijk onzin. Ook jonge kinderen snappen heel goed of ze ergens wel of niet aan mogen komen zonder dat alles maar buiten bereik gezet moet worden.
En in de praktijk blijkt dat aantal vaak heel erg mee te vallen. Het zal waarschijnlijk één dag intensieve aandacht vragen en daar heb je de rest van de Kerstperiode plezier van.
Maar als je liever Kerst viert met een boom zonder ballen, dan moet je dat vooral doen.
Passen jullie ook op voor naalden van de boom?

Mijn eigen moeder heeft tijdens het optuigen ooit zo'n naald in haar oog gehad.
Dat was toch écht 3 dagen afzien van de pijn.

En je wil ook niet weten hoe zo'n naald smaakt in een kindermond :-D.


Niet alleen het omver-trekken of aan de kerstballen trekken is dus een probleem bij zo'n onding.
Marnamai schreef:
22-10-2019 17:40
Passen jullie ook op voor naalden van de boom?

Mijn eigen moeder heeft tijdens het optuigen ooit zo'n naald in haar oog gehad.
Dat was toch écht 3 dagen afzien van de pijn.

En je wil ook niet weten hoe zo'n naald smaakt in een kindermond :-D.


Niet alleen het omver-trekken of aan de kerstballen trekken is dus een probleem bij zo'n onding.
Kunstboom :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
22-10-2019 16:50
Als dat is wat nodig is, ja, dan is dat nodig.
Tot je kind het na 5000x wel begrijpt.
Dan is dat jouw stijl van opvoeden.

Die van mij is dat ik dan een andere oplossing bedenk en het het later nog eens probeer.

En dat betekent niet dat ik niet opvoed, maar het op een andere manier doe dan de jouwe doe.
Valentijn101 schreef:
22-10-2019 16:56
Hier geen kinderen maar wel katten. Ik raad aan een touwtje aan het topje van de boom naar een haakje boven in de muur of de gordijnrail te doen. Dan kan de hele zooi niet omdonderen :thumbsup:

Dat kan dus wel. Je kunt de onderkant nog steeds verplaatsen dan en dus nog steeds door boom, half omkieperen. Het touwtje houdt dan wel de bovenkant min of meer boven, dat wel. Touwtje hangt recht naar beneden langs de muur en het topje leunt daartegen aan.

Vraag maar niet hoe ik dat weet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven