Kerstboom optuigen

07-12-2018 14:35 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist met heel veel zorg voor een gelijkmatige verdeling ( :roll: ) de lichtjes in de kerstboom gehangen. Doe ik de stekker in het stopcontact... mag je drie keer raden :whip: Natuurlijk weet ik dat je die normaal even van te voren controleert, maar ik dacht er wel mee weg te komen onder het mom van 'even snel de kerstboom optuigen als peuter slaapt'. Niet dus.. maar goed, na het onderdrukken van mijn eerste instinctieve gedachte om die hele klerezooi dan maar lekker de pestpokke te laten krijgen, bedacht ik dus dat ik nieuwe lampjes moet kopen (en man de kapotte lampjes zo lekker uit de boom te laten vissen).

Lange aanloop, maar mijn vraag is dus nu: wat zijn fijne lampjes? Bij mijn ouders hadden we vroeger van die witte kaarsjes met een knijpsysteem, nu heb ik kleinere lampjes, die je met zo'n rondje om het draad moet vastzetten aan een tak (volgen jullie me nog?). Beide vind ik niet superideaal: die van m’n ouders te groot, die van mij niet zo handig, alhoewel ik twijfel of er wel systemen zijn die wel echt handig zijn (ik zit nu dus altijd in de knoop omdat het zo'n 'rond' ding is en je die dus ergens over de boom heen moet gooien). Je ziet nu veel van die clusterverlichting, is dat wat? Of hebben jullie andere suggesties voor soorten lampjes in het algemeen of specifieke producten van een winkel? En hoeveel meter aan lichtjes heb je ongeveer nodig voor een boom van 175-200 cm?

Overigens: kaap dit topic vooral voor meer vragen over het optuigen van je boom, wie weet leer ik nog wat :idee:
Gewoon clusterlampjes aan een snoer zonder bevestigingen, dus die je gewoon om de boom kunt wikkelen. Heel de Intratuin ligt er vol mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb clusterverlichting. Heel fijn. Je drapeert die gewoon over de takken en er zit een begin en een eind aan, dus geen gedoe dat je precies moet uitkomen. Ik heb voor een boom van 1.75, 2 strengen. Eentje van 750 en eentje van 1152 lampjes. Je moet wel opletten dat je een beetje gelige kleur hebt. Ik had eerst warm wit, maar daar konden vliegtuigen in dikke mist op landen, jeetje dat was veel te fel.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
En o ja. Als ik de lampjes erin hang laat ik ze branden, zo zie je of het een beetje leuk verdeelt wordt.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
07-12-2018 14:41
En o ja. Als ik de lampjes erin hang laat ik ze branden, zo zie je of het een beetje leuk verdeelt wordt.
En dan met toegeknepen ogen op een afstandje kijken of het goed verdeelt is 😁😁
Alle reacties Link kopieren
Ok super, clusterverlichting klinkt ideaal! Dat is een soort slinger dus gewoon? (ik voel me zo dom nu :-$ )
Froezel schreef:
07-12-2018 14:45
En dan met toegeknepen ogen op een afstandje kijken of het goed verdeelt is 😁😁
Dat aanzetten en dan met de ogen knijpen doe ik altijd daarna, maar nu mijn lesje wel geleerd :hihi: Goede tip!
Heb je al gecontroleerd of alle lampjes wel vastzitten? Meestal als er eentje los zit werkt het hele ding niet (serieschakeling). Alle lampjes dus een beetje aanduwen terwijl het ding aan staat, dan kom je er snel genoeg achter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb clusterverlichting. Ideaal want dit raakt veel minder in de klit (het is een dikke logge streng) en je hoeft niks vast te zetten, gewoon als een slinger draperen! Ik heb een 960 led streng op 12 meter en mijn nepboom is ongeveer 2.10m tot 2.20m. Het is precies genoeg om om en om op een laag takken een streng lichtjes te hebben liggen (een laag niet, een laag wel, etc) zeg maar en dat is precies goed vind ik, op de doos stond ook dat het voor bomen van tussen de 1.90m en 2.20m was dus ik zou de richtlijn van de doos aanhouden. Ik heb zelf "classic warm" oftewel geelachtig, dit vind ik mooier dan dat spierwitte.

Ik heb deze: https://www.mazzelshop.nl/product/kerst ... ssic-warm/. Gewoon van de intratuin trouwens. Het is geen super dichte cluster, meer een losse cluster. Die hele dikke clusters zijn ook meteen een stuk duurder.

Moraal van het verhaal; clusterverlichting is inderdaad fijner in de boom hangen door de dikke enkele streng en het feit dat je niks hoeft vast te zetten en ik zou de richtlijnen aanhouden op de doos voor de lengte/aantal lampjes.

Edit: Oh ja! Je hebt dus dichte en losse clusters (meer of minder lampjes per vierkante meter) dus enkel afgaan op posters die een aantal lampjes noemen heeft geen zin als je niet weet hoeveel meter streng erbij zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook clusterverlichting. Ik vind het mooi en handig. Ik heb net een extra streng besteld omdat mijn nieuwe kerstboom veel groter is dan de vorige en het nu nogal een triest geheel is (aan de bovenkant wel lampjes, aan de onderkant niet). Ik heb deze gekocht: https://www.blokker.nl/p/clusterverlich ... RQQAvD_BwE.

Die kaarsjes met knijpertjes had ik vroeger ook, maar ze stonden altijd scheef op de takken en dat ziet er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
:rofl: 6 ik lag je niet uit hoor TO, maar ik herken deze kerstboom-optuig blooper als geen ander, hier in huis ook altijd gehakketak tijdens het optuigen van kerstboom, kibbelende kinderen, boom die scheef staat, lampjes die het niet doen, kerstballen die sneuvelen.

Ik weet nog dat Sylvie Meis een keer een foto had gepost tijdens het optuigen van de kerstboom, dat mens had stilettohakken aan , haar makeup zat tip top en haar strakke jurkje zat als gegoten.
Ik vraag me nog steeds af hoe zij dat in vredesnaam heeft gedaan.( dit zeg ik ietwat jaloers)
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik heb clusterverlichting vd action, 19,95 voor snoer van 5 meter. Kan met een app bedient worden. Je kan daarmee ook een timer instellen en allerlei patroontjes maar ook gewoon aan (heb ik). Ik heb twee snoeren in mijn medium grote boom maar hij staat buiten dus zonder ballen. Met ballen zou 1 wel genoeg zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
07-12-2018 14:41
Ik heb clusterverlichting. Heel fijn. Je drapeert die gewoon over de takken en er zit een begin en een eind aan, dus geen gedoe dat je precies moet uitkomen. Ik heb voor een boom van 1.75, 2 strengen. Eentje van 750 en eentje van 1152 lampjes. Je moet wel opletten dat je een beetje gelige kleur hebt. Ik had eerst warm wit, maar daar konden vliegtuigen in dikke mist op landen, jeetje dat was veel te fel.
Warm wit is toch juist gelig? Anders is het koud toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook warm wit, ik vind het een mooie kleur.
En met de app kan je ze óók nog dimmen.
Miskotto schreef:
07-12-2018 15:12
:rofl: 6 ik lag je niet uit hoor TO, maar ik herken deze kerstboom-optuig blooper als geen ander, hier in huis ook altijd gehakketak tijdens het optuigen van kerstboom, kibbelende kinderen, boom die scheef staat, lampjes die het niet doen, kerstballen die sneuvelen.

Ik weet nog dat Sylvie Meis een keer een foto had gepost tijdens het optuigen van de kerstboom, dat mens had stilettohakken aan , haar makeup zat tip top en haar strakke jurkje zat als gegoten.
Ik vraag me nog steeds af hoe zij dat in vredesnaam heeft gedaan.( dit zeg ik ietwat jaloers)
In scene gezet, wat ik je brom.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
07-12-2018 15:12
:rofl: 6 ik lag je niet uit hoor TO, maar ik herken deze kerstboom-optuig blooper als geen ander, hier in huis ook altijd gehakketak tijdens het optuigen van kerstboom, kibbelende kinderen, boom die scheef staat, lampjes die het niet doen, kerstballen die sneuvelen.

Ik weet nog dat Sylvie Meis een keer een foto had gepost tijdens het optuigen van de kerstboom, dat mens had stilettohakken aan , haar makeup zat tip top en haar strakke jurkje zat als gegoten.
Ik vraag me nog steeds af hoe zij dat in vredesnaam heeft gedaan.( dit zeg ik ietwat jaloers)
Gelukkig toch ook wel herkenbaar :biggrin:

Sylvie Meis heeft waarschijnlijk iemand ingehuurd die de kerstboom voor haar optuigt, ondertussen 2 uur in haar en make-up gezeten en dan 300 foto's gemaakt met die ene kerstbal, de beste gekozen, gephotoshopt en gepost, terwijl de rest van haar huis professioneel gestyled werd :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lampjes van de primark die op manieren kunnen knipperen. Het zijn er 50 maar ik heb een vrij kleine boom. Het kan van stil tot hysterische disco. Ik heb het er ook tussen gedrapeerd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
https://goo.gl/images/TNuKDS

Ben je ineens klaar
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens de bron gevonden na de tip van RikM om alle lampjes te controleren: een gebroken lampje (waardoor ik mezelf een kleine stroomschok gaf bij controleren). Was alweer vergeten dat kerstverlichting zo werkt. In ieder geval heb ik geen nieuw lampje meer kunnen vinden en ben ik er wel klaar mee. Die clusterverlichting klinkt een stuk stressvrijer. Voor de kleur van de lampjes denk ik dat ze wel voorbeelden hebben hangen in het tuincentrum toch?

Ik heb me met al mijn diploma's nog nooit zo dom gevoeld trouwens... ik geef de schuld maar aan het feit dat ik 30 weken zwanger ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kant en klare boom met verlichting. Ik hoef niks uit elkaar te halen (geen tak voor tak in klikken bedoel ik dan) boom bestaat uit drie delen die ik op elkaar (stang in stang systeem snapje?) en dan de takken fatsoeneren en dan staat de boom. Stekker in stopcontact en alle led lampjes branden. Ik heb wit licht is wel fel maar ik vind dat koele licht juist mooier dan warm licht. Enige min punt aan mijn boom vind ik dat ie onder heel erg breed is wat meteen een groot deel van de plek waar ie staat in beslag neemt.
Alle reacties Link kopieren
Jahoor, en anders even googlen. Dan zie je het verschil ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier gewoon enkele lichtjes aan een snoer. Die snoeren zijn tegenwoordig niet meer rond, er heeft eindelijk iemand bedacht dat dat niet handig is. Ik heb 500 lampjes in m’n boom van 2.10 m.

Mijn kerstboomblooper dit jaar is dat ik ging voor stemmig goud en wit dit jaar. Helemaal nieuwe ballen en slingers gekocht. Kreng opgetuigd en nu vind ik hem STOM! Ik had gewoon zoals elk jaar rood/wit/groen moeten doen, zoals het hoort :idee: of met hysterisch gekleurde lampjes zoals ik nu achteraf graag wil :frusty:

What to do, what to do... zo laten, alle goud eruit, of gewoon alle rode ballen toevoegen...
ippy wijzigde dit bericht op 07-12-2018 15:28
8.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ippy :rofl: En nu? Ik zou de boom niet zo laten hoor, je gaat je er vreselijk aan ergeren waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
07-12-2018 15:18
In scene gezet, wat ik je brom.
Neeeee! Sylvie is altijd zo naturel en spontaan. Denk je echt?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Haha Ippy, ik zou in ieder geval een deel vervangen, straks erger je je nog minmaal 2,5 week kapot :-D Ik was nog aan het twijfelen of ik nog wat extra nieuwe versiering zou kopen, maar na jouw verhaal weet ik weer dat ik beter bij het oude vertrouwde kan blijven ;-)

En Steffi, kant-en-klare boom lijkt me ideaal, maar ik hou zo van de geur van een echte boom.. ondanks m’n gevloek en getier bij het opzetten (en aftuigen trouwens ook).
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
07-12-2018 15:08
Ik heb ook clusterverlichting. Ik vind het mooi en handig. Ik heb net een extra streng besteld omdat mijn nieuwe kerstboom veel groter is dan de vorige en het nu nogal een triest geheel is (aan de bovenkant wel lampjes, aan de onderkant niet). Ik heb deze gekocht: https://www.blokker.nl/p/clusterverlich ... RQQAvD_BwE.

Die kaarsjes met knijpertjes had ik vroeger ook, maar ze stonden altijd scheef op de takken en dat ziet er niet uit.
Hoe groot is je boom nu en hoe groot was je vorige?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven