Kerstboom optuigen

07-12-2018 14:35 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist met heel veel zorg voor een gelijkmatige verdeling ( :roll: ) de lichtjes in de kerstboom gehangen. Doe ik de stekker in het stopcontact... mag je drie keer raden :whip: Natuurlijk weet ik dat je die normaal even van te voren controleert, maar ik dacht er wel mee weg te komen onder het mom van 'even snel de kerstboom optuigen als peuter slaapt'. Niet dus.. maar goed, na het onderdrukken van mijn eerste instinctieve gedachte om die hele klerezooi dan maar lekker de pestpokke te laten krijgen, bedacht ik dus dat ik nieuwe lampjes moet kopen (en man de kapotte lampjes zo lekker uit de boom te laten vissen).

Lange aanloop, maar mijn vraag is dus nu: wat zijn fijne lampjes? Bij mijn ouders hadden we vroeger van die witte kaarsjes met een knijpsysteem, nu heb ik kleinere lampjes, die je met zo'n rondje om het draad moet vastzetten aan een tak (volgen jullie me nog?). Beide vind ik niet superideaal: die van m’n ouders te groot, die van mij niet zo handig, alhoewel ik twijfel of er wel systemen zijn die wel echt handig zijn (ik zit nu dus altijd in de knoop omdat het zo'n 'rond' ding is en je die dus ergens over de boom heen moet gooien). Je ziet nu veel van die clusterverlichting, is dat wat? Of hebben jullie andere suggesties voor soorten lampjes in het algemeen of specifieke producten van een winkel? En hoeveel meter aan lichtjes heb je ongeveer nodig voor een boom van 175-200 cm?

Overigens: kaap dit topic vooral voor meer vragen over het optuigen van je boom, wie weet leer ik nog wat :idee:
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
07-12-2018 15:37
Haha Ippy, ik zou in ieder geval een deel vervangen, straks erger je je nog minmaal 2,5 week kapot :-D Ik was nog aan het twijfelen of ik nog wat extra nieuwe versiering zou kopen, maar na jouw verhaal weet ik weer dat ik beter bij het oude vertrouwde kan blijven ;-)

En Steffi, kant-en-klare boom lijkt me ideaal, maar ik hou zo van de geur van een echte boom.. ondanks m’n gevloek en getier bij het opzetten (en aftuigen trouwens ook).
Die geur vind je vast ergens in een spuitfles.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-12-2018 15:47
Hoe groot is je boom nu en hoe groot was je vorige?
De huidige is 2,10 meter. De vorige week ik niet zeker, ik denk 1,50 meter?
koko67 schreef:
07-12-2018 15:53
Die geur vind je vast ergens in een spuitfles.

Uiteraard. :)

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
07-12-2018 15:18
Gelukkig toch ook wel herkenbaar :biggrin:

Sylvie Meis heeft waarschijnlijk iemand ingehuurd die de kerstboom voor haar optuigt, ondertussen 2 uur in haar en make-up gezeten en dan 300 foto's gemaakt met die ene kerstbal, de beste gekozen, gephotoshopt en gepost, terwijl de rest van haar huis professioneel gestyled werd :hihi:
Denk je echt dat zij dat zelf doet, die doet volgens mij niks zelf, behalve misschien haar eigen billen afvegen... :hihi:
Don't cry, buy a bag and move on.
Miskotto schreef:
07-12-2018 15:12
:rofl: 6 ik lag je niet uit hoor TO, maar ik herken deze kerstboom-optuig blooper als geen ander, hier in huis ook altijd gehakketak tijdens het optuigen van kerstboom, kibbelende kinderen, boom die scheef staat, lampjes die het niet doen, kerstballen die sneuvelen.

Ik weet nog dat Sylvie Meis een keer een foto had gepost tijdens het optuigen van de kerstboom, dat mens had stilettohakken aan , haar makeup zat tip top en haar strakke jurkje zat als gegoten.
Ik vraag me nog steeds af hoe zij dat in vredesnaam heeft gedaan.( dit zeg ik ietwat jaloers)
Neem aan dat ze zich omgekleed had voor ze zo'n selfie nam? Ik kan niet jaloers zijn op vrouwen die zich in martelwerktuigen hijsen om indruk op anderen te maken ipv dat ze het gewoon comfortabel willen hebben.
Lampjes, praat me er niet van !
Jaren geleden een joekel van een kerstboom gekocht waar ik 3 snoeren met lampjes in had gedaan, megaveel kerstballen erin en hij was na 3 uur optuigen prachtig !
Na 1,5 week doe ik de boom aan en is het middelste snoer kapot :swear:
Nergens dezelfde lampjes kunnen vinden dus van ellende 3 nieuwe snoeren gekocht en de boom volledig afgetuigd en daarna weer opgetuigd. Man verklaarde me voor gek maar ik kan er echt niet tegen als de verlichting niet klopt.

3 jaar geleden op zoek naar nieuwe lampjes en bij de Intratuin rijstverlichting meegenomen, hele kleine lampjes in een cluster. Prachtig maar ze gaven wel heel weinig licht en weerkaatsten niet in de ballen waardoor de boom niet sprankelde.
Na 2 dagen ergeren ben ik naar de Xenos gefietst en heb weer ouderwetse snoeren gekocht en de boom weer volledig ontmanteld en opnieuw opgetuigd.

De juiste boom vinden is altijd een hele zoektocht, bij het tuincentrum gaan ze al zuchten als ze me zien :proud:
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
07-12-2018 14:48
Ok super, clusterverlichting klinkt ideaal! Dat is een soort slinger dus gewoon? (ik voel me zo dom nu :-$ )



Dat aanzetten en dan met de ogen knijpen doe ik altijd daarna, maar nu mijn lesje wel geleerd :hihi: Goede tip!
Ik had eerst "gewone" clusterverlichting. Die snoeren zijn best wel dik en zwaar.
Nu microcluster en die is een stuk dunner en lichter. Makkelijker in de boom te leggen.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
07-12-2018 14:41
Ik heb clusterverlichting. Heel fijn. Je drapeert die gewoon over de takken en er zit een begin en een eind aan, dus geen gedoe dat je precies moet uitkomen. Ik heb voor een boom van 1.75, 2 strengen. Eentje van 750 en eentje van 1152 lampjes. Je moet wel opletten dat je een beetje gelige kleur hebt. Ik had eerst warm wit, maar daar konden vliegtuigen in dikke mist op landen, jeetje dat was veel te fel.
Hahaha grapjas :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Steffi088 schreef:
07-12-2018 15:24
Ik heb een kant en klare boom met verlichting. Ik hoef niks uit elkaar te halen (geen tak voor tak in klikken bedoel ik dan) boom bestaat uit drie delen die ik op elkaar (stang in stang systeem snapje?) en dan de takken fatsoeneren en dan staat de boom. Stekker in stopcontact en alle led lampjes branden. Ik heb wit licht is wel fel maar ik vind dat koele licht juist mooier dan warm licht. Enige min punt aan mijn boom vind ik dat ie onder heel erg breed is wat meteen een groot deel van de plek waar ie staat in beslag neemt.
ja! Zo een heb ik ook en vind het top!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb door de jaren heen verschillende gekocht en daar maak ik een combi van die past bij boom, achtergrond, plek in de kamer en kleuren ornamenten.

Er zitten ook twee batterijslingers in van beide 100 lampjes voor overdag.

Verlichting kan je het beste zelf gaan bekijken in het tuincentrum waar je zelf alles zelf brandend kan zien. De meeste ledverlichting die je tegenwoordig koopt is te geel of te oranje. Of verveelt het volgende jaar.
retrostar wijzigde dit bericht op 07-12-2018 17:17
9.38% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
07-12-2018 15:57
De huidige is 2,10 meter. De vorige week ik niet zeker, ik denk 1,50 meter?

Ah oké, dan heb ik aan 1 setje wel genoeg denk ik. Morgen even langs de Blokker. Thanx.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
07-12-2018 16:27
Ik had eerst "gewone" clusterverlichting. Die snoeren zijn best wel dik en zwaar.
Nu microcluster en die is een stuk dunner en lichter. Makkelijker in de boom te leggen.

Afbeelding

Waar heb je deze vandaan Tick?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-12-2018 17:16
Ah oké, dan heb ik aan 1 setje wel genoeg denk ik. Morgen even langs de Blokker. Thanx.
Hier staat een overzichtje dat ik gebruikt heb om te bepalen hoeveel ik nodig had: https://kerstverlichtingbuiten.com/hoev ... kerstboom/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kunstkerstboom en daar laat ik de lampjes altijd in. Dit jaar mogelijk de ballen ook, want die heb ik heel vast er in gedaan met groen ijzerdraad. De ballen zijn overigens onbreekbaar. De breekbare ballen gaan er wél uit.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-12-2018 17:20
Waar heb je deze vandaan Tick?
Ik heb dit merk (maar 5 meter en warm white) bij de action gekocht. Ik weet niet of ze deze specifieke ook hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-12-2018 17:20
Waar heb je deze vandaan Tick?
Bol https://www.bol.com/nl/p/micro-cluster- ... 083486313/
Ik heb trouwens de 1500/30 meter maar die is net even te lang voor een boom van 2.10
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik koop niet zo'n grote, denk ik nu. Anders even naar de Action morgen of de Blokker dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-12-2018 19:51
Ik koop niet zo'n grote, denk ik nu. Anders even naar de Action morgen of de Blokker dus.
Hoe hoog is je boom?

Deze kan makkelijk in een boom van rond de 1.80
https://www.gamma.nl/assortiment/cluste ... /p/B471134
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
07-12-2018 19:59
Hoe hoog is je boom?

Deze kan makkelijk in een boom van rond de 1.80
https://www.gamma.nl/assortiment/cluste ... /p/B471134

Ik heb nog geen boom maar ik heb nooit een heel grote. Bij de AH Nordmann met of zonder kluit. Heb net bij de Blokker clusterverlichting gekocht.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nou, de clusterlampjes van de Blokker waren in drie seconden al stuk. Ik heb ze heel even zien branden en gelijk weer uit. Gelukkig getest voordat ik ze de boom in deed, maar ik ben er wel een beetje klaar mee nu. Kan ik weer die kutboom niet optuigen. :nut:

Hopelijk heb jij er meer geluk mee Nouschi.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
08-12-2018 15:35
Nou, de clusterlampjes van de Blokker waren in drie seconden al stuk. Ik heb ze heel even zien branden en gelijk weer uit. Gelukkig getest voordat ik ze de boom in deed, maar ik ben er wel een beetje klaar mee nu. Kan ik weer die kutboom niet optuigen. :nut:

Hopelijk heb jij er meer geluk mee Nouschi.
Oh nee toch? In de winkel heb ik ze getest en deden ze het.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt elk dun lichtjessnoer gewoon los in de boom hangen als je het er een beetje omheen wikkelt. Daar hoeft het geen clusterverlicting voor te zijn. Mijn tip: doe de lichtjes al aan als je ze in de boom gaat hangen, dan zie je tijdens het ophangen al of ze er een beetje gelijkmatig in gaan :-)
Even het topic kapen. Ik zag bij een restaurant buiten een boom met verlichting waar maar enkele lampjes knipperen. Even googelen levert op dat het een flash-effect heet: 1 op de 12 lampjes knippert.

Morgen ga ik de boom versieren dus het is te laat om online te kopen. Heeft iemand toevallig zulke bij een grote keten zien liggen? Heb het aanbod van blokker etc online bekeken maar het lijkt er niet tussen te zitten.

Ik zou morgen nog even de stad in kunnen, maar aangezien ik mijn kinderen (zoon: "Ik haat winkelen!" Dochter: "Ik niet. Als we speelgoed voor mij kopen!") mee heb, wil ik wel doelgericht werken.

Helaas geen intratuin in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Oh nee Drackie, ellende!

Boerinnetje, volgens mij hebben de clusterlampjes van Action een app waarbij je diverse effecten kunt instellen, waaronder dat flash.

Hier inmiddels dolgelukkig met mijn clusterlampjes in Classic white van de intratuin! Supermakkelijk om in de boom te krijgen en te herschikken als het toch niet helemaal precies ligt zoals je zou willen. Ook mooi dat je zo veel kleine lichtjes door de hele boom hebt. Fantastisch concept! Heb nu een slinger van 15m (1150 lampjes geloof ik) en dat is zeker voldoende, maar had zelfs nog wel meer kwijt gekund. Gelijk een paar nieuwe ballen gekocht om te mixen met mijn bestaande collectie. Na alle ‘ellende’ gister, ben ik vandaag een heerlijk blij ei :mrgreen:

Oh en over die kerstboomgeur in een flesje: geloof direct dat dat er is (zeker na t voorbeeld ;-)). Maar kan me niet voorstellen dat het opweegt tegen het ‘echie’.
Flomo schreef:
08-12-2018 16:19
Oh en over die kerstboomgeur in een flesje: geloof direct dat dat er is (zeker na t voorbeeld ;-)). Maar kan me niet voorstellen dat het opweegt tegen het ‘echie’.

Ik las even de recensies op Bol.com en daar stond o.a. dat de geur tegenvalt en het spul vlekken achterlaat op je vloer. Maar niet doen dus. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven