Kerstboom: welke volgorde?

07-12-2019 12:39 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een heerlijk non-topic dat me te binnen schiet. In welke volgorde tuig jij de kerstboom op?

Ik heb altijd geleerd eerst de lampjes, daarna de ballen en dan pas de slingers. En uiteraard als laatste de piek. Alleen vraag ik me nu opeens af of het niet handiger is om de slingers voor de ballen te doen.

Dus hoe doen jullie het?

In welke volgorde tuig jij de boom op?

Totaal aantal stemmen: 154

Kaarsen, slingers, ballen, piek (53%)
Kaarsen, ballen, slingers, piek (23%)
Slingers, ballen, kaarsen, piek (1%)
Ballen, slingers, kaarsen, piek Geen stemmen
Piek, kaarsen, ballen, slingers (4%)
Iets anders (8%)
Ik doe maar wat (5%)
Kerstboom? Doe ik niet aan! (5%)
lollypopje wijzigde dit bericht op 07-12-2019 12:44
Reden: Kaarsjes moeten natuurlijk lampjes zijn :P
1.37% gewijzigd
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
defyinggravity schreef:
07-12-2019 14:15
Nu.nl heeft hier een video over gemaakt: https://www.nu.nl/255971/video/wat-is-b ... tboom.html
Thnx!
lollypopje schreef:
07-12-2019 14:10
Voor mij minder en toch heb ik dat stalletje, want hij is te leuk (little people 😍) en hoort bij de traditie.

Maar voor mij persoonlijk is kerst het feest van het licht, met de daarbij passende symboliek uit het christendom en bovenal pre-christelijke tradities.
Maar behalve dat ik Jezus als symbool zie, heeft hij voor mij geen extra betekenis.
Ja, precies dit. Ik kon het niet goed verwoorden.

Red, onze boom heeft ook ijsblauw en een bepaalde kleur groene ballen (ik weet even de precieze kleur niet meer).
Eerst lampjes dan ballen en verder niks houd niet van slingers en kralen .
Wij doen eerst de lampjes dan de ballen, geen slingers en als laatste de piek
Alle reacties Link kopieren
Hij wordt niet in één keer opgetuigd maar telkens wordt er iets toegevoegd. Ik begon met drie slingers lampjes maar gisteren vond ik hem toch niet licht genoeg en heb ik er alsnog drie slingers gloeilampjes bijgezet. Ik vond hem anders wat te koel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zoek altijd een scheve bolle buik boom uit. Ik heb een hekel aan te rechte bomen.

Vandaag piek er in gemikt, toen de lampjes en toen de ballen. Binnen 15 minuten was hij klaar.

Maar de geur van kerstboom hangt heerlijk in de kamer.
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar zijn er geen mooie ledlampjes te koop. De meeste doosjes ledverlichting blijken na de aankoop te oranje te zijn. Ik heb er al heel wat terug moeten brengen. Ik vind van led de rijstkorrelverlichting het mooiste en dan vanillekleurig. Ik denk dat kleurtemperatuur 2700 t/m 3000 Kelvin de mooiste tinten opleveren. Helaas staat er geen aanduiding op verpakking. De aanduiding warmwit kan vanalles mee bedoeld worden. De kleurtemperatuur is veel exacter.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Fitze schreef:
07-12-2019 12:50
Voor een doorsnee echte boom:
Kweekbak
Vrachtauto
Juniorveld
Vrachtauto
Groterveld
Kettingzaag waar de helft van de boom maar gekapt wordt en de rest weggegooid.
Vrachtauto
Distributiecentrum
Vrachtauto
Veiling
Vrachtauto
Tuincentrum/bouwmarkt/veldverkoper die doet als of ie ze kweekt.
Personenauto
Schuur
Huiskamer
Lampjes
Slingers
Piek
..
Piek
Slingers
Lampjes
Gesleep
Kerstbomenverzamelplek
Versnipperaar
Je vergeet de ballen, en waarom zou je een kerstboom in de schuur zetten??
Alle reacties Link kopieren
Het werd uiteindelijk

Lampjes
Slingers
Ornamenten
Ballen
Piek
Kerststalletje
Nog wat ballen :P

Wil nu alleen nog een lichtsnoer bij het kastje waar het stalletje op staat
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee van die lichtnetten, eigenlijk voor in de tuinheg gekocht maar ik mik ze om de grote boom.
Dan balle
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zilversliertjes, doffe, glanzende en gekrulde.
Engelenhaar ook maar dan van zilverwatten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Eerst de lampjes! Ik heb dit jaar nieuwe, een string van 15 kaarsjes met flikkerende lampjes :) daarna de slinger, zilver boven en onder, rood in het midden. En dan de ballen en piek. Ik heb alleen maar glazen ballen erin en bijna alleen maar van die mooie gedecoreerde ballen. Alles in rood/zilver/goud/groen. En de little people kerststal staat eronder! Die moet erbij van dochter. En jezus ligt er ook al in.
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
07-12-2019 20:36
Je vergeet de ballen, en waarom zou je een kerstboom in de schuur zetten??

Wordt soms aangeraden om een beetje te aclimatiseren (met het idee dat de schuur ietsje minder koud is dan buiten in het veld). Als het verschil in warmte tussen buiten binnen te snel gaat bij een kerstboom valt hij sneller uit.

Of het waar is weet ik niet, maar heb het als kind geloof ik ooit in de Libelle van mijn moeder gelezen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Noujaazeg schreef:
07-12-2019 12:45
Eerst lampjes, dan de ballen en andere versierselen. Geen slingers, geen piek.
Hier hetzelfde
Ik zet hem ook eerst een dag in de garage of onder de overkapping
boebezoebe schreef:
07-12-2019 23:23
Wordt soms aangeraden om een beetje te aclimatiseren (met het idee dat de schuur ietsje minder koud is dan buiten in het veld). Als het verschil in warmte tussen buiten binnen te snel gaat bij een kerstboom valt hij sneller uit.

Of het waar is weet ik niet, maar heb het als kind geloof ik ooit in de Libelle van mijn moeder gelezen.
Geloof dat ik dat ooit ook gelezen heb in de Libelle😅.
Alle reacties Link kopieren
Eerst de piek, dan de lichtjes, de ballen en dan slingers. Mijn man wilde graag gekleurde lichtjes en ballen, dus het is een kermisboom geworden ipv een kerstboom. Ach het staat supergezellig en hij is heel groot. Sinds twee jaar hebben we een echte, man wilde graag de geur opsnuiven.
Lichtjes, ballen, klaar. Nouja, ik dan.

Daarna volgen nog de kinderen en hun speelgoed, de kat die komt inspecteren, mijn man die de lelijke piek er in wil zetten en dan de halve boom omkiepert. Dan volg ik met de stofzuiger om de gevallen kapotte ballen weg te werken en de gevallen hele ballen terug te hangen.
retrostar schreef:
07-12-2019 20:32
Dit jaar zijn er geen mooie ledlampjes te koop. De meeste doosjes ledverlichting blijken na de aankoop te oranje te zijn. Ik heb er al heel wat terug moeten brengen. Ik vind van led de rijstkorrelverlichting het mooiste en dan vanillekleurig. Ik denk dat kleurtemperatuur 2700 t/m 3000 Kelvin de mooiste tinten opleveren. Helaas staat er geen aanduiding op verpakking. De aanduiding warmwit kan vanalles mee bedoeld worden. De kleurtemperatuur is veel exacter.
Zo zie je maar hoe iedereen verschillend is :) ik vind 2700 tot 3000 kelvin juist niet 'warm' genoeg. Heb laatst in mijn plafond, wand-en vloerlampen nieuwe ledlampen ingedraaid van 1800 kelvin en wauw wat een verschil. Zo'n mooie warme tint! Echt heel; anders dan de 2700, heb nu echt een goudgeel schijnsel op de muren :) En met warmwit kan inderdaad van alles bedoeld worden, als ze bij kerstlampjes de kelvin/lumen standaard aan zouden geven zou erg fijn zijn. In de plafondlampen in de gang en in het washok heb ik gewoon nog de 3000, daar mag het licht wel wat feller zijn.

Ik heb mijn boom vanavond gezet :) mijn oude boom was na twaalf jaar helaas echt op, en sinds vandaag heb ik een nieuwe kunstboom. Ik hoop dat deze ook weer heel wat jaren meegaat. De boom is groen, 1.80 (dezelfde lengte als de oude) en echt heel mooi vol. Enorme omvang, ik hou ervan!

Eerst de lichtjes uit de knoop gehaald en in de boom gewikkeld/gedrapeerd, daarna de kerstballen en hangers in de vorm van (ijs)sterren, daarna de slingers en tot slot de piek. Mijn kerstballen zijn zwart (mat en glanzend) en zilverwit met zilverkleurige strass-strepen erop. De slingers voor in de boom zijn zilverkleur, wit en zwart. Zou er op zich nog wel een zwarte slinger bij willen. De piek is zilverkleur. Om de standaard heen ligt een pluchen kerstboomkleed in antraciet.

Bij sommige kerstballen zat het stukje met het 'oogje' om de kerstbalhangers door te doen er niet meer op, die kan ik dus niet meer ophangen. Heb nu zilverkleurige ballen voor erbij op het oog en zilverkleur met sneeuwstrepen. Die laatste hadden mijn ouders vroeger en die vond ik altijd zo mooi, maar dat was allemaal glas en aangezien mijn handigheid (of liever gezegd het gebrek eraan ;-D ) heb ik alle kerstballen en de piek van kunststof.
Alle reacties Link kopieren
Lampjes, slingers, ballen

geen piek hier
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Boom aan het opzetten. Dus even mijn oude topic opzoeken, voor tips :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik had altijd een heel oud snoer met kaarslampjes. Sinds twee jaar heb ik kaarslampjes op batterijen en met afstandsbediening. Geen snoer dus het maakt niet uit of ik eerst de lichtjes doe en dan de ballen of andersom. Meestal door elkaar en dan verzet ik af en toe een lichtje of bal.
Lampjes, slingers, ballen en als laatste de piek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen piek en slingers, dat vind ik lelijk. Wel een strikje op de bovenste tak.

Maar eerst lampjes en daarna dan alle ballen en hangers. Daarna het doek ik de stam heen leggen. Dan stofzuigen
#doeslief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven