kittens diarree

16-11-2018 12:06 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 5 weken de eigenaar van 2 bijzonder leuke kittens, 2 broertjes. Veel gaat goed maar de ontlasting blijft een klein drama.
Ik heb ze met 10 weken uit het nest gehaald en ze kregen daar blikvoer (Whiskas). Wij zijn gestart met een combinatie van blik- en droogvoer, eerst Whiskas later gaan mengen met graanvrij met hoog vleespercentage (uiteraard kittenvoer). Direct hadden ze bij ons diarree en lieten ze stinkwinden. Wij dachten nog aan stress, verandering voer etc. Maar het hield aan. Uiteraard contact gehad met de 'fokkers' (het zijn gewoon huis/tuin/keukenkatjes) maar daar was er natuurlijk niets aan de hand.
Ondertussen zijn ze 2 x getest op giardia. Beide testen negatief. Ze zijn ook behandeld voor diarree, ontwormd (inmiddels 2 x, ze bleken wormen te hebben), probiotica gehad (week of 2), veendrenkstof (dag of 5). Niets lijkt te helpen. Hoewel, op Royal Canin mother baby natvoer lijkt het wat beter te gaan. Geen voer van mijn eerste keuze maar ja, als ze het er goed op doen.
Ik probeer het te mengen met ander blikvoer, dat gaat ook redelijk. Maar zodra we overgaan op volledig ander blikvoer gaat het weer mis. Gelukkig niet meer zo erg als in het begin maar de ontlasting blijft slap.
Zelf denk ik dat ze moeite hebben met het verteren van eiwit (o.i.d. hoge percentages eiwit).
Zijn er hier mensen die er wat verstand van hebben/ervaring mee hebben?
Ben geen kattenleek maar voorheen altijd volwassen katten uit het asiel gehaald en dat ging eigenlijk altijd als vanzelf qua voeding en ontlasting.
Ze zijn verder super lief en makkelijk gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het zo een probleem om ze het voer te geven waar zij de minsten problemen mee hebben?

Zo geweldig is Whiskas nu ook weer niet.

Daarbij carnovoortjes stinken. Zolang zij maar geen diarree hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Welk merk voer heb je nu? Whiskas zou ik sowieso niet doen. En wat is er mis met Royal Canin? Die Royal Canin mother baby hebben wij in het begin ook gegeven, werd zelfs aangeraden vanuit de fokker. En geef je alleen maar natvoer? Wij geven altijd droge brokken en maximaal een half blikje natvoer. Nu heb ik 2 veel vraten, maar vorige katten gingen ook aan de schijt als ze teveel natvoer kregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ze ook helemaal geen Whiskas geven. Dat kregen ze bij de vorige eigenaar en hebben we alleen gebruikt voor de overgang.
Heb me verdiept in kattenvoeding en lees niet zulke fantastische verhalen over Royal Canin. Carnivoren zijn het inderdaad dus voer met een hoog percentage granen lijkt mij niet heel vanzelfsprekend. Had zelf het idee om ze qua droogvoer Orijen of Acana o.i.d. te geven en verder natvoer met weinig toevoegingen.
Kan prima met windende katten leven (ontlasting van natvoer ruikt ook sterker dan van droogvoer). Als ze er zelf maar geen last van hebben.
Maandag krijgen ze de 2 inenting en zal ik het er ook met de dierenarts over hebben.
Ze groeien tot nu toe gelukkig goed, het zijn gewoon gemiddelde katjes.
Alle reacties Link kopieren
Droge brokken zijn inderdaad beter. Mijn kat krijgt zacht voer alleen een beetje als traktatie en de katten die ik ken die veel zacht voer krijgen hebben bijna allemaal spijsverteringsproblemen en stinken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-11-2018 12:24
Droge brokken zijn inderdaad beter. Mijn kat krijgt zacht voer alleen een beetje als traktatie en de katten die ik ken die veel zacht voer krijgen hebben bijna allemaal spijsverteringsproblemen en stinken.
Op advies van de dierenarts hebben we ze ook 1,5 week alleen droogvoer gegeven. Toen hadden ze ook diarree.
Ik merk zelf een verbetering met die Royal Canin mother baby natvoer. Heb er alleen qua kwaliteit niet zo'n goed gevoel bij. (Maar ja, als ze het er 'goed' op doen....)
Ik wilde ook niet aan de RC na het lezen van diverse berichten. Door een kotsende kat 'gedwongen' ander voer uit te proberen. Divers graanvrij voer geprobeerd, hielp weinig. Nu zit ze op RC Sensible en het spugen is enorm afgenomen. Vacht is prachtig glanzend en zacht en ze vinden het hartstikke lekker. Te lekker eigenlijk... Maar ik zal dus niet weer roepen dat RC troep is. Maar ieder zijn ding.
alcofrolic schreef:
16-11-2018 12:20
Ik wil ze ook helemaal geen Whiskas geven. Dat kregen ze bij de vorige eigenaar en hebben we alleen gebruikt voor de overgang.
Heb me verdiept in kattenvoeding en lees niet zulke fantastische verhalen over Royal Canin. Carnivoren zijn het inderdaad dus voer met een hoog percentage granen lijkt mij niet heel vanzelfsprekend. Had zelf het idee om ze qua droogvoer Orijen of Acana o.i.d. te geven en verder natvoer met weinig toevoegingen.
Kan prima met windende katten leven (ontlasting van natvoer ruikt ook sterker dan van droogvoer). Als ze er zelf maar geen last van hebben.
Maandag krijgen ze de 2 inenting en zal ik het er ook met de dierenarts over hebben.
Ze groeien tot nu toe gelukkig goed, het zijn gewoon gemiddelde katjes.
Kans is overigens groot dat dierenarts RC aanbeveelt. Dat verkopen ze vrij vaak namelijk zelf. Hier in mijn omgeving verkopen ze het echt allemaal. Wel de dierenartsversie, maar dan nog.
Alle reacties Link kopieren
Van RC krijgen mijn dieren een prachtig vachtje, van Hills een doffe vacht. Het eiwitaandeel is wat aan de lage kant naar mijn smaak, ik zie liever 40% of iets meer erin, maar verder zijn het prima brokjes. Ik geef ze er ook nog afwisselend carnilove kitten of wellness core kitten bij, als variatie, maar RC blijft favoriet bij ze. En met 10 weken kregen ze 4x per dag ongeveer 50 g natvoer.

(ik heb even de merknamen er goed neergezet.)
anoniem_310893 wijzigde dit bericht op 16-11-2018 12:43
15.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze fokster gaf ook RC en raadde dit ook aan. Aangezien ze al 20 jaar raskatten fokt die heel oud worden, geloof ik echt wel dat het goed voer is. Ik geef zelf Hills Vetessentials, omdat ik hier met andere katten goede ervaring mee heb, de merken die jij noemt ken ik echter niet.
Qua natvoer doen die van mij het heel goed op shinycat, shechir, iams en hills. Misschien dat je die ook kunt proberen.
Royal Canin sponsort fokker door hun voer heel goedkoop aan te bieden.
als tegenprestatie wordt het voer aangeraden bij de verkoop van hun kittens.
Ga eens praten met de deskundige in een dierenspeciaalzaak.
ouwewijsneus schreef:
16-11-2018 12:46
Royal Canin sponsort fokker door hun voer heel goedkoop aan te bieden.
als tegenprestatie wordt het voer aangeraden bij de verkoop van hun kittens.
Ga eens praten met de deskundige in een dierenspeciaalzaak.
Ben bij een speciaalzaak geweest. Deskundig? Ik weet het niet. Maar zelfs zij raadden mij RC aan. Nee, ik heb geen aandelen, maar wel een blije kat na bijna vier maanden dagelijks een keer kotsen.

Edit: en een rits dure onderzoeken, waarbij uiteindelijk ook de dierenarts dus RC aanraadde.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 16-11-2018 12:50
19.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had een dierenarts die Hills verkocht en dat heb ik weleens voor mijn kat gekocht na een operatie de DA zei toen. Hij mag gewoon zijn eigen voer want hij doet het daar prima op. De laatste tijd spuugt ze wel iets meer sinds ik kattengras heb. Ik vind het dus ook lastig maar zou hetgeen geven waar de de minste klachten mee hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
16-11-2018 12:31
Ik wilde ook niet aan de RC na het lezen van diverse berichten. Door een kotsende kat 'gedwongen' ander voer uit te proberen. Divers graanvrij voer geprobeerd, hielp weinig. Nu zit ze op RC Sensible en het spugen is enorm afgenomen. Vacht is prachtig glanzend en zacht en ze vinden het hartstikke lekker. Te lekker eigenlijk... Maar ik zal dus niet weer roepen dat RC troep is. Maar ieder zijn ding.
Ja, misschien hier uiteindelijk wel hetzelfde verhaal ;)
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
16-11-2018 12:33
Kans is overigens groot dat dierenarts RC aanbeveelt. Dat verkopen ze vrij vaak namelijk zelf. Hier in mijn omgeving verkopen ze het echt allemaal. Wel de dierenartsversie, maar dan nog.
Ja, dat vrees ik ook. Vandaar dat ik, heel eigenwijs, hier ook advies vraag.
alcofrolic schreef:
16-11-2018 12:50
Ja, dat vrees ik ook. Vandaar dat ik, heel eigenwijs, hier ook advies vraag.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik zou zeggen, kijk vooral naar je kat.
Alle reacties Link kopieren
Juist. Kijk naar je kat! Is zijn vacht goed? Is hij speels en alert? Zijn de drollen goed? Groeit hij als kitten elke week gemiddeld 100 g? Allemaal dingen waar je op moet letten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-11-2018 12:24
Droge brokken zijn inderdaad beter.

In brokken zitten veel meer bestanddelen die katten van nature niet eten. Natvoer (met een hoog percentage vlees, dus geen Whiskas) is dus beter, ook omdat daar meer vocht in zit.
Trotter schreef:
16-11-2018 13:02
In brokken zitten veel meer bestanddelen die katten van nature niet eten. Natvoer (met een hoog percentage vlees, dus geen Whiskas) is dus beter, ook omdat daar meer vocht in zit.
Daar halen die van mij de neus voor op. Hoe verser en groter de stukken vlees, hoe harder ze het niet eten. Maakt ook niet uit of het kip, zalm, kalkoen of wat dan ook is. Het enige waar ze soms wat van willen eten is Gourmet zalmmousse.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 16-11-2018 13:06
7.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
16-11-2018 13:02
In brokken zitten veel meer bestanddelen die katten van nature niet eten. Natvoer (met een hoog percentage vlees, dus geen Whiskas) is dus beter, ook omdat daar meer vocht in zit.
Wiskas vinden ze lekker omdat er suiker aan is toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
16-11-2018 13:02
In brokken zitten veel meer bestanddelen die katten van nature niet eten. Natvoer (met een hoog percentage vlees, dus geen Whiskas) is dus beter, ook omdat daar meer vocht in zit.
Droog voer is weer beter voor de tandjes ivm plakvorming.
Alle reacties Link kopieren
Alcofrolic, kittens kunnen vaak erg slecht tegen een verandering van voer. Het is dus niet zo gek dat ze telkens weer problemen met hun ontlasting krijgen zodra jij het voer wat aanpast. Ik zou ze rust gunnen door ze de komende maanden op RC te laten, aangezien ze het daar goed op doen, en dan kun je later weer eens kijken.
Alle reacties Link kopieren
twig schreef:
16-11-2018 12:57
Juist. Kijk naar je kat! Is zijn vacht goed? Is hij speels en alert? Zijn de drollen goed? Groeit hij als kitten elke week gemiddeld 100 g? Allemaal dingen waar je op moet letten.
alles ja, alleen de ontlasting niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ze ook naast brokken en natvoer wat extra's geven. Mijn fokster deed altijd lamshart. Nu vind ik dat ronduit smerig, maar het is wel goed voor ze.
Hier krijgen ze wel eens kip. Kabeljauw ook geprobeerd, maar daar haalt eentje haar neus voor op haha.
Belangrijkste is dat je goed naar je kat kijkt. Sommige reageren goed op het een, de ander op het ander. RC was goed voor hun vachten, maar ze vonden het zelf niet echt lekker. Vetessentials van Hills werkt het beste, maar toen dat op was en ik geen tijd had om naar de dierenarts te gaan, had ik Hills voor jonge gesteriliseerde katten gehaald. Nou dat was dus gelijk diarree en dat bleef zo. Dus ook binnen merken zelf zit er nog een verschil.
babygroot wijzigde dit bericht op 16-11-2018 13:13
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-11-2018 13:06
Droog voer is weer beter voor de tandjes ivm plakvorming.
Dit moet je eens opzoeken, dan zul je zien dat je in een heel oud fabeltje gelooft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven