Kittenvoer en een kippekont.

17-06-2018 16:12 93 berichten
Hoi allen,

Zoals bij een aantal van jullie bekend heb ik sinds een maand een kitten in huis en ik zie iets met lede ogen aan. Komtie: Ondanks het feit dat hij de hele dag kan eten en dat ook wel doet, blijft hij mager en knokig, vind ik dan.
We waren aan het begin van de week bij de dierenarts voor een vaccinatie en een chip en daar woog hij 1,4 kilo. Hij is nu 12 weken. Nou is hij wel energiek, maar slaapt toch ook voldoende tot veel tussendoor.
Het is ondertussen lang geleden dat ik voor het laatst een kitten in huis had en het voer dat toen te koop was is er allang niet meer, dus is het zoeken naar het juiste.
Hebben jullie advies voor een goed voer waar hij wat meer van aankomt en wat meer vet van op de botten krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen ze Renske als natvoer er bij en soms ook kuikens.
Alle reacties Link kopieren
Komt goed. Een van mijn katten was ook vrij dun als kitten, nadat hij gecastreerd begon hij aan te komen.
Nu moet ik hem regelmatig op dieet zetten anders wordt hij te dik.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Droogvoer is echt het slechtste dat je een kat kunt geven, vanwege het gebrek aan vocht (katten halen van nature hun vocht vooral uit de voeding) en het gehalte aan koolhydraten (kan de pancreas niet goed verwerken). Je kunt het beste rauw voeren of natvoer met af en toe een kuiken voor de tandjes.

Dat brokjes goed zijn voor tandjes is trouwens ook zon hardnekkig misverstand.
Calamitycat schreef:
17-06-2018 17:49
Komt goed. Een van mijn katten was ook vrij dun als kitten, nadat hij gecastreerd begon hij aan te komen.
Nu moet ik hem regelmatig op dieet zetten anders wordt hij te dik.
Over drie weken is het zover, dan wordt Balin gecastreerd en tegelijkertijd wordt er een navelbreukje gerepareerd. Misschien moet ik dat maar afwachten. Het blijft ook een binnenkat, dus misschien maak ik me druk om niets en zit ik straks met een enorme jeweetwelkater op de bank. :-D
Izzy_ schreef:
17-06-2018 17:55
Droogvoer is echt het slechtste dat je een kat kunt geven, vanwege het gebrek aan vocht (katten halen van nature hun vocht vooral uit de voeding) en het gehalte aan koolhydraten (kan de pancreas niet goed verwerken). Je kunt het beste rauw voeren of natvoer met af en toe een kuiken voor de tandjes.

Dat brokjes goed zijn voor tandjes is trouwens ook zon hardnekkig misverstand.
Het is ondertussen vastgesteld dat rauw voeren helemaal niet goed is, niet voor katten en ook niet voor honden. Men gaat er vanuit dat wolven en wilde katten ook zo eten, maar er wordt overheen gekeken dat dezen maar een fractie van de levensduur hebben dan de katten en honden die gedomesticeerd leven. Wat mij betreft is daar het laatste woord over gezegd.

Balin krijgt elke avond een stukje van mijn vlees en dat moet in zulke kleine stukjes, anders krijgt hij het niet weg, dus ik zie hem al stoeien met een kuiken, die arme drommel. Ik denk dat de volledige paniek losbarst. :-D
Alle reacties Link kopieren
Haha ik zie het al voor me ;-D

Mijn oudste kat moet ook alles in stukjes, anders laat ze het gewoon liggen. Het jongste wurm at vanaf 12 weken grote stukken gedroogd vlees binnen 2 min op en jatte daarna de helft van de ander.

Veel plezier van en met Balin! Voor je het weet is hij groot!
Cateautje schreef:
17-06-2018 18:07
Het is ondertussen vastgesteld dat rauw voeren helemaal niet goed is, niet voor katten en ook niet voor honden. Men gaat er vanuit dat wolven en wilde katten ook zo eten, maar er wordt overheen gekeken dat dezen maar een fractie van de levensduur hebben dan de katten en honden die gedomesticeerd leven. Wat mij betreft is daar het laatste woord over gezegd.

Balin krijgt elke avond een stukje van mijn vlees en dat moet in zulke kleine stukjes, anders krijgt hij het niet weg, dus ik zie hem al stoeien met een kuiken, die arme drommel. Ik denk dat de volledige paniek losbarst. :-D
En de reden voor het kortere leven is natuurlijk voeding, niet gebrek aan goede medische zorg en vaccinaties en een onveilige omgeving :facepalm:
Bij mij kregen/krijgen ze alletwee, nat- en droog voer. Niet de goedkoopste merken of merkloos maar zeker ook niet het duurste. Op warme dagen krijgen alle katten lactosevrije melk, dan drinken ze heel veel en spoelen de nieren goed door.
Drie katten van mij zijn onlangs overleden. In januari, maart en vorige week op de leeftijden van 15,5, 18 en 20 jaar. Die van 20 was zwaar verslaafd aan kaas en kreeg altijd een stukje. Ik maak me dus niet heel druk om wat nu het beste is gezien de behaalde hoge leeftijden. Wel begon ik tijdig met seniorenvoeding.

Vanaf een maand of 7 stapte ik over naar volwassen voeding.
Izzy_ schreef:
17-06-2018 18:30
En de reden voor het kortere leven is natuurlijk voeding, niet gebrek aan goede medische zorg en vaccinaties en een onveilige omgeving :facepalm:
Nee, dat heeft er inderdaad helemaal niets mee te maken. Een dier in de natuur is op een gegeven moment gewoon op, al zijn ze kerngezond, toch sterven ze vroeg.
miekemv schreef:
17-06-2018 18:32
Bij mij kregen/krijgen ze alletwee, nat- en droog voer. Niet de goedkoopste merken of merkloos maar zeker ook niet het duurste. Op warme dagen krijgen alle katten lactosevrije melk, dan drinken ze heel veel en spoelen de nieren goed door.
Drie katten van mij zijn onlangs overleden. In januari, maart en vorige week op de leeftijden van 15,5, 18 en 20 jaar. Die van 20 was zwaar verslaafd aan kaas en kreeg altijd een stukje. Ik maak me dus niet heel druk om wat nu het beste is gezien de behaalde hoge leeftijden. Wel begon ik tijdig met seniorenvoeding.

Vanaf een maand of 7 stapte ik over naar volwassen voeding.
Heb aan melk voor katten zitten denken, denk dat ik nu over de streep ben.
7 maanden is helemaal niet zo slecht gerekend. Ik vond het al raar, kittenvoer tot 1 jaar en dat terwijl ze met een maand of 5 al vruchtbaar zijn en bij 6 maanden al een volwassen gebit hebben. Goede tip.
Aan seniorenvoeding hoef ik nog niet te denken natuurlijk, maar denk dat tegen die tijd dit wel weer bij me boven komt drijven.
Alle reacties Link kopieren
Hier stapte kitten zelf met 5 maanden over naar volwassen voer en liet zijn kitten brok staan.
Hier loopt volgens de cijfers een senior rond maar die eet gewoon normale brokken en af toe iets waar senior op staat.
Alle reacties Link kopieren
Gewicht lijkt me prima voor die leeftijd.
En Total Bite is prima voer.
Je kan je kat nog een paar eetlepels kattenmelk geven, maar zou verder niks veranderen.
Lactosevrije melk staat gewoon in het schap in de supermarkt.
miekemv schreef:
17-06-2018 19:44
Lactosevrije melk staat gewoon in het schap in de supermarkt.
Oh mooi, dan kunnen we er samen een borrel op nemen. :-D
Alle reacties Link kopieren
Hij is 12 weken en je hebt 'm al een maand? Er is nu niets meer aan te doen, maar het was beter geweest als' ie tot 12/13 weken bij z'n moeder was gebleven.
Mijn katten kregen tot hun castratie Royal Canin Kitten. Daarna (vanaf zes maanden) Applaws brokjes en Applaws en Wild Freedom natvoer. Dat is allemaal graanvrij en met een zo hoog mogelijk percentage vlees.
Trotter schreef:
17-06-2018 19:49
Hij is 12 weken en je hebt 'm al een maand? Er is nu niets meer aan te doen, maar het was beter geweest als' ie tot 12/13 weken bij z'n moeder was gebleven.
Mijn katten kregen tot hun castratie Royal Canin Kitten. Daarna (vanaf zes maanden) Applaws brokjes en Applaws en Wild Freedom natvoer. Dat is allemaal graanvrij en met een zo hoog mogelijk percentage vlees.
4 weken, hij was 8 weken toen ik hem kreeg en was toen al een week of 2 niet meer bij de moeder. Tja, het kan verkeren, maar een koe in de kont kijken heeft nog nooit de geschiedenis veranderd. :)

Dank voor de voedingtips.
Cateautje schreef:
17-06-2018 19:46
Oh mooi, dan kunnen we er samen een borrel op nemen. :-D
Dat die van jou ook 20 mag worden.
Potverdorie wat mis ik die kater.
miekemv schreef:
17-06-2018 19:59
Dat die van jou ook 20 mag worden.
Potverdorie wat mis ik die kater.
20 jaar is niet niks, kan me voorstellen dat je nog aan hem vastzit.
Wij staan pas aan het prille begin en dat prille begin gun ik jou ook weer. Dat is de kringloop en bij de volgende zal je ook weer trekken ontdekken die je hart doen smelten. :)
Cateautje schreef:
17-06-2018 20:05
20 jaar is niet niks, kan me voorstellen dat je nog aan hem vastzit.
Wij staan pas aan het prille begin en dat prille begin gun ik jou ook weer. Dat is de kringloop en bij de volgende zal je ook weer trekken ontdekken die je hart doen smelten. :)
Kleintjes zijn zeker om te smelten zo schattig.
Ik heb gelukkig nog wat pleisters over. Het ligt trouwens soms ook aan de bouw, ik heb een poes die nog steeds formaat kitten. Is ook niet echt dikker geworden van sterilisatie.
miekemv schreef:
17-06-2018 20:16
Ik heb gelukkig nog wat pleisters over. Het ligt trouwens soms ook aan de bouw, ik heb een poes die nog steeds formaat kitten. Is ook niet echt dikker geworden van sterilisatie.
Oh, dat is bijzonder, tenzij het een Blauwe Rus is, daar komt het vaker bij voor dat ze zo klein blijven.

Als je nog volop leven in huis hebt, dan heeft het natuurlijk geen haast om weer van alles in huis te halen, maar als je zo'n volle bak gewend bent, dan zal het wel wennen zijn.

Ik hoop echt dat balin uit z'n voegen groeit en zo'n grote rooie jeweetwelkater wordt. Daar kijk ik echt naar uit. Ik zal hem niet volproppen, maar hoop wel dat zijn bouw veranderd na de castratie. :)
Alle reacties Link kopieren
Ook een rooie dan zijn echte donderstralen :biggrin: heeft balin ook een vriendje of word het een solo kat?
derooiekater schreef:
17-06-2018 20:35
Ook een rooie dan zijn echte donderstralen :biggrin: heeft balin ook een vriendje of word het een solo kat?
Wij zijn een team. :)
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier er mee ik heb hier net de puberteit achter de rug met de kleine donderstraal. Nu hem nog leren door te slapen s'nachts :rofl:
Of ik moet op zoek naar nog betere oordoppen :rofl:
Ik mag vanaf het begin al door- en uitslapen. Die van mij is gek op snurken, zeker alstie in m'n schootje ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven