Kleding met wasvoorschrift 30 graden, toch op 60 wassen?

12-07-2019 14:41 34 berichten
Er wordt geadviseerd om wandel- en sportkleding op 60 graden te wassen omdat dit het beste helpt tegen eventuele teken en haartjes van processierups die erin kunnen zitten. Maar op het label in dit soort kleding staat meestal 30 graden.
Dus wat doe je dan? Toch maar op 60? Ik heb altijd gedacht dat het dan krimpt, er staat toch niet voor niets dat het op 30 moet. Ik durf het risico niet goed te nemen met dure sportkleding.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-07-2019 18:13
Nee hoor. Als het nog een paar dagen duurt voor ik ga wassen (woon alleen dus was maar 2x per week) spoel ik sportkleding meteen even uit of doe het in een emmer water met een schepje soda. Al mijn kleding was ik op 30 graden en het wordt prima schoon en niets stinkt.
Veel te zonde van bijvoorbeeld een dure wielrenbroek om die met 60 graden in de machine te gooien!
De geur gaat er misschien uit, maar doordat de bacteriën niet dood gaan, gaat het wel sneller weer ruiken.
In ieder geval als iemand snel zweet.

Sinds ik al mijn kleding (ook linnen, dat kun je immers ook op de heetste stand strijken) op 60 graden was (alleen net nieuwe kleding was ik de eerste keer op 40) ruik ik aan het eind van de dag (na een dag flink zweten) nog redelijk fris. Dat was voor die tijd helaas wel anders....

Wasmiddel haalt vlekken er uit, maar, nogmaals, bacteriën gaan niet dood van wasmiddel, maar van minimaal 60 graden. Ieder z'n keus hoor, daar niet van, maar de meeste "normale" stoffen kunnen makkelijk 60 graden aan :-)
(zweetstofjes draag ik sowieso niet; dan stink ik binnen een uur alsof ik al een week geen douche en deodorant heb gebruikt....)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
12-07-2019 15:47
Je bent aan de buitenkant geen 37 graden hoor.
Als ik hard sport dan ben ik onder mn oksel, daar waar ik t meest zweet en waar die vieze geur blijft hangen echt wel 36 of 37 graden, jij niet?
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Twee nachtjes in de vriezer een optie?
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
12-07-2019 20:31
Twee nachtjes in de vriezer een optie?
Helpt dat? Ik heb een heel duur leren jasje waar zweetgeur in zit wat maar niet weg gaat....
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
12-07-2019 20:36
Helpt dat? Ik heb een heel duur leren jasje waar zweetgeur in zit wat maar niet weg gaat....
Vriezer doodt bacteriën.
Nog beter voor leren jas is dan het middel Zhero , te koop via internet.
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-07-2019 20:17
De geur gaat er misschien uit, maar doordat de bacteriën niet dood gaan, gaat het wel sneller weer ruiken.
In ieder geval als iemand snel zweet.

Sinds ik al mijn kleding (ook linnen, dat kun je immers ook op de heetste stand strijken) op 60 graden was (alleen net nieuwe kleding was ik de eerste keer op 40) ruik ik aan het eind van de dag (na een dag flink zweten) nog redelijk fris. Dat was voor die tijd helaas wel anders....

Wasmiddel haalt vlekken er uit, maar, nogmaals, bacteriën gaan niet dood van wasmiddel, maar van minimaal 60 graden. Ieder z'n keus hoor, daar niet van, maar de meeste "normale" stoffen kunnen makkelijk 60 graden aan :-)
(zweetstofjes draag ik sowieso niet; dan stink ik binnen een uur alsof ik al een week geen douche en deodorant heb gebruikt....)
Ik weet niet wat je normale stoffen vindt, maar de meeste sportkleding is toch synthetisch/technische kleding. Ik ga niet in linnen sporten :rofl: En na sporten wil ik sowieso onder de douche en me omkleden, dus dan ruik ik aan het eind van de dag ook weer fris. Na het sporten ben ik meestal doorweekt hoor, maakt niet uit welke kleding ik aan heb douchen moet ik sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vrijwel alles op 60 graden, gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
12-07-2019 20:44
Vriezer doodt bacteriën.
Nog beter voor leren jas is dan het middel Zhero , te koop via internet.
Je bedoelt vast niet Zero van ecover?
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
12-07-2019 21:30
Je bedoelt vast niet Zero van ecover?
Nee, Zhero Google maar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven