Konijn als huisdier

07-11-2018 20:18 124 berichten
Binnen, 2 dwergkonijntjes, die ook los mogen lopen.
Ik heb er ook ondertussen al aardig wat over gelezen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik wil er namelijk goed over nagedacht hebben en geen dingen over het hoofd zien.

Wat ik al weet/gelezen heb:
Je kunt ze zindelijk maken ( als je geluk hebt).
Hoeveel het stinkt heb je grotendeels zelf in de hand.
Ik heb uiteraard de verantwoordelijkheid wb verzorging.
Je neemt ze het beste in een koppeltje en niet alleen.
Ze hebben ruimte nodig om fatsoenlijk te kunnen bewegen dus ze zullen hier ook los in de woonkamer/keuken lopen.
Kabels wegwerken en uitkijken dat ze niet op je meubels gaan knagen.
Opvang voor vakantie en dergelijke ( nee wij zijn niet van die aso's die dieren dumpen, gaan zelfs weinig op vakantie).

Konijnen horen niet binnen vind ik persoonlijk een beetje een non argument, want in principe hoort geen enkel dier binnen, behalve vissen misschien.

Dus.... ervaringen? Voors en tegens?
Uiteindelijk hebben we besloten om het niet te doen.
Thnx voor alle meedenkende reacties !!
Mth85 schreef:
11-11-2018 19:06
Uiteindelijk hebben we besloten om het niet te doen.
Thnx voor alle meedenkende reacties !!
daar ben ik blij om, wordt het een ander dier?
Alle reacties Link kopieren
Jawel in de opvang krijg je gewoon konijnen mee als je alleen een binnen hebt, zolang je maar aan de eis van 2 vierkantemeter voor een koppeltje voldoet.

Ik vind binnenkatten en binnenkonijnen een beetje hetzelfde idee. Een buitenkat heeft de hele buurt en andere katten om zich te vermaken. Een binnenkat heeft alleen maar een huis of appartement en is altijd alleen. Dat lijkt mij ook onnatuurlijk. Daarom heb ik juist voor konijnen gekozen in plaats van een kat. Een kat op een appartement houden vind ik dan weer zielig. Maar goed I digress, dit blijft gewoon een discussie over meningen en je eigen ethiek.

Goed van je TO dat je een weloverwogen beslissing hebt gemaakt! Misschien zijn cavia's of ratjes wel een optie voor je?
Ugli schreef:
12-11-2018 10:18
Jawel in de opvang krijg je gewoon konijnen mee als je alleen een binnen hebt, zolang je maar aan de eis van 2 vierkantemeter voor een koppeltje voldoet.

Ik vind binnenkatten en binnenkonijnen een beetje hetzelfde idee. Een buitenkat heeft de hele buurt en andere katten om zich te vermaken. Een binnenkat heeft alleen maar een huis of appartement en is altijd alleen. Dat lijkt mij ook onnatuurlijk. Daarom heb ik juist voor konijnen gekozen in plaats van een kat. Een kat op een appartement houden vind ik dan weer zielig. Maar goed I digress, dit blijft gewoon een discussie over meningen en je eigen ethiek.

Goed van je TO dat je een weloverwogen beslissing hebt gemaakt! Misschien zijn cavia's of ratjes wel een optie voor je?
katten zijn beter gedomesticeerd. ze gaan niet dood van binnenzitten. Konijnen wel
Alle reacties Link kopieren
Cavia's zijn Super leuk en helemaal niet zo heel luidruchtig hoor, als ze maar met zijn tweeën zijn en af en toe als de de koelkast horen of ze horen plastic zakjes dan fluiten ze even.
S-Meds schreef:
12-11-2018 12:41
katten zijn beter gedomesticeerd. ze gaan niet dood van binnenzitten. Konijnen wel
Ach welnee. Ik snap dat je de konijnen wil beschermen en iedereen goed wil waarschuwen maar je slaat door waardoor je erg ongeloofwaardig wordt. Je schiet je doel voorbij zo.
yajes schreef:
12-11-2018 18:50
Ach welnee. Ik snap dat je de konijnen wil beschermen en iedereen goed wil waarschuwen maar je slaat door waardoor je erg ongeloofwaardig wordt. Je schiet je doel voorbij zo.
ik praat geen onzin
binnenkonijnen krijgen te weinig beweging
en daardoor eerder ziek en dood
Alle reacties Link kopieren
Wat Meds zegt klopt, buitenkonijnen worden ouder dan binnenkonijnen.
https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... en-konijn/

De leeftijden in dit onderzoek verbazen mij overigens enigszins, mijn konijnen worden over het algemeen veel ouder, boven de 10 jaar in ieder geval (buitenkonijnen).
...
Calamitycat schreef:
12-11-2018 19:16
Wat Meds zegt klopt, buitenkonijnen worden ouder dan binnenkonijnen.
https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... en-konijn/

De leeftijden in dit onderzoek verbazen mij overigens enigszins, mijn konijnen worden over het algemeen veel ouder, boven de 10 jaar in ieder geval (buitenkonijnen).
Binnenkonijnen leven gemiddeld een half jaar korter dan buitenkonijnen. Dus om nou te stellen dat een konijn van binnen zitten doodgaat? :bonk:

Ik lees ook dat een konijn gemiddeld een half jaar langer leeft als hij nooit naar de dierenarts is geweest en zelfs geen inentingen heeft gehad.
En toch inent in mijn konijnen liever wel.
S-Meds schreef:
12-11-2018 18:58
ik praat geen onzin
binnenkonijnen krijgen te weinig beweging
en daardoor eerder ziek en dood
Een buitenkonijn heeft niet bij voorbaat al meer beweging dan een binnenkonijn.
Ik was van de week bij iemand die 1 konijn buiten heeft in een stapelhok. Geen ren of andere ruimte.

Mijn konijnen hebben mijn hele huis ter beschikking dus meer beweging dan een buitenkonijn in een hok.
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
12-11-2018 21:20
Een buitenkonijn heeft niet bij voorbaat al meer beweging dan een binnenkonijn.
Ik was van de week bij iemand die 1 konijn buiten heeft in een stapelhok. Geen ren of andere ruimte.

Mijn konijnen hebben mijn hele huis ter beschikking dus meer beweging dan een buitenkonijn in een hok.
Een konijn in een hok is altijd slechter af dan een konijn die fatsoenlijk de ruimte heeft. Dat is ook niet anders dan wat Meds zegt. Het is ook niet zo dat een konijn binnen perse wordt mishandeld, maar buiten is gewoon veel fijner. Gewoon omdat ze binnen veel van hun natuurlijke gedrag niet kunnen vertonen. De vloer binnenhuis is voor konijnen minder geschikt om op te lopen, ze kunnen geen hol graven, etc. Allemaal dingen die konijnen van nature wel doen. Het leven van een binnenkonijn kan nog steeds best redelijk goed zijn, maar dat maakt het wat mij betreft nog niet gewenst.
yajes schreef:
12-11-2018 21:20
Een buitenkonijn heeft niet bij voorbaat al meer beweging dan een binnenkonijn.
Ik was van de week bij iemand die 1 konijn buiten heeft in een stapelhok. Geen ren of andere ruimte.

Mijn konijnen hebben mijn hele huis ter beschikking dus meer beweging dan een buitenkonijn in een hok.
Ja maar je weet best dat ik dat niet bedoel
Calamitycat schreef:
12-11-2018 19:16
Wat Meds zegt klopt, buitenkonijnen worden ouder dan binnenkonijnen.
https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... en-konijn/

De leeftijden in dit onderzoek verbazen mij overigens enigszins, mijn konijnen worden over het algemeen veel ouder, boven de 10 jaar in ieder geval (buitenkonijnen).
Konijnen kunnen makkelijk ouder worden dan 10. Die sterfte cijfers zijn gemiddelden, bij slechte verzorging sterft een konijn binnen een jaar. En die mensen hebben geen idee hè, die komen ‘s ochtends beneden en dan is het konijn ineens dood. Ik hoor zoveel mensen zeggen ja ineens was hij dood. Maar ja dan koop je toch een nieuwe. Kost zeven euro
Het zijn natuurlijk gemiddelden. Hier zijn mijn konijnen ook allemaal denk ik wel ouder geworden, al weet ik niet precies hoe oud, omdat het allemaal konijnen uit de opvang waren met onbekende leeftijd.

Het is met binnenkonijnen denk ik net zo als met solokonijnen: als je eenmaal een stelletje hebt gehad, wil je nooit meer een konijn alleen. Zo ook met als je eenmaal gezien hebt hoe konijnen zich buiten gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor. Ik had altijd buiten konijnen en heb nu binnen konijnen. Op die ene graver buiten na doen ze niet veel anders dan wat ze binnen doen. Binnen is nog wat interessanter denk ik zelfs, want onze tuin was vrij saai (tegel tuin) vergeleken met alle leuke objecten in de woonkamer om op, in of onder te kruipen.
S-Meds schreef:
13-11-2018 09:54
Konijnen kunnen makkelijk ouder worden dan 10. Die sterfte cijfers zijn gemiddelden, bij slechte verzorging sterft een konijn binnen een jaar. En die mensen hebben geen idee hè, die komen ‘s ochtends beneden en dan is het konijn ineens dood. Ik hoor zoveel mensen zeggen ja ineens was hij dood. Maar ja dan koop je toch een nieuwe. Kost zeven euro
Zo triest he. Ik kan hier echt om janken en zooo boos worden >:-( Zulke mensen zijn geeneen dier waard!!!
Alle reacties Link kopieren
Ja en dan ook nog eens bij een broodfokker een nieuwe halen. Want ja de dierenwinkel is al te duur hoor met zijn 20 euro per konijn (aldus mijn ouders toentertijd).

Ze sloegen stijl achterover toen ik 65 euro betaalde voor mijn tweedehands koppeltje in de opvang.
Ugli schreef:
13-11-2018 10:34
Nee hoor. Ik had altijd buiten konijnen en heb nu binnen konijnen. Op die ene graver buiten na doen ze niet veel anders dan wat ze binnen doen. Binnen is nog wat interessanter denk ik zelfs, want onze tuin was vrij saai (tegel tuin) vergeleken met alle leuke objecten in de woonkamer om op, in of onder te kruipen.
Op tegels kun je ook niet zo heel veel. Mijn konijnen staan nu tijdelijk op het terras met de ren (net verhuisd en ik moet de ren nog ondergraven met gaas) en ze echt minder actief dan op aarde.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
13-11-2018 10:34
Nee hoor. Ik had altijd buiten konijnen en heb nu binnen konijnen. Op die ene graver buiten na doen ze niet veel anders dan wat ze binnen doen. Binnen is nog wat interessanter denk ik zelfs, want onze tuin was vrij saai (tegel tuin) vergeleken met alle leuke objecten in de woonkamer om op, in of onder te kruipen.
Je kunt een kind op een flatje groot brengen zonder veel speelmogelijkheden in een onveilige buurt.
Kan.
Je kunt ook een kind grootbrengen in een mooi huis met een grote tuin in een veilige buurt waar het kind lekker buiten kan spelen.


Als je de keus hebt, en die heb je als konijnenliefhebber, wat zou je dan kiezen?
Een tuin met graafmogelijkheden, lekker buiten of een leven binnenshuis?
Die keuze is toch niet zo heel moeilijk?
Mijn konijnen zijn sowieso veel gelukkig buiten. Vorige zomer hebben ze 3 weken binnen gewoond (omdat de ren in aanbouw was en ik wou niet dat ze 3 weken opgesloten zaten in hun hok) en dan zijn ze echt niet actief. Ook al hadden ze de ruimte, ik had een omgedraaid tafelzeil neergelegd in het midden van de woonkamer van circa 4 bij 4 m2 (zodat ze niet zouden uitglijden) maar ze huppelden enkel wat rond, voor de rest waren ze niet actief. Buiten zie ik ze graven, rennen en binkies maken.

Maar misschien verschilt het ook per konijn en per ras? Ik zie wel eens filmpjes van binnenkonijnen die wel door de kamer heen racen en binkies maken.

Ik vraag me wel 1 ding af; halen de meeste mensen hun buitenkonijnen naar binnen als ze echt oud en zwakker worden? Misschien een stomme vraag maar dit is nu het 2e jaar dat ik m'n konijnen heb dus heb geen ervaring met oudere en/of zwakkere konijnen.
Doubletree20 schreef:
13-11-2018 14:24
Mijn konijnen zijn sowieso veel gelukkig buiten. Vorige zomer hebben ze 3 weken binnen gewoond (omdat de ren in aanbouw was en ik wou niet dat ze 3 weken opgesloten zaten in hun hok) en dan zijn ze echt niet actief. Ook al hadden ze de ruimte, ik had een omgedraaid tafelzeil neergelegd in het midden van de woonkamer van circa 4 bij 4 m2 (zodat ze niet zouden uitglijden) maar ze huppelden enkel wat rond, voor de rest waren ze niet actief. Buiten zie ik ze graven, rennen en binkies maken.

Maar misschien verschilt het ook per konijn en per ras? Ik zie wel eens filmpjes van binnenkonijnen die wel door de kamer heen racen en binkies maken.

Ik vraag me wel 1 ding af; halen de meeste mensen hun buitenkonijnen naar binnen als ze echt oud en zwakker worden? Misschien een stomme vraag maar dit is nu het 2e jaar dat ik m'n konijnen heb dus heb geen ervaring met oudere en/of zwakkere konijnen.
Nee hoor. Waarom?
S-Meds schreef:
13-11-2018 14:27
Nee hoor. Waarom?
Volgens mij had ik dat eens ergens gelezen (omdat hun weerstand enzo minder is en eerder vatbaar voor ziekten???) maar ik weet het niet meer. Omdat mijn konijnen nog jong zijn heb ik me er verder niet in verdiept of bij nagedacht. Misschien is het inderdaad onzin?
Ik weet wel dat je een ziek konijn moet binnen halen omdat deze warm moet blijven.
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt weleens gedaan maar ik denk alleen met de echte bejaarde nijners (10+) die ook aan het sukkelen zijn met de gezondheid. Al mijn oudjes zijn altijd gewoon buiten gebleven, ging prima. Maar mijn oudste nijn was ook "maar" 9.

karin6789 schreef:
13-11-2018 14:14
Je kunt een kind op een flatje groot brengen zonder veel speelmogelijkheden in een onveilige buurt.
Kan.
Je kunt ook een kind grootbrengen in een mooi huis met een grote tuin in een veilige buurt waar het kind lekker buiten kan spelen.

Als je de keus hebt, en die heb je als konijnenliefhebber, wat zou je dan kiezen?
Een tuin met graafmogelijkheden, lekker buiten of een leven binnenshuis?
Die keuze is toch niet zo heel moeilijk?

Beiden! Als ik ooit een tuin krijg dan neem ik van die giga Vlamen/Fransozen in de tuin (en dan inderdaad een konijnenwahalla) en een kleiner koppeltje binnen. :cheer2:
S-Meds schreef:
11-11-2018 19:26
daar ben ik blij om, wordt het een ander dier?
Uiteindelijk wil ik gewoon graag weer een hond. Maar man is daar nogal op tegen ( zie ander topic).
Dus ik ben blij dat de konijnen niet door zijn gegaan. Ze kunnen een hond toch niet vervangen.
En of er ook echt een hond komt is nog maar de vraag. Maar het is de hond of niets. Blij dat ik hier nu achter kom voor ik konijnen had aangeschaft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven