Konijnenvraag over zindelijkheid.

17-07-2019 15:18 27 berichten
Mijn konijnen waren zindelijk, al had de ene soms nog wel een verdwaald plasje. Nu hebben ze pasgeleden een nieuw nachthok gekregen (ze zitten buiten) en is het in plaats van een fijne slaapplek een groot urinoir geworden. In hun vorige nachthok, ook met stro, ben ik nog nooit een plasje tegen gekomen.
Ik heb er al een konijnentoilet in gezet en dat wordt door allebei genegeerd. Een, of allebei, sproeit ook echt tot halverwege de wanden.

Hoe kan ik zorgen dat het nachthok weer een fijne slaapplaats wordt? De dames zijn goed gekoppeld en ik zie verder zelden dominant gedrag. Ze zijn net iets ouder dan 1 jaar en worden na de zomervakantie gesteriliseerd.

Het nachthok is ruim, er is genoeg plek voor 2 konijnen languit en ze kunnen er rechtop in staan.

Oja, ze zijn allebei al een tijd in de rui.

Heeft er iemand tips?
het is algemeen bekend dat konijnen niet slapen in hun nachthok maar plassen. Verder is je koppeling een beetje vreemd. Wat bedoel je met dat ze goed gekoppeld zijn? Wassen ze elkaar? Liggen ze tegen elkaar aan? of vechten ze en trekken ze elkaar haar uit. Twee voedsters gaat vaak niet goed samen
Goed gekoppeld bedoel ik dat ze tegen elkaar aan slapen, elkaar wassen, samen spelen, niet vechten en niet dominant doen naar elkaar.

Dat ze er niet altijd slapen weet ik, maar in de winter is een warme tochtvrije plek wel heel belangrijk. Omdat ze tot nu toe daar niet plasten vraag ik me af waarom nu wel en of ik ze dat af kan leren.
Alle reacties Link kopieren
Hele hok schoonmaken met schoonmaakazijn. Beetje urine rotzooi en poepjes overhouden. Het wc tje vullen met zaagsel en daar het urine/poep restje in doen. Ook moet er in of bij/boven de wc hooi zijn, want Konijnen knagen graag tijdens het poepen/plassen.

Dit steeds herhalen tot dat ze snappen dat ze daar in moeten plassen. Door het restje in de plee te doen, ruiken ze waar ze kunnen plassen.

Verder het wc tje eens opeen andere plek zetten kan je ook proberen, dan de plek kiezen, waar ze nu het meeste plassen/poepen.

Waar jij dus bedenkt dat de wc moet kan verkeerd zijn. Het konijn beslist waar hij het liefste zijn wc wil :idee:
Alle reacties Link kopieren
Niet straffen. Eerder belonen als ze geplast hebben opde wc met een snoepje.

Je kunt ze ook zelf in het wc tje zetten.
De wc (ze hebben er nog 1 buiten het nachthok en die gebruiken ze keurig) heb ik idd al op meerdere plekken gehad en ze verschuiven hem ook zelf maar piesen zich een slag in de rondte :hihi: Schoonmaakazijn heb ik nog niet geprobeerd en ga ik doen! Keutels er in leek weinig verschil te maken.
Alle reacties Link kopieren
Laat je het wc tje wat ze buiten hebben/hadden daar ook gewoon staan? Dan gaan/willen ze daar misschien op blijven plassen.

Ik het 2 wctjes. 1 in het hok en 1 buiten het hok.
Alle reacties Link kopieren
De urine komt heel hoog, dus ze sproeien. Dit is niet gewoon een plasje plegen (zindelijkheid) maar territorium afbakening/hormonaal gedrag. Het is een nieuw ding, ik denk dat één of beiden hem aan het claimen zijn. Hopelijk gaat het van zelf over als het eenmaal goed geclaimd is, maar als ze beiden sproeien kan het eeuwig door gaan (van mij! Nee, van mij! Nee hoor, van mij!) als je pech hebt.

Ikzelf heb sproeien altijd alleen weten op te lossen met castratie. Het ene konijn sproeide bij mij op het hok van de ander (2 dames, niet gekoppeld toentertijd). Dat hield ze jaren vol. Die ander sproeide niet, trouwens.
Dat het sproeien om territorium is dacht ik wel maar omdat ze verder gewoon nog lief zijn met elkaar en het alleen daar is ging ik twijfelen en hoopte ik dat het makkelijk op te lossen is. En het verbaast me omdat het tot nu toe helemaal nergens aan de orde is/was.

Het toiletje kan daar prima blijven staan er is ruimte zat. Sterilisatie staat voor beide gepland maar pas na mijn vakantie zodat ik goed op ze kan blijven letten.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een man-vrouw koppeltje en toen de dame 8 maanden was ging ze sproeien. De wanden, het plafond, het hele hok zat onder de bruingele spetters, inclusief het mannetje. Zodra ze gesteriliseerd was was het over.

Best wel kans dat ze alsnog gaan vechten want dit is territorium markeren. Ik zou ze zsm laten helpen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook gehad toen mijn liefdeskoppeltje een nieuwe residentie kreeg.
Heb het er maar op gehouden dat ze hun huis even kwijt waren.

Ze gingen van een riante ren met binnenhok naar een drie keer zo grote ren met nieuwe slaapplekken

Eerst gekeken waar er werd geplast (niet gesproeid maar echte plasjes) en daar de plas en poepbak neergezet. En 3 weken de sproeiplekken goed schoongemaakt.

Na een maand was het sproeien over en was de rust weder gekeerd.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Xenosdoos schreef:
17-07-2019 15:58
Dat het sproeien om territorium is dacht ik wel maar omdat ze verder gewoon nog lief zijn met elkaar en het alleen daar is ging ik twijfelen en hoopte ik dat het makkelijk op te lossen is. En het verbaast me omdat het tot nu toe helemaal nergens aan de orde is/was.

Het toiletje kan daar prima blijven staan er is ruimte zat. Sterilisatie staat voor beide gepland maar pas na mijn vakantie zodat ik goed op ze kan blijven letten.
vanaf een half jaar gaan de hormonen opspelen. als ze sproeien is de koppeling dus niet goed
Alle reacties Link kopieren
Oh, en over al lange tijd in de rui zijn: check, of laat checken op vachtmijt.
Poep, wie heeft jou gescheten?
louise1 schreef:
17-07-2019 18:05
Oh, en over al lange tijd in de rui zijn: check, of laat checken op vachtmijt.
Ze zijn volgens de dierenarts perfect gezond (laatst een check up gehad bij het inenten). De rui kan zo 8 weken duren las ik.

Maar niet goed gekoppeld, ik zal ze allebei in een apart hokje zetten.

@Summerdance, het is inderdaad al minder en goed om te lezen dat het bij jou helemaal gestopt is.
Xenosdoos schreef:
17-07-2019 18:25
Ze zijn volgens de dierenarts perfect gezond (laatst een check up gehad bij het inenten). De rui kan zo 8 weken duren las ik.

Maar niet goed gekoppeld, ik zal ze allebei in een apart hokje zetten.

@Summerdance, het is inderdaad al minder en goed om te lezen dat het bij jou helemaal gestopt is.
zou ik niet nu doen, je moet ze straks na sterilisatie toch apart zetten. Daarna een gecastreerde ram erbij en je hebt weer orde in het hok
S-Meds schreef:
17-07-2019 18:31
zou ik niet nu doen, je moet ze straks na sterilisatie toch apart zetten. Daarna een gecastreerde ram erbij en je hebt weer orde in het hok
De dierenarts adviseert juist om ze bij elkaar te houden. Ze worden ook tegelijk gesteriliseerd en aangezien ze het overgrote deel van de dag het prima naar hun zin hebben samen ga ik ze natuurlijk niet uit elkaar halen.
Xenosdoos schreef:
17-07-2019 18:33
De dierenarts adviseert juist om ze bij elkaar te houden. Ze worden ook tegelijk gesteriliseerd en aangezien ze het overgrote deel van de dag het prima naar hun zin hebben samen ga ik ze natuurlijk niet uit elkaar halen.
je moet ze na de operatie apart houden
S-Meds schreef:
17-07-2019 19:35
je moet ze na de operatie apart houden
Ik luister liever naar mijn dierenarts dan naar een wildvreemde maar bedankt voor je comment.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-07-2019 19:35
je moet ze na de operatie apart houden
Waarom zou je ze apart houden na de operatie?
Mijn dames waren 8mnd en zijn bij elkaar gebleven. Geen enkel probleem geweest.
Denk wel dat TO rijkelijk laat is, ik zou ze zsm laten helpen. En dan maar hopen dat het goed blijft gaan.
( En nee, ik heb niet gekozen voor 2 dames, dat heeft winkel aan vorige eigenaar geadviseerd tijdens de impulsaankoop :facepalm: . Tot op heden, nu zijn ze 19 mnd gaat alles goed.)
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Je moet ze inderdaad niet apart houden, nu niet en ook niet na de sterrilisatie. Laat je ze allebei tegelijk sterriliseren? Dat zou ik wel doen namelijk.

Best kans dat ze pas echt terug zindelijk worden na de sterrilisatie aangezien de hormonen dan een stuk minder zijn.

2 voedsters kan een probleem worden maar als ze nu ruim een jaar zijn heb je wel kans dat het goed blijft gaan hoor. Ik heb ook 2 voedsters (nee, ook niet zelf voor gekozen, heb dit koppel van iemand overgenomen) en tot nu toe gaat het goed. (Ze zijn nu ruim 2,5 jaar)
Alle reacties Link kopieren
Xenosdoos schreef:
17-07-2019 18:25
Ze zijn volgens de dierenarts perfect gezond (laatst een check up gehad bij het inenten). De rui kan zo 8 weken duren las ik.

Maar niet goed gekoppeld, ik zal ze allebei in een apart hokje zetten.

@Summerdance, het is inderdaad al minder en goed om te lezen dat het bij jou helemaal gestopt is.
Oke, dus vachtmijt kan het niet zijn, de DA heeft ze onderzocht en ze zijn lichamelijk in orde verklaard. Je weet nu dat het 8 weken kan duren. Wat is je vraag nu precies over de rui? Duurt deze toch langer dan 8 weken inmiddels of wat is je vraag precies die een DA niet voor je kan beantwoorden?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
18-07-2019 03:22
Waarom zou je ze apart houden na de operatie?
Mijn dames waren 8mnd en zijn bij elkaar gebleven. Geen enkel probleem geweest.
Denk wel dat TO rijkelijk laat is, ik zou ze zsm laten helpen. En dan maar hopen dat het goed blijft gaan.
( En nee, ik heb niet gekozen voor 2 dames, dat heeft winkel aan vorige eigenaar geadviseerd tijdens de impulsaankoop :facepalm: . Tot op heden, nu zijn ze 19 mnd gaat alles goed.)
omdat ze anders aan elkaars hechtingen gaan trekken
S-Meds schreef:
18-07-2019 09:49
omdat ze anders aan elkaars hechtingen gaan trekken
Dat hoeft niet als ze onderhuids gehecht zijn. Ik zou zelf een DA kiezen die onderhuids hecht.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-07-2019 09:49
omdat ze anders aan elkaars hechtingen gaan trekken
Okee, dat wist ik niet. Ik heb gevraagd of ik ze apart moest zetten, maar dat moest ik juist niet doen.
Zover ik het heb gezien hebben ze beiden niet bij elkaars hechtingen zitten trekken/ likken.
Maar ik heb ze natuurlijk niet 24 uur per dag in de gaten gehouden. Wel meerdere keren per dag wondchecks gedaan.
Ik zou eerder bang zijn ze te ontkoppelen door ze apart te zetten.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Doubletree20 schreef:
18-07-2019 10:03
Dat hoeft niet als ze onderhuids gehecht zijn. Ik zou zelf een DA kiezen die onderhuids hecht.
sowieso alleen een konijnkundig dierenarts. die zijn nog steeds schaars

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven