Kosten tuin betegelen

28-02-2021 08:39 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi..onze tuin is een rommeltje..gras gaat steeds dood en het ziet er niet uit. We denken erover om de tuin te laten betegelen. Ik ga de komende week wat offertes vragen maar was alvast benieuwd wat andere mensen daarvoor betaald hebben. De tuin is ongev 3.5 x 14 meter...dus ongeveer 50 vierkante meter.
Ligt toch aan de prijs van de tegels. En of er veel voorwerk nodig is. En wat je wel en niet zelf kan en wil doen.
Zo’n grote tuin en dan betegelen...dat is echt zonde!
Niet goed voor natuur, bijen, grondwater... en niet voor jezelf (veel meer hitte in je huis in de zomer, de tegels worden echt heet!)

Wij hadden een enorme betegelde tuin en nu een grasveld met wat planten, heb er amper omkijken naar. Nu egeltjes en kikkers in de tuin, en heerlijk koel zitten in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer dezelfde afmetingen maar heb het niet helemaal laten betegelen, wel voor iets meer dan de helft. Mijn tegels waren volgens mij 30 euro per m2. Dat was een beetje een gemiddelde prijs. Ik was voor het afgraven, nieuw zand en tegels leggen zo’n 2500 euro kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Bibi..snap ik..dus als je goede ideeën hebt hoor ik dat graag. Maar een grasveldje werkt hier niet..al een paar keer nieuwe grasmatten gelegd maar er komen steeds grote kale plekken in. We hebben ook een hond en 3 katten dus er wordt ook in gegraven en ook wel eens op geplast. Als we de tuin betegelen willen we er wel 1 of 2 stukken uitlaten en daar speelzand in doen want ik vind wel dat een hond af en toe lekker moet kunnen graven 😊.
Ik zou er toch nog eens over nadenken. Misschien is er een andere optie die onderhoudsarm is en toch groen.

Wij hebben een tegeltuin geërfd van de vorige bewoners en het is niet te harden in de zomer. Die tegels geven zoveel hitte af dat het aan die kant van het huis standaard 2-5 graden warmer is dan bij de buurvrouw zonder tegeltuin (we hebben vorige zomer in de hittegolf gemeten)
Alle reacties Link kopieren
We staan ook zeker open voor andere opties hoor! Maar we zijn allebei geen tuinier mensen😊
Alle reacties Link kopieren
Als het probleem het grasveldje is dan kan je toch ook kunstgras overwegen?
Dat spoel je gewoon schoon nadat er op geplast is door de hond.
Groezeltje schreef:
28-02-2021 08:54
We staan ook zeker open voor andere opties hoor! Maar we zijn allebei geen tuinier mensen😊
Ik ook niet, dus ik heb geen tips voor je ;-)
Heb echter wel ervaring met tegels, dus dat kan ik je wel meegeven.

Er is hier een tegen tegeltuinen topic en daar kunnen ze je wel heel veel tips geven
Groezeltje schreef:
28-02-2021 08:49
Bibi..snap ik..dus als je goede ideeën hebt hoor ik dat graag. Maar een grasveldje werkt hier niet..al een paar keer nieuwe grasmatten gelegd maar er komen steeds grote kale plekken in. We hebben ook een hond en 3 katten dus er wordt ook in gegraven en ook wel eens op geplast. Als we de tuin betegelen willen we er wel 1 of 2 stukken uitlaten en daar speelzand in doen want ik vind wel dat een hond af en toe lekker moet kunnen graven 😊.
Heel veel goede ideeën, maar ik ken jouw tuin niet. Gras kan soms nog best lastig zijn, al ligt dat ook aan je keuze voor wat voor soort gras. Een combinatie van aarde met onderhoudsarme planten en bodembedekkers is dan vaak fijner, eventueel met een paar tegels.
Wij hebben zelf twee honden en twee katten en die vinden het juist heerlijk om in het gras te liggen. Kale plekken kregen we hier ook toen een van de honden een keer in het gras plaste... kan dat een oorzaak zijn?

Voor inspiratie: zie het tegen tegel tuinen topic

Maar op internet is ook heel veel te vinden als je zoekt op onderhoudsarme groene tuin.
Of, laat je 1x adviseren door een goede tuinman die een ontwerp voor je maakt
https://www.google.nl/amp/s/irisgardene ... -tuin/amp/

https://www.huisjeboompjebeter.nl/makkelijke-tuin/

Wat inspiratie 😊
Een tegeltuin is veel warmer. Geen lekkere koele plekjes meer voor je huisdieren om te liggen in de zomer. Ik zou echt her en der een boom zetten, met een bodembedekker eronder of zo.

https://www.tuincursus-online.nl/tegeltuin-is-uit/

De nadelen van een tegeltuin zijn best ingrijpend en hebben niet alleen betrekking op jezelf maar ook op je omgeving.
-De kans op overstroming is vele malen groter bij een bestrate tuin
-De bestrating veroorzaakt hitte-eilanden waar mensen zelfs aan overlijden-
-De bestrating geeft een onprettig gevoel en een slechte sfeer
-De bestrate tuin is slecht voor de biodiversiteit
-De bestrate tuin verlaagd de waarde van de woning
-Een tuin vol tegels is levenloos en er is niets te beleven
-Bestrating is veel duurder dan een tuin met planten

Wat zijn de voordelen van een tuin die is ingericht met beplanting
-Het regenwater kan in de bodem weg zakken waardoor overstroming van riolen wordt voorkomen
-Planten en bomen geven verkoeling in de zomer waardoor de temperatuur niet gevaarlijk hoog wordt
-Planten zijn de sfeermakers in de tuin en geven je een prettig en veilig gevoel
-Beplanting trekt allerlei dieren en vogels aan die ook nog eens meehelpen bij het tuinonderhoud
-Een woning in een groene omgeving is soms wel 10% meer waard dan een woning in een steenwoestijn
-In een tuin met beplanting is altijd wat te beleven en kinderen leren veel door het spelen in de natuur
-Beplanting is er in vele soorten en maten maar veel goedkoper dan sierbestrating
-Goed gekozen beplanting verlaagd ook nog het tuinonderhoud
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je je tuin wil laten betegelen. Ik snap wel dat je soms niet weet wat anders kan doen dan gras of tegels. Waar gebruik je je tuin voor? Zitten? Parkeren van fietsen? Maak daar even een lijstje van voor jezelf. Weet jr hoeveel uren je zon hebt in je tuin?

Je kunt voor het tuiniergemak grote planten en bodembedekkers gebruiken. Het tegentegeltuinen topic is een goede tip. Je kunt daar advies vragen.
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
28-02-2021 08:43
Zo’n grote tuin en dan betegelen...dat is echt zonde!
Niet goed voor natuur, bijen, grondwater... en niet voor jezelf (veel meer hitte in je huis in de zomer, de tegels worden echt heet!)

Wij hadden een enorme betegelde tuin en nu een grasveld met wat planten, heb er amper omkijken naar. Nu egeltjes en kikkers in de tuin, en heerlijk koel zitten in de zomer.
Dit.

Het is trouwens ook totaal niet onderhoudsvrij, wat al die tegelfanaten je proberen aan te smeren. Ik heb meer gedoe met onkruid tussen de tegels uithalen op ons kleine terrasje dan met de rest van onze groene tuin. Gewoon verstandig je planten uitkiezen; bijv schaduwplanten of juist zonplanten.
-
Alle reacties Link kopieren
Groezeltje schreef:
28-02-2021 08:49
Bibi..snap ik..dus als je goede ideeën hebt hoor ik dat graag. Maar een grasveldje werkt hier niet..al een paar keer nieuwe grasmatten gelegd maar er komen steeds grote kale plekken in. We hebben ook een hond en 3 katten dus er wordt ook in gegraven en ook wel eens op geplast. Als we de tuin betegelen willen we er wel 1 of 2 stukken uitlaten en daar speelzand in doen want ik vind wel dat een hond af en toe lekker moet kunnen graven 😊.
Speelzand wordt een kattenbak.
Je kunt beter een onderhoudsarme groene tuin aan (laten) leggen. Met struiken, waar de dieren een beetje tussen kunnen liggen en omheen rennen en een klein boompje (of een paar) voor schaduw waar de katten ook in kunnen klimmen bijvoorbeeld.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 28-02-2021 09:13
5.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou het wel weten :) (Nu vraagt dit tuintje relatief veel onderhoud, omdat er verschillende planten in staan. Je kan ook kiezen voor borders met annabellen bijvoorbeeld, of een andere makkelijke plant. Al moet ik zeggen dat zelfs de planten die 'veel onderhoud' vragen ook best meevallen hoor; paar keer per jaar mest of voedingskorrels toevoegen, en 1x per jaar snoeien. Meer dan dat is het meestal niet.)
-
Alle reacties Link kopieren
We hebben onze tuin ook helemaal laten betegelen, maar een gigantische plantenbak (6m2) van stapelblokken gemaakt, waardoor tuinieren ook lekker makkelijk wordt en de hond geen last veroorzaakt. Op de rand onkruid wieden en op ooghoogte vanuit het huis de vogels zien. De zijkant bij het hekwerk hebben we wel vrij gehouden voor een rij vaste planten. Het geheel heeft 5K gekost, de tegels zijn wel gelegd door een bevriende hovenier, dat scheelde weer in de kosten.
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt voor de tips..we gaan er over nadenken. We willen dus geen grasveld meer..wel speel/graaf plekken voor de dieren. Ook geen losse zooi zoals kiezels of boomschors want onze pup eet dat allemaal op.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
28-02-2021 09:10
Dit.

Het is trouwens ook totaal niet onderhoudsvrij, wat al die tegelfanaten je proberen aan te smeren. Ik heb meer gedoe met onkruid tussen de tegels uithalen op ons kleine terrasje dan met de rest van onze groene tuin. Gewoon verstandig je planten uitkiezen; bijv schaduwplanten of juist zonplanten.
Dit .
Ik heb veel meer werk aan het onderhoud van het terras dan aan de 3/4 deel van de tuin met beplanting.
Ook een tuin met beplanting kan heel onderhoudsvriendelijk zijn
Alle reacties Link kopieren
Groezeltje schreef:
28-02-2021 09:23
Super bedankt voor de tips..we gaan er over nadenken. We willen dus geen grasveld meer..wel speel/graaf plekken voor de dieren. Ook geen losse zooi zoals kiezels of boomschors want onze pup eet dat allemaal op.
Uiteindelijk is het jouw tuin en moet jij er mee doen wat je wil. Als jij het liever zo veel mogelijk betegeld is het je goed recht.
Maar een betegelde tuin is niet per definitie minder onderhoud dan een groene tuin. Ook al zal je in tegels niet zo snel kale plekken krijgen ;)
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat onkruid groeit tussen de tegels en op de tegels groene aanslag en mos ontstaat. Als je alles dicht tegelt, kan het water ook niet meer weg lopen.
In deze regio zakt de grond waardoor de bestrating (ongelijk) mee zakt.


Zoiets vind ik veel gezelliger dan tegels.
Afbeelding

Misschien wel een of twee keer in het jaar wat meer werk om te snoeien maar de rest van het jaar hoef je er niet veel mee.
Afbeelding
Google gewoon eens op onderhoudsarme of onderhoudsvrije groene tuin.
Alle reacties Link kopieren
In mijn gemeente moet je toeslag betalen als je een complete betegelde tuin hebt. Dat komt omdat het water dan niet goed weg kan. Je moet hier minstens 60% groen hebben.
ExodusRedux schreef:
28-02-2021 11:09
In mijn gemeente moet je toeslag betalen als je een complete betegelde tuin hebt. Dat komt omdat het water dan niet goed weg kan. Je moet hier minstens 60% groen hebben.

Volledig betegelen zou onbetaalbaar moeten zijn :proud:

Ik kijk vaak huizen op Funda en ik zie regelmatig geheel betegelde tuinen. Maakt een huis gelijk niet aantrekkelijk meer :nope:
Alhoewel het wel vaak samen gaat met de buurt en de inrichting, zijn vaak ook niet mijn smaak. Zie je foto’s van bovenaf, hebben alle buren ook zo’n parkeerterrein achter het huis. Liefst in combinatie met een grindbak voor. ;-D
Groezeltje schreef:
28-02-2021 09:23
Super bedankt voor de tips..we gaan er over nadenken. We willen dus geen grasveld meer..wel speel/graaf plekken voor de dieren. Ook geen losse zooi zoals kiezels of boomschors want onze pup eet dat allemaal op.
Nee...losse zooi zou ik ook niet in onze tuin willen, heel onhandig met honden.
Wij hebben een klinker paadje en verder delen aarde met beplanting. Ik moet er 2x per jaar wat aan doen qua snoeien ed. Veel vaste planten, met name bijen en vlinderplanten. Heerlijk koel in de zomer, fijne geuren van oa wilde rozen en onze jasmijn.
Wij hebben wel een grasveld, maar vooral omdat onze drie kinderen daar fijn op kunnen spelen. De honden en katten banjeren heerlijk overal rond. De schutting rondom begroeid met klimop.

De buren hebben kunstgras, maar daar brand je zomers je voeten aan... hun kinderen kunnen er dan niet op spelen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven