Kunstgras ja of nee?

09-04-2020 19:58 112 berichten
Wij hebben een voortuin op het noorden waar echt nooit een straaltje zon komt. Veel planten redden het daar dus niet en ik kan niet goed iets vinden dat wel leuk zou staan en betaalbaar is. Wij hebben een hekje met een paadje naar de voordeur, voor het raam loopt dat paadje opzij. Dan is er een rechthoek met zwart zand tussen het hekje en het paadje voor het raam. Aan de andere kant van het paadje naar de voordeur loopt een smal strookje zwart zand.

Nu wil ik vanaf het begin al een mooi grasveldje in het grote rechthoek. Echter heb ik gezien bij een paar huizen verderop hoe dat in de praktijk vooral lijkt op een stuk vieze, halfdode berm. Niet de bedoeling.

Nu overweeg ik dus een stuk kunstgras. Dan lijkt het toch wat minder armoedig. Maar staat dat 's winters niet heel eigenaardig? Alles dor in de buurt en dan ligt er bij mij zo'n schitterend knalgroen grasveld. Dat brengt me dus toch weer aan het twijfelen.

Iemand ervaring?
Natuurlijk niet.
Kunstgras is juist armoedig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben achter een stukje kunstgras en zijn daar heel tevreden mee. Kies wel een wat duurdere variant, niet zo een felgroen ding 😉
Ik vind het echt niet mooi, maar het is mijn huis niet. Lekker stofzuigen in de voortuin.
Wij hadden in onze vorige tuin (op het zuidwesten) kunstgras, want echt gras verbrandde daar als de zon er recht op stond. Dat werd een dorre bende. Wel goede kwaliteit genomen.

Nu hebben we meer schaduw en wel weer een echt gazon. Ook prima. Wel meer onderhoud.
Nee. Ik zou iets met schaduwminnende planten doen.
Mooi hoor, een lap plastic in je tuin :nope:
anoniem_63c7bd46b6f35 wijzigde dit bericht op 09-04-2020 20:06
1.12% gewijzigd
BosscheBol1984 schreef:
09-04-2020 19:59
Natuurlijk niet.
Kunstgras is juist armoedig.
Dit

In je voortuin heeft het een hoog tokkie gehalte ( vind ik)
Er zijn zat planten die zonder zon het prima doen. Ga naar het tuincentrum en laat je informeren.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk geen kunstgras, dat is echt afschuwelijk. Voor het oog en voor het milieu.

Zoals hier al gezegd zijn er veel planten die het gewoon prima doen in de schaduw.

Top 10 schaduwplanten

1. Monnikskap (Aconitum)
2. Longkruid (Pulmonaria)
3. Elfenbloem (Epimedium)
4. Kruipend zenegroen (Ajuga reptans)
5. Gebroken hartje (Dicentra)
6. Kerstroos (Helleborus orientalis)
7. Varen (Polystichum)
8. Hartlelie (Hosta)
9. Kaukasisch vergeet-me-nietje (Brunnera)
10. Salomonszegel (Polygonatum)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je wel echt hele goede kwaliteit nemen en de juiste bodembedekking onder je kunstgras.
Je zou ook goede graszoden kunnen overwegen. Gras doet het ook prima in de schaduw. Maar alles valt, ook je planten, met de juiste grond.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mocht je het niet voor mekaar krijgen om de juiste planten voor op het noorden te vinden dan heb je nog altijd kokoschips, 6 liter voor 84 cent bij de Action.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Kunstgras mits goed aangelegd en een duurdere variant kan erg mooi zijn hoor. Informeert er even naar zou ik zeggen..
Alle reacties Link kopieren
nee
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
09-04-2020 20:11
Natuurlijk geen kunstgras, dat is echt afschuwelijk. Voor het oog en voor het milieu.

Zoals hier al gezegd zijn er veel planten die het gewoon prima doen in de schaduw.

Top 10 schaduwplanten

1. Monnikskap (Aconitum)
2. Longkruid (Pulmonaria)
3. Elfenbloem (Epimedium)
4. Kruipend zenegroen (Ajuga reptans)
5. Gebroken hartje (Dicentra)
6. Kerstroos (Helleborus orientalis)
7. Varen (Polystichum)
8. Hartlelie (Hosta)
9. Kaukasisch vergeet-me-nietje (Brunnera)
10. Salomonszegel (Polygonatum)

Dit!!! Een een groot deel van deze lijst is nog wintergroen ook. En allemaal prachtig! Je buren zullen groen zien van jaloezie, en hoe meer groen hoe beter dus dat is alleen maar goed.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kunstgras erg armoedig.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
09-04-2020 20:24
Dit!!! Een een groot deel van deze lijst is nog wintergroen ook. En allemaal prachtig! Je buren zullen groen zien van jaloezie, en hoe meer groen hoe beter dus dat is alleen maar goed.
:mrgreen:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
nee, nooit mooi

vooral in de winter vreselijk, dan steekt het helemaal erg groen af
Oh, ik heb een armoedige tokkietuin lees ik hier!

Oh, correctie: een afschuwelijke armoedige tokkietuin...
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
09-04-2020 20:31
Oh, ik heb een armoedige tokkietuin lees ik hier!

Ze durven het niet recht in je gezicht te zegen hè ;-D
Alle reacties Link kopieren
Kunstgras voelt zo doods aan voor in een tuin, vind ik persoonlijk.

Misschien is mos of een een schaduwlievende bodembedekker een idee? Aan een bodembedekker heb je ook weinig onderhoud, en kunnen zelfs leuke bloemen in komen.

Mos ideetje: https://www.tuinenbalkon.nl/maak-mostap ... #more-1924
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso nooit gras willen. Ik vind het lelijk en niks stinkt naar mijn mening zo erg als pas gemaaid gras. Maar als je het wel mooi vind dan zou ik voor goed kunstgras gaan. Vrienden van ons hebben een hele grote tuin en die stukken gras dat ze hadden werd telkens lelijk. Sinds ze kunstgras hebben blijft het er goed uit zien.
Pandax schreef:
09-04-2020 20:33
Ze durven het niet recht in je gezicht te zegen hè ;-D
Niemand die de moeite neemt om het even te melden!
Alle reacties Link kopieren
Nee, nee, nee. Kunstgras is echt tokkie eerste klas en is voor mensen zonder fantasie. Met een tuin op het Noorden is nog veel mooie te maken, zie moet het alleen wel zien.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
09-04-2020 20:35
Niemand die de moeite neemt om het even te melden!

Ik zal de volgende keer even aanbellen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven