Kunststof keukengerei - ivm nieuwe koekenpannen

03-03-2021 22:39 36 berichten
Van welk merk en of materiaal zijn jouw spatels, pannenkoekmessen etc. gemaakt?

Ik heb nieuwe koekenpannen gekocht en mag mijn oude, rvs, pannenkoekmes en vleestang niet meer gebruiken. Met mijn houten pollepel kan ik wel roeren in de roerbak. Maar ik kan geen tosti omdraaien zonder mijn spatel of vleestang.

Dus, graag al jullie tips en afraders wat betreft plastic bestek in de keuken.
Dank!
flipje2 schreef:
04-03-2021 07:48
Als het smelt, dan is het zeker géén siliconen hoor.... dat kan namelijk echt niet smelten!
Inderdaad. Het is hetzelfde materiaal als van die flexibele bakvormen. Zou wat zijn als dat zou smelten in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Ik had de set van IKEA maar het plastic bladderde gewoon af op een gegeven moment. Lijkt mij zeeeeer ongezond!

Ik doe nu ook alles met hout of ijzer en dan zorg jk dat ik met die laatste niet over de bodem schraap.
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
04-03-2021 07:48
Als het smelt, dan is het zeker géén siliconen hoor.... dat kan namelijk echt niet smelten!
Dan zal het plastic zijn geweest, maar ik koop dat soort dingen in ieder geval niet meer. Vind veel ook te flexibel, daar kan ik niet mee roeren. Soms is gehakt nog iets bevroren en daar kom ik met zo’n flexibele spatel ook niet doorheen. Of kip kleiner maken in de pan. Met hout kan dat gewoon met goed duwen.
Irregular_Choice schreef:
04-03-2021 09:01
Dan zal het plastic zijn geweest, maar ik koop dat soort dingen in ieder geval niet meer. Vind veel ook te flexibel, daar kan ik niet mee roeren. Soms is gehakt nog iets bevroren en daar kom ik met zo’n flexibele spatel ook niet doorheen. Of kip kleiner maken in de pan. Met hout kan dat gewoon met goed duwen.
Wij zijn het met elkaar eens in dit topic, haha :cheers:

M'n houten spatels gaan al jaren in de vaatwasser maar doen het intussen al een stuk langer dan die plastic zwarte ikea spatels.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tillampad- ... -20452114/

Deze tang, rvs met siliconen, is zeker weten het meestgebruikte gereedschap in mijn keuken. Dikke aanrader, zowel voor in de pan als in de oven, en ook voor de bbq gebruik ik hem veel. Kan gewoon in de vaatwasser.
Irregular_Choice schreef:
04-03-2021 09:01
Dan zal het plastic zijn geweest, maar ik koop dat soort dingen in ieder geval niet meer. Vind veel ook te flexibel, daar kan ik niet mee roeren. Soms is gehakt nog iets bevroren en daar kom ik met zo’n flexibele spatel ook niet doorheen. Of kip kleiner maken in de pan. Met hout kan dat gewoon met goed duwen.
Hier ben ik dus bang voor. Denk dat ik maar eens ga winkelen bij de Xenos of zo. Ik wil graag even iets in mijn handen hebben, en voelen.
Nogmaals bedankt iedereen.
AnneSanneAnne schreef:
04-03-2021 09:58
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tillampad- ... -20452114/

Deze tang, rvs met siliconen, is zeker weten het meestgebruikte gereedschap in mijn keuken. Dikke aanrader, zowel voor in de pan als in de oven, en ook voor de bbq gebruik ik hem veel. Kan gewoon in de vaatwasser.
Kan je deze makkelijk samenvouwen of raakt dat losse dingetje kwijt?
Alle reacties Link kopieren
AnneSanneAnne schreef:
04-03-2021 09:58
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tillampad- ... -20452114/

Deze tang, rvs met siliconen, is zeker weten het meestgebruikte gereedschap in mijn keuken. Dikke aanrader, zowel voor in de pan als in de oven, en ook voor de bbq gebruik ik hem veel. Kan gewoon in de vaatwasser.
Er staat bij dat het polyamide is. Dat is toch geen silicone? Smelt bij 180 graden ongeveer, lees ik. Deze kan je niet in de pan laten liggen toch?
Alle reacties Link kopieren
Zwartgroen schreef:
04-03-2021 09:42
Wij zijn het met elkaar eens in dit topic, haha :cheers:

M'n houten spatels gaan al jaren in de vaatwasser maar doen het intussen al een stuk langer dan die plastic zwarte ikea spatels.
:cheers: ik heb ooit nog een nieuwe houten spatel gekocht, omdat ik dacht dat de oude het niet zo lang meer ging houden. Maar die is wat dikker en vind ik toch minder fijn. Gebruik het liefst die 15 jaar oude :mrgreen:
Bij dat plastic vind ik het echt een nadeel dat je het niet in de pan kan laten liggen. Dan smelt het een beetje en krijg je van die rafelige randen, vind ik zo viezig. Heb je ook vaak in vakantiehuisjes :-[ ik wil echt iets wat ik in de pan kan laten liggen tijdens het koken en heel stevig is. Dan kom je bij hout uit.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

https://www.tools2cook.shop/nl/silicone ... IoEALw_wcB

Dit soort lepels en spatels dus. Geheel uit siliconen, dus smelt absoluut niet en kan gewoon in de pan blijven liggen.

Zo'n spatel is verstevigd met een metalen pen in de binnenkant, dus ze zijn ook zeker stevig genoeg om in de pan dingen kleiner te maken.

Ik draai mijn vaatwasser 's nachts, en houten spatels blijven dan lang vochtig en dan kunnen er ook flink wat bacteriën in de poriën (of hoe noem je dat bij hout...) gaan groeien. Niet zo fris.
Als je met de hand afwast valt dat overigens wel mee.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat de vaatwasser aan als we rond half 11 naar bed gaan. Dit omdat de waterontharder ‘s nachts regenereert en dat kan niet als de vaatwasser water pakt. Dus hij gaat al vroeg aan, maar droogt prima. Houten spatels komen er gewoon droog uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven