Thuis
alle pijlers
Kwalitatief goede stompkaars
woensdag 6 november 2024 19:41
De titel zegt het al, waar vind ik goede stompkaarsen?
De laatste jaren branden onze kaarsen alleen aan de binnenkant.
De buitenste rand blijft zegt maar staan, waardoor de vlam amper te zien is.
Van alles geprobeerd, van Bolsius tot Hema, Ikea en Lidl.
Welke stompkaars brandt wel gelijkmatig op?
De laatste jaren branden onze kaarsen alleen aan de binnenkant.
De buitenste rand blijft zegt maar staan, waardoor de vlam amper te zien is.
Van alles geprobeerd, van Bolsius tot Hema, Ikea en Lidl.
Welke stompkaars brandt wel gelijkmatig op?
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
woensdag 6 november 2024 19:43
Dat was in de jaren zeventig toch al zo met stompkaarsen? Mijn oom maakte altijd hele mooie nieuwe kaarsen van de restjes. Het lijkt me vrij logisch ook dat die dingen niet gelijkmatig opbranden, want ze zijn zo dik dat de warmte van het vlammetje nooit de buitenkant bereikt dus dan smelt die buitenkant ook niet.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
woensdag 6 november 2024 20:22
donderdag 7 november 2024 01:43
Dit. Stompkaarsen horen alleen van binnen weg te smelten, je krijgt dan zo’n warm lampjes-effect omdat de vlam door de was heen schemert. Misschien kies je donkere kleuren? Dan zie je de vlam minder goed. Maar wit of ivoor is heel mooi, de kaarsen lijken na een tijdje net brandende lampionnetjes.Lady*Voldemort schreef: ↑06-11-2024 19:43Dat was in de jaren zeventig toch al zo met stompkaarsen? Mijn oom maakte altijd hele mooie nieuwe kaarsen van de restjes. Het lijkt me vrij logisch ook dat die dingen niet gelijkmatig opbranden, want ze zijn zo dik dat de warmte van het vlammetje nooit de buitenkant bereikt dus dan smelt die buitenkant ook niet.
donderdag 7 november 2024 06:18
Wat belangrijk is bij een grote kaars: zorg dat de bovenkant helemaal gesmolten is voordat je m weer uitblaast. Het gaat fout bij kaarsen wanneer je die aandoet, en wanneer bovenop de randen nog niet gesmolten zijn en je de kaars dan uit doet. Dan holt die uit naar binnen. Dus altijd de vlam gelijkmatig houden aan het gesmolten kaarsvet. Leg ik dat duidelijk uit zo? Daarmee voorkom je jouw probleem en brand je de kaars volledig op!
donderdag 7 november 2024 07:52
Soms blazen we hem inderdaad snel uit. Zal erop letten.apiejapie schreef: ↑07-11-2024 06:18Wat belangrijk is bij een grote kaars: zorg dat de bovenkant helemaal gesmolten is voordat je m weer uitblaast. Het gaat fout bij kaarsen wanneer je die aandoet, en wanneer bovenop de randen nog niet gesmolten zijn en je de kaars dan uit doet. Dan holt die uit naar binnen. Dus altijd de vlam gelijkmatig houden aan het gesmolten kaarsvet. Leg ik dat duidelijk uit zo? Daarmee voorkom je jouw probleem en brand je de kaars volledig op!
donderdag 7 november 2024 07:53
Ik heb tegenwoordig oplaadbare nep kaarsen. Maar deze staan dan wel in windlichten met gekleurd glas. Dus dat ze nep zijn zie je eigenlijk bijna niet. En het probleem dat je amper nog een vlammetje of een beetje licht ziet van je kaars, is daarmee ook opgelost.
Ik zet ze ook gewoon aan als we niet thuis zijn, wat ik ook wel een voordeel vind.
Ze waren wel prijzig (geen action ofzo) maar voor neppers zijn ze best mooi en geven fijn, warm licht.
Ik zet ze ook gewoon aan als we niet thuis zijn, wat ik ook wel een voordeel vind.
Ze waren wel prijzig (geen action ofzo) maar voor neppers zijn ze best mooi en geven fijn, warm licht.
donderdag 7 november 2024 07:53
Toch maar weer eens proberen dan. Kan best zijn dat die in de loop der jaren ook veranderen qua samenstelling. Laatste keer Ikea kaarsen voor ons is denk ik nu zo'n 2 jaar terug.
donderdag 7 november 2024 07:54
Inderdaad voornamelijk donkere kleuren. Zal de lichtere kopen.Claire45 schreef: ↑07-11-2024 01:43Dit. Stompkaarsen horen alleen van binnen weg te smelten, je krijgt dan zo’n warm lampjes-effect omdat de vlam door de was heen schemert. Misschien kies je donkere kleuren? Dan zie je de vlam minder goed. Maar wit of ivoor is heel mooi, de kaarsen lijken na een tijdje net brandende lampionnetjes.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in