Last van milde, lage bromtonen buren (rijtjeshuis)

03-07-2020 20:19 30 berichten
Hallo!

Ik (30M) en mijn partner (28M) zijn 4 jaar geleden ingetrokken in onze nieuwbouw rijtjeswoning. Op zich hebben het prima getroffen wat betreft de buren in ons blok, op een paar rotte appels na dan. Het laatste jaar lijken de huizen wel een flink stuk gehoriger te zijn geworden. Ik heb het dan met name over de toename van lage bromtonen van bijvoorbeeld subwoofer of drogers die midden in de nacht aan staan. Het is niet altijd je van je stoel stuitert van de bonkgeluiden. Maar het zijn juist van die irritante, lage frequentie bonkgeluiden die door de muren sluipen.

Sinds me dit is opgevallen, lijkt het alleen maar erger te worden. Ik hoor voortaan iedere bass piek van een subwoofer, iedere deur die dichtgesmeten wordt, iedere platte stamp op de trap etc. Nogmaals, het zijn maar subtiele geluiden en niet iets wat ik asociaal gedrag zou noemen. Het probleem is enkel dat ik er inmiddels ZO gefocused op ben dat ik niets anders meer hoor en me er mateloos aan kan irriteren. Ik slaap er snachts slecht van en als ik gewoon in de huiskamer tv aan het kijken ben en ik hoor zachte bastonen van de buurman, dat ik er al helemaal door geprikkeld raak. Mijn partner stoort zich hier minder aan, maar is ook een stuk introverter dan ik, is opgegroeid in een gehorig huis en accepteert nog liever alles dan dat ie er iets over zou zeggen. Dat is prima voor hem natuurlijk, maar lost voor mij niets op.

Ik zit soms zo op het kookpunt om gewoon een simpel appje te sturen om te vragen of misschien de bass wat zachter kan of dat er misschien rekening gehouden kan worden met het slaan van de deuren. Maar ik hou me altijd in uit angst om straks als een oud, nors klaagmannetje gezien te worden. Ik vind het ook iedere keer super moeilijk in te schatten wanneer het nu wel gegrond is om te klagen en wanneer ik iets moet accepteren als een gevolg van in een rijtjeswoning wonen, waarbij je nu eenmaal dingen van elkaar hoort. Aan de andere kant heb ik zoiets van, als we er nooit iets van zeggen zijn de buren zich misschien ook van geen kwaad bewust en kan ik het ook niet kwalijk nemen. Wij zijn zelf vrij rustige mensen. Zelden harde muziek aan, zelden luidruchtig in de achtertuin. Mijn partner en ik hebben wel een rotperiode in onze relatie achter de rug, waarbij we snachts misschien veel ruzie maakten. Dus ook daar zullen de buren ongetwijfeld wel eens wat van meegekregen hebben.

Ik weet niet zo héél goed waar ik met dit verhaal naartoe wil want ik snap dat ik zelf keuzes zou moeten maken. Maar ik ben oprecht zoek naar advies om met dit soort dingen om te gaan. Ik kan er niets aan doen dat ik me zoveel aan die bromtonen irriteer. Maar als dit bv op vrijdag of zaterdagavond is, wanneer ik gewoon lekker op de bank een filmpje wil kijken, kan ik er dan ook iets van zeggen of moet ik dan niet zo miepen?

En een andere vraag is wellicht of er nog meer mensen zijn die heel veel last van bromtonen hebben. En of ze misschien advies hebben om het iets te verminderen/te verhelpen? Het lijkt wel alsof ik pas het afgelopen jaar hier op gefocust ben. En het maakt mezelf (en mijn gezeur ook af en toe m'n Partner) helemaal gek.

Ik hoop dat ik kan rekenen op advies ipv enkel "je moet niet zo zeiken in je rijtjeshuis" want ik ben serieus op zoek naar een beste manier van omgaan. Dankjewel!
Toen ik opeens allerlei geluiden van buren waar ik al jaren naast woonde, begon te horen, er wakker van ging liggen en vreselijk boos erom kon worden bleek ik een zware burn-out te hebben. Gaat het verder goed met je?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit probleem toch vooral bij zelf ligt. Hoe meer je je er aan ergert hoe lastiger het wordt.

Wij hebben aan een kant 80+ers wonen. Nu in de zomer alle deuren open staan, kunnen we soms letterlijk de tv horen. Ook horen we de telefoon over gaan. In de winter horen we dit alleen als we zelf geen geluid aan hebben staan. Het zijn gewone leefgeluiden. Ik kan me er echt niet aan ergeren. Ik merk het op, maar dan verder niks.

Kun je niks aan je eigen huis doen om geluiden meer te dempen? Mss is je eigen huis ook wel heel gehorig, waardoor je het extra goed hoort. Heb je iets aan de muur hangen, een tapijt en gordijnen? Of heb je een kaal en leeg interieur? Dan is je huis net een klankkast.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Maar weet je zeker waar het vandaan komt? Ik zou er dan gewoon eens vragen.
Weet je zeker dat het de buren zijn? Het kan ook een transformatorhuisje zijn verderop in de straat. Of achtergrondgeluid van een weg 500 meter verderop.
Wij veroorzaken zelf ook een bromtoon door onze vijverpomp. Alle buren geven aan hem niet eens meer te horen, terwijl hij er toch echt is. Door zo te focussen maak je je het wel lastiger denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt mij als normale leefgeluiden.
Ik weet hoe moeilijk het is om je ergens niet boos over te maken als je dat al bent.
Ik erger me ook aan de waterval van de buren. Maar hoe meer ik het er over heb en over denk hoe erger mijn irritatie is en van dat gevoel heb ik meer last dan van het geluid zelf. Maar hoe je die knop om kan zetten? Geen idee!
Ik vond de reactie hierboven ook een goede. Hoe gaat het met jou?

Ohja bij mij werd de irritatie minder toen ik een kind kreeg en zij maakt natuurlijk geluid. Dat voelt een beetje alsof ik het tegen elkaar kan wegstrepen.
Alle reacties Link kopieren
kylie_ schreef:
03-07-2020 20:26
Toen ik opeens allerlei geluiden van buren waar ik al jaren naast woonde, begon te horen, er wakker van ging liggen en vreselijk boos erom kon worden bleek ik een zware burn-out te hebben. Gaat het verder goed met je?
Dat was bij mij ook het geval. Ben altijd al wat gevoelig voor harde geluiden, maar kon toen helemaal niets meer hebben...
kylie_ schreef:
03-07-2020 20:26
Toen ik opeens allerlei geluiden van buren waar ik al jaren naast woonde, begon te horen, er wakker van ging liggen en vreselijk boos erom kon worden bleek ik een zware burn-out te hebben. Gaat het verder goed met je?

Dit is ook het eerste wat in mij opkwam, halverwege de tweede alinea al. Bij stress en oververmoeidheid is je tolerantie lager voor dit soort prikkels. Ben je misschien overspannen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je niet lekker in je vel zit

En je realiseert je wel dat je onredelijk bent, leefgeluiden horen er immers bij, maar tegelijk lees ik heel veel frustratie naar je partner dat hij er geen last van heeft
Je zoekt iemand die in hetzelfde schuitje zit

Maar dit probleem ligt bij jou

Natuurlijk een vrijstaand huis zou het oplossen maar als die mogelijkheid er niet is zou ik therapie overwegen
(En in de tussentijd een noise canceling headphone)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet precies wat je bedoelt. Het zijn normale leefgeluiden. Ik kan er compleet agressief van worden. Google eens op misofonie.
Alle reacties Link kopieren
Als het maar om één oorzaak van geluidsoverlast ging, bijvoorbeeld die bromtoon, zou ik op zoek gaan naar de oorzaak en als die vastligt, stappen proberen te ondernemen. Lukt het elimineren niet, dan zou ik mijn verlies nemen en het voortaan negéren.

Maar aangezien het om meerdere geluiden gaat zou dit een gebed zonder einde worden, waardoor er maar twee mogelijke oplossingen overblijven: accepteren, dus wennen aan de geluiden, of uitkijken naar een nieuwe stek.

Het niet-accepteren is iets wat je onbewust tegen jezelf zegt: "dit is niet te verdragen; weg ermee". Dus je doet dan precies wat je tegen jezelf zegt: je fokt jezelf op en het leidt nergens toe. Je verziekt hooguit je eigen leven.

Het beste kan je proberen vriendschap te sluiten met degenen die de geluiden maken, zodat je, als je een bonk hoort, denkt: oh de buurvrouw doet de kast dicht. Als je dat dan voor je ziet (en je vindt die buur enigszins aardig), dan is de kans groot dat je je er niet druk meer over maakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
03-07-2020 21:17
Als het maar om één oorzaak van geluidsoverlast ging, bijvoorbeeld die bromtoon, zou ik op zoek gaan naar de oorzaak en als die vastligt, stappen proberen te ondernemen. Lukt het elimineren niet, dan zou ik mijn verlies nemen en het voortaan negéren.

Maar aangezien het om meerdere geluiden gaat zou dit een gebed zonder einde worden, waardoor er maar twee mogelijke oplossingen overblijven: accepteren, dus wennen aan de geluiden, of uitkijken naar een nieuwe stek.

Maar dat werkt dus niet als TO inderdaad overspannen is, want dat neem je dan gewoon mee naar de nieuwe stek. Pas daar voor op dus.
Alle reacties Link kopieren
Een geluidwerende koptelefoon vind ik wel een zwaar ongemak voor zo'n kleinigheid. Je zal daardoor steeds kwader worden en het die mensen kwalijk nemen dat jij de hele dag met zo'n ding moet lopen.

Bovendien ga je als je die koptelefoon op hebt, juist luisteren "of je het nog hoort". :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat Retrostar zegt inderdaad. Dat helpt ontzettend.

Ik erger me ook aan allerlei geluiden. En ik ben wel verhuisd naar dat vrijstaande huis buiten de Randstad, in de hoop ervan verlost te zijn. Maar ja, dan is er altijd wel een buurman met een vijverpompen, een buurmeisje met vriendinnen in de tuin of een brommerliefhebber een paar straten verderop.

Dus dat lost het probleem niet op. Ga je naar het spreekwoordelijke hutje op de hei verhuizen, ga je je wel ergeren aan vogels, kikkers of ruisende bomen.

De oplossing zit in jezelf. Als je gestresst of overprikkeld bent, erger je veel vaker aan dingen. Mijn psych zei ooit: “Ga echt even luisteren naar de geluiden en accepteer ze dan als onderdeel van je leven.” Dat helpt mij bij veel geluiden wel goed, inclusief mijn tinnitus.
Alle reacties Link kopieren
@RikM - dat kán maar het hoeft niet. Misschien dat ze in een soort oase terechtkomt waar het probleem voorbij is.
Maar mogelijk wordt het in de nieuwe omgeving nog erger.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn geluiden die de meeste mensen als normale leefgeluiden ervaren. Deze heb je dus overal waar je buren (redelijk) dichtbij zitten.

De kunst is om de triggers om te buigen naar iets wat je niet gek maakt. Dan hoor je het op een gegeven moment niet meer. Makkelijker gezegd dan gedaan trouwens.
Ik herken het helaas. Heb zelf last van misofonie, weet niet of het bij jou net zo erg is maar gek worden van geluiden is vreselijk. Je doet er namelijk niets tegen. Wij wonen gelukkig vrijstaand maar dat wil niet zeggen dat er geen lawaai is. Wij wonen in een klusbuurt en iedere dag is het hier wel lawaai.
Probleem is hoe meer je er op gaat letten hoe erger het wordt. Ik heb dus niet echt tips voor je maar ik begrijp je wel.
Het klinken inderdaad als normale leefgeluiden bij jou maar net als die droogtrommel bij de buren ‘s nachts kun je gerust wat van zeggen hoor. Of die subwoofer kun je ook aangeven. Waarschijnlijk hebben die mensen zelf niet door dat een ander er lastvan heeft? Succes!
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 15-07-2020 12:24
99.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is erger geworden omdat je er meer op bent gaan letten. Wat daarvoor de reden is, weet jij alleen.

Ik ben het type dat al twee dagen voor een vergadering tactisch een plaats wil boeken om niet naast die ene collega met een ‘piep in de neus’ te moeten zitten. Of die collega die niet gewoon kan drinken maar altijd moet ‘klokken’. De een noemt dat misofonie, ik noem het ‘de vloek van een vleermuisgehoor’. Ik kan letterlijk gesprekken volgen die vier tuinen verder op normaal volume worden gevoerd. Echt een belachelijk goed gehoor. Ik kan al niet slapen van de geluiden die ikzelf produceer bij een verkoudheid.

Het probleem ligt bij mij, niet bij mensen die gewoon ademhalen, een airco hebben, tv kijken op normaal volume, etc. Ik kan niet mensen vragen om ‘rekening’ met mij te houden omdat ze gewoonweg niets doen dat echt objectief gezien aanstootgevend is.

Ik kan mij goed redden met de volgende zaken:
- focussen op iets luidruchtigs dat ik goed kan verdragen (in mijn geval mijn snurkende senior hond, dat geluid associeer ik met een dikkig, pluizig, knuffelig dier. Dit itt mijn snurkende man).
- noise cancelling (Sony in-ear, die koptelefoon vond ik niet prettig)
- zelf een muziekje opzetten of witte ruis (op YouTube zijn veel ‘loops’ te vinden)
- als ik merk dat ik mijzelf focus op geluid (airco van de buren bijvoorbeeld) zelf gaan neuriën. En kan dat in die situatie niet, dan trommel ik met mijn vingers. Of tel het aantal vogels dat ik zie (of wolken). En als het niet te houden is, dan loop ik even naar het toilet.

Om te bepalen of geluid echt ‘normaal’ is of iets typerend van mijzelf: gezinsleden. Als zoon wakker wordt van een centrifugerende wasmachine van de buren in het midden van de nacht, dan weet ik dat het iets is wat ik eventueel ter sprake zou kunnen brengen. Ben ik de enige die ‘last’ heeft: dan zeg ik niets.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Het kan heel erg lastig zijn om de oorzaak van lage bromtonen te achterhalen. Je noemt gemakkelijk subwoofer en droger en dat kan zo zijn maar kan ook een hele andere oorzaak zijn waar je zelf niet aan hebt gedacht.

Gewone leefgeluiden dien je te tolereren, zoals dichtslaande deur, normaal traplopen en af en toe een ruzie.
Lage bromtonen zijn ook echt heel vervelend als het om geluid gaat.
Ik ben uiteindelijk verhuisd vanwege het steeds luidruchtiger worden van mijn omgeving.
De druppel was toen ik nieuwe buren kreeg en daardoor merkte hoe ontzettend gehorig onze woningen eigenlijk waren.
Nu woon ik in een klein dorp in Drenthe in een vrijstaand huis.
Geen contactgeluiden meer vind ik een verademing.
En de buurt hier is enorm rustig. Waardoor ik me veel minder ben gaan storen aan de geluiden die ik wel hoor.
Helaas voor mij bleken de bromtonen wel echt mijn probleem. Die zijn een nieuwe toevoeging aan mijn toch al bestaande tinnitus.
Als ik er heel veel hinder van heb zet ik natuurgeluiden op, dat maskeert het voldoende.
Sterkte TO, je zo ergeren aan geluid is vreselijk.
Ik hoop dat het je lukt om met de tips die hier in het topic gegeven zijn weer een beetje te ontspannen. Ik heb zelf gemerkt hoeveel verschil dat maakt in je beleving van geluid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde als Lemoos. Nieuwbouw met ankerloze spouwmuren maakt niets uit. Ik hoor nog steeds alles.

Die huizen zijn niet gehoriger geworden, het is de hyperfocus die je nu in de weg zit. En hoe meer je gaat focussen, hoe meer je gaat horen. In mijn vorige huis hoorde ik op een gegeven moment buren 2 verdiepingen hoger nog ademen. In mijn nieuwe huis (redelijk nieuwbouw) ook. Je kunt wel blijven verhuizen maar het probleem zit em (grotendeels) niet in de huizen maar in jou.

Vrijstaand is een oplossing voor de contactgeluiden maar tenzij je echt heel rustig (of afgelegen) woont heb je alsnog mensen die met hogedrukreinigers, grasmaaiers en bladblazers tekeer gaan. En het oneindige geklus natuurlijk.
1 groot voordeel van de zomer: je kunt de hele dag een ventilator aan hebben staan. Heerlijk vind ik dat. Het overstemt veel achtergrondgeluiden.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
04-07-2020 10:22
1 groot voordeel van de zomer: je kunt de hele dag een ventilator aan hebben staan. Heerlijk vind ik dat. Het overstemt veel achtergrondgeluiden.
Mee eens. En in de winter dit:

Afbeelding

Probleem wat ik heb met nieuw(er)bouwhuizen is dat als ik de ramen en deuren dicht heb dat er weinig omgevingsgeluid binnen komt. Daardoor klinken de leefgeluiden van mijn buren extra door. In mijn vorige, 150-jaar oude benedenwoning met enkel glas en papieren muren/vloeren hoorde ik heel veel geluid van buiten (trein, verkeer, mensen op straat, gillende schoolkinderen) wat de nijlpaardenmarathons van boven nog enigszins kon maskeren (heel soms).

Contactgeluiden zijn nauwelijks te isoleren. Het gebruik van ventilators/white/brown/pink noise is het beste wat je kunt doen in zo'n geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven