Lego voor volwassenen

07-06-2026 16:25 330 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er dames hier die Lego sets hebben voor volwassenen?
M’n zoontje is de laatste tijd helemaal gek van Lego en help hem regelmatig met bouwen. Het lijkt me leuk om nu zelf aan een wat groter bouwwerk te beginnen. Ik zag dat er zelfs 18+ varianten zijn voor volwassenen. Welke zijn aan en afraders? Wat was jullie eerste Lego set?
Solomio schreef:
07-06-2026 18:56
Zo wil ik graag de Eiffeltoren. Is geloof ik ruim een meter hoog.

Afbeelding
Die lijkt me heel saai om te bouwen. Alles in dezelfde kleur en continu hetzelfde. Ik vind het zelf juist veel leuker om iets te bouwen dat steeds anders is. Het liefst kamers met spulletjes er in of zo.

Die ruimte is inderdaad wel een nadeel. Mijn Harry Potter kasteel (ik heb die hele grote) heeft jaren op zolder gestaan vanwege ruimtegebrek. Ik heb nu laatst een kast leeggehaald bovenop en heb hem daar neergezet. Nu staat hij dus wel in de woonkamer 😊 maar er staan nu nog wel wat bouwwerken op zolder en alles van het winter village staat natuurlijk maar vanaf oktober tot half februari of zo.
Ik heb Lord of the Rings: Rivendell, dat was me een bouwwerk! Verder heb ik van Gogh's starry night sky aan de muur hangen, die vond ik ook leuk om te maken.
neliba schreef:
07-06-2026 19:46
Nog geen ervaring, maar ik help mijn kinderen (kleuterleeftijd) af en toe mee als ze vastlopen en dat smaakt wel naar meer. Zou best eens zo'n set voor volwassenen willen uitproberen.

Misschien een stomme vraag, maar hoe lang doe je erover om zo'n set in elkaar te zetten. Snap dat het natuurlijk enorm verschilt per set, maar misschien kunnen jullie wat voorbeelden geven? Vind het lastig inschatten en wil wel een beetje "waar" voor mijn geld wat dat betreft. Heb hier in huis niet echt de ruimte om de eenmaal gebouwde sets neer te zetten (zo'n botanical set nog wel, maar gebouwen bijvoorbeeld niet en die lijken me nou juist leuk om te bouwen). Zou het dan dus alleen om het bouwen doen en daarna weer afbreken.

Volgens mij zijn er ook bedrijven waar je legosets kunt huren, dat zou voor mij ook nog een optie zijn. Iemand daar ervaring mee?
Dat verschilt inderdaad heel erg. Met de bloemen zoals de kerstster, orchidee, boeket was ik een avond bezig, wellicht 2.
Deze ongeveer in een half uurtje op m'n gemak:
Afbeelding

En deze stond in een weekend in elkaar, niet non stop bouwen en op mijn gemak. Als ik te lang aan de lego zit krijg ik rug en schouder klachten dus dan is het belangrijk dat je wat anders gaat doen:
Afbeelding
Ik bouw graag gebouwen, het liefst van de Modular Buildings lijn. Maar ook
Lego Iconic heeft hele leuke sets.
Ik vind de combinatie van iets groots met de kleine ‘verhaaltjes’ van minifigs het leukst dus gebouwen met kamertjes zijn perfect.

Ik huurde ze eerst maar dan voelde ik toch teveel druk om snel te bouwen (want elke week extra kost geld). Nu koop ik ze gewoon en daarna breek ik ze af, verdeel het weer in zakjes en zet het op Marktplaats.
Ik krijg zeker 80% van de nieuwwaarde terug en als ik de set in een goede aanbieding heb gekocht soms zelfs richting de 100%.

En daarnaast heb ik ook nog wat Creator 3-in-2 setjes die ik samen met m’n zoontje bouw en weer afbreek (en een tijdje later weer opnieuw etc)
Botanical vind ik er mooi uit zien maar vind ik dus niet zo leuk om te bouwen.
Volgens mij zit er ergens in Brabant ook zo'n lego verhuur bedrijfje maar dat lijkt me persoonlijk echt niks. Natuurlijk is het bouwen het leukst maar ik vind het ook leuk om het ergens neer te zetten of hangen en de boel op kan fleuren. Bloemen en planten leven bij mij nooit lang.
Je kunt ook sets op Vinted kopen, bouwen, afbreken en weer verkopen. Ik heb een paar grotere technic auto’s gekocht, die ik leuk vond om te bouwen, maar niet mooi genoeg om neer te zetten. Dus die ga ik weer afbreken en netjes in zakjes verdelen en dan op Vinted verkopen. Helaas heb ik de originele dozen niet gehouden, dan zijn ze meer waard. Dus als je vooral wil bouwen, bewaar de doos, dan kun je ze goed weer verkopen.
Ik hou va. Lego. Mijn grootste probleem is, dat ik niet meer weet waar ik het neer moet zetten.

Ik wil deze heel graag:

https://www.lego.com/nl-nl/product/sagr ... 1536590-15

Ik wil alleen dat geld eigenlijk niet uitgeven dus hoop dat ik voor mijn verjaardag genoeg geld bij elkaar gespaard krijg :P .

De planten en dierenserie vind ik ook erg leuk.
Solomio schreef:
07-06-2026 18:53
Al die steentjes in dezelfde kleur. Dat bouwt niet zo fijn, vind ik.
En dan kom je zelf met de Eiffeltoren, lol!
Maar vaak valt het best mee met dezelfde kleur in mijn ervaring.
Zoveel steentjes die je van buiten niet ziet en daar wisselen ze de kleuren altijd wel van af.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Ik heb ook wel eens rondgekeken voor huur maar ik vraag me dan af of je de stukjes een beetje kunt vinden. Nieuw bouw je per zakje maar dat gaat dan natuurlijk niet. En dan is het wel een grote berg.
Plus dat je een deadline hebt wanneer het af moet. Dus nog niet geprobeerd. De bedrijfjes die dat doen lijken ook te verdwijnen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Lego bouwen zo leuk om te doen. Botanical sets zijn mijn favoriet. Twee jaar terug het Home Alone huis gekocht. De set bestaat uit 24 zakjes Lego. Elke dag voor kerst een stukje bouwen.
Alles gaat voorbij…..
Sfinx schreef:
07-06-2026 20:26
Ik heb ook wel eens rondgekeken voor huur maar ik vraag me dan af of je de stukjes een beetje kunt vinden. Nieuw bouw je per zakje maar dat gaat dan natuurlijk niet. En dan is het wel een grote berg.
Plus dat je een deadline hebt wanneer het af moet. Dus nog niet geprobeerd. De bedrijfjes die dat doen lijken ook te verdwijnen.
Mijn ervaring is dat verhuurde sets verplicht worden gesorteerd per 2-3 ‘originele’ zakjes.
Betekent dus ook wel dat je zelf bij het afbreken dat ook moet doen.
Man heeft meerdere grote auto's, ik heb zelf een aantal botanicals. Die vind ik mooi om te zien, maar saai om te bouwen door alle herhaling. Dus ik wil nu eigenlijk meer sets die uit verschillende bloemen bestaan ipv meerdere dezelfde.

Samen met man de lovebirds gemaakt eerder dit jaar.

Man heeft grote kast in de kamer voor zijn lego. Vitrinekast van 1,20 breed en 1,80 hoog. Als die vol is moet er eerst iets uit voor er iets nieuws komt.
mangogogo wijzigde dit bericht op 07-06-2026 20:33
21.20% gewijzigd
You can only succeed when there is room to fail.
Irregular_Choice schreef:
07-06-2026 19:50
Die lijkt me heel saai om te bouwen. Alles in dezelfde kleur en continu hetzelfde. Ik vind het zelf juist veel leuker om iets te bouwen dat steeds anders is. Het liefst kamers met spulletjes er in of zo.
Yep, supersaai. Maar ik vinnum zo mooi.
Gelukkig is ie te duur.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
Man en ik hebben sinds november Lego (her)ontdekt.

Zelf heb ik de Notre dame gebouwd afgelopen november. Prachtig bouwwerk, maar wel veel dezelfde steentjes, dezelfde bouwhandelingen. Met verlichting wel echt een plaatje en het staat te pronken op ons dressoir.

Daarbij hebben we nu 3 Lego-modular sets: het Boutique-hotel, het natuurhistorisch museum (aanrader!) en het hoekhuis in Tudorstijl.
Via Brickwatch hou ik de aanbiedingen bij. Ik heb een aantal sets die ik nog graag zou willen hebben.
Man heeft daarnaast nog Parijs gebouwd ( een kleinere set) en de ijsvogel.

We hebben een kale muur in de woonkamer en daar worden planken aan bevestigd voor onze mooiste creaties. Geen echte kunst, maar wel iets wat past bij ons :-)

De bloemen en planten vind ik leuk, maar zou ze niet snel neerzetten.
Ik vind het heerlijk ontspannend, hoe innovatief sommige dingen in elkaar zitten, heel lang niet kunnen zien hoe iets tot een goed resultaat moet komen en dan 'klikt' het toch ineens. Zo knap bedacht allemaal.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 07-06-2026 20:37
21.26% gewijzigd
Sfinx schreef:
07-06-2026 20:24
En dan kom je zelf met de Eiffeltoren, lol!
Maar vaak valt het best mee met dezelfde kleur in mijn ervaring.
Zoveel steentjes die je van buiten niet ziet en daar wisselen ze de kleuren altijd wel van af.
Ik vond het zelf ook erg grappig, die twee posts vlak na elkaar. :hihi:
aikidoka schreef:
07-06-2026 18:54
Ik bouw ook graag lego. Ik vind de Speed Champions serie leuk, allerlei auto’s. Ik heb aardig wat ruimtevaart sets, zoals het ISS, Saturn V raket, Apollo 11 moonlander, Mars Rover en de Ariadne raket. En ik heb een paar botanicals sets.
Ik vind de ruimtevaart sets het leukst om te maken, dat zijn heel grote sets met heel veel gave details. Maar goed, ruimtevaart is sowieso een soort hobby, ik lees er ook graag over.
Daar heb ik een vitrinekast mee vol. Nu mag ik niet meer.
Zijn soms bij het Kruidvat wat goedkoper.
AnAppleADay schreef:
07-06-2026 20:06

En daarnaast heb ik ook nog wat Creator 3-in-2 setjes die ik samen met m’n zoontje bouw en weer afbreek (en een tijdje later weer opnieuw etc)

Van sommige van deze sets hebben ze ook leuke opties op Rebrickable.
Ik vind deze ook zo leuk:

Afbeelding

Reteduur. Voor een paar euro staat zo'n typemachine in de kringloop. Maar ja, niet van Lego. :hihi:
Leuk: Main street USA, het Tudorhuis, het tropische aquarium. Tegenvallers: het Colosseum, de Eiffeltoren, de Notredame. Op ons verlanglijstje staat nu de kerstboom.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
De kerstboom is leuk! Dat was mijn kerstvakantieproject. Ook leuk dat hij in verschillende losse delen is opgesplitst zodat je tegelijk kunt bouwen, elk aan een ander gedeelte.
Ik heb het Harry Potter kasteel gebouwd, de Milky Way en de McLaren F1 auto (want ze hadden toen de RedBull nog niet) en nu ben ik bezig (al sinds Sinterklaas) met de RedBull F1. En ik heb de Battle Bus van Fortnite. (En nu mogen jullie raden waar mijn interesses liggen Hahaha).

Ik heb een kast waar ik ze in plaats, maar eigenlijk is na het bouwen de lol er voor mij wel af en vind ik het vooral stofverzamelaars.
In Nederland is ook zoiets. Is wel beperkt qua regio. Kijk maar op legotheek.nl
Sorry kan nog niet citeren, maar is antwoord op de vraag of er in Nederland ook een soort uitleen/verhuur van legosets is.
pedersen wijzigde dit bericht op 07-06-2026 22:23
Reden: Iets te enthousiast op plaatsen gedrukt.
43.77% gewijzigd
neliba schreef:
07-06-2026 19:46
Nog geen ervaring, maar ik help mijn kinderen (kleuterleeftijd) af en toe mee als ze vastlopen en dat smaakt wel naar meer. Zou best eens zo'n set voor volwassenen willen uitproberen.

Misschien een stomme vraag, maar hoe lang doe je erover om zo'n set in elkaar te zetten. Snap dat het natuurlijk enorm verschilt per set, maar misschien kunnen jullie wat voorbeelden geven? Vind het lastig inschatten en wil wel een beetje "waar" voor mijn geld wat dat betreft. Heb hier in huis niet echt de ruimte om de eenmaal gebouwde sets neer te zetten (zo'n botanical set nog wel, maar gebouwen bijvoorbeeld niet en die lijken me nou juist leuk om te bouwen). Zou het dan dus alleen om het bouwen doen en daarna weer afbreken.

Volgens mij zijn er ook bedrijven waar je legosets kunt huren, dat zou voor mij ook nog een optie zijn. Iemand daar ervaring mee?
Ik bouw ook met plezier de sets voor mijn kind (nu kan ze het zelf hoor). Toen dochter kleiner was, bouwde ik en speelde zij ermee. Zij veranderde vanalles en combineerde sets (voor mij horror, haha). Zat opeens harry potter in het vliegtuig van lego friends.
Ze heeft ook het harry potter schaakbord van lego. Je kunt daar ook mee schaken.
Ik vind die otter ook leuk, maar te duur.
Dieren zijn sowieso leuk om te bouwen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven